Honda CRM 125?

Jo, cbr 125an är alldeles för slö för att vara en ny cykel, till och med den gamla cb 125 från 80-talet går piggare, jag tror att de inte riktigt la energi på att göra en vass 4-takt 125a av anledning att marknaden är för liten. Vill man ha vasst så skaffar man större cykel. :)
 
Jo det är väl så men man tycker ju de kunde ge de 15hk som regeln säger åtminstonde.

Nåväl CRM 125an igen.

Jag satt och funderade över drevningen idag, och jag ser ju att om jag smäller på ett 13 drev fram så kommer kedjan käka upp svingen i längden, så det tycks tyvärr inte vara vägen att gå, annars hade det blivit billigt.

Går ett 42 kuggars bakdrev att få tag på nånstans?

Det borde ju ge nåt liknade som att kugga ner den ett hack fram.

Fast tyvärr får man ju byta kedja med, jag kan inte ens snåla och fälänga den jag har då jag inte haft sånan här kedjor på evigheter.

Jag kolar hos svenska återförsäljare men det tycks vara rätt lite grejor för modellen här, iofs fanns den ju bara en kort tid, så vad göra?

Måste jag verkligen importera ett jäkla drev?
 
Jo det är väl så men man tycker ju de kunde ge de 15hk som regeln säger åtminstonde.

Nåväl CRM 125an igen.

Jag satt och funderade över drevningen idag, och jag ser ju att om jag smäller på ett 13 drev fram så kommer kedjan käka upp svingen i längden, så det tycks tyvärr inte vara vägen att gå, annars hade det blivit billigt.

Går ett 42 kuggars bakdrev att få tag på nånstans?

Det borde ju ge nåt liknade som att kugga ner den ett hack fram.

Fast tyvärr får man ju byta kedja med, jag kan inte ens snåla och fälänga den jag har då jag inte haft sånan här kedjor på evigheter.

Jag kolar hos svenska återförsäljare men det tycks vara rätt lite grejor för modellen här, iofs fanns den ju bara en kort tid, så vad göra?

Måste jag verkligen importera ett jäkla drev?

13 ska funka, jag har kört med 12 över 500 mil, dock så sitter sving-skyddet kvar på min.
42 taggars bak ska gå att få tag på, men när jag skulle kolla med återförsäljare så kunde man bara köpa hela drivpacket med orginal, men det går alltid att skicka efter på nätet. Kolla annars efter nsr, är samma framdrev, men bak vet jag inte.
 
Ok, jag testar då, min har svingskyddet kvar med, tyckte det såg tight ut, men ett framdrev är ju billigt så jag kan ju ta bort det om jag inte tycker det funkar.

Är snål med vetu, det här är ju bara en åkmoppe och inget jag vill plöja ner några större summor i.

Men som den är så är den helt enkelt bar för jävla högt utväxlad, annars mår jag ganska bra.

Men du har väl ett annat bakdrev äb original 38 kuggars med då? eller kör du 12/38?

edit: såg att du ju skrivit 12/35, jises, du har nån annan slags hjul på eller liknade då antar jag, för det skulle inte funka på min.

du kom upp i 135 ändå skrev du fast du har 2 tänder mindre fram, det måste ineära att du varvar in på rött rätt bra antar jag, men det blir väl så med effektsystem.
Jag körde med ett på en gammal Yamma DT ypvs för länge sen och den fick man köra på rött jämt med det, men de gav ochså en hel del mer acc fast ett sämre effektområde.

Det jobbiga var just tat se varvräknaren på rött ständigt och det käkade faktiskt upp kolv och ringar till slut så det belv omborrning och hela klabbet, sen sålde jag den ganska snart efter det med originalsystemet på.

Men det var väl kul så länge det varade.
 
Last edited:
ok, nya info.

Original på en CRM 125 91 fram är just 13T framdrev och inget annat, jag skaffade mig lite olika drev idqag, och nu sitter ett 12T på i stället.

Det gjorde hojen bra mycket piggare för en fetknopp iaf, även om den kanske varvar ur en 10 km lägre i hastighet.

Nu går 6an att slänga i och det ökar iaf, körde utan vidare 125 sittandes länngs en kort vanlig landsvägsbit sittandes rakt upp och det funkade fint.

Bytte stift med förstås på en gång.

Det enda som kan upplevas trst är att den med originalavgas inte längre vill gå 100 på 4an, vilket ju tidigare gjorde 0-100 stinten snabb, nu får an peta i 5an helt enkelt, den som inte tycker om det får skafa sig en effektkrök för de extra vaven originalet vägrar.

Nu blev den mycket mer moppefucko impande:)
Jag såg nog hur de glodee när jag for förbi vilt växlandes hehe.

Så 12/36 går bra på en CRM för den som vill, ni förlorar nog tyvärr 140, men i stället vinner ni att 6an går att använda som en växel för annat än enbart maxvarv.

