Honda RC 213 V-S

McQueen

Ny medlem
Gick med
11 Nov 2013
Ort
USA
Hoj
Triumph Bonneville
Till slut visade Honda den: gathojen med specifikation från MotoGP-racern (RCV 1000 R). RC 213 V-S verkar beteckningen vara.

Honda har inte redovisat teknisk specifikation eller info om produktion, men att döma av bilderna är den mer eller mindre redo för serieproduktion; frågan är hur stor serie det blir och vad det kommer stå på prislappen.

Säkert är i alla fall att ingen annan tillverkare någonsin har tillhandahållit en landsvägsmotorcykel med så stora likheter med en GP-racer (RCV 1000 R).

Tycker det är riktigt synd att en sån här hoj, som verkligen får blodet att koka, bara blir samlar- och tävlingshoj. Förut lanserade tillverkarna ibland strikt ensitsiga SP-versioner av modeller som redan i originalskick var ganska övertygande racehojar (ZXR 750, RGV 250, NSR 250); torrkoppling, tätstegad låda och lite mer effekt (samt ett trimkit). Hade varit fint om det här (hojen till vänster) var SP-versionen av Honda Fireblade. Eller vad tycker ni?
 

Bifogat

  • honda.jpg
    honda.jpg
    393.5 KB · Visningar: 618
Jag tycker att den är fruktansvärt snygg, så stöddig som en motorcykel kan bli. Tyvärr säkert en prislapp på över 300 000:- läst lite om den, i princip " a moto gp bike with a plate" var det nån som sa :tummenupp
 
Jag tror att hojarna i SP-variant från den uppgående solens land må ligga på 250 +/- 25 kkr. Och där inryms nog inte RC213 V-S.

Personligen avvaktar jag nog vad Suzuki hittar på. De förväntas presentera sin uppdaterade Gixxer om ett år och har lämpligt nog såväl den uppdaterade S1000RR som R1 och H2 att kalibrera sig mot. Det valda namnet på MGP-hojen kan ju ge en vägledning om vart de siktar...

Därför må RC 213 V-S vara något alldeles utöver det vanliga för att lyckas! Vi vanliga dödliga som hoppas komma ifråga för en R1M lär ju annars klara oss rätt långt på de köregenskaper den erbjuder, att betala ytterligare 75 K€ för en Honda lär kännas allt för brutalt.

För de av oss som kör hoj i alla fall...
 
Last edited:
Honda MotoGP inspired – RC213 V4 Street Bike Cost

Honda developing a new street-legal V-four supersport bike which will go into market in very limited numbers at the cost of around kr947,671.06 per bike. It comes with RC213 mechine (don’t confuse it with MotoGP bike).
Honda-RC213_price.jpg

HMM... gamla källor??

Här är annars fler bilder på hojen ovan, uppges ha ca 238hk enligt japansk blogg!
honda-rc213vs-10.jpg

honda-rc213vs-11.jpg

honda-rc213vs-12.jpg

honda-rc213vs-13.jpg

honda-rc213vs-3.jpg

honda-rc213vs-4.jpg

honda-rc213vs-6.jpg

honda-rc213vs-5.jpg

honda-rc213vs-2.jpg


 
Last edited:
Jag tycker att den är fruktansvärt snygg, så stöddig som en motorcykel kan bli. Tyvärr säkert en prislapp på över 300 000:- läst lite om den, i princip " a moto gp bike with a plate" var det nån som sa :tummenupp
Håller med. Nära fulländning eftersom den är så trogen originalet; då blir det inte fel.

Men 300.000 kr tror jag tyvärr inte är mer än halva priset. Kanske inte ens det. Kolla in Öhlins FGR 300-gaffeln (kostar runt 75.000 kr), avgassystemet, svingen och ramen. Kolla in den smala pistongen längs ovansidan av svingen. Och vad är det som sitter högst upp på ett stag på vänster styrhalva?

(Klicka på bilderna! De är stora.)
 

Bifogat

  • Skärmavbild 2014-11-04 kl. 23.19.16.jpg
    Skärmavbild 2014-11-04 kl. 23.19.16.jpg
    72.3 KB · Visningar: 357
  • Skärmavbild 2014-11-04 kl. 23.17.05.jpg
    Skärmavbild 2014-11-04 kl. 23.17.05.jpg
    124.3 KB · Visningar: 325
  • Skärmavbild 2014-11-04 kl. 23.16.00.jpg
    Skärmavbild 2014-11-04 kl. 23.16.00.jpg
    79.4 KB · Visningar: 295
Jag tror att hojarna i SP-variant från den uppgående solens land må ligga på 250 +/- 25 kkr. Och där inryms nog inte RC213 V-S.

