Honda SP1-tråden

Tja, min blev ju då stulen i sommras! :(
Behöver jag säga att jag kommer ha problem med humöret när alla tar ut sina älsklingar till våren.. buhuu
 
Sugar skrev:
Tja, min blev ju då stulen i sommras! Behöver jag säga att jag kommer ha problem med humöret när alla tar ut sina älsklingar till våren.. buhuu
Fan va surt.. Köpa 1 till då ???

bebbe skrev:
Ett intelligent svar i rätt tråd :tummenupp :3freak Gixxer 600 :hihi

Räkna Honda civic mot corvette :pannkyss

HaHaHaHaHaHaHa !! :yoparty :D :rofl :lol :tummenupp

Veckans bästa inlägg....
 
Last edited:
bromsklossen skrev:
Klart man åker Spetta! Har iofs bara kör den ca 10 mil men så köpte jag den den 14 feb i år. Har haft bla en Blade innan men är nu tillbaka i twin-träsket :banana

Skall till Sachsenring å spana MotoGp med nåra polare till sommaren så det blir en bra utvärdering av hojen :yoparty
" Att tanka innan man talar ar som att torka sig i roven innan man skiter" ar annars det korrekta citatet...
 
Köpte min -00:a i höstas. Hade blade -98 före. Har bara kört ca 35mil med den än så länge.
 
Tycker SP1 orna är riktigt snygga men förefaller vara gjorda av bly 215kg fulltankade ?
 
Varför skall folk gnälla om hojar i en tråd för entusiaster? PMS :va

Hojarna är lite tunga, ja. Men de är ju inte senaste teknik heller. En ZX7:a är också tung som exempel. Men med lite fix är dehär hojarna klart överlägsna i form utav kännsla i körningen. Finns ingen R6, R1 i världen som ens kommer i närheten utav den kännslan.

Kan säga att om man inte har storleksproblem i någon kroppslig region så att man bara MÅSTE ha mest effekt och minst vikt så erbjuder sådana här hojar någonting helt annat. Antar att det är någonting man måste ha kört hoj ett tag för att uppskatta.
 
Last edited:
Roger_SWE skrev:
Jag måste säga att jag är mycket nöjd med min SP-2:a. Jag har lite svårt att hålla fingrarna i styr, så jag har moddat den lite grann.

# Rensade bort allt skräp = två mjölkbackar med skrot.
# Spaklade igen några hål och lackade kåpans insida sidenmatt svart.
# Öhlins dämpare och Öhlins moddad gaffel.
# Den Tyska luftburken 23 istället för 7liter och 0,3 istället för 3,3Kg.
# Har tillverkat nya insugstrattar. Längre och bättre radie.
# Acrapovic kolfiber/titan + Tillverkade nya fästen för ljuddämparna.
# PowerComander 3r + bänkkörning.
# Har tillverkat ett litet diodbakljus med integrerad nummerplåt.
# Nya Dunlop D208 RR

Ser fram emot en ny sommar med Hyndan. Bidrar med två bilder på henne.


Den där var bland det vackraste jag har sett! Synd att inte jag har en sån bara :gråta
Det står mellan Sp1/2 och Ducati, hittills lockar Duccen mest men samtidigt känns det mer vettigt med en SP..........
 
Strider skrev:
För tung
Slöstyrd
Kass original fjädring
Drar mer soppa än den värste fyllkaja
För lite effekt
Smalt effektregister
Skulle ha kostat alldeles för mycket pengar att få den som man skulle vilja haft den.


Men bromsarna var bra

Må hända..... Men är helt klart den snyggaste hojen som gjorts... :tummenupp
 
Strider skrev:
För tung
Slöstyrd
Kass original fjädring
Drar mer soppa än den värste fyllkaja
För lite effekt
Smalt effektregister
Skulle ha kostat alldeles för mycket pengar att få den som man skulle vilja haft den.
Men, ändå är den helt underbar :tummenupp
 
Jag har oxå

Sp1! snygg, högljudd och tungstyrd....
Kan det bli bättre!
:yoparty
 
Roger_SWE skrev:
Jag måste säga att jag är mycket nöjd med min SP-2:a. Jag har lite svårt att hålla fingrarna i styr, så jag har moddat den lite grann.

# Rensade bort allt skräp = två mjölkbackar med skrot.
# Spaklade igen några hål och lackade kåpans insida sidenmatt svart.
# Öhlins dämpare och Öhlins moddad gaffel.
# Den Tyska luftburken 23 istället för 7liter och 0,3 istället för 3,3Kg.
# Har tillverkat nya insugstrattar. Längre och bättre radie.
# Acrapovic kolfiber/titan + Tillverkade nya fästen för ljuddämparna.
# PowerComander 3r + bänkkörning.
# Har tillverkat ett litet diodbakljus med integrerad nummerplåt.
# Nya Dunlop D208 RR

Ser fram emot en ny sommar med Hyndan. Bidrar med två bilder på henne.
Har du gjort några ställbara trattar än??? säg till jag vill ha ett par.....
Själv har jag inte tid att bygga på spettan just nu.
 
