Honda SP1-tråden

SP-ägare

Brummade i söndags med min SP2a, det var en trevlig upplevelse!
Toyman.

Ifrån min blogg!

Måndag 14 juli 7,15. 469

Söndagmornar får man vara ensam ute på vägen. Vaknade 4,45 och satsade på att vara nere i garaget före 6. SP2an skulle luftas, har ju inte kört denna going tidigare. Det är lite svalt ute, 14 grader och spåren efter nattens regnskurar syns. Kör upp till Statoil och får fyllt i lite fräsh bensin och kollat lufttrycken.

Kör ner på gamla E6an mot Åsa, hojen passar mig och jag sitter bra och fartvinden sitter gott i bröstet. Decibelldämparna sitter kvar efter besiktningen men ljudet är märkbart. Gott vrid i motorn och efter någon mil dyker en torr fin raksträcka upp, vrider på för fullt och siffrorna i displayen tickar på, bromsarna hjälper mig att få ner farten så att jag lyckas ta mig igenom nästa böj vid Ölmevalla Kyrka.

Passerar Åsa och nu blir vägbanan bara blötare och blötare. Svänger in mot Idala, kommer fram till en längre raka och skruvar upp farten igen för att bli tvungen att slå utav när spåret är fullt utav stora vattenpölar.

Kör emot Horred när jag nästan kolliderar med en fågel, en Gröngöling en lite större variant (hackspett). Mellan Kungssäter och Torestorp går denna lilla väg, passerar ett krön och några hundra meter fram dyker en bil upp samtidigt som jag ser ett rådjur i diket, uppfattar att det står med ändan mot vägen och är på väg in i skogen, men som ni vet! De är nästan alltid flera på gång. Saktar ner farten lite på den lilla vägen och cruisar fram, tittar ner på mätaren och den står på 97 km/tim, inte hjälper det så mycket om älgen e framme!

Stannar lite längre fram vid en sjö för att ta några bilder, när jag fäller ner stödet ser jag i ögonvrån ett par ögon i ett ljust huvud som kikar på mig ifrån ett buskage, vrider lite på gashandtaget och det försvinner, en katt få man tro! Åker därifrån, vägen går i en korridor utav träd och där kommer jag ifatt en rovfågel med ett meterbrett vingspann som cruisar fram några meter över asfalten, när den blir varse mitt muller accar den på för att ta sig därifrån, men skogen e tät så det tar en stund innan den hittar bort ifrån det Japanska twinmullret.

Svänger efter Torestorp ner mot Seatons Kulle för att vända hemåt, passerar ett krön och då dyker en stor hare upp ur ett dike till vänster, stannar upp och rusar sedan rätt ut framför mig! Svänger ut på stora landsvägen för att få gasa lite men nu är vägbanan pisseblöt. Vid Björketorp svänger vi mot Sätila och Lygnern. I en böj ligger det sand.... och sedan är vägen några kilometer brun utav sand. En och annan hundägare är ute och rastar varandra, en och annan gammal dam är och hämtar morgontidningen i brevlådan vid vägen, artig som man är slår man utav gasen och pyser förbi!

Vid Fjärås kyrka svänger vi mot Gödestad för att komma ner till Kungsbacka, här nere är vägarna torra och jag gasar på, ut på en raka och har 250 som mål, döm om min förvåning när vägbanan lyfter, det sitter fullt utav småfåglar på en ca 300 meter sträcka, och det är inte förän de lyfter och fäller ut sina vingar som de syns när solen reflekteras i dessa. Det måste vart mellan 50/100 fåglar.

Klockan är nu 8,50 när jag ställer in hojen, nästan ett 3 timmars morgonpass, inkl, varmkörning och viss grundkoll, Tankning, 2 småpauser med fototagning, ett stop vid morsans hus. Nu hinner vi med en fika innan vi ska in till jobbet.

Konstaterande, det var full aktivitet på djurlivet och blötan ställde till det. Det måste bli en körning till och det på lite bättre vägar som tillåter lite högre tempo, det sägs ju att hojen e snabb! Toyman.

Det blev 14 mil idag.
 

Bifogat

  • IMG_2809 sh.jpg
    IMG_2809 sh.jpg
    127.6 KB · Visningar: 166
Kan jag spara några kronor om jag handlar original bromsbelägg på nätet? Hos någon av de lokala Honda handlarna kostar främre beläggen nästan 1000:-

Har ni någon bra sida på nätet att rekomendera?
 