Personligen avvaktar jag nog vad Suzuki hittar på. De förväntas presentera sin uppdaterade Gixxer om ett år och har lämpligt nog såväl den uppdaterade S1000RR som R1 och H2 att kalibrera sig mot. Det valda namnet på MGP-hojen kan ju ge en vägledning om vart de siktar...

Därför må RC 213 V-S bara något alldeles utöver det vanliga för att lyckas! Vi vanliga dödliga som hoppas komma ifråga för en R1M lär ju annars klara oss rätt långt på de köregenskaper den erbjuder, att betala ytterligare 75 K€ för en Honda lär kännas allt för brutalt.

För de av oss som kör hoj i alla fall...

Helt riktigt. Denna hoj ska inte nämnas i samma mening som "vanliga" SP-hojar som ligger runt en kvarts miljon. Detta är något helt annat, bortom Desmosedici, Superleggera och F4CC vad gäller teknisk spec såväl som impa-faktor. Detta är sannerligen det närmaste en MotoGP-hoj man kommer.
 
Hur många behöver Honda tillverka för att ställa den på startplattan i Superbike-VM?
 
Hur många behöver Honda tillverka för att ställa den på startplattan i Superbike-VM?
De små fabrikantene må produsere 1000 eksemplarer i løpet av en toårsperiode, de store tror jeg må lage 2500 stk for å homologere til WSBK.
Antallet ble endret tidligere i år, siden salget av R sykler har sunket drastisk worldwide.
 
Hur är det med andra prototyper, har byggkvalitén och valet av dyra kompoenter ändrats tills produktionen börjat?

De kanske valde en gaffeln som kostar 75 kkr för testningssyfte, de kanske väljer en billigare till den slutliga versionen när de vet mer exakt vad som passar hojen bäst? Man kan ju hoppas på det i alla fall om man någonsin ska ha chansen att köra en :tummenupp
 
Jag va på Eicma och kollade på Hondan mm, pratade också med en bekant som är hyfsat insatt, av vad jag fick veta som jag kan säga så gäller följande: 230hk, 150000euro, ska homologiseras.
Homologiseringen tycker jag dock kvarstår att se, om det blir så och inga "Cost-cap" regler stoppar den så är det nog tack och adjö för alla andra i wsb.
Häftig hoj utan tvekan, men jag gillar regeländringarna (tankegångarna som ligger till grund för dom iaf) i wsb, billigare racing på hojar som mer liknar det Olle åker på gatan.
Men hojar som 1299, hondan, R1M nya aprilian punkterar hela detta och wsb tappar verklighetsanknytning.
Men så går det när man retar Honda genom att låta Ducce få åka med vad dom behagar,
som dom kommer att få ingen med 1299an.
 
Last edited:
Jag va på Eicma och kollade på Hondan mm, pratade också med en bekant som är hyfsat insatt, av vad jag fick veta som jag kan säga så gäller följande: 230hk, 150000euro, ska homologiseras.
Homologiseringen tycker jag dock kvarstår att se, om det blir så och inga "Cost-cap" regler stoppar den så är det nog tack och adjö för alla andra i wsb.
Häftig hoj utan tvekan, men jag gillar regeländringarna (tankegångarna som ligger till grund för dom iaf) i wsb, billigare racing på hojar som mer liknar det Olle åker på gatan.
Men hojar som 1299, hondan, R1M nya aprilian punkterar hela detta och wsb tappar verklighetsanknytning.
Men så går det när man retar Honda genom att låta Ducce få åka med vad dom behagar,
som dom kommer att få ingen med 1299an.

Men Panigale R är fortfarande 1198cc för att den ska fungera att köra i WSB.
Så 1299 kommer inte användas i WSB utan de kör med Panigale R.
 
Jag va på Eicma och kollade på Hondan mm, pratade också med en bekant som är hyfsat insatt, av vad jag fick veta som jag kan säga så gäller följande: 230hk, 150000euro, ska homologiseras.
Homologiseringen tycker jag dock kvarstår att se, om det blir så och inga "Cost-cap" regler stoppar den så är det nog tack och adjö för alla andra i wsb.
Häftig hoj utan tvekan, men jag gillar regeländringarna (tankegångarna som ligger till grund för dom iaf) i wsb, billigare racing på hojar som mer liknar det Olle åker på gatan.
Men hojar som 1299, hondan, R1M nya aprilian punkterar hela detta och wsb tappar verklighetsanknytning.
Men så går det när man retar Honda genom att låta Ducce få åka med vad dom behagar,
som dom kommer att få ingen med 1299an.

Luktar lite som om Honda har kört hojen i MotoGP lite som rejäla tester inför att skicka in en mördarhoj i wsbk. Smart drag isf.
 
Kan det vara så att honda med denna hoj vill döda wsbk och se till att de andra fabrikerna kommer tillbaka till motogp? Honda kanske tycker det räcker med en kungaklass? Konspirationshatten på!

