Honda CBR900RR Fireblade-tråden.

Ja. Sök i tråden, fler än jag har gjord den konverteringen och skrivit om det.[/QUO trög som man är så fatta ajg inte hur man säker aldrig riktigt förståt mig på dessa datorer;) men är det mycket jobb? man bör väl skimsa så man får ut bromskivorna?
 
man bör väl skimsa så man får ut bromskivorna?
Det beror på vad du använder för fälg. Med lika olika modifieringar passar fälg från VFR800 (RR-skivorna och fräs ner fälgen eller använd XX-skivor), CBR600 samt CBR1100XX (komplett fälg med skivor) i lite olika årgångar. Även nyare Firebladefälg funkar, men det har jag ingen info om.

attachment.php
 
Last edited:
Suttit och googlat fram lite olika omdömen på Conti, de flesta positiva.
Har du själv kört på det?
Jag funderar på att lägga en order...
Nej, inte privat. Provat racedäcken i varma Grekland på testhojar, men det är inte riktigt samma sak så jag kan inte ge nån rekommendation. :gnissla
 
Nej, inte privat. Provat racedäcken i varma Grekland på testhojar, men det är inte riktigt samma sak så jag kan inte ge nån rekommendation. :gnissla

Då går jag all in på skiten själv och återkommer!! :crash
Det balla mönstret är ju phett vid korvmojen också :tuttar
 
Det beror på vad du använder för fälg. Med lika olika modifieringar passar fälg från VFR800 (RR-skivorna och fräs ner fälgen eller använd XX-skivor), CBR600 samt CBR1100XX (komplett fälg med skivor) i lite olika årgångar. Även nyare Firebladefälg funkar, men det har jag ingen info om.

attachment.php

Tack för det svaret:) nu ahr jag lite hum om vad jag ska leta efter för fälgar:)
 
Någon som har en vit (genomskinlig) framruta till en 96a liggandes?
 
Som nybliven blejd-ägare så har jag nu plöjt igenom hela tråden. Många och mycket bra tips!! Allt från 17" framdäck till dr.bikes luftburksmodifiering.

En sak har jag inte fått klarhet i än.

När det gäller bakhjulsåka så går den torr och 3:ans vevstakslager sticker, gäller det alla årsmodeller??

Går det att förebygga detta på något sätt? Jag menar det finns ju ett gäng streetfighter/stunt blejdar där ute...
 
Går det att förebygga detta på något sätt? Jag menar det finns ju ett gäng streetfighter/stunt blejdar där ute...
Tror det främst gäller 90-talarna (upp till 919-motorn). Åtgärdas genom att man bygger om returen eller bygger in skvalpplåt som hindrar oljan från att rinna bakåt i motorn.

Har för mig jag läste det nånstans när det var aktuellt... :rolleyes:
 
Tror det främst gäller 90-talarna (upp till 919-motorn). Åtgärdas genom att man bygger om returen eller bygger in skvalpplåt som hindrar oljan från att rinna bakåt i motorn.

Har för mig jag läste det nånstans när det var aktuellt... :rolleyes:
Tack för snabbt svar!

Menar du t.o.m. 919-motorn eller fram till 919? Alltså 92-95 eller 92-99?
Med andra ord behöver jag oroa mig för detta på min 98:a..?
 
Har påbörjat operation 17" nu, återkommer när jag är klar.
Någon som löst höjningen av framskärmen på nåt smart sätt? Det är ju ett litet sött spår som håller fast klämringarna.
 
tack för snabbt svar!

Menar du t.o.m. 919-motorn eller fram till 919? Alltså 92-95 eller 92-99?
Med andra ord behöver jag oroa mig för detta på min 98:a..?
92-99....

Har påbörjat operation 17" nu, återkommer när jag är klar.
Någon som löst höjningen av framskärmen på nåt smart sätt? Det är ju ett litet sött spår som håller fast klämringarna.
Jag klappade dit som det satt innan bara... Eller jag bytte faktiskt skärm till en kolfiber. Men ändå...

Skiljer väl inte så vansinnigt mycket mellan 130/90-16 och 120/90-17.
 
Last edited:
Jag klappade dit som det satt innan bara... Eller jag bytte faktiskt skärm till en kolfiber. Men ändå...

Skiljer väl inte så vansinnigt mycket mellan 130/90-16 och 120/90-17.

Mellan 130/90 och 120/90 så skiljer det nog lite iof ;) Men det är 130/70-16 som sitter nu, och jag byter till 120/60-17, alt 120/70-17. Kanske finns tillräckligt med luft? Synd om det tar i skärmen vid 250km/h och allt är utvidgat som mest. Kan bli otäckt...
Vill inte beställa innan jag lyckats svarva rätt :)

Original:
130/70ZR16 = (91mm*2)+406,4mm = ø588,4mm

Ny fälg:
120/70ZR17 = (84mm*2)+431,8mm = ø599,8mm
120/60ZR17 = (72mm*2)+431,8mm = ø575,8mm
 
Last edited:
Finns det någon här som kan ge lite nybörjar tips när det gäller att åka bakhjul med en fireblade -99? Vi säger att man skall använda sig av "roll-on-power" och andra snackar om att kicka koppling? Nu i början handlar det om längre farter...
 
Finns det någon här som kan ge lite nybörjar tips när det gäller att åka bakhjul med en fireblade -99? Vi säger att man skall använda sig av "roll-on-power" och andra snackar om att kicka koppling? Nu i början handlar det om längre farter...

Det finns massvis med trådar i ämnet. Sök runt på forumet så kommer du hitta. Finns även ett par riktigt bra videos på tuben du kan kolla på.
 
Finns det någon här som kan ge lite nybörjar tips när det gäller att åka bakhjul med en fireblade -99? Vi säger att man skall använda sig av "roll-on-power" och andra snackar om att kicka koppling? Nu i början handlar det om längre farter...

Glöm inte att modifiera först, så inte 3:ans vevstakslager ryker bara..:tummenupp
 
Sökt runt liten men inte hittat så mkt, ngn som kan länka en bra tråd när det gäller slanga med sc33??
 
Nyheter
En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman

Vi har fotograferat en 100 ...

MV Agusta återgår till 100% eget ägande

MV Agusta Motor S.p.A. till...

MV Agusta åter självständigt

MV Agusta Motor S.p.A. till...

Kurviger – Appen som hittar vägarna du inte visste att du ville köra

Att köra motorcykel handlar...

Richa blickar framåt mot 70 år i branschen

Bike var på plats på Richa ...

Back
Top