Honda CRF 450 Motard

PutteLiten skrev:
:lol

Den förklaringen måste jag komma ihåg när Kaj (Ökänd MC polis i Halmstad...) stoppar mig... :hihi

Jag hörde om någon nisse som hade förklarat sej med att han precis bytt drivpaket, och den nya drevningen gjorde att hans hoj (äldre CBR600) plötsligt blivit ett vilddjur och kastat upp framhjulet i luften...

...det funkade nog inte heller... :hihi
 
Blue skrev:
Han ville ha mitt körkort :huvet men det tyckte tingsrätten i Varberg inte var någon bra idé :tummenupp


Inte helt ovanligt att Hallands tingsrätter har annan uppfattning än Kaj.
Han är lika ökänd där som hos oss MC-ister... :hihi
 
Är det inte ganska bökigt att justera ventilerna på en CRF450 jämfört med tex husaberg/KTM?
 
Niklasinorr skrev:
Jag hörde om någon nisse som hade förklarat sej med att han precis bytt drivpaket, och den nya drevningen gjorde att hans hoj (äldre CBR600) plötsligt blivit ett vilddjur och kastat upp framhjulet i luften...

...det funkade nog inte heller... :hihi


Nicklas....du jämför dig med din polare peters Husa.......rätta mig om jag har fel......du åker med akra som ger 1000rpm extra och han åkte orginal....
 
Utan att kommentera ett endaste dugg kommer här akras egna siffror för de båda hojarna utrustade med helsystem.

HUSAN och HONDAN
 
mada skrev:
Är det inte ganska bökigt att justera ventilerna på en CRF450 jämfört med tex husaberg/KTM?

Det är nog precis tvärt om. Har visserligen inte ställt ventiler på varken KTM eller Husa men åtminstone Husan ska väl vara lite speciell. På Honda gör man det i fem steg. 1. Lyft tanken 2. Lyft ventilkåpa 3.Kontrollera ventilspel 4. Montera ventilkåpa 5. Montera tank. :-) Däremot är Hondas ventiler shimsade vilket jag har för mig inte Husans är. Så behöver de justeras måste man förbi en handlare för att fixa rätt shims.
 
Triboman skrev:
Det är nog precis tvärt om. Har visserligen inte ställt ventiler på varken KTM eller Husa men åtminstone Husan ska väl vara lite speciell. På Honda gör man det i fem steg. 1. Lyft tanken 2. Lyft ventilkåpa 3.Kontrollera ventilspel 4. Montera ventilkåpa 5. Montera tank. :-) Däremot är Hondas ventiler shimsade vilket jag har för mig inte Husans är. Så behöver de justeras måste man förbi en handlare för att fixa rätt shims.

6 steg för att justera ventiler med shimsbricka.
Jag är imponerad. :rolleyes:
 
SM 570 RR skrev:
6 steg för att justera ventiler med shimsbricka.
Jag är imponerad. :rolleyes:

Jag med :)

Å andra sidan bör det ju vara samma steg på de flesta märken.
E ju själva justeringen som e klurigare med shims, inte jobbet för å kolla spelet.
 
Last edited:
borggren skrev:
Nicklas....du jämför dig med din polare peters Husa.......rätta mig om jag har fel......du åker med akra som ger 1000rpm extra och han åkte orginal....

Ööh, jaaa? Och...? Menar du att jag skall jämföra en CRF med originalsystem som är helstrypt mot en ostrypt Husa? Eller borde då jämförelsen ske mellan en strypt Husa på 11kw med trottelspärr? Jag förstår inte riktigt vad du menar, enligt diagrammen skall Husan ge 10 hästar mer (förmodar att Akrapovic menar en -04, min och Peters -02:or gav definitivt inte några 60 bakhjulshästar, Peter bänkade väl sin eller har jag drömt det?) Skulle det bli rättvist då? Visst hade jag kunnat köra med crosspipan istället, det skiljer inte så mycket mot Akran om du menar att det skulle vara rättvist...? Husan har ju ändå 200 kubik till men CRF:ens motor varvar upp mycket snabbare vilket borde förklara den lilla skillnaden som vi hade i acceleration. Min poäng är den att det skiljer väldigt lite mellan rejsmotarder, trots skillnad i kubik, och en stor motor innebär inte nödvändigtvis att den accar snabbare.
När jag bytte från R1 till R6 så upplevde jag inte skillnaden så stor i acc från stillastående, det är först från 150 knutar som storhojarna drar ifrån. Det är samma sak med rejsmotarder fast skillnaden är mycket mindre eftersom dom ändå lämnar ganska lite effekt, 5 hästar hit eller dit har väldigt liten betydelse, det finns inte så många som märker den skillnaden, det har mycket större betydelse vilken upplevelse man har av respektive motor. Alla som har jämfört exempelvis en KTM 625 med en Husa 650 upplever ofta Husan som att den går som f-n, KTM:en känns inte lika "rejsig" men när man accar vid rödljusen skiljer det inte mycket och det hänger ofta på hur föraren kommer iväg snarare än hojen. När jag och Peter drog ikapp så var det ingen av oss som lämnade den andra bakom, skillnaden var väldigt liten och kunde variera från gång till gång...
Poäng nummer två är att man inte skall klassa hojar som snabba eller långsamma under vissa givna förhållanden, typ "CRF är skitsnabb på gocartbana men Husan är mycket snabbare på stora banor", det stämmer nämligen inte. Sätt Krattan på en CRF och han kör skiten ur dom flesta Husaförarna oavsett plats, sätt honom på en Husa så sker det omvända...
Vi kan snacka om det här tills någon av oss hoppar från Sandöbron men det ändrar inte det faktum att hojen har väldigt lite med farten att göra, Wayne Rainey sa en gång för länge sedan att föraren står för 80 procent och hojen för 20, det är en sanning som står sej i alla sammanhang, tyvärr...det hade varit trevligt att kunna köpa sej snabbhet men det går tyvärr inte, knappt ens i dragracing...;-)
 
