Honda cbx

å fan :D det fanns nåra stycken :) men om man skulle jämföra med en vanliga 4 cylindrig! så måste ju dom med 6 vara mycket starkare. men hur är då 0 till 100 & hur är dom att köra?

Honke skrev:
å fan :D det fanns nåra stycken :) men om man skulle jämföra med en vanliga 4 cylindrig! så måste ju dom med 6 vara mycket starkare. men hur är då 0 till 100 & hur är dom att köra?
Är väl inte någon mästare på det här..men farsan renoverar sig en CBX -78 just nu, så man har ju lyckats snappa upp lite fakta.

Den 6 cylindriga CBX'en var bland det snabbaste man kunde köpa på sin tid..om man jämför med dagens hojar så är det väl inga hiskeliga prestandasiffror dock, 105 hk ur en 6 cylindrig motor på 1047 cc. Ha då även i åtanke att hojen orginal skall väga 247 kg och det tillsammans med ett chassi som i dagsläget knappt håller moppeklass, värst ska svingen och bakdämparna vara. Så det känns nog ganska "spännande" att pressa en sån maskin ändå...

Men hojen i sig är väldigt fräck enligt mig, eller aah...motorn. Annorlunda ljud ifrån sexan jämför med tex en rad 4, sen så ser ju en rad 6 motor allmänt kaxigt ut på en hoj. Och med lite modifikationer så kan oxå själva hojen bli riktigt fräck (dom före -81)!

Får bjuda på en bild på farsans CBX som den såg ut senast den fotades, sving, bakdämp, framgaffel, fälgar och bromsar kommer ifrån en ZX-9R (lägg märke till ett grymmt 6-1 system med).

PS. I senaste MC Nytt stod det lite om Honda CBX och dess historia (4 sidor), om du vill snappa upp lite mer info om hojen. DS.

Bifogat

• CBX1.JPG
    CBX1.JPG
    120.3 KB · Visningar: 137
Last edited:
zpeppy skrev:
PLOJ; Den var riktigt fet! Hälsa farsagubben de:tummenupp
Skall göra det! :tummenupp

Dock tycker jag han är lite för gammal för att glida runt på en så fräck hoj (vill själv ha den :tungan), men det är ju hans drömhoj så...skall i alla fall bli intressant och få se det slutgiltiga resultatet.

Det fanns en rysk racehoj med sexa också, den var i princip helt utan ljuddämp och sades låta ooootroooliiigt häftigt.

Jag har dock aldrig hört talas om den förutom en artikel i en mc tidning (förmodligen en MCM eller Hojmagasinet) som jag absolut inte kan hitta igen, så om någon kan peka mig i rätt riktning på nätet vore jag tacksam.

Nyheter
En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman