Honda CRF 450

Tjena!

jag köpte en HM honda för snart 1 år sedan och körde cross med den fram tills nu när jag ska besikta den, jag fick hela elsystemet i en låda när jag köpte hojjen. det jag undrar är hur givaren ser ut som skall sitta på fälgen, hittade någon metallbit som låg i lådan, men om det är någon som har en bild på framfälgen där man ser både givaren och det som sitter på fälgen så vore ingen lyckligare än jag. tack så länge!

//N


Jag kanske kan ta en bild senare ikväll.
Men givaren som sitter på fälgen för hastighets mätaren
är en M8 bult med en magnet i huvudskallen. och den sitter monterad
på ena bulten som håller broms skivan BAK. och avläsaren sitter monterad vid bromsoket bak.
 
tack som fasen!!! jag hade inbillat mig att den skulle sitta fram, tyckte kabeln såg så rackarns kort ut! här skall gasas! synd bara att man måste ha originalsystemet på när man besiktar, blir kvickt hem sedan och byta så det hörs och känns när man kommer!

tack enengång!!

//Nils
 
tack som fasen!!! jag hade inbillat mig att den skulle sitta fram, tyckte kabeln såg så rackarns kort ut! här skall gasas! synd bara att man måste ha originalsystemet på när man besiktar, blir kvickt hem sedan och byta så det hörs och känns när man kommer!

tack enengång!!

//Nils


Ja hoj jäveln gick som en påse nötter med orginal systemet på,
jag besikta min förra veckan gick igenom utan anmärkningen.
Besiktnings snubben var borta i 10 minuter på provkörningen,
kom tillbaka med ett leende som räckte till öronen, kollade trippmätaren
och han hade kört 11 km....
Ända kommentaren det här blir ett rent papper fy faan vilken rolig hoj....
 
det enda bekymmret nu är att grabben som hade hojjen innan mig måste ha klotat ganska rejält för tillomed ljusregleraren är skev haha fick öppna den och bryta till bläcket som styr blinkersen, fick dock den bara att blinka åt höger, åt vänster så lyser den bara, men med lite tur så kan det bara vara relät som har tagit stryk, hoppas hoppas, så med lite tur alltså så har jag en magnet som sitter i en av skivbromsbultarna alltså? du ser vilken koll man har, nästa bekymmer är att nu när jag kollar tillbaka i forumet så såg jag hur stödet var monterat och jag kan säga det att något sådant fäste på fotpinnen har inte jag haha säkert bortbruten den med, jajaa. får bli triangelstöd, tror du dom bli kinkig på besiktning för det? kan inte tänka mig det men man vet aldrig.

ja men tack så länge för allt så skall jag avlägga en rapport efter jag har besiktat och fått på ackra-systemet igen :D

//N
 
det enda bekymmret nu är att grabben som hade hojjen innan mig måste ha klotat ganska rejält för tillomed ljusregleraren är skev haha fick öppna den och bryta till bläcket som styr blinkersen, fick dock den bara att blinka åt höger, åt vänster så lyser den bara, men med lite tur så kan det bara vara relät som har tagit stryk, hoppas hoppas, så med lite tur alltså så har jag en magnet som sitter i en av skivbromsbultarna alltså? du ser vilken koll man har, nästa bekymmer är att nu när jag kollar tillbaka i forumet så såg jag hur stödet var monterat och jag kan säga det att något sådant fäste på fotpinnen har inte jag haha säkert bortbruten den med, jajaa. får bli triangelstöd, tror du dom bli kinkig på besiktning för det? kan inte tänka mig det men man vet aldrig.

ja men tack så länge för allt så skall jag avlägga en rapport efter jag har besiktat och fått på ackra-systemet igen :D

//N

När jag kom in på besiktningen så tog snubben fram ett Crossstöd
och satte upp hojen på så jag behövde aldrig fälla ner sidostödet.
detta pga av att dom skall kolla hjullagren genom att sätta dit
apparaten som snurrar hjulen. så de e lungt det behövs inget stöd.

