Honda lägger ner racingen

Filosofier hit och dit; kassaflöde är det enda som räknas under 2009, och förmodligen några år framåt.
 
På frågan om det finns risk att Honda drar ner på antalet hojar i MotoGP svarade en på HRC så här:

“We are under consideration, and cannot answer. More than we imagined, the economic crisis has had an influence on what we do.

Therefore, there is an implication for MotoGP as well. The situation is serious.”
 
I Spanien redoisar Yamaha en nedgång på deras försäljning med -40% på motorcyklar, -60% på mopeder och -75% på fyrhjulingar nu i november månad.
 
Hade ju varit askul om Honda som alltid kämpat för sina fyrtaktsmotorer nu skulle göra helt om och lika framgångsrikt kämpat för en återgång till 500 2-takt p g a finanskrisen. :D

Det var väl en fjärdedel så dyrt att köra 2-takt som 4-takt så det skulle ha rejäl inverkan på klassen. Hade varit intressant att se en ny 500:a med de framsteg som gjorts de senaste åren med chassi, fjädring, bromsar och däck.

Just do it! :yoparty
 
Hade ju varit askul om Honda som alltid kämpat för sina fyrtaktsmotorer nu skulle göra helt om och lika framgångsrikt kämpat för en återgång till 500 2-takt p g a finanskrisen. :D

Det var väl en fjärdedel så dyrt att köra 2-takt som 4-takt så det skulle ha rejäl inverkan på klassen. Hade varit intressant att se en ny 500:a med de framsteg som gjorts de senaste åren med chassi, fjädring, bromsar och däck.

Just do it! :yoparty

Det var väll till säsong -07 som tvåtaktsmotorer blev förbjudna i Motogp.
 
Faktiskt rätt uselt av Honda och kovända på det där viset. Särskilt då de har rekryterat Ross Brawn till stallet och det finns höga förväntningar på 2009 års bil. De skall väl dessutom köra på Suzuka Circuit nästa år om jag inte har helt fel. FIA vill även göra F1 billigare fr o m 2010 så jag tycker de skulle ha hållt ut en säsong till.

Det här innebär nog att vi inte får se Honda i F1 igen på många många år.
 
Tja, Honda har ju varit utanför F1 tidigare. Drog sig ur efter Sclesser körde ihjäl sig -68 och var borta i många år. Sedan som motorleverantör på 80-talet. Köpte in "namnbricka" på Mugens motorer på 90-talet typ.
För 2000-talet har man väl mer eller mindre bara varit ägare till BAR-teamet, dvs. köpt ett F1-team i England som man haft svårt att hitta sponsorer till pga tobaksreklamreglerna. De har bara öst in pengar där utan några resultat att tala om.

Kommer Honda tillbaka i racingen så gör de det kanske genom något Japan-baserat.
 
Honda F1...

Med tanke på vilka resurser man spenderat på F1 och vilka resultat det har blivit ( kan väl egentligen inte ses på något annat vis än att de har gjort bort sig fullständigt) - kan man nästan misstänka att den ekonomiska krisen har kommit som en välsignelse för dem nu - då har de något att skylla sitt urtåg ur F1 på...annars skulle de ha tappat ansiktet fullständigt om de dragit sig ur utan att ha presterat någon vettig säsong.

...en tanke i alla fall...
 
Det spekuleras även i att Renault kommer dra sig ur efter 2009 om inte Alonso gör mycket bra ifrån sig.

Även RedBull ska utvärdera efter nästa år enligt ägaren.
Williams borde ju få det tufft då de inte har någon stor tillverkare som backar upp dom. Men har inte sett något om dom??

Fattar inte att MotoGp stallen inte raggar fler sponsorer. Gresini klarar att driva 2 hojar med sponspengar. Medans Kawa inte ens kan skaffa en huvudsponsor. Även om det är kaffepengar i sammanhanget, som nån gp höjdare sagt...
 
Tja, Honda har ju varit utanför F1 tidigare. Drog sig ur efter Sclesser körde ihjäl sig -68 och var borta i många år. Sedan som motorleverantör på 80-talet. Köpte in "namnbricka" på Mugens motorer på 90-talet typ.
För 2000-talet har man väl mer eller mindre bara varit ägare till BAR-teamet, dvs. köpt ett F1-team i England som man haft svårt att hitta sponsorer till pga tobaksreklamreglerna. De har bara öst in pengar där utan några resultat att tala om.

