Honda offentliggör RCV 1000 R

Jag tror inte att det där nätet skyddar motorn när man vurpar. Snarare fungerar det som en sil som släpper in föremål som är så små att de kan skada motorn! =)

Yamahans avgasrör går ju i en böj under hojen, så föremål som tar sig in bakvägen faller inte rakt ned i motorn.
 
Jo, men inte så dyr väl att den kommer bli helt otillgänglig? Däremot lär väl tillgången bli knapp. Lär nog inte stå ett par ”VFR 1000 RR” hos varje svensk Honda-ÅF.

Tyckte jag läste rykten runt €100 000 så beroende på växelkurs och moms blir det väl runt 900 - millen i suezia. Inte otillgänglig men rätt mycket.

Lär väl bero på vilket slags racingsupport som HRC erbjuder också för den nya hojen, för en mille får man väl nästan en kundspecad WSBK Fireblade?
 
Last edited:
Tyckte jag läste rykten runt €100 000...
Va? Jag trodde samma prisklass som Desmosedici RR. Vad trist. I så fall blir det ju en hoj man bara ser på utställningar och i böcker. Möjligen parkerad för ren uppvisning av någon som betraktar den som en investering och klenod.

:brinnerup
 
Va? Jag trodde samma prisklass som Desmosedici RR. Vad trist. I så fall blir det ju en hoj man bara ser på utställningar och i böcker. Möjligen parkerad för ren uppvisning av någon som betraktar den som en investering och klenod.

:brinnerup

100 000 pund var det till och med såg jag nu. Rättare sagt stod det "£100 000 or more is possible" så jo, det lär nog inte en vanlig syn.

Jag hoppas dock innerligt att det blir mer Desmosedici RR än Panigale Superleggera över den, oavsett prislapp.
 
Jag tror inte att det där nätet skyddar motorn när man vurpar. Snarare fungerar det som en sil som släpper in föremål som är så små att de kan skada motorn! =)

Yamahans avgasrör går ju i en böj under hojen, så föremål som tar sig in bakvägen faller inte rakt ned i motorn.

Kom på att Hondans övre avgasrör ju är böjt i en ring innan mynningen, så skräpet faller inte rakt ned i motorn faktiskt.

99563372-honda-motogp.jpg
 
Lite konstigt att dom inte väljer gafflar från showa då dom ändå tog nissin ok.

En mille för produktionsräcern är ju helt värdelöst, vad skulle skilja den så mkt från desmon så den blir så dyr?
 
Lite konstigt att dom inte väljer gafflar från showa då dom ändå tog nissin ok.

En mille för produktionsräcern är ju helt värdelöst, vad skulle skilja den så mkt från desmon så den blir så dyr?

Produktionsräcern är den som kostar en 1,2m euro och körs i MotoGP nästa år, gathojen väntas kosta runt en mille kronor.
 
Produktionsräcern är den som kostar en 1,2m euro och körs i MotoGP nästa år, gathojen väntas kosta runt en mille kronor.

Möjligt men den riktiga "produktionsräsern" är det nog väldigt lite vanlig produktion inblandad i...

Antagligen ganska lite i denna med men garanterat mer än den Hayden kör!

Ingendera kommer nog monteras på löpande bandet...
 
Möjligt men den riktiga "produktionsräsern" är det nog väldigt lite vanlig produktion inblandad i...

Antagligen ganska lite i denna med men garanterat mer än den Hayden kör!

Ingendera kommer nog monteras på löpande bandet...
Eh, vad vill du ha sagt alltså? Du skriver att det är ”värdelöst” att produktionsracern kostar en miljon – och att den (oklart om du menar gathojen eller produktionsracern) inte är värd ett högre pris än Ducati Desmosedici RR.

Beror inte det på utrustningsnivån och antal tillverkade exemplar? Och vad vet du om det? Berätta!
 
Så den stora skillnaden mot en "äkta prototyp" RC214V är att RCV1000R inte har en fabrikstillverkad mjukvara i Motogp ECU.

Frågan hur konkurrenskraftiga de kommer bli, en indikation kommer vi se på Måndag.
 
Så den stora skillnaden mot en "äkta prototyp" RC214V är att RCV1000R inte har en fabrikstillverkad mjukvara i Motogp ECU.

Frågan hur konkurrenskraftiga de kommer bli, en indikation kommer vi se på Måndag.

Nej, den stora skillnaden är att motorn inte är densamma (förmodligen en hel del skillnader på chassifronten också). Konventionella ventilfjädrar och konventionell växellåda är två saker som brukar framhållas som de största skillnaderna. Rent teoretiskt sett kan brukare av RCV1000R använda egenskriven mjukvara och hamna under fabriksreglerna, fast i praktiken kanske Honda har ngt att säga till om det.

Fabrikaren går fortfarande under beteckningen RC213V. Som jag fattat det - 3:e iterationen av 21:a århundradets räjsmaskin med V-konfiguration - RC 21 3 V.

RC211V - 990cc V5
RC212V - 800cc V4
RC213V - 1000cc V4

RC214V lär vi inte få se på ett par år, skulle jag gissa.
 
Nej, den stora skillnaden är att RCV 1000 R saknar pneumatisk ventilstyrning. Oj då, sen med svaret ser jag nu.

Reglementet anger att skillnaden ligger i den fabriksprogrammerade Motogp ECU.
Sannolikt den mest komplexa och dyraste skillnaden som prototypens växellåda är helt beroende av.

Stoner tappade "bara" 0,2s mot RC213V, lite mindre effekt och motorbroms var hans kommentar.
 
Finns säkert en del som haltar i jämförelsen men skulle kunna duga som en hint:

At Motegi in Japan, the Australian (Stoner) was just 0.3 seconds slower on the RCV1000R than on an RC213V, using the same tires. Once the machine had been fitted with a softer rear slick, only available to Open bike riders, the gap shrunk to just 0.17 seconds.
 
Kan ha med buller att göra, en del tror att man trasar sönder ljudet med galler, kors eller liknade men jag har aldrig sett/hört att det funkar, men det kanske någon vet.
 
Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman

Vi har fotograferat en 100 ...

MV Agusta återgår till 100% eget ägande

MV Agusta Motor S.p.A. till...

MV Agusta åter självständigt

MV Agusta Motor S.p.A. till...

Back
Top