// Peter
 
Ingen i närheten av Västerås som åker crf450R (2004) med eftermarknadssystem på, som har ett orginal HM system att låna ut? Räcker iofs även med ljuddämpare bara, då jag tror jag har en orginalkrök ligger i garaget, så vilketsom funkar :) .. Skall besiktiga snart och orkar inte pilla med att försöka tysta mitt eftermarknadssystem.. Kan betala lämplig "hyra" typ en kasse öl eller nån mindre summa som tack för lånet :D (skall ENDAST användas 30 minuter för besiktning)

Hör av er i tråden eller via PM eller på 0703115954!

Tack!
 
var får man tag i en manual till denna.. har en -04:a HM motard pdf för nedladdning nåstans kanske?
 
det enda bekymmret nu är att grabben som hade hojjen innan mig måste ha klotat ganska rejält för tillomed ljusregleraren är skev haha fick öppna den och bryta till bläcket som styr blinkersen, fick dock den bara att blinka åt höger, åt vänster så lyser den bara, men med lite tur så kan det bara vara relät som har tagit stryk, hoppas hoppas, så med lite tur alltså så har jag en magnet som sitter i en av skivbromsbultarna alltså?

Har också nyss köpt en HM och han som hade den innan mig verkar också ha pillat en hel del utan att riktigt veta vad han gjorde... Min högre blinkers fram lyste också bara utan att blinka, men det försvann direkt när jag fixat lampan till höger blinkers bak. så testa det först =) är det nån mer än jag som har problem med att få all ström att räcka till både blinkers, lyktor och tuta? tutan och blinkersen försvinner i princip direkt när jag slår på lyset :(
 
Har också nyss köpt en HM och han som hade den innan mig verkar också ha pillat en hel del utan att riktigt veta vad han gjorde... Min högre blinkers fram lyste också bara utan att blinka, men det försvann direkt när jag fixat lampan till höger blinkers bak. så testa det först =) är det nån mer än jag som har problem med att få all ström att räcka till både blinkers, lyktor och tuta? tutan och blinkersen försvinner i princip direkt när jag slår på lyset :(

Fick inte min blinkers eller tut att fungera överhuvudtaget:(.. Så gjorde en fuling och kopplade in ett batteri, behöver ju inte ladda det knappt ju.. Signalhornet används 1 gång varannat år ungefär, vid besiktningen, och blinkersen tar knappt ngn ström alls om det är diodblinkers.
Skaffade elscheman, mätte upp likriktarn och följde varenda liten kabel, men hittade inget som var fel. Tyckte jag gjorde det mesta, så till slut blev det ett batteri..

Förresten, det är ingen i Vetlanda trakten som har ett orginal Hm-helsystem att låna ut för besiktningen.. Har bara ett acra-system:)...
 
Last edited:
..... är det nån mer än jag som har problem med att få all ström att räcka till både blinkers, lyktor och tuta? tutan och blinkersen försvinner i princip direkt när jag slår på lyset :(

Har du kollat statorn ? På de första årsmodellerna var den av "italiensk" kvalitet och jag har läst om flera, inklusive mig själv som haft precis de problemen som du har pga just statorn.
Min blev dessutom riktigt svårstartad till slut.
Jag skaffade nytt och sen kunde man köra med helljuset igång och både bromsa, blinka och tuta sig igenom kurvor.. :tungan

Så mitt tips är att kolla statorn och byt vid behov alternativt linda om befintliga.
 
Så mitt tips är att kolla statorn och byt vid behov alternativt linda om befintliga.

Sjukt stort tack!
Ska kolla upp det på en gång, var köpte du nya statorn förresten? och vilken ska man ha, läste någonstans att man kanske måste köpa ny stator OCH svänghjul ?
 
Sjukt stort tack!
Ska kolla upp det på en gång, var köpte du nya statorn förresten? och vilken ska man ha, läste någonstans att man kanske måste köpa ny stator OCH svänghjul ?

Köpte ett TrailTech 100W system till den nätta summan av runt 4000 pengar.. Både stator och svänghjul. Finns hos http://www.emx.se/
Om du har original Hondacrossvänghjul finns det nog stator hos några olika företag har för mig att bl.a. duells har ( haft ) någon variant som inte blev lika dyr.
Om du endast har HM.svänghjulet tror jag det kan bli värre att hitta något passande, i så fall kolla möjligheten att linda om originalstatorn.
 