Kommer Honda tillbaka i racingen så gör de det kanske genom något Japan-baserat.

Jo men det var billigare och enklare att involvera sig i F1 under 60- och 80-talet än det är nu. Det är svårt att motivera en comeback i F1 i framtiden om de säljer teamet inför 2009 års säsong. Det är klart de kan gå in som sponsor eller som delägare men att äga och tävla med ett helt eget stall som de gjort den senaste tiden, det får vi nog inte se igen på många många år.

Visst har de öst in pengar utan resultat. 2007 var ett dåligt år för Honda. 2008 gav de upp på förhand för att kunna satsa mer på 2009 när Ross Brawn varit med i utvecklingen av bilen.

Titta på Toyota, det är verkligen ett team som öst in pengar i sitt stall och vad är deras resultat? Enligt deras tidsplan skulle de vunnit VM för längesen.
 
Jo men det var billigare och enklare att involvera sig i F1 under 60- och 80-talet än det är nu. Det är svårt att motivera en comeback i F1 i framtiden om de säljer teamet inför 2009 års säsong. Det är klart de kan gå in som sponsor eller som delägare men att äga och tävla med ett helt eget stall som de gjort den senaste tiden, det får vi nog inte se igen på många många år.
Känns lite som det beror på hur man räknar tror jag. Dyrare i kronor och ören räknat ja, men i förhållande till vinster, omsättning, marknadsföringsbudget, R&D eller de termerna är kanske resultatet annorlunda? Hade varit skoj att se siffor i de termerna istället.
På åttiotalet hade de inte eget stall, så jämförelsen är kanske inte så relevant.
 
American Honda withdraws from AMA road racing

Torrance CA: American Honda announced today that it will withdraw Team Honda from participation in the 2009 AMA Roadracing Series. This was an extremely difficult decision to make as the racing spirit reaches to the very core of Honda.

The primary factor contributing to this decision is the current global economic situation and its impact on Honda. Although Team Honda will not be in attendance, Honda will continue to be represented in AMA Roadracing through our ongoing support of both the Erion Honda Racing and Corona Honda Racing teams.

Entering the second year of our partnership with Red Bull Energy Drink, the Honda Red Bull Racing team will return for the 2009 Supercross and National Motocross season with a full roster of factory riders.

American Honda's factory and support teams have earned more than 100 national titles in U.S. Road Racing, ATV, Supermoto, Supercross, Motocross and off-road competition, and we would like to extend our deepest thanks to all the sponsors, supporters and fans of our racing efforts over the years.

We ask that you continue to support the Honda Red Bull Racing team, the Erion Honda Racing team and the Corona Honda Racing team along with all the other Honda Red Riders as they chase the championships and battle for each victory.

While it is unfortunate that the current economic conditions led us to take this action, rest assured that Honda's deep-seated passion for racing has not been, and will never be, diminished
 
Inbillar mig att Honda inte har så mycket reklamvärde i F1.
Har man inte förstått att de kan bygga motorer nu, så behöver man hjälp.

Kommer inte att dröja länge innan vi får se Koreanska, Kinesiska eller Indiska team inom motorsporten i syfte att kasta stjärnglans över sin tillverkning.
Otroligt?
Trodde man om Japanska tillverkare också.
 
Det kanske inte är lika bra ur marknadssynpunkt att fokusera på racing idag.
Det kommer att vara bättre att fokusera på utveckling av miljövänliga fordon som kan drivas alternativa bränslen. Jag tror att dom tillverkare som lyckas visa upp, bra sådana fordon kommer att finnas kvar om 10 år. Dom som misslyckas med detta är nog utslagna om 10 år.
 
Nyheter
Mälaren Runt – Tillbaka till rötterna

Under lördagen kördes Mälar...

Fat Boy Gray Ghost – 35 år efter Terminator 2

2025-års Fat Boy Gray Ghost...

European Bike Week: 2-7 september 2025

Under veckan den 2 – ...

Michael Schumachers Honda Fireblade såld på auktion

Michael Schumachers Honda F...

Dags för Mälaren runt 2025 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti 202...

Retrohoj från Honda presenterad på Suzuka

Under 46:e Coca Cola 8-timm...

Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...

Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Back
Top