Honda CBR900RR Fireblade-tråden.

Min gamla gick upp 600 i varv 1 fram och tva bak.

/Thomas
Okej, om inte jag har fattat fel så varvade den alltså 600 varv till på 6:ans växel? på dom andra växlarna med så klart :) Frågan e bara om man vinner nåt i topp hastighet eller om man bara lurar sig själv eftersom mätarn visar för mycket... hmm. Nån annan som har nåt tips på hur man kan utnyttja hela varv registret borde ju finnas en hel del fart å vinna på å kunna varva ut :confused: tror jag :va
 
Nån annan som har nåt tips på hur man kan utnyttja hela varvregistret? borde ju finnas en hel del fart å vinna på å kunna varva ut?

Japp. matte med gps, nar jag lag och korde i 110. fore och efter drevbyte.
(1 kugg fram) mataren visade ratt mycke fel :)

/Thomas
Det tror jag, rörde sig säkert om 10-15 km/h:) bara en gissning:)
 
Last edited:
Nån annan som har nåt tips på hur man kan utnyttja hela varvregistret? borde ju finnas en hel del fart å vinna på å kunna varva ut?

Du vinner inget på att varva ut hojen i sexans växel. På de sista 500-1000 innan varvstopp vänder effektkurvan neråt och du har minde effekt och därför varvar den inte ut. Jag bytte tillbaka till orginaldrevning på min Firebalde och fick något högre (futtiga 3 km/h) toppfart enligt GPS. Som bonus visade hastighetsmätaren rätt igen!:tummenupp
 
Drevar du ner hojen visar hastighetsmätaren fel dvs för mycket.

Jag drevade ner 1 fram i höstas, jämförde med en hojpolare i90 km i timmen.Dom visade samma hastighet när vi höll samma fart....
1 fram ska visst visa 3 fel, dvs nada.Finns ju större diffar på orginalbilar/hojar.

hur mkt är det osm är påhittat i den boken? ^^

fulltank. ut med bensinen ur gasarna.

koppla ur batteri och underhålls ladda det eller köp ett nytt till våren.

citera fel person men ni fattar vem jag menar =)

Jag vet inte vem du menar, men jag får mina tips på mekverkstad.:yoparty
 
Last edited:
Jag drevade ner 1 fram i höstas, jämförde med en hojpolare i90 km i timmen.Dom visade samma hastighet när vi höll samma fart....
1 fram ska visst visa 3 fel, dvs nada.Finns ju större diffar på orginalbilar/hojar.
:yoparty

Det säger sig självt att felvisningen BLIR större.
Närmare bestämt minst 1/16
D.v.s MINST 6% högre visning än innan.
 
Jahopp då blev man med blade idag då. En 98. funderar lite om man har gjort bort sig när det gäller val av hoj eller om det är positivt´att man ska kuska runt på den nästa säsong ?
 
Jahopp då blev man med blade idag då. En 98. funderar lite om man har gjort bort sig när det gäller val av hoj eller om det är positivt´att man ska kuska runt på den nästa säsong ?

Grattis!
Men du går ju från "touringhoj" till en sporthoj, så det hela beror väl på vad du tänkt använda den till?
Ska du köra bankörningar mest så har du ju gjort ett bra val.
Men ska du kuska landsväg mest så kanske 10:an hade varit bättre...
 
Det säger sig självt att felvisningen BLIR större.
Närmare bestämt minst 1/16
D.v.s MINST 6% högre visning än innan.

6,25% för att vara exact.Men det förutsätter ju att ALLA fordon som säljs i SVERIGE har en exact kalibrerad Hastighetsmätare.När man ibland jämför bil/bil eller andra fordon mot varandra kan man få olika visade siffror vid samma fart.Så vad gör 6,25% i det fallet.Dessutom minskar ju risken att du i själva verket kör för fort.Men d e ju klart att om man drevar om typ 2 fram och 3 bak blir det ju en satans diff.
 
