Honda Goldwing, Caferacer

Kul bygge.

Lite lustigt att igår jag stod och kollade på den "kåplösa Guldvinge försedda" glidaren Honda säljer i USA (Kommer inte ihåg vad den heter, och finns tydligen en och en annan importerad..) och undrade om inte just den boxer motorn skulle gå att klämma in ett Caféräser chassie...

:)

Kul bygge.

Lite lustigt att igår jag stod och kollade på den "kåplösa Guldvinge försedda" glidaren Honda säljer i USA (Kommer inte ihåg vad den heter, och finns tydligen en och en annan importerad..) och undrade om inte just den boxer motorn skulle gå att klämma in ett Caféräser chassie...

Kan ha fel, men har för mig att den har ett namn som skulle funka utmärkt i Sverige om den såldes här.
"Rune".
Finns något som heter "Valkyrie" också.
Seså: Ut och sök.

bilder

, lite med tryck i ...:D

Bifogat

• Dragbars.jpg
    Dragbars.jpg
    64.5 KB · Visningar: 373
  • blowerstore.jpg
    blowerstore.jpg
    25.5 KB · Visningar: 269
Håller med! hade en finsk galen hojpolare vid namn Seppo på 80-talet (kanske finns här på SH??)

Han hade en sån där tidig 70-tals vinge, de hade ju mer fatboy-look då, inga kåpor och skit. Iaf, han körde som ett jehu med den. Minns även när han renoverade motorn mer eller mindre på trottaren hemmavid. Den åkte ihop på en helg när han fått alla delar. Nya kolvar och lager och hela biddevitten. Alla skakade på huvet, men det vart en lyckad renovering trots den spartanska "verkstaden"

Som yngling var jag lite avis på hans lok till hoj minns jag: elstart, vattenkylning en massa knappar och grejer :hihi

/J

Smidigare än man tror!
Dessa första kåplösa gullklumpar var FAKTISKT :fakta byggda för att...hör och häpna: Vara sporthojar!
Mången osnuten snorhyvel har väl oxå blivit frånåkt av just en guldvinge på nån krokig väg.
Oväntat, skamframkallande. Och fräckt!

Låg tyngdpunkt med boxern, och så tanken under sadeln bidrog till detta och den har milsvitt bättre vägegenskaper än 750:n som den s.a.s ersatte, samt även huvudkonkurrenten Kawa Z1 som siktet ställts in på.
Första prototypen hade oxå mycket riktigt ett racerstyre och lite annorlunda placerade fotpinnar m.m
Trimmade gullvingar har gått på 24h LeMans t.ex :tummenupp
Men man kom snabbt på att detta är den ultimata sjumilastöveln.
Men det är - som det heter - en annan historia.

Last edited:
Kan ha fel, men har för mig att den har ett namn som skulle funka utmärkt i Sverige om den såldes här.
"Rune".

:tummenupp
Valkyrie var det jag stog och tittade på.
Super Fet glidare, men cool motor. :)

Håller med! hade en finsk galen hojpolare vid namn Seppo på 80-talet (kanske finns här på SH??)

Han hade en sån där tidig 70-tals vinge, de hade ju mer fatboy-look då, inga kåpor och skit. Iaf, han körde som ett jehu med den. Minns även när han renoverade motorn mer eller mindre på trottaren hemmavid. Den åkte ihop på en helg när han fått alla delar. Nya kolvar och lager och hela biddevitten. Alla skakade på huvet, men det vart en lyckad renovering trots den spartanska "verkstaden"

Som yngling var jag lite avis på hans lok till hoj minns jag: elstart, vattenkylning en massa knappar och grejer :hihi

/J
MCM hade ett repotage för flera år sedan om en notorisk långtouringåkare som efter att ha tröttnat på Electragliden (tror han totalskrotade den) byggde om en gungvilde så att den liknade en råttig electra med "army-stuk".
Ägaren kallades "Long-John".
Djävligt tuff!

Elfel elfel elfel.. Har satt ut bågen på Blocket.se för 20 papp eftersom det inte finns tid att fortsätta. Jobbet börjar göra sig påmint.

Går som en klocka men elen vill inte hänga med, laddregulatorn är kass om inget annat.

Elfel elfel elfel.. Har satt ut bågen på Blocket.se för 20 papp eftersom det inte finns tid att fortsätta. Jobbet börjar göra sig påmint.

Går som en klocka men elen vill inte hänga med, laddregulatorn är kass om inget annat.

Nya tag har tagits, och elhärvan har plockats av. Bågen är inte till salu längre. :yoparty

"Rune".
NRX 1800 Valkyrie Rune är den nyare som har lite spejsigare utseende.
F6C Valkyrie (med 1500-motorn) är några år äldre och ser mera ut som en konventionell glidare.

De äldre ligger kring ca 100000kr som begagnade och av de nyare finns det knappt någon begagnad (ca. pris: 350000kr).

Nu får du allt dra upp några fler bilder, såg att du besiktigat den. Gärna en film alt. ljudfil också :D

Nu får du allt dra upp några fler bilder, såg att du besiktigat den. Gärna en film alt. ljudfil också :D

Ska försöka fixa lite actionshots o ljud. Första veckan efter semestern, så har lite annat o hitta på med också. :näsblod

Kul att folk läser bloggen dock! :yoparty

Har du fler bilder på den där svarta och guldiga som är under "Snart Vinter" ??

Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...