Honda CBR900RR Fireblade-tråden.

Hej allihopa!
Jag köpte min drömhoj i förrgår, var ute & prövade den ordentligt igår.Måste säga att det var som en våt dröm,blir nog tvungen att tvätta skinnbrallorna i veckan.Det blev en Blade 97 & man blir ju skiglad av att hitta denna tråden med tips.Har nu bara hunnit igenom dom 4 första sidorna, men ska scanna igenom allt för att få en bra förståelse för min cykel.
 
Då har man kopplat in 12Volts uttag på hojen lagom till lellträffen, då kan man ju ladda mobilen under färd...:tummenupp :yoparty Blev hur bra som helst!

Och så har man ett antal olika adaptrar till en massa olika telefoner....

Tänkte köpa ett dynojet men går och tvekar lite, är det värt det? Hört lite både och....

DR BIKE; svara nu, hjälp oss okunniga!:D
 
Sitter och läser lite om bestyckning. Vad tror ni att jag bör prova med för munstycke. Har helrör med slipon, luftburksmod alá Drbike. Övrigt orginal. Hojen har en 893cc motor. Kanske prova med 135 först? eller 140? Någon borde ju ha varit med om att bestycka en blade med helrör.

Svårt att säga på rak arm då alla är olika. Men jag tycker att du skall testa 140-145 kanske. Känns det helt fel gå då upp eller ned 5.

---

Har en egen fråga, tänkte dreva om hojjen lite då topphastighet inte tilltalar mig direkt. Blir det någon större skillnad om jag går ner 1 kugge fram från orginal? eller skall jag satsa på att gå upp bak. Är alltså lite bättre acc. jag är ute efter. (vad är orginaldrevningen på cbr900 -98). Måste jag även byta kedja? (som är bra skick.)
 
Visst blir hojen rappare om du går ner 1 kugg fram. Varvtalet kommer att höjas med ca 600 rpm på högsta växeln vid konstant fart , dvs har du idag ca 4000 rpm vid 90 km/h , så har du imorgon ca 4600 rpm vid 90 km/h.
Med frisk kedja ska du kunna använda samma om du går ner 1 kugg fram...

Antal tänder original vet jag tyvärr inte på en -98.... Finns säkert nån annan som vet:)
 
Visst blir hojen rappare om du går ner 1 kugg fram. Varvtalet kommer att höjas med ca 600 rpm på högsta växeln vid konstant fart , dvs har du idag ca 4000 rpm vid 90 km/h , så har du imorgon ca 4600 rpm vid 90 km/h.
Med frisk kedja ska du kunna använda samma om du går ner 1 kugg fram...

Antal tänder original vet jag tyvärr inte på en -98.... Finns säkert nån annan som vet:)
om man kollar på: http://www.allright.eu/SE/documents/Street07SWE_258-266_Drivpaket.pdf

så är det 16fram och 42bak orginal iaf enligt länken ovan..

jag kortade av mitt slipon till min blade härromdagen tyckte det var för långt och fult så det vart lite kortare =)
 

Bifogat

  • PICT3349.JPG
    PICT3349.JPG
    74.2 KB · Visningar: 75
  • PICT3350.JPG
    PICT3350.JPG
    95.3 KB · Visningar: 75
Svårt att säga på rak arm då alla är olika. Men jag tycker att du skall testa 140-145 kanske. Känns det helt fel gå då upp eller ned 5.

---

Har en egen fråga, tänkte dreva om hojjen lite då topphastighet inte tilltalar mig direkt. Blir det någon större skillnad om jag går ner 1 kugge fram från orginal? eller skall jag satsa på att gå upp bak. Är alltså lite bättre acc. jag är ute efter. (vad är orginaldrevningen på cbr900 -98). Måste jag även byta kedja? (som är bra skick.)

jag ska också dreva om min, 1 kugg ner fram. till 15 kuggar alltså. vill hellre ha lite starkare då jag inte ligger i 200++ och kör.

kompisen gjorde så på sin blade och de v en satans skillnad tyckte han , mkt starkare
 
Eftersom det blir ganska många sidor i en sån här tråd tänkte jag ställa en fråga utan att läsa igenom alla xxx sidor.

