Honda offentliggör RCV 1000 R

Radare

Bannad
Gick med
22 May 2007
Ort
Kilsmo
Hoj
Dnepr
”The RCV1000R chassis is based on the current RC213V prototype bike, as is the engine – a 90° V4 producing over 175KW [238 hk] of power at 16,000rpm, utilising spring valves and a traditional gear box. The bike will be delivered with Öhlins suspension and Nissin brakes.”

Bra synd att den inte går att beställa på samma sätt som tidigare produktionsracers som RS 250 och RS 125. Och synd att den är prissatt helt annorlunda. Hade ju varit jäkligt fränt om de svenska depåerna hade börjat fyllas av produktionsracers igen.

För egen del känner jag mig säker på att Hayden kommer köra ifrån Dovizioso.
 

Bifogat

  • Skärmavbild 2013-11-08 kl. 11.52.34.jpg
    Skärmavbild 2013-11-08 kl. 11.52.34.jpg
    128.5 KB · Visningar: 358
  • Skärmavbild 2013-11-08 kl. 11.52.40.jpg
    Skärmavbild 2013-11-08 kl. 11.52.40.jpg
    77.5 KB · Visningar: 364
  • Skärmavbild 2013-11-08 kl. 11.53.30.jpg
    Skärmavbild 2013-11-08 kl. 11.53.30.jpg
    95.5 KB · Visningar: 328
  • Skärmavbild 2013-11-08 kl. 11.53.39.jpg
    Skärmavbild 2013-11-08 kl. 11.53.39.jpg
    117 KB · Visningar: 323
  • Skärmavbild 2013-11-08 kl. 11.53.48.jpg
    Skärmavbild 2013-11-08 kl. 11.53.48.jpg
    55.4 KB · Visningar: 316
  • honda-rcv-1000r-2014-1.jpg
    honda-rcv-1000r-2014-1.jpg
    236.5 KB · Visningar: 146
Last edited:
Skulle vara intressant o se om den klarar ljudkraven på våra svenska banor. Om det ens går att få den klarar 95 db!
 
Radare: endast MotoGP team som får köpa den?
 
jag är dåligt uppdaterad på motogp nu, men är det deras nya prototyphoj eller ska det bli crt?
 
jag är dåligt uppdaterad på motogp nu, men är det deras nya prototyphoj eller ska det bli crt?

Där finns 3 uppsättningar reglemente:

1. Factory få motorer och lite soppa, får själv skriva programvaran till ecu
2. Produktionsräcer.Fler motorer, mer soppa men måste åka med standard programvara i ECU
3. CRT. Prudktionsbaserat, ännu fler motorer.

RCV kommer att gå under reglemente nr 2
 
Last edited:
Där kommer att finnas 3 uppsättningar reglemente:

1. Factory få motorer och lite soppa, får själv skriva programvaran till ecu
2. Produktionsräcer.Fler motorer, mer soppa men måste åka med standard programvara i ECU
3. CRT. Prudktionsbaserat, ännu fler motorer.

RCV kommer att gå under reglemente nr 2

Va? Har det kommit ut nytt reglemente alldeles nyligen?

Det sista jag hörde var 2 varianter:
1. Open-klassen : kör med standard-programvara till standard-ECUn, får använda 12 motorer per säsong, får utveckla motorer under säsongen och får ha en tank på max 24L.
2. Fabrikarna: där får man använda egen programvara till standard-ECUn, max 5 motorer per säsong, fryst motorutveckling (motorerna ska homologiseras innan säsongsstart) och får ha en tank på max 20L

Utvöver det, så får eventuellt reglemente 1 tillgång till mjukare däck, samt att nya tillverkare som kör under fabriksklassen får vissa undantag från homologiseringen och antal motorer.

Ett tag hette dessa klasser MotoGP (open) samt MotoGp with factory option, men jag antar att fabrikstillverkarna gnällde på att de inte längre ansågs vara standarden.

http://motomatters.com/analysis/2013/07/29/motogp_s_new_rules_on_ecus_and_factory_r.html
http://www.motomatters.com/news/2013/10/17/motogp_rules_update_crt_name_dropped_rep.html
 
Nej du har rätt. CRT är befintligt reglemente som kommer att bytas ut. Ville visa på att detta är varken en CRT eller en riktig fabrikare.
 
Kuriosa kring vilka som redan har tingat RCV1000R inför 2014..

"Honda already has four orders for the RCV1000R. Team Aspar has purchased two machines for Nicky Hayden and a second rider to be announced. The Cardion AB team has purchased another for Karel Abraham to ride while longtime Honda satellite team Gresini has acquired another for Scott Redding."