6,25% för att vara exact.Men det förutsätter ju att ALLA fordon som säljs i SVERIGE har en exact kalibrerad Hastighetsmätare.När man ibland jämför bil/bil eller andra fordon mot varandra kan man få olika visade siffror vid samma fart.Så vad gör 6,25% i det fallet.Dessutom minskar ju risken att du i själva verket kör för fort.Men d e ju klart att om man drevar om typ 2 fram och 3 bak blir det ju en satans diff.

Precis! :)

Och ja, exakt 6,25 (jag skrev MINST 6%, jag huvudräknade lite) Den exakta diffen är ju 1-15/16.

Lösningen heter Speedo Healer.
PM:a Majtii om ni vill ha en sån.
 
Grattis!
Men du går ju från "touringhoj" till en sporthoj, så det hela beror väl på vad du tänkt använda den till?
Ska du köra bankörningar mest så har du ju gjort ett bra val.
Men ska du kuska landsväg mest så kanske 10:an hade varit bättre...

njae vill ju ha nånting som är lite roligare att åka på helt enkelt,
sålde min gamla trotjänare o tänkte vänta med hojj men det gick ju inte ens att vänta en månad :tungan
 
Du vinner inget på att varva ut hojen i sexans växel. På de sista 500-1000 innan varvstopp vänder effektkurvan neråt och du har minde effekt och därför varvar den inte ut. Jag bytte tillbaka till orginaldrevning på min Firebalde och fick något högre (futtiga 3 km/h) toppfart enligt GPS. Som bonus visade hastighetsmätaren rätt igen!:tummenupp
Okej! Tackar för svaret:)

Precis! :)

Och ja, exakt 6,25 (jag skrev MINST 6%, jag huvudräknade lite) Den exakta diffen är ju 1-15/16.

Lösningen heter Speedo Healer.
PM:a Majtii om ni vill ha en sån.
vad är Speedo Healer för nåt?
 
Last edited:
Precis! :)

Och ja, exakt 6,25 (jag skrev MINST 6%, jag huvudräknade lite) Den exakta diffen är ju 1-15/16.

Lösningen heter Speedo Healer.
PM:a Majtii om ni vill ha en sån.


Men funkar den till min cykel???
Min wire sittter ju ner på drivhjulet.Jag trodde att den bara funkar på elektroniska mätare på nyare cyklar.:confused: :confused:
Annars är det ett perfekt redskap till att få det hela rätt, har läst en delom den...
 
Men funkar den till min cykel???
Min wire sittter ju ner på drivhjulet.Jag trodde att den bara funkar på elektroniska mätare på nyare cyklar.:confused: :confused:
Annars är det ett perfekt redskap till att få det hela rätt, har läst en delom den...

Eh...såvitt du har en Fireblade så har du INGEN wire.
Ingen FB har någonsin haft det.
I ditt fall sitter en sensor på utgående drevet.
 
Eh...såvitt du har en Fireblade så har du INGEN wire.
Ingen FB har någonsin haft det.
I ditt fall sitter en sensor på utgående drevet.

I min okunskap trodde jag att det var en typ av wire i den.
Men funkar då speedohealern till min FB-97????
Blir i så fall snart en inköpt produkt..:tummenupp
 
Dom där fajjer-blejdarna,e dom så snabba på boge som alla säger?
 
I min okunskap trodde jag att det var en typ av wire i den.
Men funkar då speedohealern till min FB-97????
Blir i så fall snart en inköpt produkt..:tummenupp

Viist gör den det.
Den kopplas i serie med den pickup du ser vid drevet, och mätaren, och förlänger/förkortar den inkommande pulsfrekvensen allt efter behag.
Du kan alltså alltid justera mätaren att visa helt korrekt.
Runt en tusing kostar den.
 
Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman

Vi har fotograferat en 100 ...

MV Agusta återgår till 100% eget ägande

MV Agusta Motor S.p.A. till...

MV Agusta åter självständigt

MV Agusta Motor S.p.A. till...

Back
Top