Hur som helst hade jag gärna tagit en i repsollackering med 150000 euro är ju långt över min budget :(
 
Jag va på Eicma och kollade på Hondan mm, pratade också med en bekant som är hyfsat insatt, av vad jag fick veta som jag kan säga så gäller följande: 230hk, 150000euro, ska homologiseras.
Homologiseringen tycker jag dock kvarstår att se, om det blir så och inga "Cost-cap" regler stoppar den så är det nog tack och adjö för alla andra i wsb.
Häftig hoj utan tvekan, men jag gillar regeländringarna (tankegångarna som ligger till grund för dom iaf) i wsb, billigare racing på hojar som mer liknar det Olle åker på gatan.
Men hojar som 1299, hondan, R1M nya aprilian punkterar hela detta och wsb tappar verklighetsanknytning.
Men så går det när man retar Honda genom att låta Ducce få åka med vad dom behagar,
som dom kommer att få ingen med 1299an.
Makspris på homologiserte sykler til WSBK er 40.000 Euro til neste års reglement.
 
Makspris på homologiserte sykler til WSBK er 40.000 Euro til neste års reglement.
Se där. Bra regel, men maxpriset borde väl vara betydligt lägre än ca 370.000 kr? Och jag undrar i de banor som R2 skriver:

- Skulle inte Superbike-VM bli ännu mer intressant både för publiken och för alla som överväger att köpa en sporthoj om hojarna inte var mer modifierade än vad du och jag skulle ha möjlighet att fixa i våra garage?
 

Bifogat

  • 633039379807150000raceslickrear.jpg
    633039379807150000raceslickrear.jpg
    7.2 KB · Visningar: 142
  • DRP-518-1024X768-50-01.jpg
    DRP-518-1024X768-50-01.jpg
    59 KB · Visningar: 121
  • Skärmavbild 2014-11-06 kl. 12.57.39.png
    Skärmavbild 2014-11-06 kl. 12.57.39.png
    118.8 KB · Visningar: 108
  • Skärmavbild 2014-11-06 kl. 12.58.49.jpg
    Skärmavbild 2014-11-06 kl. 12.58.49.jpg
    22.9 KB · Visningar: 124
Såhär kan det bli om man smäller till bordet jätte, jättehårt för att man är så lycklig. Äntligen en bra och billig motorcykel som sätter sprätt på habegäret :fakta

IMAG0996_1.jpg
 
Jag va på Eicma och kollade på Hondan mm, pratade också med en bekant som är hyfsat insatt, av vad jag fick veta som jag kan säga så gäller följande: 230hk, 150.000 euro, ska homologiseras.
Honda säger: ”200.000 euros plus”.

1.840.000 kr

1 st Honda RC 213 V-S = 7,7 st Yamaha R1-M

:(

Men man förstår det samtidigt:

”...we felt it had to be worthy of the RCV name. But the priority has always been to make something really, really special. The price was never the priority. Because if you’re going to go on price, it’s a completely different animal. If you look at a lot of the stuff on the bike; the chassis, the footrests, the cycle parts, the fuel tank, the throttle bodies, the crankcases, the forks, the swingarm... they’re exactly the same as Marc and Danis. Exactly. So now you’re starting to get the picture of how special the bike really is. Yes, it hasn’t got the same engine internals because obviously MotoGP components have a shorter life and you couldn’t put them into a street-legal bike. So you would never ride a racebike on the road for very long because it wouldn’t last. So we had to get the balance between the two; between acceptable reliability, longevity, together with the fact it’s still a special bike.”

http://www.morebikes.co.uk/exclusive-insider-knowledge-on-the-hand-built-honda-rc213v-s/
 
Last edited:
detta är ju en hoj som är likvärdig till Koenigsegg, Panagani med flera... inget man SKOJAR BORT DIREKT!
 
Nyheter
BMW Motorrad Concept RR

Under den prestigefyllda ut...

Snart dags för Custom Bike Show

Förra året firades den 50:e...

KTM säkrar investerare och gasar vidare

KTM har meddelat en viktig ...

Motorcykelbranschen presenterar ”Safe Ride to the Future 3.0”

Genom att bygga vidare på f...

Bara en månad kvar till Gotland Ring Bike Week!

Nu är det bara en månad til...

En månad kvar till Gotland Ring Bike Week!

Nu börjar det dra ihop sig ...

Vinnn en CTEK CT5 Powersport!

Svara på några enkla frågor...

Försvarsmakten väljer Yamaha XT250 som ny ordonnansmc

Yamaha Motor har vunnit en ...

Vinnarhjälmen utlämnad

Robin Axelsson lämnar över ...

Yamaha XT250 ny ordonnansmotorcykel för Försvarsmakten

Yamaha Motor Europa NV fil ...

Back
Top