Honda CBR900RR Fireblade v.3.0 (StreetFighter)

Wiseguy skrev:
2645663 Att det är dyrare än pulverlackering vet jag men frågan är hur mycket dyrare?
Någon som har någon koll ?

Sen skall det ju till ordentligt underarbete för att få till det snyggt.
Antar att det är till att blästra, slipa och polera för att sedan kroma.

Har vi någon expert på ämnet här inne ?

Och Nej jag orkar inte polera hela ramen..
Kroma eller pulverlacka är det som gäller.

Kolla med ado.se har en lackmetod som blir precis som crom.
Då kan du spackla eventuella skavanker och ändå få ett kanonresultat.
 
Silver krom som läggs på ungefär som 2-komponents lack har tyvär inte riktigt den kvalitet som krävs.
Åtmistånde dom varianter jag sett.
Ibland ser det ut som om man penslat på det hela med en stålborste andra gånger så bleknar det väldigt snabbt.

Sen visst kan det ha kommit någon fungerande under produkt senaste året men lite skeptisk är jag fortfarande.
 
Wiseguy skrev:
2645844 Silver krom som läggs på ungefär som 2-komponents lack har tyvär inte riktigt den kvalitet som krävs.
Åtmistånde dom varianter jag sett.
Ibland ser det ut som om man penslat på det hela med en stålborste andra gånger så bleknar det väldigt snabbt.

Sen visst kan det ha kommit någon fungerande under produkt senaste året men lite skeptisk är jag fortfarande.

hittat nån lämplig behandling av ramen?
 
matte_mannen skrev:
2666215 hittat nån lämplig behandling av ramen?
Nej, det verkar dåligt med prisvärda alternativ. Visst kan man lägga ut 15-25 000 på behandling men det är inte riktigt i min prisklass.

Någon som förresten vet någonting om det som är på bilden nedan ?
Det där lite sandpapperaktiga ytan som finns på filtret och turbon.
yap264dr5.jpg


Det vore något i hästväg, det eller blänkande krom..


Har förresten gått och suktat efter en enkelsving också. Ingen affär gjord ännu men vi får se... Ifall nu säljaren VILL HÖRA AV SIG... :7peta
 
Wiseguy skrev:
2645663 Att det är dyrare än pulverlackering vet jag men frågan är hur mycket dyrare?
Någon som har någon koll ?

Sen skall det ju till ordentligt underarbete för att få till det snyggt.
Antar att det är till att blästra, slipa och polera för att sedan kroma.

Har vi någon expert på ämnet här inne ?

Och Nej jag orkar inte polera hela ramen..
Kroma eller pulverlacka är det som gäller.


BLÄSTRA INTE om du skall kroma. Krom kopierar den undertliggande ytan så om det skall bli blankt så skall det vara blankt innan man kromar.

Wiseguy skrev:
2666343 Nej, det verkar dåligt med prisvärda alternativ. Visst kan man lägga ut 15-25 000 på behandling men det är inte riktigt i min prisklass.

Någon som förresten vet någonting om det som är på bilden nedan ?
Det där lite sandpapperaktiga ytan som finns på filtret och turbon.
yap264dr5.jpg


Det vore något i hästväg, det eller blänkande krom..


Har förresten gått och suktat efter en enkelsving också. Ingen affär gjord ännu men vi får se... Ifall nu säljaren VILL HÖRA AV SIG... :7peta


Jag tror det var/är det som kallas "skrynkelfärg" det fanns på Biltema för en massa år sedan. Det användes flitigt på instumentbrädor till raggazoner. När man sprejat på det såg det ut som vanlig färg men när det torkade skrynklade den till sig.
 
Last edited:
sTf_paPs skrev:
2666389 BLÄSTRA INTE om du skall kroma. Krom kopierar den undertliggande ytan så om det skall bli blankt så skall det vara blankt innan man kromar.
Fast först måste ju nuvarande färgen bort. Dvs blästra och sen polera/slipa upp det så att det är jämt sen kroma.
Dvs. en jäkla massa jobb och dyrt ifall man inte gör det mesta själv.



sTf_paPs skrev:
Jag tror det var/är det som kallas "skrynkelfärg" det fanns på Biltema för en massa år sedan. Det användes flitigt på instumentbrädor till raggazoner. När man sprejat på det såg det ut som vanlig färg men när det torkade skrynklade den till sig.
Nu när du säger det så tror jag HD har det på en av sina modeller, Night Train.
Skulle inte drömma mig att använda mig av Biltema färg för ram och tank. Nej äkta 2 komponents lagd av en lackerare skall det vara i sådanna fall.
 
sTf_paPs skrev:
2666389 BLÄSTRA INTE om du skall kroma. Krom kopierar den undertliggande ytan så om det skall bli blankt så skall det vara blankt innan man kromar.




Jag tror det var/är det som kallas "skrynkelfärg" det fanns på Biltema för en massa år sedan. Det användes flitigt på instumentbrädor till raggazoner. När man sprejat på det såg det ut som vanlig färg men när det torkade skrynklade den till sig.