Det är förmodligen för tat bakdrevet är så litet som en nerkuggning fram gör så stor skillnad, många andra 125or av liknade modell har mycet större drev bak original.
 
Last edited:
edit: såg att du ju skrivit 12/35, jises, du har nån annan slags hjul på eller liknade då antar jag, för det skulle inte funka på min.

du kom upp i 135 ändå skrev du fast du har 2 tänder mindre fram, det måste ineära att du varvar in på rött rätt bra antar jag, men det blir väl så med effektsystem.
Jag körde med ett på en gammal Yamma DT ypvs för länge sen och den fick man köra på rött jämt med det, men de gav ochså en hel del mer acc fast ett sämre effektområde.

Det jobbiga var just tat se varvräknaren på rött ständigt och det käkade faktiskt upp kolv och ringar till slut så det belv omborrning och hela klabbet, sen sålde jag den ganska snart efter det med originalsystemet på.

Men det var väl kul så länge det varade.

Nsr fälgarna, är 17" istället för 18" samt inte allt för grova däck, jo jag kan få upp mätaren i 135, men ligger inte precis på det utan jag har bara provat, då ligger den och skrapar rödfärgen rätt bra. jag brukar normalt bara ligga i 110-120km/h. Då går den lagom runt 9k varv och kanske lite till
 
En 125 cc får endast ha 15 hk. Trimmar du den och inte har behörighet att köra större motocykel än 125 cc är det olovlig körning. Men eftersom du har det, så blir det endast oreggat fordon (böter).
 
En 125 cc får endast ha 15 hk. Trimmar du den och inte har behörighet att köra större motocykel än 125 cc är det olovlig körning. Men eftersom du har det, så blir det endast oreggat fordon (böter).

Det har vi redan fått svar på, men det var ett bra och kortfattat svar :tummenupp
 
Jo den här gör 135 nu med då är det c:a 11000 varv, sen är den ovillig att varva mer på plan mark.

Synd på däcken dock, de har satt på däck som är mest för asfalt, och det kvittar lite bak, men i fram är det förädiskt längs långa svängar på grusvägar.

En sån här hoj går inte att ställa ut med rå effekt bara när det börjar gå fort och då släpper den fram först för att mönstret är åt helsike på grus.

Den är smått hysterisk annars när det går saktare, käns som en äldre cross 125a med dåligt grepp ungefär, kul.

Får jag rätt på ett annat framdäck iaf så ska det här nog funka fint.
Har våldat säkert 4-5 mil grus idag för att få lite känsla hur man ska köra den då den är väldigt olik de stora fyrtaktoffroader jag är van med som har effekt oavsett växel och varv nästan.
Och som har enorm motorbroms så man nästan aldriig behöver bromsa, med den här 2taktaren rullar det ju bara när man slår av.

Tack för all hjälp iaf från alla, jag undrade ett tag om jag gjort värdens tabbe så illa som den gick i början.

Jag ska snacka med besiktningsgubbarna om ostrypningen och se hur de avgör en sån sak, nu är den reggad på 8kw och det är det liksom inte fråga om längre, det lär de märka.

Hoppas skiten håller ett tag nu iaf.

Föresten hur gör ni som kör med att blanda 2t olja direkt i soppan, finns det nån form av mätflaska att skafaf eller nåt.

När jag gjorde det förr såldes ju 2T olja i typ små flaskor på kanske 2dl, så då hälde man bara över från litersflaskan i den lilla som man sen hade med sig när man tankade.

Hur gör ni?

Jag ska ta tag i oljepumpen, men det får vänta ett tag.
 
Last edited:
Okej, kul att höra att den går som den ska :tummenupp
Jo, det sliter en del bromsar med 2-takt, finns nog billiga grus-sulor att slänga på annars, cross-däck är inte att rekommendera om du ska åka en del asfalt också.

Min är reggad som 9kw, och de syns rätt bra att den inte är strypt längre, i och med att den lätt-metall svetsade i endast klarlack pipan sitter på, men besiktningen brydde sig inte om de, dock kugga han min på dåligt bakljus.

2dl flaskorna ska gå att köpa med ett sådant där liter mått på sidan. Hade en i jack-fickan jämnt förut.

När du ska koppla av pumpen så häll i lite 2-t olja och sätt en slang så den loopar, annars skär, den.
 
Nyheter
Fat Boy Gray Ghost – 35 år efter Terminator 2

2025-års Fat Boy Gray Ghost...

European Bike Week: 2-7 september 2025

Under veckan den 2 – ...

Michael Schumachers Honda Fireblade såld på auktion

Michael Schumachers Honda F...

Dags för Mälaren runt 2025 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti 202...

Retrohoj från Honda presenterad på Suzuka

Under 46:e Coca Cola 8-timm...

Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...

Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...

Back
Top