Liten brasklapp, jag bytte från Offroadfjärdring till Motardfjädring... med rätt förutsättnignar så kan det gå fortare oxå.

Nja, det där blev luddigt. Jag menar, .......uhhhh vet inte. Men det kan löna sig typ att ställa in fjädringen på hojen man har, (typ shimsa om eller dyl, ibland kan man ratta lite oxå) istället för att trimma motorn typ... Så går det fortare på så sätt.

Hänger ni med.....
Niklasinorr skrev:
det hade varit trevligt att kunna köpa sej snabbhet men det går tyvärr inte, .;-)
 
Niklasinorr skrev:
Ööh, jaaa? Och...? Menar du att jag skall jämföra en CRF med originalsystem som är helstrypt mot en ostrypt Husa? Eller borde då jämförelsen ske mellan en strypt Husa på 11kw med trottelspärr? Jag förstår inte riktigt vad du menar, enligt diagrammen skall Husan ge 10 hästar mer (förmodar att Akrapovic menar en -04, min och Peters -02:or gav definitivt inte några 60 bakhjulshästar, Peter bänkade väl sin eller har jag drömt det?) Skulle det bli rättvist då? Visst hade jag kunnat köra med crosspipan istället, det skiljer inte så mycket mot Akran om du menar att det skulle vara rättvist...? Husan har ju ändå 200 kubik till men CRF:ens motor varvar upp mycket snabbare vilket borde förklara den lilla skillnaden som vi hade i acceleration. Min poäng är den att det skiljer väldigt lite mellan rejsmotarder, trots skillnad i kubik, och en stor motor innebär inte nödvändigtvis att den accar snabbare.
När jag bytte från R1 till R6 så upplevde jag inte skillnaden så stor i acc från stillastående, det är först från 150 knutar som storhojarna drar ifrån. Det är samma sak med rejsmotarder fast skillnaden är mycket mindre eftersom dom ändå lämnar ganska lite effekt, 5 hästar hit eller dit har väldigt liten betydelse, det finns inte så många som märker den skillnaden, det har mycket större betydelse vilken upplevelse man har av respektive motor. Alla som har jämfört exempelvis en KTM 625 med en Husa 650 upplever ofta Husan som att den går som f-n, KTM:en känns inte lika "rejsig" men när man accar vid rödljusen skiljer det inte mycket och det hänger ofta på hur föraren kommer iväg snarare än hojen. När jag och Peter drog ikapp så var det ingen av oss som lämnade den andra bakom, skillnaden var väldigt liten och kunde variera från gång till gång...
Poäng nummer två är att man inte skall klassa hojar som snabba eller långsamma under vissa givna förhållanden, typ "CRF är skitsnabb på gocartbana men Husan är mycket snabbare på stora banor", det stämmer nämligen inte. Sätt Krattan på en CRF och han kör skiten ur dom flesta Husaförarna oavsett plats, sätt honom på en Husa så sker det omvända...
Vi kan snacka om det här tills någon av oss hoppar från Sandöbron men det ändrar inte det faktum att hojen har väldigt lite med farten att göra, Wayne Rainey sa en gång för länge sedan att föraren står för 80 procent och hojen för 20, det är en sanning som står sej i alla sammanhang, tyvärr...det hade varit trevligt att kunna köpa sej snabbhet men det går tyvärr inte, knappt ens i dragracing...;-)

51,2bhp fick peter i marklunds bänk
 
Niklasinorr skrev:
Wayne Rainey sa en gång för länge sedan att föraren står för 80 procent och hojen för 20, det är en sanning som står sej i alla sammanhang, tyvärr...det hade varit trevligt att kunna köpa sej snabbhet men det går tyvärr inte, knappt ens i dragracing...;-)

Fullgas accelerations-tävling från 80km/h på högsta växeln med originaldrevning då? :fatta!
 
