Honda CR500 1984 restaurerings projekt

Då har man fått tummen ur igen och passat på och göra lite små saker som bara låg och när man ändå inte har alla grejer för att börja montering så kan man passa på och göra dom små sakerna som också måste bli gjorda.

Igår så fick de bli en garage dag i de vackra ösregnet, vart ner till den lokala MC/Cross firman Nybergs Motor och köpte en ljuddämpar matta för att packa om ljuddämparen, samt så var ju ute i Bankeryd på firman där "Bankeryds Cross & Enduro" för att plocka upp ett par packboxar som jag felade på, dom till vevaxeln och en på den utgående axeln där drevet sitter.

Måste säga att de var service där dels hade dom grejerna hemma och de var bra mycket billigare än dom andra ställen jag letat på.

Väl hemma så packade jag dämparen, vilket var mycket smidigt då de redan var i delar så de var mest att få fast dämpningen och sen nita ihop den igen. Putsade även av mellanröret så den ser bra ut.

Mattan verkade smidigare än ullen, med de är väl en smaksak och de kanske är smidigare när man har en större 4-takts dämpare och speciellt om den är rund med att köra med ullen ?!
 

Bifogat

  • IMG_1135_blogg.jpg
    IMG_1135_blogg.jpg
    245.6 KB · Visningar: 134
  • IMG_1140_blogg.jpg
    IMG_1140_blogg.jpg
    250.3 KB · Visningar: 144
  • IMG_1141_blogg.jpg
    IMG_1141_blogg.jpg
    236.5 KB · Visningar: 150
Då var de dags att uppdatera bloggandet/hojbygge tråden. Varit nere i Skåne hos min mor och min motormek (hennes gubbe) i hopp om att få färdigt motorn efter de fattades 3st packboxar och 2st kuggar som skulle bytas som var nedslitna i växellådan. dock är de tydligen sällan så med dessa gamla motorer och missinformation från tidigare ägare.

På bifogade bilder så ser man monterings processen i glatt sällskap med en lite manual och den obligatoriska mekar biran. De packboxar som saknades var följande: höger och vänster för veven samt packboxen som sitter på utgående drevaxel på motorn. I övrigt så var de de 2 drev i växellådan som är markerad på bilden. (möjligt jag har haft med denna bild tidigare.)

2304_TRANSMISSION.jpg


Allt var frid och fröjd fram till montering av kopplingskorgen med allt vad de innebar. De visade sig när vi monterade ner kopplingen att en av de piggar/tappar som man skruvar fast fjädrarna på var avslaget. så där är de bara att se om man kan få nån att fixa de överkomligt eller ett nytt lamell/kopplings centrum.

Dock fick jag funktionstestat växlarna och växellådan var klockren, so far so good. Sen var de vanligt strul med att inte alla bultar fanns för att få fast alla kåper, samt saknade stora bulten med bricka/hatt för att få fast kick samt drevet på axeln. Så nu är de dags att jaga delar/mek villiga deltagare. :D :tummenupp
 

Bifogat

  • IMG_1158.jpg
    IMG_1158.jpg
    226.3 KB · Visningar: 130
  • IMG_1159.jpg
    IMG_1159.jpg
    241.7 KB · Visningar: 143
  • IMG_1160.jpg
    IMG_1160.jpg
    249.7 KB · Visningar: 134
  • IMG_1161.jpg
    IMG_1161.jpg
    241.1 KB · Visningar: 149
  • IMG_1162.jpg
    IMG_1162.jpg
    243.5 KB · Visningar: 135
Härligt projekt, håller faktist på å gör exakt samma sak fast hojen jag piffar upp är en KTM 500cc -89 :) kanske skapar en tråd senare..
 
Tycker jag absolut du ska göra... Alltid kul att förlja diverse projekt och se när de växer fram. :tummenupp
 
Då vart de uppdaterings dags igen. I väntan på ett beslut angående lamell/kopplings centrumet så fick jag ta tag i andra prylar som behöver attention. Igår och idag blev de slipande/putsande/metall spackling samt lite mer slipning och till slut målning av kopplingskåpan, måste säga att jag är hyfsat nöjd. Den metall spackel lagning ute till höger i bild är inte min utan tidigare ägare som får stå för den. Blev dock tvungen att slipa till de då de inte var speciellt vackert. Resultat ser ni på nedan bilder...
 

Bifogat

  • Kapa1.jpg
    Kapa1.jpg
    239.9 KB · Visningar: 142
  • Kapa2.jpg
    Kapa2.jpg
    200.9 KB · Visningar: 148
  • Kapa3.jpg
    Kapa3.jpg
    235.6 KB · Visningar: 148
  • Kapa5.jpg
    Kapa5.jpg
    246.8 KB · Visningar: 190
Lite stilla i verksamheten just nu. väntar på delar för att dels få ihop motorn helt. Om ni sett koppling centra tråden. Sen är de lite andra små saker som väntas på innan montering. Men ska uppdatera med nya bilder a.s.a.p
 
Last edited:
Fan, här har man inte hunnit med mycket.. :D all tid och energi gått åt hemma istället. får ta och skärpa mig nu och få lite fart på resten av projektet. :huvet
 
Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman

Vi har fotograferat en 100 ...

MV Agusta återgår till 100% eget ägande

MV Agusta Motor S.p.A. till...

MV Agusta åter självständigt

MV Agusta Motor S.p.A. till...

Back
Top