Honda CRM 125?

Silwer

för******
Gick med
15 Apr 2003
Hoj
Skitliv
Tänkte köpa mig en CRM av tidigt 90-tal.

Mest för att ha i stället för moped, då jag inte ser nån vits med en moppe då jag har hojkort.

MEN de är ju strypta, och jag har hört en det ena och det andra om hur de är strypta.

Det är en 15 hästare jag lär glo på iaf, men alltså det är väl nästan dubbelt så mycket effekt i dem ostrypta.

Så hur har de gjort det hela, jag har hört insugsstrypning, avgaskröksbricka, cdi strypning, strypning i luftburken.

Så vad är sant?

Är de strypa neddrevade jämfört med originalen? måste man byta huvudmunstycket i förgasaren?

Det är en NSR motor fast utan elstarten vad jag förstår så de lär vara besläktade väldigt nära.

Det är ganska pissigt att åka runt med 15 hk i onödan, då jag tror den går dåligt strypt så mycket, och nån vits är det inte då jag har tungt kort.

Det sitter en bricka i insuget, mer eller mindre en fyrkantig platta med ett mindre hål i som sitter innan membranet
Cdi:n är lätt att strypa av, det är bara gräva på ett ställe tills man hittar en 1-2 mm grov koppar tråd som är fyrkantig. Finns guide någonstans på trim-trådarna hur man gör för att hitta den.
Dock är detta en värdelös strypning, det stryper inte hästar utan hindrar föraren från att accelerera snabbare än nödvändigt.
Och sen ska det sitta en bricka i avgassystemet men har aldrig sett den då föra ägaren sa att han hade tagit bort den samt att jag byta avgassystem till trim.
Brickan i insuget är den som är lättast att ta den och den som ger mest.

Vad jag har förstått så går motorcykeln redan fett för jag och alla andra jag vet byte inte munstycke efter avstrypning, däremot gick jag upp från 142 till 148 när jag byta avgassystem.

Är det någon idé att chansa på att köra ostrypt om du har tungt kort?
Tänk om du blir av med hela kortet istället, För en 125:a får ju inte överstiga 15hk/11kw oavsett körkort eller?

Det är isåfall du kanske regbesiktar den ostrypt typ som någon mellan klassare.

Tänk om du blir av med hela kortet istället, För en 125:a får ju inte överstiga 15hk/11kw oavsett körkort eller?

Blir han verkligen av med körkortet? Han har troligtvis ingen prövotid och då blir körkortet bara indraget. Samt hur många i världshistorien har åkt fast för att strypit av motorcykeln utan att kört som en huligan.

Detta visste jag inet ens, jag trodde inte det spelade nån roll alls, har det nåt med försäkringsregler att göra eller?

Annars kan jag inte se varför jag inte skulle få köra den ostrypt då jag ju inte binds av att jag har lätt kort A1 eller vad det nu kallas utan tungt kort.

Nåväl jag får väl se vad papperna säger, de flesta är strypta som man får tag i begagnade, tja alltså de är åtminstonde besiktade så, det beror ju förstås på att det är 16 åringar som har kört/kör dem.
Sen har väl en hel del rivit bort strypningar, men just CRMen är för svår för vissa att hitta alla strypningar de gjort.

Det med CDI boxen tex, alla vågar inte gräva i plasten som det beskrivs, många missar tex att det då tydligen kan vara en strypning både i kröken och en i insuget.

Man kan tycka det låter korkat, men alla har helt enelt inte kunskaper eller mod att ge sig på det själv, så utbudet av 15 hästare är helt överlägset.

Man få ju säga att de verkligen gjort ett jäkla jobb med att försöka strypa CRMen, jag menar det finns inte en chans att de går bra med 15hk i vilket fall.

CRM125 är av intresse för att den var den tuffaste offroad 125an på sin tid och väl är det ännu egentligen fast de givetvis blivit 20 år gamla nu.

Jag har inte lust med att tramsa runt med nån seg 4-taktare.

Det ska väl mest vara en "moppe" så att säga, men jag är inte direkt rädd för att slita lite i grejorna om det inte kostar nåt extra.

Jag får väl köpa ett exemplar och gå igenom den då helt enkelt och se vad som sitter kvar och vad som inte sitter kvar.

Drevningen antar jag att man kan hitta info om nånstans och det låter bra att de inte brydde sig om att byta huvudmunstycke.

Jag har vanliga hojar, men ibland har det varit lite för dyrt att ha dem rullande och offroaden jag har saknar all form av tändningslås eller annat, så den är så lagom kul att åka på och parkera.
Dessutom extremt gring att starta emellanåt som man ser urfånig ut när man inte kommer iväg från affären ens.

Därför funderingen på en 125a helt enkelt och Hondan verkar var en skaplig hoj som inte bangar för att gå 110 utan problem så att säga, och förstås att det är en offroad vilket gör den mer användbar än sportmodellerna som mest skulle kännas fåniga för mig i min ålder att åka på får jag erkänna.

Hur mycket effekt är det korrekta på en CRM 125a föresten 27hk eller 29hk, jag hittar flera bud om detta?
Antar att det är 27hk då de måste ha tagit ner NSR rovan en del för att den skulle funka i en offroad.

Last edited:
Detta visste jag inet ens, jag trodde inte det spelade nån roll alls, har det nåt med försäkringsregler att göra eller?

Annars kan jag inte se varför jag inte skulle få köra den ostrypt då jag ju inte binds av att jag har lätt kort A1 eller vad det nu kallas utan tungt kort.

Drevningen antar jag att man kan hitta info om nånstans och det låter bra att de inte brydde sig om att byta huvudmunstycke.

Hur mycket effekt är det korrekta på en CRM 125a föresten 27hk eller 29hk, jag hittar flera bud om detta?
Antar att det är 27hk då de måste ha tagit ner NSR rovan en del för att den skulle funka i en offroad.

Annars är det bara besiktiga om den med original effekt, då går cykeln som A begränsad. Vissa försäkringsbolag kan godkänna att den är avstrypt, men det kanske inte värt att chansa.

Original är 14/36, de flesta rekommenderar 13/40, tappar massa i top men den blir mycket piggare i och med att original är överväxlad så den blir trött. Med 13/40 ska den nog göra 110-120. Jag kör 12/35, och gör 135 på mätaren, men då har jag släta däck och trimpipa så den orkar med lite mer.

26-27 hk stämmer, vet inte om det skiljer ofantligt mycket på nsr, största skillnaden är cylinder för den har annan utblåsning som gör att ketchup effekten kommer 500 varv senare, sen har jag hört att toppen är komp-sänkt på crm:en för att göra den behagligare att köra, men det kan vara myt.

En 125:a kan ha hur mycket effekt som helst, krävs dock att man har tungt körkort för att få köra den om effekten överstiger 11kw. Effektbegränsningen gäller endast om man har A1.

Ok, som jag trodde då, för jag menar jag skulle ju kunnat köpt en 125 på över 15hk innan de nya reglerna och ägt den ända sen dess, det vore ju underligt om jag behövt strypa den sen för att få använda den om jag nu som sagt inte begränsades av ett A1 körkort.

Då är det avhandlat iaf, bra.

En 125:a kan ha hur mycket effekt som helst, krävs dock att man har tungt körkort för att få köra den om effekten överstiger 11kw. Effektbegränsningen gäller endast om man har A1.

Tror man måste registreringsbevisa först? För på papprena står det väll att den är/ska vara strypt till 11kw.

Men hör med någon(vet inte vem man kan vända sig till) och fråga om du måste regbevisa den så du kan få den till tung hoj. Annars står den ju reggad som 125:a med 11kw(??)

Om 125:an är registrerad som 11kw och man tar bort strypningen/trimmar den så att effekten klart överstiger 11kw så behöver man regbesikta den, då man nu behöver ha A obegränsat alt mellanklass för att få köra hojen. Om hojen redan är reggad över 11kw (som tex många CB125T) så behöver man ej regbesikta efter en eventuell trimmning. Men för säkerhets skull, hör med bilprovningen eller vägverket för att få veta exakt vad som gäller. Var ett tag sen jag läste om sånt här. :)

Sen om försäkringspremien ändras eller ej är helt upp till bolagen. Vissa räknar premie efter kubik och hojtyp, andra efter vikt/effekt mm.

Tror man måste registreringsbevisa först? För på papprena står det väll att den är/ska vara strypt till 11kw.

Men hör med någon(vet inte vem man kan vända sig till) och fråga om du måste regbevisa den så du kan få den till tung hoj. Annars står den ju reggad som 125:a med 11kw(??)

Jo, jag hör väl med besiktningen om inte annat, de flesta exen är avställda som man hittar.

Är det nånting man ska se upp med på de här gamla hojarna?, de är visserligen Honda vilket ju borgar för bra kvalitet, men jag vill minns att de här sattes ihop i Italien faktiskt.

De har ju blivit 20 år gammla vid det här laget så nåt måste väl ge sig, hur är det med avgasporten tex?
Fast de kanske inte är som Suzukis eländen som jämt krockar med kolven på äldre dagar.
Jag har faktiskt aldrig sett hur CRMens system fukar, har dock läst här nånstans att de kan bråka på 5an och 6an men att det tydligen ofta berodde på att en vire för drivningen av den går av och då hindarr den hojen att varva särskilt högt på de växlarna.