Frågan i sig är ganska enkel: Vilken 'Blade ger mest "bang for the buck"?
Har minimal budget och har siktat in mig på som nyast -99:or som kanske inte är så fräscha kåpmässigt men går OK. Det finns en hel drös i mitt tycke överprisade hojar som gått närmare 6000 mil, men eftersom jag kör närmare 2000 mil per säsong går det bort lite grann....

Spelar det nån roll om man går på en -97 eller -98 istället?

Jag vet när de kom med "riktigt" framhjul men det ligger över budget, punkt!

Så, spelar det nån roll mellan årsmodeller -97 till -99 om de är OK mekaniskt eller är det bättre att leta reda på en nyare årsmodell för lite mer pengar?
 
Eftersom det blir ganska många sidor i en sån här tråd tänkte jag ställa en fråga utan att läsa igenom alla xxx sidor.

Frågan i sig är ganska enkel: Vilken 'Blade ger mest "bang for the buck"?
Har minimal budget och har siktat in mig på som nyast -99:or som kanske inte är så fräscha kåpmässigt men går OK. Det finns en hel drös i mitt tycke överprisade hojar som gått närmare 6000 mil, men eftersom jag kör närmare 2000 mil per säsong går det bort lite grann....

Spelar det nån roll om man går på en -97 eller -98 istället?

Jag vet när de kom med "riktigt" framhjul men det ligger över budget, punkt!

Så, spelar det nån roll mellan årsmodeller -97 till -99 om de är OK mekaniskt eller är det bättre att leta reda på en nyare årsmodell för lite mer pengar?


-98 hände det en hel del med dom om jag fattat det hela rätt. är mer hk i en -98 mot var det var innan,, -99 vet jag inte, har hört mindre hk än -98:an,, men inte säker på det.

nån mer får hjälpa till här
 
Har fått problem med min cbr900rr -97 började i lördags med att den börjar bluddra och dö ut vid gaspådrag, höll jag min jämna fina gas så funkade den ok (en stund) för att sedan dö bort helt, försökte starta men inget hände, batteriet var helt dött så jag antar att det är spolen alt. laddreläet som har gett upp.

Laddrelä till den ligger på runt 1800 spänn så tänkte göra det billigt för mig och försöka få tag i ett beggat, hittade en sida på Duells där det visar sig att alla cbr900rr från 92 till 98 ska ha samma relä samt att det är likadant som nyare cbr600 och cbr1100xx 96-98. Fick tag i ett mer eller mindre gratis från en blackbird men numren på relät stämmer inte samt att detta är lite större, kollade idag på ett från en cbr900rr -92 och där var inte heller numren samma så börjar bli lite förvirrad.

Och nu till min fråga, ngn som har koll på såna här saker och vet med säkerhet hur det ligger till?

Skicka gärna pm om ni vet.

Eftersom det blir ganska många sidor i en sån här tråd tänkte jag ställa en fråga utan att läsa igenom alla xxx sidor.

Frågan i sig är ganska enkel: Vilken 'Blade ger mest "bang for the buck"?
Har minimal budget och har siktat in mig på som nyast -99:or som kanske inte är så fräscha kåpmässigt men går OK. Det finns en hel drös i mitt tycke överprisade hojar som gått närmare 6000 mil, men eftersom jag kör närmare 2000 mil per säsong går det bort lite grann....

Spelar det nån roll om man går på en -97 eller -98 istället?

Jag vet när de kom med "riktigt" framhjul men det ligger över budget, punkt!

