Honda NX650 Dominator, går ryckigt, varvar av sig själv

Dominator93

Ny medlem
Gick med
1 Aug 2022
Hoj
Honda NX650 Dominator 1993
Tjena,

Har en Honda Dominator från 93 som jag köpte i våras. Gick som en klocka när jag köpte den men jag beslutade mig för att lacka om den i svart och plockade därför helt i sär den. Nytt styre m.m. monterades och nya kablar till elen. Startade direkt och lät precis som innan.

När jag väl fått på alla delar och jag ska köra den så rycker den rejält i låg hastighet och jämn gas. Vid full gas går den fint men rycker mycket vid jämnt gaspådrag. När jag sen väl stannar hojen kan den börja "gasa av sig själv" och gå upp i varv rejält. Jag har rengjort förgasare, kollat läckor och allt ser fint ut. Vad kan vara felet?

Inget har fastnat och gasvajrarna ligger fint. Enda som har ändrats var chocken som fick släppas något på då styret var lite högre men även när jag försökt ställa in den så hjälper det inte problemet. Skruven under förgasaren gör noll i skillnad.

Är det garanterat förgasarproblem eller kan det vara något som är dåligt jordat eller liknande?

Tacksam för tips!

Mvh
Marcus
 

Tegel1432

Gudomlig sporthojare
Gick med
23 Sep 2019
Ort
Nej
Hoj
Flera
Tjena,

Har en Honda Dominator från 93 som jag köpte i våras. Gick som en klocka när jag köpte den men jag beslutade mig för att lacka om den i svart och plockade därför helt i sär den. Nytt styre m.m. monterades och nya kablar till elen. Startade direkt och lät precis som innan.

När jag väl fått på alla delar och jag ska köra den så rycker den rejält i låg hastighet och jämn gas. Vid full gas går den fint men rycker mycket vid jämnt gaspådrag. När jag sen väl stannar hojen kan den börja "gasa av sig själv" och gå upp i varv rejält. Jag har rengjort förgasare, kollat läckor och allt ser fint ut. Vad kan vara felet?

Inget har fastnat och gasvajrarna ligger fint. Enda som har ändrats var chocken som fick släppas något på då styret var lite högre men även när jag försökt ställa in den så hjälper det inte problemet. Skruven under förgasaren gör noll i skillnad.

Är det garanterat förgasarproblem eller kan det vara något som är dåligt jordat eller liknande?

Tacksam för tips!

Mvh
Marcus
Låter som tjuvluft.
 

Surtees

GGG grinig gammal gubbe
Gick med
17 Jun 2018
Ort
Kungälv
Hoj
BMW R1200GS 2017 BMW R1200S
Funderar på det där med "lacka om"....... Alla delar tas bort - tank - som du kanske tömde? men gjorde du rent den inuti? Slipade du/blästrade? Med igentejpad påfyllning och tejpad kran??? Lackade själv om en hoj med plåttank, slipade med igentejpat lock, men det lossade en massa skräp (lite rost o annat från insidan) o satte igen förgasarna. Kolla flottörhuset om där ligger skräp - gör det så ska du nog rensa från tank till o med förgasare
 

Dominator93

Ny medlem
Gick med
1 Aug 2022
Hoj
Honda NX650 Dominator 1993
Funderar på det där med "lacka om"....... Alla delar tas bort - tank - som du kanske tömde? men gjorde du rent den inuti? Slipade du/blästrade? Med igentejpad påfyllning och tejpad kran??? Lackade själv om en hoj med plåttank, slipade med igentejpat lock, men det lossade en massa skräp (lite rost o annat från insidan) o satte igen förgasarna. Kolla flottörhuset om där ligger skräp - gör det så ska du nog rensa från tank till o med förgasare
Köpte ny tank som lackades av proffs. Ren och fin och samma i flottörhuset:)
 

SJP

Lattepappa
Gick med
15 Apr 2007
Ort
Bland buskar & träd
Hoj
Tusenkubikade Falken & Vansinnesgrön plastmisil (i bitar)
Luftburken är kvar va, eller har du gjort en bratt med podfilter?

Jag tycker fortfarande att det låter som tjuvluft.
Vid problem med bränsletillförsel borde den inte gå bra på fullgas (länge) men på min tenere så hade föregående ägare lyckats kröka bygeln till flottören vid förgasartvätt. Kolla gärna flottörnivån.
 

Boost 3

Gudomlig sporthojare
Gick med
30 Nov 2007
Ort
kramfors
Hoj
KTM sm990
Troligen skit i lågfartstmunstycket. Rengör det med koppartråd som du veckar så de river bra.
 

gundj

Snygggubbe
Gick med
3 Sep 2019
Ort
-
Hoj
Ducati 900SSie, Multi 1000S DS, 1098S, Suzuki GSX1100EF -84 & Yamaha SR500 - 91
Det nya styret kanske får gasvajrarna att sträcka sig i vissa lägen?
 
Nyheter
Peter kör nya Svartpilen 801

Bara några kilometer från a...

En helt ny Husqvarna!

Bara några kilometer från a...

Anmälan öppen till Ducatis DRE Adventure 2024

För sjunde gången i ordning...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Nu har biljet...

Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Top