Honda CBR900RR Fireblade v.3.0 (StreetFighter)

Wiseguy skrev:
Jag funderade ett tag på att offra en 29 mm hylsa och kapa till kanterna med vinkelslipen. Men kom sedan på att väggarna var lite för tunna för att den skulle hålla ordentligt.

jag byggde ett verktyg av en bultskalle som passade i jätteinsex "spåret" i svingaxeln! låshylsan följde med ut samtidigt! när den skulle tillbax knackade jag försiktigt med hammare å mejsel :tummenupp

TROR att det var så jag gjorde! kan minnas fel :va
 
Wiseguy skrev:
När jag plockade bort generatorkåpan damp nästa obehagliga överraskning ned.
Den var sprucken, iofs inte helt oförväntat då den tidigare ägaren hade lagt ned den på den sidan och kåpan har alltid varit repad.

Inte lite sprucken heller.


Man nästan skrattade när man såg det hela.


Nåväl, blir till att skaffa en ny.
Ingen som råkar ha en liggandes som dom kan släppa till en rimlig penning ?


hur löste du det här då svetsade du det invändigt lr köpa ny??

annars ser det grymt bra ut
 
madmagnus skrev:
jag byggde ett verktyg av en bultskalle som passade i jätteinsex "spåret" i svingaxeln! låshylsan följde med ut samtidigt

Har provat med en bultskalle men den sitter som fastsvetsad.
Skall göra ett nytt försök senare och då skall jag värma upp sakerna med gasolbrännaren först.

Gottis skrev:
hur löste du det här då svetsade du det invändigt lr köpa ny??
Det var lite för demolerat för att svetsa.
Så jag beställde en ny.
Den var inte allt för dyr heller. 730 :- tog dom på http://www.helahojen.se/
Den borde väl dimpa in denna vecka ifall jag har tur.
 
Sådär, nu är svingen strippad på alla lager och dyl. Sen skall den blästras och pulverlackas. Skall försöka samla på mig alla saker samtidigt innan jag spinger iväg till en lackerare.
Jag fick loss svingen med hjälp av gasolbrännare, mutterdragare och mycket vilja.
Honda skulle förresten ha 900+ för svingverktyget. :lol

Nya styret. Samma vinkel som tidigare dock i annan färg. Den färgen kommer att gå igen i många saker i bygget. Det gäller att ha koll på detaljerna.
112nm.jpg


Nya generatorkåpan har dykt upp också. Synd bara att den inte är mörksvart. Oh well den får nog duga ändå.
224ta.jpg
 
Wiseguy skrev:
Du kommer att förstå sen när hojen har fått sin nya färg. Eller så är jag bara extremt petig med detaljer :tungan

det är så det ska vara, det är ju detaljerna som gör det. men jag ser fram emot resultatet.
 
Dags att väcka liv i den gamla tråden och hojen för den delen.
Hela projektet har legat i dvala ett bra tag pga. arbetsbörda på andra håll, avsaknad av delar och kapital.
Men nu skall det hela sparkas igång igen.
Får se bara ifall jag hinner klart innan slutet på maj.

Först ut ny styrkrona, inte slutpolerad ännu.
334pw.jpg


223dy1.jpg


115hl.jpg


Vad tycker ni skall den vara blankpolerad eller helsvart ?

Kronan levererades förresten av Slowdog här på forumet.
Big Thnx :Bugar
 
Last edited:
Vad hände med denna hoj?
Byggde du klart den?
Tröttnat och sålt den?
Vill ju se bilder på hur det blev till slut.....
 
Last edited:
The_Other skrev:
2631790 Vad hände med denna hoj?
Byggde du klart den?
Tröttnat och sålt den?
Vill ju se bilder på hur det blev till slut.....
Vad det blev till slut..
Jag blev aldrig klar till 2006.

Så här ser den ut idag:
anmlan2lq5.jpg


Skall väl försöka fixa ihop den under vintern nu.
 
Wiseguy skrev:
2634434 Vad det blev till slut..
Jag blev aldrig klar till 2006.

Så här ser den ut idag:
anmlan2lq5.jpg


Skall väl försöka fixa ihop den under vintern nu.

Den är ju så gott som klar :D
 
Började med att städa garaget.
Hittade en massa roliga saker jag glömt bort.

Denna borde väl gå att använda till något roligt. Expansionskärl kanske ?
Gärna med ett NOS-klistermärke
dscf1928ax9.jpg


Se där en färdiglackerad motorkåpa.
dscf1931oj4.jpg


Svart styre är ju en självklarhet. Från Lucas btw..
dscf1936me9.jpg


En äkta Slowdog krona. Skall poleras eller kanske lackeras. Har inte bestämt mig ännu.
dscf1942iz0.jpg
 
Wiseguy skrev:
2645328 Undrar ifall man skulle ta och kroma ram, sving och fälgar istället för att pulverlacka dom....Hhhmmmmm.......


klart du ska göra! Alla bikes är ju pulverlackerad numera.... Krom är ball och kräver ju inte något underhåll (som polerad alu)
 
Att det är dyrare än pulverlackering vet jag men frågan är hur mycket dyrare?
Någon som har någon koll ?

Sen skall det ju till ordentligt underarbete för att få till det snyggt.
Antar att det är till att blästra, slipa och polera för att sedan kroma.

Har vi någon expert på ämnet här inne ?

Och Nej jag orkar inte polera hela ramen..
Kroma eller pulverlacka är det som gäller.
 
Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman

Vi har fotograferat en 100 ...

MV Agusta återgår till 100% eget ägande

MV Agusta Motor S.p.A. till...

MV Agusta åter självständigt

MV Agusta Motor S.p.A. till...

Back
Top