Så, spelar det nån roll mellan årsmodeller -97 till -99 om de är OK mekaniskt eller är det bättre att leta reda på en nyare årsmodell för lite mer pengar?

98an fick 3hk mer och väger 3kg mindre i orginalutförande vad jag vet. Detta pga en ombyggnad av ramen... ska inte säga till 100% men är vad jag har hört.
 
Last edited:
Fick tag i ett mer eller mindre gratis från en blackbird men numren på relät stämmer inte samt att detta är lite större, kollade idag på ett från en cbr900rr -92 och där var inte heller numren samma så börjar bli lite förvirrad.
Spammar tråden lite i kraft av tidigare fråga. Men jag har monterat in relän från Honda bl a Kawasaki, så att det relä du fått inte ser helt lika ut lär knappast vara något problem rent elektriskt.

Det viktiga är egentligen hur effekt och liknande ser ut i dem, och från Honda till Honda inom samma familj lär det knappast vara sån skillnad att det kan spela nån avgörande roll.

Koppla in det bara. Funkar det så är allt OK, det värsta som kan hända (till att börja med) är att du inte laddar batteriet under kortare turer. Ett laddrelä är ju inte spjutspetsteknik direkt :rolleyes:
 
Last edited:
(vad är orginaldrevningen på cbr900 -98)

16fram 42bak, samma lika som på min -97, jag gick på 15fram 44bak nu när jag bytte och är skitnöjd, mkt rappare och tycker inte att jag förlorade så mkt på det, däremot lite lättare att få upp på slangen vilket ju är trevligt i mitt tycke.

Spammar tråden lite i kraft av tidigare fråga. Men jag har monterat in relän från Honda bl a Kawasaki, så att det relä du fått inte ser helt lika ut lär knappast vara något problem rent elektriskt.

Det viktiga är egentligen hur effekt och liknande ser ut i dem, och från Honda till Honda inom samma familj lär det knappast vara sån skillnad att det kan spela nån avgörande roll.

Koppla in det bara. Funkar det så är allt OK, det värsta som kan hända (till att börja med) är att du inte laddar batteriet under kortare turer. Ett laddrelä är ju inte spjutspetsteknik direkt :rolleyes:

Ok, ville veta för jag tänkte så att man inte bränner en hel massa annan skit på att man meckat dit ett som e för kraftigt eller liknande.
 
Last edited:
Då har man kopplat in 12Volts uttag på hojen lagom till lellträffen, då kan man ju ladda mobilen under färd...:tummenupp :yoparty Blev hur bra som helst!

Och så har man ett antal olika adaptrar till en massa olika telefoner....

Tänkte köpa ett dynojet men går och tvekar lite, är det värt det? Hört lite både och....

Köp för attans inte DYNOJET.
Hojjen kommer att gå skitdåligt på låga varv.Köp då hellre orginalnålar fast ett par tusendelar stöör.Har sett tidigare inlägg om det i denna trå.
DR Bike kan mer om det.Jag plockade ur mina Dynonålar ur min gamla hoj, kändes som om jag fick 200cc mer i motorn.:yoparty
 
Då har man kopplat in 12Volts uttag på hojen lagom till lellträffen, då kan man ju ladda mobilen under färd...:tummenupp :yoparty Blev hur bra som helst!

Och så har man ett antal olika adaptrar till en massa olika telefoner....

Tänkte köpa ett dynojet men går och tvekar lite, är det värt det? Hört lite både och....

