Honda crf450 motard

Hur ofta ska man byta kolv enligt boken?
Är mycket sugen på en sådan själv.... :rolleyes:
 
Oscar.m skrev:
Hur ofta ska man byta kolv enligt boken?
Är mycket sugen på en sådan själv.... :rolleyes:

mellan 15-20 timmar om man åker motard
annars kanske 40 timar cross!
 
devetdu skrev:
mellan 15-20 timmar om man åker motard
annars kanske 40 timar cross!

Är det vad som står i boken?
Vad kostar en kolv + alla packningar som går åt för ett byte?
 
Hmm... Devetdu, varför skulle SM-körning kräva kortare kolvbytesintervall än vid cross? Sällan plågar man en hoj så illa som på mx-banan...
 
Triboman skrev:
Hmm... Devetdu, varför skulle SM-körning kräva kortare kolvbytesintervall än vid cross? Sällan plågar man en hoj så illa som på mx-banan...

Vad jag har hört så beror det på att det inte sitter ryckutjämnare och eftersom greppet är bättre med "slicks" på asfalt än vad det är på en cross...kolven är väldigt tunn och blir den tillräckligt sliten kantrar den i loppet o TJOFF!!!

1500kr tror jag ett kolvkit kostar med packn o allt...
 
Att det inte sitter ryckutjämnare gör nog att växellådan belastas lite extra tidvis, men knappast att kolven skulle slitas mer.

Visst är kolven tunn men kantra kommer den inte att göra under de första 200 timmarna i alla fall... Min förra kolv hade förmodligen gått närmare 40h som motard (köpt beg. så jag vet inte 100%) och den såg ut som ny.

Gå in på servicehonda.com och kolla reservdelspriser. De svenska priserna skiljer sig faktiskt inte alltför mycket.
 
Triboman skrev:
Hmm... Devetdu, varför skulle SM-körning kräva kortare kolvbytesintervall än vid cross? Sällan plågar man en hoj så illa som på mx-banan...

Det där hänger väl ändå på vem som kör och var man kör mx. Kör jag så lovar jag att hojen inte går så hårt. Däremot på gocartbanan skulle den få varva rätt hårt.

Mvh Blip
 
Triboman skrev:
Hmm... Devetdu, varför skulle SM-körning kräva kortare kolvbytesintervall än vid cross? Sällan plågar man en hoj så illa som på mx-banan...

Därför man varvar den på långa sträckor under lång tid i stöten!
åker man cross varvar man mkt, men du håller aldrig 10 sekunder maxgas! för det kommer något läskigt hopp eller nått i vägen! :crash

om någon vill tro något annat så är de fria att göra det. jag rättar mig bara efter goda vänner som haft sådana cyklar och som vet hur de ska skötas om de gått som motard!
 
Vi kan nog kanske enas om att det beror på vem som kör!

Personligen håller jag nog rullen väsentligt hårdare på crossbana än på kartbana. Från halva kurvan så ligger ju hojen och plingar på maxvarv. Med SM så matar i alla fall jag bara på så mycket jag törs just för att undvika hjulspinn/sladd. Jag inbillar mig att det blir mjukare körstil på asfalt än på sand/jord och mindre av-på karaktär. Men jag kör nog SM som en kärring... mx också för den delen... :-)

Att det skulle skilja 1:2 mellan SM och MX förefaller dock ganska otroligt!
 
JAG SKREV "JAG TROR"!!!!

Eller rättare sagt såhär stod det på en cross/web/shop...
Cr 450F kolvkit orginal 02-03 1.495,00 Kr
Cr 500cc 1.354,00 Kr
YZ 426F 1.220,00 Kr
KTM 250cc 1.195,00 Kr

Vet inte om kolvkittet innehåller packningar dock...

Oscar.m skrev:
mEN KOSTAR VERKLIGEN KOLV & PACKNINGAR 1500:-!!!!
 
1500:- bytas var 15:e timma.. Det är ju inte mer än 100:- / h....

Och folk klagar på att man ska byta olja på bergaren ofta.. Suck..

Oscar.m skrev:
Fy satan vad billigt!!
Det är knappt så att jag tror det.............
 
kjhkj

Jag har tänkt byta vid ca 70 timmar om den inte börjar förlora effekt före det.
 
gör det du, men fan det ska bli kul att se ditt cylinderfoder efter 70h på samma kolv...
:fakta
 
Jag vet ingenting om den, men bild har jag :D :tummenupp
 

Bifogat

  • honda crf 450 supermotard -03.jpg
    honda crf 450 supermotard -03.jpg
    93.2 KB · Visningar: 131
F'låt devetdu, men nu blir jag tvungen att ställa en korkad fråga igen... Varför skulle nötningshastigheten av cylinderloppet förändras väsentligt om man byter kolv eller låter bli?
 
Triboman skrev:
F'låt devetdu, men nu blir jag tvungen att ställa en korkad fråga igen... Varför skulle nötningshastigheten av cylinderloppet förändras väsentligt om man byter kolv eller låter bli?

Slitaget ökar kraftigt om spelet mellan kolv & cylinder inte är innom rimliga gränser.
 
Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman

Vi har fotograferat en 100 ...

MV Agusta återgår till 100% eget ägande

MV Agusta Motor S.p.A. till...

MV Agusta åter självständigt

MV Agusta Motor S.p.A. till...

Back
Top