Såhär ser den ut ....
En fråga till, om jag ska byta framdrev, kommer det att rinna ut olja från huvudcylindern .....//Snake
Hmmm... Jag kan kika på min men klart att det ser ut som en specialhylsa...:gnissla

Nej, kopplingscylindern sitter i ett paket i drevkåpan. Det är bara tappen till kopplingen som går in i denna... Bara o skruva av m TVÅ skruvar, den tredje (o en av de två) håller cylindern i kåpan o sitter inte i motorblocket.

Edit: Hittade en bild.... batteriet hänger på ett av fästena...

Kan jag spara några kronor om jag handlar original bromsbelägg på nätet? Hos någon av de lokala Honda handlarna kostar främre beläggen nästan 1000:-

Har ni någon bra sida på nätet att rekomendera?
Tja, jag satte biltema bak på min BB o de har nog gjort skivan aningen spårig... den e lite bergodalbana nu.... :gnissla
 

Bifogat

  • DSC01220.JPG
    DSC01220.JPG
    128.8 KB · Visningar: 118
Last edited:
Angående den konstiga muttern så kan man köpa en vanlig hylsa med rätt ytterdiameter och kapa lite i den med vinkelslip för att få till tapparna. Det har jag gjort och det funkade kanon!!! Snart åker mina puckar på oxå, fästena sitter redan där men jag har inte vågat göra hål i kåporna än men nu skall det göras!!!
 
Efter att jag faktiskt har städat garaget så hittade jag följande saker som är till salu. Tänk vad man kan hitta längst in i alla dessa skåp....
1. Durbahn crach puckar, nya och oanvända
2. Toppar med kammar..kompletta bara bulta på eller kanske någon är sugen att porta.
3 Komplett insprut, med gummi....hm hur lät det där

Pris via PM, jag tar även bud allt ska bort och jag är inte omöjlig

/Mickeg
 
Nu har bettan fått nya däck. Ett par Dunlop Qualifier RR. Den här gången testar jag ett 190/55 bak, tidigare körde jag med Dunlop D208 RR 180/55.

Jag återkommer med en rapport efter ett par varv på Slingerbulten :tungan
 
Nu är vaxet borta från däcken :)

Först i början kändes den lite mera trögstyrd :confused:. Nu var ju mitt gamla framdäck ganska trekantigt slitet och bakdäcket blanktslitet över hela slitbanan. Det är självklart att det blir mera gyro med en högre profil (190/55) och gummi på däcket :tungan.

Den kanske blev lite trögare att flippa över från sida till sida, men den blev mycket neutral i styrningen och otroligt kursstabil i kurvorna. Tidigare kunde den vara lite svajjig i styrningen under nerlägg. Jag funderade på om det kanske behövdes en styrdämp i alla fall, men med dom nya däcken har jag sparat in den kostnaden. Nu är den bergstadig i kurvorna :yoparty


Jag är mycket nöjd med 190/55 och som bonus så blir det snyggare också :D
 
har tjackat en sp1 nu...helt suverän å köra....fick med en pcII ...nån som vet nån ungefärlig mappning till den??
eller måste man satsa på bänken eller en pcIII?

åker bara lite lungt på gatan...tänkte bara för jag har en ....
 
har tjackat en sp1 nu...helt suverän å köra....fick med en pcII ...nån som vet nån ungefärlig mappning till den??
eller måste man satsa på bänken eller en pcIII?

åker bara lite lungt på gatan...tänkte bara för jag har en ....

Gå in på http://www.powercommander.com/power...mander_all_downloads.aspx?mk=7&mdl=47&yr=2001 och kolla om där finns en mappning som kan passa. Där är alla möjliga mappningar beroende på
vad det sitter för avgassystem och luftfilter på.
 
CDI-box till sp1 sökes omgående! Efter myket om och men ser det som jag har funnit strulet på knarren...
 
Sp1 kåpor och tank säljes! kika länken här under.
 
Har lagt in nåra bilder, kanske inte dom bästa, men det va dom ända jag hade på burken...
 
Nyheter
En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman

Vi har fotograferat en 100 ...

MV Agusta återgår till 100% eget ägande

MV Agusta Motor S.p.A. till...

MV Agusta åter självständigt

MV Agusta Motor S.p.A. till...

Kurviger – Appen som hittar vägarna du inte visste att du ville köra

Att köra motorcykel handlar...

Richa blickar framåt mot 70 år i branschen

Bike var på plats på Richa ...

Back
Top