Honda CRF450E

Nils N skrev:
Ja, nu har jag aldrig nämnt något om att ligga å toura efter landsvägen. Förstår inte var du läst att jag vill veta om en enduro el cross funkar på landsvägen...
Så varför besvära sig med att svara på frågor som aldrig ställts? "Det finns ingen hoj som är gjort för att åka landsväg
enduro och cross. Så är det".

Då man inte kan åka lagligt i stan (utan att det rör sig om transportsträcka till eller från tävling träning) med enbart e-regg så blir kontentan att man får lv-regga. Detta betyder dock inte att man just åker landsväg....eller?

Trevlig Helg

//Nisse :)

Nisse, att köra i stan tröttnar man rätt fort på, så - Ja att köra hoj innebär för de flesta att köra landsväg, eftersom det är det roligaste... :)
Är det svar på den frågan??

:hej

PutteLiten skrev:
Jag funderade lite mellan CRF450 SuperMotarden och XR650R Motard.
CRFen är INTE gjord för gatbruk, igentligen. Den är ju reggad och visst kan man köra med den. :)
Men den tål inte normal LAGLIG körning. Den är inte byggd för konstant gas över längre tid. Den går sönder. För hög trimmning på den, i princip.

Klart, om du servar den som en gnu kommer den hålla, men efter ett år kommer du säkert spy på all service och börja slarva, och då kommer raset som på posten (dvs försenat...).
Jag antar att de slängt in e ryckutjämnare på SM modellen, men det lär inte finnas på Enduro modellen, så det MÅSTE du har om du inte vill rasa växlelådan. Den är byggd för grus motstånd och inte supergreppande assfalt.

Och att regga en CRF? Lycka till...
Det Svensk Bilprovning är mest intresserade av är ljudnivån på hojen som helhet, inte bara avgas buller.
Avgasernas relativa renlighet.
All belysning förståss. Men det fixar man ju enklast.
Backspeglar, måste man ha numera (från 2003, har jag för mig?)

Det är inte en vanligt besikning du går igenom utan en Reg-besiktning och då verkligen LETAR de saker som de kan fälla dig på.

Skit i att köpa en CRF450E, köp SM modellen så slipper du alla de problemen. Skaffa credit kort för det kommer du att behöva till service besök. Om du inte fixar det själv, men det kostar att sälja en hoj utan stämplar...

Eller köp en XR650R + ett gymkort så får du en Fet hoj och med lite flax en snygg brutta på köpet... :hihi

Bruttan finns redan på plats....! he he! Gymkort har jag inte råd med...nu måste allt gå till en hoj ;) Några problem med service blir det inte, har byggt en custom från grunden, som reggades u.a första försöket, :) och kört mx under flera år. Är dock inte helt övertygad om en CRF eller SX längre. Ligger mycket i det du och andra säger, tror att jag kanske skulle ta och satsa på en.... en WR426 kanske? Billiga i inköp och lagom i storlek, så att jag kan ha den till allt, utom landsväg då. En

XR blir inte så kul när man skall ut å leka på skoterspåren och på crossbanan, som vi nu konstaterat. Nä, kanske en WR426 vore bättre hittat en på blocket. 01:a, dock e-reggad, men det borde väl gå att lv-regga den utan större problem...motardkitt?

//Nisse

PutteLiten skrev:
Jag funderade lite mellan CRF450 SuperMotarden och XR650R Motard.
CRFen är INTE gjord för gatbruk, igentligen. Den är ju reggad och visst kan man köra med den. :)
Men den tål inte normal LAGLIG körning. Den är inte byggd för konstant gas över längre tid. Den går sönder. För hög trimmning på den, i princip.

Klart, om du servar den som en gnu kommer den hålla, men efter ett år kommer du säkert spy på all service och börja slarva, och då kommer raset som på posten (dvs försenat...).
Jag antar att de slängt in e ryckutjämnare på SM modellen, men det lär inte finnas på Enduro modellen, så det MÅSTE du har om du inte vill rasa växlelådan. Den är byggd för grus motstånd och inte supergreppande assfalt.

