Honda cbx

å fan :D det fanns nåra stycken :) men om man skulle jämföra med en vanliga 4 cylindrig! så måste ju dom med 6 vara mycket starkare. men hur är då 0 till 100 & hur är dom att köra?

Honke skrev:
å fan :D det fanns nåra stycken :) men om man skulle jämföra med en vanliga 4 cylindrig! så måste ju dom med 6 vara mycket starkare. men hur är då 0 till 100 & hur är dom att köra?
Är väl inte någon mästare på det här..men farsan renoverar sig en CBX -78 just nu, så man har ju lyckats snappa upp lite fakta.

Den 6 cylindriga CBX'en var bland det snabbaste man kunde köpa på sin tid..om man jämför med dagens hojar så är det väl inga hiskeliga prestandasiffror dock, 105 hk ur en 6 cylindrig motor på 1047 cc. Ha då även i åtanke att hojen orginal skall väga 247 kg och det tillsammans med ett chassi som i dagsläget knappt håller moppeklass, värst ska svingen och bakdämparna vara. Så det känns nog ganska "spännande" att pressa en sån maskin ändå...

Men hojen i sig är väldigt fräck enligt mig, eller aah...motorn. Annorlunda ljud ifrån sexan jämför med tex en rad 4, sen så ser ju en rad 6 motor allmänt kaxigt ut på en hoj. Och med lite modifikationer så kan oxå själva hojen bli riktigt fräck (dom före -81)!

Får bjuda på en bild på farsans CBX som den såg ut senast den fotades, sving, bakdämp, framgaffel, fälgar och bromsar kommer ifrån en ZX-9R (lägg märke till ett grymmt 6-1 system med).

PS. I senaste MC Nytt stod det lite om Honda CBX och dess historia (4 sidor), om du vill snappa upp lite mer info om hojen. DS.

Bifogat

• CBX1.JPG
    CBX1.JPG
    120.3 KB · Visningar: 137
Last edited:
zpeppy skrev:
PLOJ; Den var riktigt fet! Hälsa farsagubben de:tummenupp
Skall göra det! :tummenupp

Dock tycker jag han är lite för gammal för att glida runt på en så fräck hoj (vill själv ha den :tungan), men det är ju hans drömhoj så...skall i alla fall bli intressant och få se det slutgiltiga resultatet.

Det fanns en rysk racehoj med sexa också, den var i princip helt utan ljuddämp och sades låta ooootroooliiigt häftigt.

Jag har dock aldrig hört talas om den förutom en artikel i en mc tidning (förmodligen en MCM eller Hojmagasinet) som jag absolut inte kan hitta igen, så om någon kan peka mig i rätt riktning på nätet vore jag tacksam.

Back