Skrackel?!? Iaf så är det inte det tror jag för den var väll mera sprucken i sin typ!
Och inte snygt om det inte hamnar på en volvo 740 :rolleyes:
Edit: Krackel hette detta : ) -->http://www.biltema.se/products/product.asp?iSecId=1045&iItemId=78130
 
Last edited:
matte_mannen skrev:
2645351 klart du ska göra! Alla bikes är ju pulverlackerad numera.... Krom är ball och kräver ju inte något underhåll (som polerad alu)

Det saknas ju inte direkt hojar med kromad ram, sving och hjul om man bara lyfter blicken och tittar på andra sidan atlanten, även sporthojar och fighter med bling finns det ju gott om där.

Krom i all ära men jag föredrar pulverlack alla dagar i veckan när det är så stora ytor.
 
DR-Zätare skrev:
2666702 Det saknas ju inte direkt hojar med kromad ram, sving och hjul om man bara lyfter blicken och tittar på andra sidan atlanten, även sporthojar och fighter med bling finns det ju gott om där.

Krom i all ära men jag föredrar pulverlack alla dagar i veckan när det är så stora ytor.

visst, pulverlack är snyggt och billigt...
När det gäller kromade bikes så ser i alla fall jag det nästan aldrig i Sverige.

Ska du ha pulverllack så finns det ju inget som säger att du måste ha svart...
Varför inte blå, grön eller greddelin:rolleyes:
 
Wiseguy skrev:
2645328 Undrar ifall man skulle ta och kroma ram, sving och fälgar istället för att pulverlacka dom....Hhhmmmmm.......

Klart du ska kroma, om du ahr råd. Skitsnyggt.
 
matte_mannen skrev:
2666736 Ska du ha pulverllack så finns det ju inget som säger att du måste ha svart...
Varför inte blå, grön eller greddelin:rolleyes:

Exakt, det går ju faktiskt att pulverlacka i andra färger än svart. Varför inte lacka ram, sving och fälgar i grått och sedan resten av hojen i svart?
 
DR-Zätare skrev:
2666827 Exakt, det går ju faktiskt att pulverlacka i andra färger än svart. Varför inte lacka ram, sving och fälgar i grått och sedan resten av hojen i svart?
Ramen är ju ljusgrå redan... :cool:

Nä, inget grått för mig såvida det inte riktigt mörkt grått.
Och att ha stora delar i andra färger, rött, orange, grönt brukar inte bli snyggt.
 
Tjo wiseguy

Kollade igenom dina gammla byggtrådar precis. Ska j precis köra igång med fightning av min blade..

De jag undrar över är orginal kronan, funkade det bra med de kemiska aluminiumet, (eller vad de nu var:va ) Har du haft nå problem alls med det? De e väl inte förrens nu du ska byta till spec krona.

Edit: Du har inga prylar du tänker sälja?? Typ lysena..:D
 
Last edited:
Magoo skrev:
2667406 Tjo wiseguy

Kollade igenom dina gammla byggtrådar precis. Ska j precis köra igång med fightning av min blade..

De jag undrar över är orginal kronan, funkade det bra med de kemiska aluminiumet, (eller vad de nu var:va ) Har du haft nå problem alls med det? De e väl inte förrens nu du ska byta till spec krona.

Edit: Du har inga prylar du tänker sälja?? Typ lysena..:D
Inga problem alls med kronan. Den höll fint men givetvis rekomenderar jag en riktig streetfighterkrona framför en borrad.
Hör efter med slowdog här på forumet för en billig.

Om jag har något att sälja av....Tja...Mycket orginalprylar i varje fall.
Lamporna behåller jag just nu.

Skall gå igenom det som skall bort snart och lägga upp en annons.
 
Wiseguy skrev:
2667306 Ramen är ju ljusgrå redan... :cool:

Nä, inget grått för mig såvida det inte riktigt mörkt grått.
Och att ha stora delar i andra färger, rött, orange, grönt brukar inte bli snyggt.

han som har den dära rf900 med vinröds aktig ram va ju lite cool :yoparty
 
Nu är svingaffären nästan i hamn.

Sitter mest och funderar på vilken fälg jag skall ha till den.
Skall man slå på stort och trixa fram en specialfäl eller skall jag falla för den billigare varianten och köpa en färdig VFR fälg.

Det största kruxet som jag ser det är ändå däcksbredden. Jag har helt ett nytt omonterat 190-däck som ligger i garaget som knappast kommer att få plats på den svingen.
180 mm däck är nog max oavsett vilken fälg man än använder.
Det är lite synd, men va fan...enkelsving är ju ändå en enkelsving :yoparty

Måste förresten trolla bort ljuddämparen. Vill ju inte att den skall dölja enkelsvingen.
 
Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman

Vi har fotograferat en 100 ...

MV Agusta återgår till 100% eget ägande

MV Agusta Motor S.p.A. till...

MV Agusta åter självständigt

MV Agusta Motor S.p.A. till...

Back
Top