Köp för attans inte DYNOJET.
Hojjen kommer att gå skitdåligt på låga varv.Köp då hellre orginalnålar fast ett par tusendelar stöör.Har sett tidigare inlägg om det i denna trå.
DR Bike kan mer om det.Jag plockade ur mina Dynonålar ur min gamla hoj, kändes som om jag fick 200cc mer i motorn.:yoparty

vet att vi har hafft vissa problem när vi monterat dynojet kit man brukar montera munstycken och alla andra grejer men man behåller orginal nålarna för dom andra är skit struliga och ställa in. vi får se hur mycket hk jag får ur min när jag får igång den :)
 


vet att vi har hafft vissa problem när vi monterat dynojet kit man brukar montera munstycken och alla andra grejer men man behåller orginal nålarna för dom andra är skit struliga och ställa in. vi får se hur mycket hk jag får ur min när jag får igång den :)

Då känns det som jag avstår helt, hojjen går så pass bra ändå....:D
hade oxå för mig det ni säger, har läst det nånstans...:va

Många blade åkare som ska till lelleträffen då? Borde inte vi som åker fireblade skaffa oss en egen tröja!? Typ som SH tröjan med tillägget FIREBLADE på vänster ärmen?!:) :tummenupp
 


Då känns det som jag avstår helt, hojjen går så pass bra ändå....:D
hade oxå för mig det ni säger, har läst det nånstans...:va

Många blade åkare som ska till lelleträffen då? Borde inte vi som åker fireblade skaffa oss en egen tröja!? Typ som SH tröjan med tillägget FIREBLADE på vänster ärmen?!:) :tummenupp

önskar min blade var klar då skulle den få piska varvstopp och många däck på lellesträffen har ju endå 11 bakdäck ligger :D så det är bara börna på :D

FEAN kan inte min blade bara fixa sig skälv.. :D
 
Hittade felet på min hoj alla fall, visade sig att det fram vid högra kylarfästet sitter 4 jord kablar och 3 av dessa var av och låg bara mot ramen.

Pust och flås va skönt att inte behöva lägga ut massatusen på saker före man hittade skiten.
 
Last edited:
Har blivit av med min vänstra fotpinne (förare), gick av vid en mindre olycka. Var nere till en honda butik och kollade med dem. 570kr skulle dom ha. Alltså för bara själva pinnen.

Nån som har något tips på alternativ, 570 spänn känns lite overkill.
 
Har blivit av med min vänstra fotpinne (förare), gick av vid en mindre olycka. Var nere till en honda butik och kollade med dem. 570kr skulle dom ha. Alltså för bara själva pinnen.

Nån som har något tips på alternativ, 570 spänn känns lite overkill.

ebay?

eller nån som säljer på blocket kanske?,, eller så köper du sånna där ställbara
 
Miniblinkers nån?

Jag har satt dit miniblinkers som ser så fräsiga ut.Nu till problemet.Dom blinkar ju för fort eftersom det är mindre motstånd i dom.
Jag har köpt det lilla extra tillbehöret som kallas motstånd från BO.
Men om man följer instruktionerna man får med & plockar bort blinkrelät för att sätta dit deras motstånd så blinkar inte lamporna.Dom lyser konstant.Skitvackert men opraktiskt om man tänker signalera vid sväng.
Själv tycker jag att ett motstånd skall sättas in efter relät, men vill inte börja laborera med risk att bränna relät.
Nån som har en lösning?
Jag har kommit till samma slutsats som min polare med en VTR, instruktionerna från BO är ganska fel.:va
 
ebay?

eller nån som säljer på blocket kanske?,, eller så köper du sånna där ställbara

Har köpt det mesta jag behöver från ebay, som framgaffel osv. Men det finns ingen pinne till min hoj. Finns en massa högerpinnar dock :(...

Tänkte om man kunde göra någon annan lösning. Gör inte mig något om jag byter på båda sidorna.
 
Nyheter
En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman

Vi har fotograferat en 100 ...

MV Agusta återgår till 100% eget ägande

MV Agusta Motor S.p.A. till...

MV Agusta åter självständigt

MV Agusta Motor S.p.A. till...

Kurviger – Appen som hittar vägarna du inte visste att du ville köra

Att köra motorcykel handlar...

Nya europeiska riktlinjer ska höja kvaliteten på avancerad MC-utbildning

I samband med MotoGP-racing...

Back
Top