Detta kommer jag iofs inet märka på en strypt hoj så det får väl bli en överaskning.

Det vanliga med drivpaket, styrlager och svinglager är ju standard att man kollar på allt.

Men jag tänkte om de har några kända problem så att säga eller om de är ganska skottsäkra?

Kolla fälgar och att den startar och har tändning ialla fall före köp.

Köpte ju 2 hojar jag själv och ingen av de gick... Men det löste sig :). Nu funkar båda.

Jo självklart så ska den gå att köra.

Själv vill jag ju ha den som offroad för att den ska funka till lite vad som helst, här ute finns det mycket grusvägar och sånt.

Jag ska åka och glo på en snart och se om det är nåt att ha.

Har den stålfälgbanor är det nog inget bekymmer men de kanske har aluminium och då får man väl glo efter sprickor.

Ok, jag skaffade en idag, men det är ett problem förutom att den går ruskigt dåligt på mellanvarv.

De vågar inte lita på oljepumpen för 2t oljan.

Hur kan jag kolla upp om den funkar som den ska på nåt bra sätt, jag är inte mycket för att sitta och blanda i oljan när jag tankar det är ju ett skitgöra.

En tanke är väl att fylal på lite i separatorn och sen låta hjen gå med slangen från pumpen till förgasaren lös och se om nån olja kommer, men isf, hur avgör jag hur den är inställd?

Jag har haft mängder med 2t med sparatorer och ingen har nånsin krånglat för mig, men jag läser att en hel del NSR:er rasat pga detta fel.

Vad är det för skräp, plastdrev och sån skit eller?

Strypt helt är den inet då den gjorde strax över 120 med mig på som inte är en lättviktare, men den är så föjävla seg inna den når höga varv, jag gisssar på nån form av strypning kvar i insuget och så CDI strypningen.
Men vore den krökstrypt tror jag den skulel gå ännu sämre allvarligt talat.

I övrigt vad är det för jäkla utväxling de valt egentligen, den verkar ju på tok för hög för en sån här hoj som ju tar vind som en flygande garageport ungefär.

Bara att börja gräva i CDI-boxen å se så koppartråden är avklippt. Sen är det väl en bra idé att kolla så att avgasporten rör sig.

Men även fast dom är helt avstrypta så händer inte mycket under typ 7000 varv då porten öppnar. Över det går dom bra.

Jo det ska jag göra nästan direkt, det är ju lätt att kolla när jag ändå ska riva bort krök och sådant.

För den går som sagt som en påse nötter, minsta fel i registret och det är som att gasa på med en död sill ungefär, alltså imo sämre än en moped.

Sen blörjar den blöddra och rycka som fan för at sen yla ur på högvarv, dvs högst otrevlig motorgång för en sån här hoj.

För den går som sagt som en påse nötter, minsta fel i registret och det är som att gasa på med en död sill ungefär, alltså imo sämre än en moped.

Sen blörjar den blöddra och rycka som fan för at sen yla ur på högvarv, dvs högst otrevlig motorgång för en sån här hoj.

Den har lite speciell effektkurva, men det kanske är den som gör den så intressant :rolleyes:

Hehe, jo, jag fixade till CDI strypningen iaf, allt annat var borta redan, jag kollade avgasportsfunktionen mm och det ser ok ut i mina ögon.

Nu går den bättre när man accar iaf upp till 5:an, sen börjar den ledsna och på 6an är den död om jag inte ligger i medvind typ, då går den runbt 135 nånting efter ett tag.

Dock går den ännu lite tokigt runt 6 tusen varv nånstans, kan bero på gammal soppa och att de tycks vad jag kan se på röken haft i aldeles för mycket 2t olja.

Jag kan förstå varför folk drevar ner de här hojarna, nu funar den kanske för nån i 60 kilosklassen ungefär, det väger inte jag direkt om vi säger så.

Så när jag åker på den är den 5 växlad mer eller mindre.

Den "intressanta" effektkurvan får jag hålla med om efter att ha ägt en del mer sansade vanliga 125or, denna är ju spetsig rent allmänt,m ne håller man varvet uppe så accar den ju rätt bra till 100 iaf för att vara en sån gammal hoj.

Nu går det att sladda lite grus och så med den med, det gick inte med CDI strypningen utan den var för seg helt enkelt utom på absoluta toppvarv och då har den liksom inget tat ge alls på grus längre.

Så snabbare blev den inte trots att jag skruvat i den hela dagen, men den går jämnare och så får man helt enkelt inse att 20 år har gått och att jag inte är 16 år med erfarenheter bara från mopeder längre.

Man får ta den lite för vad den är, den är ju iaf stor och rymlig, rejält hög, så även jag sitter helt ok på den och ingen tar den iaf stillaståendes för en moppe (tyvärr måste man ju starta den också haha).

