Honda msx (nya monkeybiken)

Jo, sent omsider har nu Honda bestämt sig för att ändå ta in nya Monkeyn, MSZ125, som årsmodell 2019. Visst, det är bara en pimpad MSX men jag blev ändå toksugen... Inget pris, vad jag kunnat hitta än, men rimligtvis hamnar den väl på Grom-nivå...?

http://www.hondamc.com/produkt/msz125/

Spontant rycker det i köptarmen men gissar att prissättningen kommer bli för hög, minst som MSX:en kanske tom några tusingar extra.
Men riktigt snygg tycker jag.
2018-Honda-Monkey-125-Concept1.jpg
 
Dessvärre har dom tydligen gjort den större än originalet, lite synd för jag gillar hur lätt man kunde lyfta in den i bilen. Perfekt tex om man vill ta bilen till verkstan och sedan köra moppen medans bilen fixas.

107 kg går ju också lyfta in i bilen men inte lika smidigt som den gamla 60 kg.
 
Pja, 44 900 SEK, säger sv Honda. Men enbart anblicken av en skönt stoppad dyna får röven att signalera starkt gillande signaler till den snikna och motsträviga hjärnan (eller, ja, den lilla delen av förstånd som möjligen finns kvar där?) Suck, och jag som toklimmat på flångnya CB1000R i sommar...?
 
riktigt coola concept både msx och msz men tyvärr klassiskt fall av att snika med skitkomponenter/pissmotor och hoppas det säljer ändå.

monkeybiken väger 107kg!? (!!!) har dom gjutit motorn i bly eller hur fan lyckas man ens pracka på så mycket vikt på en liten 125a ?? Yamahas full size YZ125 cross väger 94kg fulltankad tex..
 
riktigt coola concept både msx och msz men tyvärr klassiskt fall av att snika med skitkomponenter/pissmotor och hoppas det säljer ändå.

monkeybiken väger 107kg!? (!!!) har dom gjutit motorn i bly eller hur fan lyckas man ens pracka på så mycket vikt på en liten 125a ?? Yamahas full size YZ125 cross väger 94kg fulltankad tex..

Jag köpte nyss en CRF 150 och den väger 75 kilo, så Monkeybiken är ju sinnessjukt tung:(
 
Mjae, om Honda Grom/Monkey väger in på 75 eller 107 kg är väl ändå ett massivt i-landsproblem? Något så jäkla lättjefullt, galet kul och lättmanöverat finns ju knappt på 2 hjul, ändå. En allsidig skojare som man ju rent av kan ta med ut på lättare skogspromenader. Grom/Monkeys största problem är, och förblir, att de är så förbaskat stöldbegärliga och dessvärre d:o lättstulna. Det är faktiskt långt jävligare än att trottoarkanterna aldrig verkat högre och potthålen aldrig djupare med de där groteskt små 12-tums skottkärrshjulen.

Pissmotor och skitkomponenter? Pja, själv kan jag knappt sluta garva bara av det där ystra motorljudet. Sedan signalerar väl Hondas 600-mils serviceintervaller att kvalitén är skaplig... För en 125:a, that is...
 
600 mil är väl rätt standard på 125or, yamaha har det på sina t.ex...
Tvåtaktare är ju en annan grej, så de räknas inte :D
 
600 mil är väl rätt standard på 125or, yamaha har det på sina t.ex...
Tvåtaktare är ju en annan grej, så de räknas inte :D


Ja, kanske? Men det är inte så förbaskat mycket mer än 10 år sedan som 1000-kubikarna hade såna serviceintervaller, så vettesjutton? Har t ex 500 mil (olja/oljefilter) på min lilla 2018 års Yamaha MT-03 med mer än dubbla slagvolymen...
 
Ja, kanske? Men det är inte så förbaskat mycket mer än 10 år sedan som 1000-kubikarna hade såna serviceintervaller, så vettesjutton? Har t ex 500 mil (olja/oljefilter) på min lilla 2018 års Yamaha MT-03 med mer än dubbla slagvolymen...

Hade 600 mil på min ER6 2012 också, Yamaha har väl 1000 på sin MT07, större cylindervolym betyder inte per automatik kortare serviceintervall.
Med tanke på effekten i en MSX så tycker jag att 600 mil låter lite nästan.

Försöker inte dissa monkeybiken, den är cool som fan.
Bara diskuterar lite, och om man klarar köra 600 mil på en så har man tveklöst en stålröv och riktigt flexibla ben.
 
Last edited:
Okej, men Grom och Monkeyn är två vitt skilda grenar av samma art. Att uppskatta Groms körkomfort är som att tokälska spanking, spikmatta och pilska tyska läderbögar. Monkeyn är som ett mjukt duntäcke, fylld med Heidi Klum. Galet mycket bättre dyna och körställning, helt enkelt.. 600 mil på Monkeyn - en bagatell, gissar jag. 600 på Grom - nä, inte ens under knivhot...
 
Någon som har en Grom att sälja?:yoparty
 
Grom/Monkeys största problem är, och förblir, att de är så förbaskat stöldbegärliga och dessvärre d:o lättstulna.

Efter att jag fick min andra Grom stulen tröttnade jag. Första stod utanför en bekants bostad vid Gullmarsplan i ca 1,5h medan jag var där och käkade middag. Andra stod inlåst i delat garge över vintern och blev snodd. Det tog udden av det roliga med en, att aldrig få ha sakerna i fred. Speciellt då jag fixat rätt mycket med den och var sugen på att byggga om massa annat med.
 
Efter att jag fick min andra Grom stulen tröttnade jag. Första stod utanför en bekants bostad vid Gullmarsplan i ca 1,5h medan jag var där och käkade middag. Andra stod inlåst i delat garge över vintern och blev snodd. Det tog udden av det roliga med en, att aldrig få ha sakerna i fred. Speciellt då jag fixat rätt mycket med den och var sugen på att byggga om massa annat med.

Gullmars/Johanneshov är ett gammalt hojtjyvsnäste av rang. Vet inte varför men där försvinner hojar likt BermudaTriangeln.

Eller det är klart jag vet varför, hundratals diversearbetare som bor, dricker öl och hänger där. Halvslitna helsvenskar som hamnat lite på glid och alltid har en polare med ngn rostig IVECO som glatt dyker över och norpar din hoj oavsett tid på dygnet:brynad
 
Nyheter
Idag inleds nationella potthålsveckan

I år äger Nationella Potthå...

Nationella Potthålsveckan 1-7 maj

Det är återigen dags för Na...

Motorcykelns Dag 3 maj

Den 3 maj är det Motorcykel...

Bilprovningen: Brister hos var fjärde motorcykel

Foto: Bilprovningen Våre...

Europeisk kampanj för säkrare motorcykelkörning

Den europeiska branschorgan...

Bara två månader kvar till Gotland Ring Bike Week !!

En liten påminnelse om året...

2 månader kvar till Gotland Ring Bike Week !!

Nu är det bara två månader ...

Nya Indian Pursuit Elite

Screenshot Indian Motorc...

Icons of British Originality

Åtta team från åtta länder ...

BMW presenterar R 12 G/S

BMW Motorrad har presentera...

Back
Top