110713-2014-honda-rcv1000r-5.jpg
 
Kuriosa kring vilka som redan har tingat RCV1000R inför 2014..

"Honda already has four orders for the RCV1000R. Team Aspar has purchased two machines for Nicky Hayden and a second rider to be announced. The Cardion AB team has purchased another for Karel Abraham to ride while longtime Honda satellite team Gresini has acquired another for Scott Redding."

Nicky och Scott kommer tydligen att ha varsin under måndag och tisdag medans den (av kontraktskäl) icke namngivne föraren får en under endast onsdag. Karel kommer inte att testa i Valencia då han tydligen inte är tillbaka förrän till Sepang på grund av operation.
 
Aoyama är väll den andre till Aspar.
 
Vad är grejen med galler för avgasmynningen, någon?

Något som kom när man begränsade antal motorer. Man vill förhindra att man får in grejjer när man vupar.
 
Nej du har rätt. CRT är befintligt reglemente som kommer att bytas ut. Ville visa på att detta är varken en CRT eller en riktig fabrikare.


Då förstår jag. Dock är det i stort sett bara claiming-regeln som skiljer denna hoj mot en CRT-hoj. Alla CRT-hojar har varit baserade på produktionsmotorer, men det är ingenting i reglerna som säger att de var tvungna att vara det. CRT-klassen hade också samma restriktioner i antal motorer som open-klassen kommer ha.
Kort och gott - det är i stort sett lika stora skillnader mellan 2013s CRT-regler och 2014s Open-regler som det är mellan 2013s fabrikarregler och 2014s fabrikarregler.

Det de gjort nu är att säga "här har ni alla samma ECU, och det enda som skiljer ett fabriks-team mot ett icke-fabriks-team är att fabrikarna får köra med egenutvecklad programvara". Så rent krasst sett kan t.ex Aspar få för sig att utveckla en egen mjukvara till sina RCV1000R och då bli uppflyttade till fabriksstatus. Lika så skulle t.ex. Yamaha kunna få för sig att Tech 3 ska köra standardmjukvaran, och därmed hamna i open-klassen.
På så sätt blir det en klar och tydlig distinktion mellan Open och Factory, till skillnad mot hur det varit med CRT.
 
Ja den är bara avsedd för GP och det är inte säkert att teamen får lov att ens köpa cykeln utan det blir troligen leasing och lämna tillbaka vid säsongens slut.

Tvåårskontrakt med X pengar i uppgraderingskostnad för år två.

"
The RCV1000R is set to cost 1.2 million euros for the first year, and 550,000 euros for the upgrade package in the second year of a two-year deal. With the total cost of ownership coming in at just under 900,000 euros a season, the extra performance of a satellite bike would cost around a million euros per tenth of a second.
"

"
The goal of this new machine, which will be sold and not leased to the teams, is to compete in MotoGP with a reasonable budget.
"

http://motomatters.com/news/2013/11/07/honda_launch_production_motogp_racer_03_.html
 
Till och med gatversionen verkar ju bli svindyr så inte ens den lär ju bli en så vanlig syn i depåerna tyvärr.
 
Till och med gatversionen verkar ju bli svindyr så inte ens den lär ju bli en så vanlig syn i depåerna tyvärr.
Jo, men inte så dyr väl att den kommer bli helt otillgänglig? Däremot lär väl tillgången bli knapp. Lär nog inte stå ett par ”VFR 1000 RR” hos varje svensk Honda-ÅF.
 
Zoidberg skrev:
Vad är grejen med galler för avgasmynningen, någon?

Något som kom när man begränsade antal motorer. Man vill förhindra att man får in grejjer när man vupar.
Stämmer det verkligen? Varför har Yamaha eller ART aldrig galler för avgasmynningen i så fall?
 

Bifogat

  • yamaha-m1.jpg
    yamaha-m1.jpg
    151.5 KB · Visningar: 151
  • Yamaha YZR-M1 2013 Details 13.jpg
    Yamaha YZR-M1 2013 Details 13.jpg
    203.5 KB · Visningar: 150
  • aspar_box.jpg
    aspar_box.jpg
    93.7 KB · Visningar: 152
Last edited:
Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman

Vi har fotograferat en 100 ...

MV Agusta återgår till 100% eget ägande

MV Agusta Motor S.p.A. till...

MV Agusta åter självständigt

MV Agusta Motor S.p.A. till...

Back
Top