Jag kommer följa vad andra gjort, det blir en nerkuggning helt enkelt, jag skiter i om den inte går 140 som jag mins folk basunerade ut på den tiden det begav sig.

Man var mäkta impad av denna och Kawas KDX mins jag, men man hade ju inte råd med dem då, de åkte ju alltid ifrån en mins jag :-)

Jag har aldrig gillat sport 125or så det utgick liksom, man hade alltid roligare på offroaderna om man bor lite så här i skogen.

Att man inte kört sånt här på evigheter märks, att inte ha nån motorbroms ger skrämselhicka, och att inte ha koll på vilken växel som är i ger pinsamma situationer.
Men fan nog är den bättre än en scootermoppe iaf, för det var väl typ det som var alternativet.

Men fan nog är den bättre än en scootermoppe iaf, för det var väl typ det som var alternativet.

Jag har åkt scooter 125cc 4-t i snart ett år, eftersom att min crm stått i delar sen förra vintern. (håller på att skruva ihop den nu)
precis som du säger, de är f.n* så mycket bättre att åka crm! :D

4takt hehe, jo det är ju en sak för sig på mindre maskiner får jag säga.

ersonligen har jag aldrig övertygats av så små motorer som 125 och mindre 4taktare helt enkelt, jag upplever dem visserligen civilicerade men ack så sega, det händer ju ingenting helt enkelt.

Sen hajar jag att det kan bli krig om 2taktrök och skurna motorer om man säger sånna saker.

MKen jag är av den gamla skolan, jag har dock ägt en XL 125a en gång spo första 125a, klev direkt från en vanlig moppe då, och då tyckte man väl att 13hk eller vad det är funkade helt ok, men så fort man haft lite DT125or 2t och liknade återvände man aldrig även om det innebar kolvbyten och oljerök.

Idag när man får ha max 15 hk och kanske vill hålla det kan jag dock förstå 4taktarna, men jag försår varför så få åker 125 idag och att de begagnade är ganska segsålda, jag skulel som det ser ut idag helt hoppa över 125 klassen och direkt gå på tungt kort när den dagen infaller.

Att harva runt på nåt som tex i Yamahas fal ser bra coolt ut deras sport 4taktare men går som en trimmad moped skulle vara förnedrande att köra känner jag.

Jag provade en CBR125 faktiskt för några år sen, men alltså den var ju både ful och slö och det satt cykeldäck eller nåt på den, är det verkligen vettiga regler det här?
Alltså jag vill inte ha fanskapet att åka på utan skulle omk de så gav mig den sälja den i morgon.

Fat iofs är jag inte av den här generationen längre, man jag fattade absolut ingenting,l den var fan slöare än en gammal GP 125a eller nåt från tidigt 80-tal.

Ok, jag förstår att det kan vaar ett hopp upp från någon som varit lagligt och kört moped original, men i alla andra fall anser jag att reglerna är strunt helt enkelt, de här 4taktarna är så slöa att det inte blir nån mc känsla.

Nu tycker jag iofs inte att någon 125a går så värst, men det är ju mer för att jag är van med annat, men 2t är ju inte lika hopplöst illa som 4taktarna om man ser till nöjet, sen kan man givetvis diskutera miljöpåverkan och sådant, men kort sagt jag förstår varför så få 125or rullar här ute idag jämfört från när jag var i 16 års åldern.

De få som fins här verkar ostrypta 2taktare av lite äldre modeller vad jag uppmärksammat.

De flesta tycks helt enkelt köra med sina mopeder oftast trimmade till de tar B kort bara.

Men jag antar att staten tycker att det är bra om motorcyklar försvinner då man tydligen inte får bestämma själv vilka risker man tar längre.

Last edited:
*/ ?>
Nyheter
Brembo presenterar TrackTribe

Brembo presenterar TrackTri...

21/12 är sista dagen beställning av Katalogen 2026

Stora Motorcykelkatalogen 2...

Gotland Ring Bike Week 2026, spara pengar med early bird erbjudande!

Packa hojen, damma av hjälm...

Gotland Ring Bike Week 2026, spara pengar med early bird erbjudande!

Packa hojen, damma av hjälm...

Ny Retro Ducati till 100-årsjubileumet?

Rykten om nya klassiska Duc...

Ny Retro Ducati till 100-årsjubileumet?

Rykten om nya klassiska Duc...

Äntligen!

Om du, som jag, ständigt åk...

Missa inte förköpstävlingen

Jul närmar sig och även om ...

Sista chansen!

Nu är vi inne på sluttampen...

Piaggio-gruppen tar över importen av Piaggio, Aprilia, Moto Guzzi och Vespa