Och att regga en CRF? Lycka till...
Det Svensk Bilprovning är mest intresserade av är ljudnivån på hojen som helhet, inte bara avgas buller.
Avgasernas relativa renlighet.
All belysning förståss. Men det fixar man ju enklast.
Backspeglar, måste man ha numera (från 2003, har jag för mig?)

Det är inte en vanligt besikning du går igenom utan en Reg-besiktning och då verkligen LETAR de saker som de kan fälla dig på.

Skit i att köpa en CRF450E, köp SM modellen så slipper du alla de problemen. Skaffa credit kort för det kommer du att behöva till service besök. Om du inte fixar det själv, men det kostar att sälja en hoj utan stämplar...

Eller köp en XR650R + ett gymkort så får du en Fet hoj och med lite flax en snygg brutta på köpet... :hihi

Bruttan finns redan på plats....! he he! Gymkort har jag inte råd med...nu måste allt gå till en hoj ;) Några problem med service blir det inte, har byggt en custom från grunden, som reggades u.a första försöket, :) och kört mx under flera år. Är dock inte helt övertygad om en CRF eller SX längre. Ligger mycket i det du och andra säger, tror att jag kanske skulle ta och satsa på en.... en WR426 kanske? Billiga i inköp och lagom i storlek, så att jag kan ha den till allt, utom landsväg då. En

XR blir inte så kul när man skall ut å leka på skoterspåren och på crossbanan, som vi nu konstaterat. Nä, kanske en WR426 vore bättre hittat en på blocket. 01:a, dock e-reggad, men det borde väl gå att lv-regga den utan större problem..?

//Nisse

Jag har kört både enduro och crossbana med min förra XR.

Finns många som tävlar i skogen med xr650:n...

Är då så lite och klen så får du snabbt upp armmusklerna... :)

Men en wr426 kan nog vara utmärkt.. Ställ om kammen ett snäpp så har du mer eller mindre YZ draget.

Jag är kort å lätt men tycker ändå inte att XR650 är tung. Däremot tvivlar jag på att det skulle bli några häftiga tider i skogen med den ;)

Så det beror helt på hur hårt du tänkt köra.

Varför glömmer alla KTMs utmärkta modell 525exc
Jag kommer själv att köpa en till våren och bygga om till motard och det kommer bara bli lv-körning med den. Servicen är inte värre än min cross.
Och jag nöjer mig inte längre med standarden utan vill ha det bättre och då måste man gå på tävling grejor. Har haft en ktm 640 med sebring twin system som gick som fan milt utryckt men det räcker inte för mig personligen . Då servar jag hellre. Det är en stor del av nöjet, iallafall för mig.

mheel skrev:
Varför glömmer alla KTMs utmärkta modell 525exc
Jag kommer själv att köpa en till våren och bygga om till motard och det kommer bara bli lv-körning med den. Servicen är inte värre än min cross.
Och jag nöjer mig inte längre med standarden utan vill ha det bättre och då måste man gå på tävling grejor. Har haft en ktm 640 med sebring twin system som gick som fan milt utryckt men det räcker inte för mig personligen . Då servar jag hellre. Det är en stor del av nöjet, iallafall för mig.

Är kanske lite för dyr...personlien söker jag i segmentet 35-45 tusen. Exc är dyr och svår att få tag på.

och till de priset finns inga fina crf:er heller..
Troligtvis snart behov av renovering då.

Fixx skrev:
och till de priset finns inga fina crf:er heller..
Troligtvis snart behov av renovering då.

Ja, du verkar ju rätt övertygad. CRF 450E 2003 50 tim körd av herre i 45-50 års åldern några vinterenduron....47 lakan begärt pris och då föler SPES dämpare nytt omonterat plastpaket plus dekaler och ny omonterad sadel med samt ny omonterad kolvsats. Verkar risigt va?? Men du vet ju bäst :)

Nisse

Nils N skrev:
Ja, du verkar ju rätt övertygad. CRF 450E 2003 50 tim körd av herre i 45-50 års åldern några vinterenduron....47 lakan begärt pris och då föler SPES dämpare nytt omonterat plastpaket plus dekaler och ny omonterad sadel med samt ny omonterad kolvsats. Verkar risigt va?? Men du vet ju bäst :)

Nisse
då har du haft tur.
Titta på några 02.or för 45. var inte alls i min smak. det var inte många timmar till att de skulle rivas och renoveras..