Tom Byron skrev:
Liten brasklapp, jag bytte från Offroadfjärdring till Motardfjädring... med rätt förutsättnignar så kan det gå fortare oxå.

Nja, det där blev luddigt. Jag menar, .......uhhhh vet inte. Men det kan löna sig typ att ställa in fjädringen på hojen man har, (typ shimsa om eller dyl, ibland kan man ratta lite oxå) istället för att trimma motorn typ... Så går det fortare på så sätt.

Hänger ni med.....


Kan man köpa sådana där snabbisfjädrar till alla hojar... :D

(Seriös fråga, faktiskt... - Dvs finns motardfjädring till en XR650)
 
ypvs skrev:
Fullgas accelerations-tävling från 80km/h på högsta växeln med originaldrevning då? :fatta!

Javisst, och om man drar fullt mellan 11,8 och 15,3 km/h på tvåan så vinner CRF:en, vi kan ju prova ett rejs med slicks i lös sand nedför Kebnekaise också, då kanske Husan vinner accet, åtminstone någonstans mellan 23 och 28km/h...;-)))

Fast just fullgas från 80 på högsta växeln kanske skulle vinnas av CRF:en, det var ju någon här som pratade om att högsta växeln på Husan är en "touringväxel"...;-))))

Som jag sa tidigare så är inte poängen att en viss hoj är lite snabbare under vissa förutsättningar, medans samma hoj inte är snabbare under andra förutsättningar...och i slutänden är det fortfarande föraren som avgör speciellt om det är någon form av kurva inblandad. Visst f-n skulle VDB vara snabbare än vem som helst på det här forumet, oavsett om han körde en standard Husa, CRF, YZF eller någon annan rejsmotard? Eller är det någon som inte håller med?
 
Niklasinorr skrev:
Visst f-n skulle VDB vara snabbare än vem som helst på det här forumet, oavsett om han körde en standard Husa, CRF, YZF eller någon annan rejsmotard? Eller är det någon som inte håller med?

VDB skulle nog va snabbare än de flesta om han körde en crf.....250 :4skrika
 
tjena grabbar. nån som kan säga rätt ut vad ventilderna ska vara ställda på när man justerar dem??? hojjen är en Honda 450 Hm Motard års.2003.
Skulle vara mycket glad om nån kunda hjälpa till lite...
 
Det lilla jag kan säga när jag och kompisen va ute å körde, han har CRF och jag hade en Husa, så var det att han verkligen ogillade att krokiga landsvägar. Fick stanna titt som tätt för å vänta på honom, då han tyckte det var obehagligt å varva hojjen. Till skillnad så lägger man i 6.ans växel i 110-115km/h å tuffar nästan på tomgång då, å han ligger å varvar stackarn i 90km/h. Så det beror ju på helt enkelt, service kräver ju båda hojjarna. Ingen mer eller mindre. Men småbanor, så hade crf.en varit en stor kandidat, men på småvägar och gator så är Husan den man skall välja om mekandet inte är till något problem. Men du har ju bara dessa två som kandidater, så räknar med att du kan det. Fråga Geronimo79 här inne, han bytte sin Honda mot just en Husa och har säkert bra fakta å ge.
Mvh Fredrik
 
Det lilla jag kan säga när jag och kompisen va ute å körde, han har CRF och jag hade en Husa, så var det att han verkligen ogillade att krokiga landsvägar. Fick stanna titt som tätt för å vänta på honom, då han tyckte det var obehagligt å varva hojjen. Till skillnad så lägger man i 6.ans växel i 110-115km/h å tuffar nästan på tomgång då, å han ligger å varvar stackarn i 90km/h. Så det beror ju på helt enkelt, service kräver ju båda hojjarna. Ingen mer eller mindre. Men småbanor, så hade crf.en varit en stor kandidat, men på småvägar och gator så är Husan den man skall välja om mekandet inte är till något problem. Men du har ju bara dessa två som kandidater, så räknar med att du kan det. Fråga Geronimo79 här inne, han bytte sin Honda mot just en Husa och har säkert bra fakta å ge.
Mvh Fredrik

Hade en ny -05 crf som jag körde ca 40 tim. Grymt smidig o rapp motor osv men när jag nu haft husan ett tag o kört snart 20 tim så tycker jag bättre om den på gata i alla fall. 200 cc o en växel till märks tydligt och detta är ju klart plus för gatåka. Frambromsen är oxå snäppet värre än Hondan. Ventiljustering oftare men man slipper ju lyfta kam o sånt för att göra det i och med att det är ställskruv i stället. Mitt tips är Husan om du ska köra gata:tummenupp
 
Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman

Vi har fotograferat en 100 ...

MV Agusta återgår till 100% eget ägande

MV Agusta Motor S.p.A. till...

MV Agusta åter självständigt

MV Agusta Motor S.p.A. till...

Back
Top