Köpte ett TrailTech 100W system till den nätta summan av runt 4000 pengar.. Både stator och svänghjul. Finns hos http://www.emx.se/
Om du har original Hondacrossvänghjul finns det nog stator hos några olika företag har för mig att bl.a. duells har ( haft ) någon variant som inte blev lika dyr.
Om du endast har HM.svänghjulet tror jag det kan bli värre att hitta något passande, i så fall kolla möjligheten att linda om originalstatorn.

Hur ska man veta vad man ska köpa för stator och svänghjul då? Finns ju hur många som helst att välja mellan. Måste jag plocka isär hondan och kolla vad det står på svänghjulet och statorn innan jag kan beställa nytt? Borde kanske först ta reda på om det verkligen är det som är problemet. hur fixar jag det?
 
Fick inte min blinkers eller tut att fungera överhuvudtaget:(.. Så gjorde en fuling och kopplade in ett batteri, behöver ju inte ladda det knappt ju.. Signalhornet används 1 gång varannat år ungefär, vid besiktningen, och blinkersen tar knappt ngn ström alls om det är diodblinkers.
Skaffade elscheman, mätte upp likriktarn och följde varenda liten kabel, men hittade inget som var fel. Tyckte jag gjorde det mesta, så till slut blev det ett batteri..

Förresten, det är ingen i Vetlanda trakten som har ett orginal Hm-helsystem att låna ut för besiktningen.. Har bara ett acra-system:)...

Var satte du batteriet? och hur skarvade du det på för sätt? tänkte göra likadant jag med =)
 
Hej kollegor... =)

Jag behöver ha lite hjälp ifrån er.
Har läst igenom hela denna tråden och testat det som jag tror kan vara fel med min men det har inte hjälpt än så länge.
Jag har en CRF-450 07 som är svårstartad både varm som kall.
Jag har idag plockat av för att kolla ventilerna och enligt mig så ser det väldigt bra ut med mått och annat, avgasventilerna var identiska med varandra och insuget så var den högra 0,001 mindre en den vänstra och inom dom mått som det skall vara. Så jag har svårt och tro att det är ventilerna som är problemet.
Jag har dock inte fått ur tändstiftet, hade ingen hylsa som gick ner i det hålet, någon som vet vilken storlek det är på stiften ?
Kan det vara så att det är stiftet som är kass ??

Det som är skumt är att den blivit mer och mer svårstartad efter det att kolv och motorn renoverades innan jag köpte den. Men så ibland så kan den starta på första kicken när den är varm och man är ute och kör. Den startar också alltid om man rullar igång den.

Jag blir inte klock på detta.

Satta ihop den sedan och monterade på allt och testade men den startar inte.

Vad ska jag göra ????
 
Hur ska man veta vad man ska köpa för stator och svänghjul då? Finns ju hur många som helst att välja mellan. Måste jag plocka isär hondan och kolla vad det står på svänghjulet och statorn innan jag kan beställa nytt? Borde kanske först ta reda på om det verkligen är det som är problemet. hur fixar jag det?

Det är bara att välja och vraka ! Jag tog det med mest effekt och med lite tyngre svänghjul. Ganska dyrt men fungerade.
Fick hjälp att mäta upp, är inte speciellt elkunnig själv.
Går det att lösa smidigt med batteri så spar du säkert lite mögmeck samt en eller ganska många pengar.
 
Halloj.

En liten fundering, håller på o grejjar lite med min för den hackar lite så att säga, märks spec när man åker lugnt o stilla i jämn fart.
Är väl troligen lite fel blandning gissar jag på?
Iallafall så upptäckte jag en kontakt in till vänstra överdelen på förgasaren, en blå gul o svart kabel, vad går den till undrar jag då den inte var inkopplad?

Sen om ni har någon lösning på mitt problem så uppskattas svar på det också =)
CRF450R 06 gäller det.
 
Nyheter
A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...

Dragracing-EM på Tierp Arena 7-10 augusti

Den 7–10 augusti 2025 förva...

Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Back
Top