Honda SP1-tråden

Det är en absolut trevlig upplevelse att åka sp1=).
De första milen kändes lite annorlunda speciellt med tanke på den hårda motorbromsen...men attans vad underbart den låter och går. En hoj med mycket karisma och karaktär...

PGA ändrade familjeförhållanden så mitt skötebarn är tillsalu...
 
Nuså - är man hemkommen efter en touringtripp på 880mil på Spettan med endast Biltemas sidoväskor som barlast. 15 varv på ringen gav en del intressanta tankar och helt klart så är SP1:an lite tungrodd emellanåt. Men ett par snäpp hårdare kompression fram och det gick att bromsa riktigt bra. Tyvärr så var det gnöl att hitta rätt växel med den utväxling jag hade på. Det som kan sägas till hojens fördel är att den ses som en raritet i framförallt Frankrike där folk hälsar och vrålar "Magnifique" var helst man stannar. Tom Duccatisterna komemr fram och berömmer hojen. Något som gör att man går med lite rakare rygg. :) Som sagt....underbar hoj både på bana och som tourer. :)

...och Biltemas sadelväskor gjorde sin skit med bravur - för den som nu undrar. ;)
 
Om någon funderar på att sälja sin Sp1..skicka PM, vill ni ta en snorfin & ovanlig Fireblade i inbyte är det ännu bättre! (se profilen)
/Klasse
 
Inte alls ont i :arsele :va

Kul respons på hojen :tummenupp

Nejnej - inte alls ont därbak. Åker ju komfortutrustad med handsydd Corbin-sadel. ;) Däremot så var det påfrestande med lastbilsköerna på Nationalle II (Spaniens eget Route66) 30 mil i 75km/h var ingen höjdare för händerna....:)
 
Hallå!
2 frågor!
1. Är det någon som råkar ha 2st dB-killers, passande Leo-Vince liggande?
2. De Leo Vince jag har saknar hålen i pipen för dB-killers och är titan-burkar.Går det att borra i skiten, eller är det meckigt?

Jag skall åka bana på fredag och väsnas en del.
Jag har petat på originaltunnorna, men det är en del meck med det så som min är gjord...
 
Kör du m original, är det inga problem, inte ens om de skulle gå över gränsen...
:tummenupp

Ok!
Det blir original på banandagen, den blev tyst...
Men vilka as till originaldämpare det är, hojen blir ju ganska mycket bredare
Nåväl, det får bli så.
Är dock sugen på dB-killers om det kanske fungerar...
 
Ok!
Det blir original på banandagen, den blev tyst...
Men vilka as till originaldämpare det är, hojen blir ju ganska mycket bredare
Nåväl, det får bli så.
Är dock sugen på dB-killers om det kanske fungerar...

Ta de kromade slutrören till en bagge och stoppa i - funkar kanooooon! ;)
 
Min spätta är till salu, hör av er om ni känner nån som är intresserad...
 
Montera kraschpuckar

Hallå hallå! Jag behöver lite tips här. Ska montera kraschpuckar på spättan men det är ju nån form av låsning på främre motorfästet på v. sida. Behövs det specialverktyg för detta eller hur löser ni teknikgenier detta. Om jag lossar den "inre" insexskruven så roterar ju även den yttre hylsan med tills den tar stopp då den tar emot i konan på insidan. Ni som plockat ur motorn på era förstår säkert vad jag menar trots den något taffliga beskrivningen. Tips någon?:confused:

Please!!! (Står ute i regnet och svär, skulle ju åka idag...) :huvet

//Snake
 
Last edited:
Hallå hallå! Jag behöver lite tips här. ... :huvet
//Snake
Det du beskriver verkar lite :va Kan du få upp en bild? Lättare...
På min satt det puckar, de sitter i sin tur på distanser som ligger an mot pucken. Den i sin tur, skruvas rakt in i distansen m en M8-bult.
 
Det du beskriver verkar lite :va Kan du få upp en bild? Lättare...
På min satt det puckar, de sitter i sin tur på distanser som ligger an mot pucken. Den i sin tur, skruvas rakt in i distansen m en M8-bult.

Såhär ser den ut fast det här är det bakre motorfästet. Ser dock exakt likadant ut som det främre. Behöver jag nån sorts mothållshylsa för den yttre "ihåliga skruven" som den inre insexskruven är gängad i?


En fråga till, om jag ska byta framdrev, kommer det att rinna ut olja från huvudcylindern eller vad det nu är som sitter precis vid metallkåpan som döljer drevet? Eller finns det något annat sätt att göra det på?

//Snake
 

Bifogat

  • Kopia (2) av P7140258.JPG
    Kopia (2) av P7140258.JPG
    15.6 KB · Visningar: 304
Snake skrev:
...En fråga till, om jag ska byta framdrev, kommer det att rinna ut olja från huvudcylindern eller vad det nu är som sitter precis vid metallkåpan som döljer drevet? Eller finns det något annat sätt att göra det på?

//Snake


Du lossar hela "kopplingshuset" = (eg. kopplingsslavcylinderhus) den svarta saken som sitter med 3 skruvar mot kåpan som täcker framdrevet och tar ut "kopplingspinnen". Då finns det ingen kopplingsvätska som läcker ut och du behöver inte lufta kopplingen heller. Innanför kåpan som täcker drevet finns ingen olja heller som kan läcka ut, möjligen rester av kedjeolja....
 
Last edited:
Såhär ser den ut fast det här är det bakre motorfästet. Ser dock exakt likadant ut som det främre. Behöver jag nån sorts mothållshylsa för den yttre "ihåliga skruven" som den inre insexskruven är gängad i?

Det verkar behövas något specialverktyg för detta. Kanske ev. går att tillverka något mothåll som alternativ till specialverktyget?
 

Bifogat

  • SP1_Specialverktyg.JPG
    SP1_Specialverktyg.JPG
    70.1 KB · Visningar: 79
Nyheter
Norton Motorcycles siktar på fyra nya modeller till 2026

Norton Motorcycles förbered...

GB350S i fokus på Wheels and Waves 2025

Honda var tillbaka i Biarri...

En hyllning till mästaren!

Pressrelease från MV Agusta...

Vinnarhoj från Custom Bike Show

I nästa nummer av Allt om M...

Testhoj hämtas från Sulas MC

Vi åkte till Strängnäs för ...

Transportstyrelsen avvecklar appen Mina fordon

Foto: Andreas Johansson ...

Custom Bike Show 2025

Den 7 juni var det åter dag...

Forged följer tre baggerbyggen

Tre amerikanska hojbyggare ...

Trendbrott: Rullgrusolyckor med MC minskar

Statistik från försäkringsb...

Mc-olyckor kopplat till rullgrus minskar

Trendbrott: Statistik från ...

Back
Top