Honda SP1-tråden

Citat:
Inskickat av fazerfun
Ventilspel kollas vid 2400 mil. Serviceintervallerna är 600 mil.

Lycka till med hojköpet

Bara för att vara övertydlig; serviceintervallet är 600 mil på "vanlig" service och 2400mil för ventilerna.

Av de vanliga servicarna brukar varannan vara lite mer omfattande (dyrare) medans de övriga oftast bara är olja och filter.

Det är heller inte helt ovanligt att en det inte görs någon justering av ventilerna (alltså blir det billigare) trots att man kört 2400 mil sen förra gången. Detta för att det helt enkelt inte behövs (om man kört snällt tex) Hojen är ju designat för att kunna utnyttjas "fullt ut" under 2400mil.

Är du spekulant på en hoj som just ska eller har varit inne på ventilservice kan det vara smart att kolla upp mer exakt vad som gjordes sist. Blev det ingen justering på förra tillfället kan du nog räkna med det till nästa gång.

tack, då har man lite mer kött på benen. :)

är det något annat som man bör kolla lite extra på vid köp av just sp1,
bortsett från slitdelar och det allmänna skicket?
 
Last edited:
tack, då har man lite mer kött på benen. :)

är det något annat som man bör kolla lite extra på vid köp av just sp1,
bortsett från slitdelar och det allmänna skicket?

Nä faktiskt inte. Spettan har inga modellspecifika svagheter, det är Hondakvalitet rakt igenom. :tummenupp :D Om du inte åkt litertwin innan så kommer den kraftiga motorbromsen att vara en skillnad mot en radfyra. Känn även efter om du kan leva med Spettans körställning, den är lite speciell.
 
Hej alla SP ägare!

Vilka bromsbelägg ska jag köpa till min SP-2:a? Jag kör nästan bara kurviga
landsvägar, så det är bra om dom tar även vid låg temperatur.

Är det Honda original som gäller?

/Roger
 
Tank

Halloj

Skulle behöva en tank då min blitt lite stukad.
Har pratat me bade smed o plåtslagare, men dom säger att de blir billigare o skaffa en ny....

Nån som har en till övers??
 
Hur klarar spettorna hög miltal? Finns en på en Funbike i Västerås som gått 5700 mil, ska vara fullservad. Såg fin ut.

Edit: Fullservad, inte fulservad :tungan
 
Last edited:
Vilka bromsbelägg ska jag köpa till min SP-2:a?
Är det Honda original som gäller?
/Roger
Jag tror det. Jag köpte SBS för något år sedan men de når inte alls upp till samma klass som originalbeläggen tycker jag.
Annars har jag hört positiva saker om Ferodo men aldrig provat det märket själv.
 
Hur klarar spettorna hög miltal? Finns en på en Funbike i Västerås som gått 5700 mil, ska vara fullservad. Såg fin ut.

Edit: Fullservad, inte fulservad :tungan

Jadu, hur långt är ett snöre....? Hondas kvalitetsrykte är grundmurat men självfallet beror det på hur hojen skötts. Verkar den fin, du har full servicehistorik så är det väl inget att tveka om. Den går säkert det dubbla utan större insatser.
 
Upptäckte en stor skillnad ikväll på Sp1:an, hojar går ju generellt lite "bättre" på kvällarna pga syrehalten i luften osv men SP1 är som natt och dag.

På dagarna känns den framtung och på kvällarna så wheelar den av glädje, kanske skulle satsa på helsystem och få den känslan konstant:tungan
 
Vad är det för serviceintervaller på sp1:orna?

Ups. Såg ovanför att 2400 för ventiljustering och 600 mils intervaller var det som gällde. Då vet jag. :tummenupp
 
Nån som vet färgkoden till en SP1 -00? Eller var jag ska leta?

Slänger upp en bild på den nya bakdelen...:yoparty :yoparty
 

Bifogat

  • Kopia av DSC00398.JPG
    Kopia av DSC00398.JPG
    62.2 KB · Visningar: 185
Det där vart ju riktigt snyggt!!! :tummenupp (Märke? Modell? Inhandlad var?)

//Flying Finn

Mototeck, Inhandlad på Bikersneed. Djävligt dyr (3395:-) och lite krånglig att mecka dit, (får kapa betydligt mycket mer invändig plast än anvisningen säger ifall det ska bli bra) men den absolut snyggaste jag har hittat iaf.
/Snake
 
Vem här köpte racekåpor till sin SP1 nyligen? *nyfiken*

Kan du skicka PM please... Jag vill ha feedback... :tummenupp
 
Back
Top