Honda Hornet 900

Jazo

Ny medlem
Gick med
3 Jun 2009
Hoj
CBR 600F
Hejsan...

Jag sitter och funderar på vilken motorcykel jag ska köpa!
Jag har läst här på SP om honda hornet 900 som verkar schysst :)

Så vad har ni gott folk att säga om denna?
Vad finns det att säga om dom olika årsmodellerna? Någon skillnad på dom?
Och hur mycket ska man betala begagnat pris för dom?

Sen vill jag ha reda på lite hemsidor där jag kan köpa olika delar till hojen! Har hört att det finns mkt eftermarknad prylar till dessa :)

Last edited:
Kul, lättkörd hoj, men skönt mos i motorn. Lite svampigt chassi, om man gillar att piska kurviga vägar. Överlag en riktigt bra allroundhoj.

gött.... vad kan man göra åt chassit då om det är lite "svampigt"?

Kan säga att jag väger 95 kg och 188cm lång oxå...

Ganska precis som mig då. :) Det går väl att sätta i hårdare fjädrar i gaffeln om man vill, plus lite mer eller tjockare olja. Bakdämparen är inte heller justerbar, förutom förspänningen som jag alltid hade på max.

Men för bara vanlig vardagskörning, plus lite bus, så är den helt ok.
Går även bra att haka på sporthojar på favvovägen, men det blir lite gungigt.

Sen kan man ju alltid köpa eftermarknadsprylar, såsom Öhlins etc. men då blir det dyrt.

kawwan är snyggare iaf, säkert bätre chassi också med 4 år yngre hoj.

Jo, precis vad jag tycker oxå! Kawan är lite snyggare allt :-(
Vad kan jag göra på Hornet för att hotta upp den lite då?
Alla ideér kommer ta under beaktning :-)

Så såg min gamla-03:a ut. Inte världens snyggaste framlyse, men bra mycket bättre än original iaf.

Bifogat

• DSC00001.jpg
    DSC00001.jpg
    242.7 KB · Visningar: 189
  • DSC00002.jpg
    DSC00002.jpg
    244.3 KB · Visningar: 218
  • DSC00003.jpg
    DSC00003.jpg
    242.4 KB · Visningar: 223
Försäkringspremien är alltid intressant =) Honda märkesförsäkring var fördelaktlig för mig, både sett till den enskilda hojen och när jag jämförde med andra hojar som var intressanta och vilka premier som erbjöds till dem hos andra bolag.

Honda 900 = 7300:- om året i försäkring för mig
Kawa z750 = 16700:- om året i försäkring för mig

Tjejen ska betala halva försäkringen oxå så det är gott :)

har för mig att de är en stor skillnad på 600 och 900 Horneten.... de kanske du ska ha med i beräkningarna också.. Eftersom det är en naken hoj orkar man ju inte ligga så särskillt länge snabbt ändå menar jag..

Mmm....

Kollar inte på 600 något mer änns... 900 det enda som finns på tapeten nu!!!

Och jag är ingen racing stjärna heller så jag kommer antagligen inte ligga och blåsa på snabbt hela tiden :-)

Ut och ha roligt och busa lite ibland bara när tillfälle ges:-)

Iom att du har tjej så gissar jag att hon kanske vill åka med någon gång så satsa på en hornet 900a isf. Skjutsa på 600a kan bli tråkigt..även ibland en 750. Över till hojval så håller jag med föregående om att kawan är snyggare men hornet 900an har sina fördelar. Jag skulle nog ändå lägga mina pengar på hondan, lessnar du på den så kan du bara byta ;)

Alltså jag är helt öppen för förslag igentligen!!! Om ni har andra hojar att rekommendera!

Det är bara det att jag tycker en Hornet 900 har bra drag (110 hk om jag inte minns fel)
Plus att jag betalar 7000:- helförsäkring helåret på den

har för mig att de är en stor skillnad på 600 och 900 Horneten.... de kanske du ska ha med i beräkningarna också.. Eftersom det är en naken hoj orkar man ju inte ligga så särskillt länge snabbt ändå menar jag..

Skulle jag kunna låna tråden och höra lite mer om vad folk tycker om 600? Är den jag är intresserad av.

Personligen så tycker jag att Horneten är lite för balanserad och neutral.

En liten effektpuckel eller lite mer jävla anmana så hade den varit perfekt.

Sen att den är kåplös är en billig livförsäkring och mindre att skrapa när man går omkull.

En superduke/speed triple kanske? Jag sitter själv i tankarna om att skaffa någon av dessa :)

Skulle jag kunna låna tråden och höra lite mer om vad folk tycker om 600? Är den jag är intresserad av.

600 går väl ok men man får varva utav bara helvete för innan 8000 varv är den som en moped. Bra nybörjarhoj men man växer nog ur den ganska fort. Nu så här i efterhand skulle jag nog valt en 900 istället! Som tidigare sagt så är den ganska svampig(jag har en 01) de nya har jag ingen erfarenhet av!

Nyheter
Öppet hus på Rapido MCK Stockholm

Lördag den 17 maj bjuds det...

Yamaha TRACER 7 & TRACER 7 GT 2025

Yamahas TRACER 7 och TRACER...

Nya Yamaha Tracer 7 och Tracer 7 GT

Yamaha har presenterat 2025...

Full fart på Bike Trollhättan-dagarna

Just nu har portarna öppnat...

MV Agusta inför fem års garanti

MV Agusta tar ett nytt steg...

MV Agusta förlänger garantin till fem år