Honda shadow -96 hjälp Inställning förgasare

sikvall

Ny medlem
Gick med
22 Aug 2023
Hoj
Honda shodow -96
Hojen har stått ett tag mest luftats lite senaste 3 åren, har känts helt okej då.

Nu går den dåligt, gasar jag väldigt sakta går den okej men drar jag på när jag ligger på hyfsat höga varv så blir det som att den börjar bröla som att man typ har i för hög växel och den orkar knappt öka farten. Är hojen kall så dör den om jag gasar så. Misstänker att det är felinställd förgasare? Har mindre barn hemma som gillar att skruva på saker så tror nån av dom varit och skruvat på skruvarna.

Hur ställer man bäst in förgasaren?
En skruv på varsin sida, vilken är luft och vilken är soppa?


Tacksam för hjälp!


Edit: Första problemet löst så tog bort de, funkade med lite våld.
 
Last edited:
Kanske skiljer beroende på motor, vilken motor sitter det i din hoj?
 
Utan att veta något mer, men igensatt bränslefilter, gammal soppa, gegga i förgasare.
Det du beskriver låter som att den får för lite bränsle och för mycket luft.
 
Nu är detta bara "internet sanningar" = kanske inte stämmer med just din hoj.

Grundinställning för justerskruven på förgasaren ska vara 3 varv ut från fullt stängd. Skruva medsols till stopp (ta inte i) + räkna hur långt in du skruvar den så att du vet vad den var inställd på innan ändring.
Sedan motsols tre fulla varv. Ska enligt alla sanningar jag hittat vara grundinställningen.

Screenshot_2023-08-22-17-48-51-88_40deb401b9ffe8e1df2f1cc5ba480b12.jpg
 
Om du har möjlighet, skruva ut tändstiften och titta på färgen på dem.
Chokladbrun = normal. Spetsen är chokladbrun. Små avlagringar är ofarliga och indikerar normal förbränning. ...
Vit = för mager blandning. Spetsen är gråvit eller har en vit ton. För mager blandning. ...
Svart = för fet blandning. Det ser inte bra ut!

Det kanske kan avslöja varti problemet ligger.
 
Tack för tipsen! Ska kolla stiften och ställa luftskruven.

Man ska inte skruva på skruven på andra sidan? Han som hade den innan mig har satt in nån förlängd skruv så man kan skruva med fingarna, har en på varje sida.
 
En bränsle och en luft kanske?
Eller är det två förgasare?
 
Nu är detta bara "internet sanningar" = kanske inte stämmer med just din hoj.

Grundinställning för justerskruven på förgasaren ska vara 3 varv ut från fullt stängd. Skruva medsols till stopp (ta inte i) + räkna hur långt in du skruvar den så att du vet vad den var inställd på innan ändring.
Sedan motsols tre fulla varv. Ska enligt alla sanningar jag hittat vara grundinställningen.

View attachment 488698
Under förutsättning att motorcykeln befinner sig på norra halvklotet! :)
 
Under förutsättning att motorcykeln befinner sig på norra halvklotet! :)
Ja satan, jag funderade på om det var moturs eller motsols och valde det första jag hade tänkt på :(
"Moturs" och "Medurs" är nog ett bättre val för vårt internationella forum :)
 
  • Gilla
Reaktioner: DaK
Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman

Vi har fotograferat en 100 ...

MV Agusta återgår till 100% eget ägande

MV Agusta Motor S.p.A. till...

MV Agusta åter självständigt

MV Agusta Motor S.p.A. till...

Back
Top