Är väl tyvärr så att en SP1 från början är alltför anpassad för att vara en superbikeracer. Den är en racer som blev anpassad till gatan. Vilket resulterade i en alltför tung hoj tyvärr. Sedan så är pylarna dyra så som motor som är oerhört överdimentionerd för sitt effektuttag. Detta resulterade i att om hojen skulle kunna säljas för ett något sånär humant pris fick man spara lite på någonting. Därav fjädringen. Allt detta tillsammans med att Hondas ingengörer verkar vara lite väl konservativa ibland (CBR 1000 och CBR 600) resulterar i ett inte allför lycket originalpaket men den har en oerhörd potential! Jag skalade av ca 30-35kg på min (blev nog igenkligen ännu mer i slutet) fick upp motor effekten med 10-12hkr. Fixade lite med justeringar, ride hight mm. Detta för ett pris av kanske sammanlaggt ca 20k plus massor med jobb. Detta resulterade i att även en medioker förare som jag lyckades med tider på bla Kinnekulle som inte skämmdes för sig. Hade man dessutom bantat bort de där sista kilona (de som kostar pengar). Och fixat Öhlinare hade den nog blivit ordentligt extrem! Det jag vill mena med detta är att hojen om man vill kan bli ordentligt snabb. Men den är dyr, exlusiv mm, Igenkligen synd att Honda gjorde den så medioker som de gjorde! Om inte hade den varit en tvätt äkta legend idag alla Ducce SPS (var väl så den heter) eller varför inte Hondas egen RC30.
 
Jag portade en SP1:a och mina intryck var följande:

Sällan har jag sett portar som varit så "färdiga" från början.
Bl.a fanns inget behov av att plasta dem.
Ventilerna är stora som näckrosblad (40mm) och förbränningsrummen behöver endast rensas litegranna. Gjutningarna var överdrivet råa, och övergångarna till ventilsätena var bland det värsta jag sett så det fixades till.
Men i grunden en jättefin design.

Så min undran var varför effekten inte låg högt över t.ex Ducati (som jag oxå portat) då deras toppar s.a.s hade en större trimningspotential (läs: var sämre utformade från början).

Min slutsats var att honda släppt i alldeles för tama kammar.
Skulle jag skaffa en SP av nåt slag så vore det min första åtgärd.
Jag mätte upp lyfthöjd på orifinalkammarna, men ej duration.
Lyftet var lågt och det finns definitift utrymme för att få hojen att andas.

Hur övriga saker på hojen är utformade vet jag inte: Luftburk trattar, förgasare, avgassystem osv
Men jag antar att det finns potential även i dem, då original sällan är så jätteoptimalt.
 
Strider skrev:
Du snackar i nattmössan.

Det var en rip-off av Hondas marknadsavdelning.

Det är ( var ) ett bra råämne till Superbike för folk med obegränsade resurser( läs HRC). De förändringar du nämner för att göra den snabb är en piss i nilen av vad som krävs.

Vem talar du till? (Bebbe?)

Är det mig så relaterar jag till motorn, och bara det JAG sett. D.v.s de funderingar JAG fick när jag höll på.
Det krävs SÄKERT mer än så (som alltid, med ALLA hojar) men det är helt utanför det jag talade om, som ju var mina observationer av topparna.
Fast jag borde givetvis ha läst på om HELA hojen, doktorerat om den och redogjort för ALLA nödvändiga åtgärder?
Med en sån attityd så kan ju t.o.m en Gold Wing sägas vara en GP-vinnare.
Om allt bara är en fråga om resurser alltså...
 
Last edited:
Nyheter
Norton Motorcycles siktar på fyra nya modeller till 2026

Norton Motorcycles förbered...

GB350S i fokus på Wheels and Waves 2025

Honda var tillbaka i Biarri...

En hyllning till mästaren!

Pressrelease från MV Agusta...

Vinnarhoj från Custom Bike Show

I nästa nummer av Allt om M...

Testhoj hämtas från Sulas MC

Vi åkte till Strängnäs för ...

Transportstyrelsen avvecklar appen Mina fordon

Foto: Andreas Johansson ...

Custom Bike Show 2025

Den 7 juni var det åter dag...

Forged följer tre baggerbyggen

Tre amerikanska hojbyggare ...

Trendbrott: Rullgrusolyckor med MC minskar

Statistik från försäkringsb...

Mc-olyckor kopplat till rullgrus minskar

Trendbrott: Statistik från ...

Back
Top