De flesta 03:or jag har sökt på har varit från 55 och uppåt....

Tittade på en Crf:er innan jag köpte yz:an... Tyckte crfen hade kolvbyte på för kort tid.

Nils N skrev:

Nisse
Sluta vela och KÖP cykeln istället.Det verkar ju vara ett bra pris :7peta eller så erkänner du att du egentligen vill ha en Husa och köper en sån istället :yoparty

Last edited:
Nils N skrev:

Nisse

Tja, åldern på personen som kör är ju ganska ointressant. Han kan mycket väll kört hårdare än en 20 åring.
Men, det låter visserligen som om du känner ägaren?
Om inte, så vad säger att ägaren är den som kört den? Det kan mycket väl vara hans son/dotter som varit den huvudsakliga brukaren. Och att de bara försöker få det att se bättre ut om pappsen säljer hojen.
Titta på skicket, provkör, lyssna efter missljud, känn efter glapp lite varstans - allt det vanliga.
Känner du inte säljaren förutsätt att hojen gått hårt som fan.
Priset är ju dock bra :)
(Misstänkt bra, så kolla allt 2 gånger - och kolla att det inte finns lån på hojen!)

Körd 50 timmar, tja, finns det bevis? Om inte är uppgiften ointressant.
Regel nummer ett vid privat köp: Var misstäcksam, ju bättre pris desto mer bör du kolla upp.

Japp, jag är paranoid, cynisk och tror det sämsta möjliga om säljare... :hej :tomten

Nils N skrev:

Nisse

Dock tillkommer ju även kostnaden för motardhjul om du ska ut och stadsbusa,
men det är ju ändå snorbilligt jämfört med SM modellen (som ligger runt 70-75
normalt begagnad med crosskit).
Bara slå till!
Begagnade motardhjul med skivor "bolt on" till CRF kostar från ca 10'.

jb skrev:
Det är nog ingen som glömmer. Den är dyr och trött.

Trött?!
Jämfört med vadå?

Enda bänkkurvan jag hittat på -03 525SX är på dynojet.nu.
Den har akra helsystem och ger 55.7hk.
Min -03 525 EXC är bänkad till 53.4 med FP helsystem. (Tyvärr utan lamda så bestyckningen är knappast optimal).
-03 SX har annan kam än EXC för högre toppeffekt.

Men det brukar ju inte vara någon hit att jämföra kurvor mellan olika bromsbänkar.

Leffe skrev:
Trött?!
Jämfört med vadå?

Min -03 525 EXC är bänkad till 53.4 med FP helsystem. (Tyvärr utan lamda så bestyckningen är knappast optimal).

Men det brukar ju inte vara någon hit att jämföra kurvor mellan olika bromsbänkar.

Jag jämför ex mot en EXC 520. Hästkrafter är inte allt här i livet.
Jag har ingen aning hur många HK jag har i min eller vad det är i en EXC.
Men när jag provkör så märker jag ganska stor skillnad.
"Trött" var väl lite klumpigt uttryckt. Men det är klar skillnad på EXC och SX.

Leffe skrev:
Trött?!
Jämfört med vadå?

Hur blev vridet med FP-helsystemet? Är det värt att skaffa?

-M-

Magnus J. skrev:
Hur blev vridet med FP-helsystemet? Är det värt att skaffa?

-M-

Eftersom jag inte hade någon varvtalsgivare ansluten till motorn så visade bänkningen bara hk och km/h. Det går iofs att räkna ut vridet i efterhand men jag har inte orkat göra det. Jag funderar på en ny körning i början på nästa år och då ska jag även dokumentera vrid och bränsle/luftblandning.

Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT