Honda CBR900RR Fireblade-tråden.

Jag beställde ett Factory Pro kit från USA och hade kontakt med fabriken under mina modifieringar. Jag tog bort skiljeväggen enligt fabrikens anvisningar och satte deras separata filter inne i luftburken istället för orginalfiltret. Hur vi än gjorde så fick vi enbart högre toppeffekt (på papperet) men kurvan fick dippar på andra ställen. Körde man på bana där man hela tiden höll väldigt höga varv så kunde man möjligen märka en förbättring men på gata blev det ingen skillnad alls och då körde jag många timmar i bromsbänken och testade många variationer.

Tydligen är rätt flöde viktigare än högt flöde på dessa hojar. I mitt fall var inte arbetsinsatsen och kostnaden för delarna värda den marginella effektökning som det möjligen blev. Det är dock kul att du lyckats, du kanske hade mera tålamod än vad jag hade :)

Vill jag ha mera effekt i framtiden kommer jag att lägga pengarna på att öka volymen och/eller bearbeta toppen.


Lite lustigt i sammanhanget är att jag så sent som igår gjorde rent ett sånt skumfilterkit från FactoryPro! Det var det värsta jag sett (har fotat och kan slänga upp en bild!)
Stämmer nog bra det du säger om rätt flöde, för jag har själv inte avlägsnat sliljeväggen. Däremot tratten.
Ett "visst" motstånd verkar CV-förgasare behöva, vilket bevisas inte minst då de brukar gå risigt med separata filter.

Klicka upp bilden till originalstorlek!
.
 

Bifogat

  • Skitiga filter.jpg
    Skitiga filter.jpg
    124.1 KB · Visningar: 200
Last edited:
Ska med byta drivpaket nu..vill ha lite mer acc i hojen,vad är det minsta man kan göra? öka 2 kugg bak? eller ska man gå ner ett fram?
Ska användas som brukshoj så inget stunt alltså.

Blade 99.a gäller det.

/Martin


På min -98 har drevat 15-44 och det gjorde en jädrans massa.
Hojen fick en helt annan karaktär.

Rekomenderas!!!
 
Den verkar ju fin men priset bör väl ner 7-10 i alla fall:tummenupp

Ok, var o kollade in den idag o testkörde iaf. Följer med ny kopplingskorg o skivor? Får med en reservdelsmotor, alla org. kåpor, styre o krona nyköpt för 3000:- Drev o kedjor... Stålomspunna bromsslangar, nybytta packboxar fram, ventiler nykollat, bytt olja o filter var 400é mil...
Ja jag vete tusan, har ingen koll alls på vad den kan va värd.... :va
 
Last edited:
Ska med byta drivpaket nu..vill ha lite mer acc i hojen,vad är det minsta man kan göra? öka 2 kugg bak? eller ska man gå ner ett fram?
Ska användas som brukshoj så inget stunt alltså.

Blade 99.a gäller det.

/Martin

synd att det inte var till en 96a för då har jag både ett stort bakdrev (tror det är 50 kugg..) och en fin kedja till det. tröttnade på att den varvade så förbannat så jag slängde på ett orginal istället.
 
Citerar mig själv i hopp om svar....

Har just köpt nytt batteri, men i går slutade den ladda och lyset slockna, hast.mätaren la av och den bluddrade när jag kom upp lite i varv...

Hade en underhållsladdare på innan jag åkte iväg. Kollade med voltmetern på batteripolerna och den låg på 13.4-5 volt på tomgång och 13.7-8 volt när jag varvade lite grann......:va

Hur kollar jag om den laddar tillräckligt:confused: (Vilket den uppenbarligen inte gör)

Någon:confused:
 
nån som kan förklara hur man får upp hojen på depåstöd bak utan hjälp av nån, alltså själv.
 
Svar från mig i brist på svar från kunniga :-)

Laddningsregulatorn, är inte det ett typiskt fel? Iaf på CBR 600F har jag fattat det som. Jag har lite samma problem, dock inte lika gravt. Vet att det ska finnas nån tråd här där det står hur man mäter på själva regulatorn för att se om den är sjuk.

/perris
 
nån som kan förklara hur man får upp hojen på depåstöd bak utan hjälp av nån, alltså själv.

Finns ju många sätt...
Man jag håller i hojen med vänster hand i styret, micklar dit stödet med högerhanden, sen trycker med högerfoten på stödet samtidigt som jag lyfter lite i bakramen med högerhanden :tummenupp

Svar från mig i brist på svar från kunniga :-)

Laddningsregulatorn, är inte det ett typiskt fel? Iaf på CBR 600F har jag fattat det som. Jag har lite samma problem, dock inte lika gravt. Vet att det ska finnas nån tråd här där det står hur man mäter på själva regulatorn för att se om den är sjuk.

/perris

Ja, jag ska plocka av tanken och kolla så det kommer ström till vad-fan-de-nu-heter för nu startar den inte alls:mad:
 
Last edited:
nån som kan förklara hur man får upp hojen på depåstöd bak utan hjälp av nån, alltså själv.

Vet inte om jag missuppfattat de här med depåstöd... men menar du ett sånt löst som man sätter under svingen ibak??

Jag låter hojen stå på det sido stödet, kör in depåstödet bak, passar in så de kommer rätt på svingen(vänster sida), trycker ner o passar in svingen på höger sida sen trycker man till o vips så står hojen fint o säkert där...

Man får ju vara med o passa lite när man släpper ner den bara så den hamnar på sidostödet o inte vickar höger..
Vet inte hur vanligt de e, att den vickar höger men de har aldrig hänt mig iaf..


Lycka te..
 
Last edited:
Byte Av Gaffeltätningar 92-99

Testade en metod att byta gaffeltätningar utan att riva ur hela gaffeln.
Går till så att man hänger upp hojen i taket (i den vinsch som alla har :))
Bort med bromsok, hjul, och sen kommer pillet med övre dammtätningar samt de pillemariska låringarna.
Trångt och djävligt bakom flugskydden som skyddar gaffelbenen från värsta stenskotten osv är det!
Men det går, och sedan är det bara ur med bottenbultarna, tappa ur gråsunket, och så ett MEGA-ryck så är skiten borta.
ja först är det ju lämpligt att ta av locken på gaffelbenen samt plocka ur hydraulik samt fjädrar.
Sist får man ta bor nedre gaffelbussningarna från benen, och sedan skydda de nya tätningarnas väg upp över den sylvassa kanten (varning: gör du fel här kan du lika gärna skita i bytet) med hjälp av ett varv med gedigen eltejp.
 

Bifogat

  • Gaffeloljan.jpg
    Gaffeloljan.jpg
    127 KB · Visningar: 137
  • Gaffelben.jpg
    Gaffelben.jpg
    128.8 KB · Visningar: 113
  • Tejp och tätningar.jpg
    Tejp och tätningar.jpg
    125.8 KB · Visningar: 126
Lite lustigt i sammanhanget är att jag så sent som igår gjorde rent ett sånt skumfilterkit från FactoryPro! Det var det värsta jag sett (har fotat och kan slänga upp en bild!)
Stämmer nog bra det du säger om rätt flöde, för jag har själv inte avlägsnat sliljeväggen. Däremot tratten.
Ett "visst" motstånd verkar CV-förgasare behöva, vilket bevisas inte minst då de brukar gå risigt med separata filter.

Klicka upp bilden till originalstorlek!
.

Problemet med skumfilter är att dom kan bli såhär som kan leda till dethär då det ofta sakna stålgaller!
K&N filter ha det gallret och är tvättbart.

Själv så kör jag helst med öppna trattar utan nånting så jag är ju inte rätt man att moralisera...
:D
 

Bifogat

  • IMG_6163.JPG
    IMG_6163.JPG
    106.2 KB · Visningar: 160
  • IMG_6145.JPG
    IMG_6145.JPG
    137.4 KB · Visningar: 191
Testade en metod att byta gaffeltätningar utan att riva ur hela gaffeln.

Är på väg ut och börjar hissa nu.
Vilken viskositet på oljan kan vara lämplig att hälla i benen sen?
Har letat lite halvhjärtat efter oljemängd också men inte hittat nåt..

(Dr Bikes luftfiltermod. och tips om bestyckning,som ja fick tidigare i tråden, var nog precis vad min hoj behövde.. Kändes som ja fick 20 pållar till.:yoparty )
 

(Dr Bikes luftfiltermod. och tips om bestyckning,som ja fick tidigare i tråden, var nog precis vad min hoj behövde.. Kändes som ja fick 20 pållar till.:yoparty )

Ball! Gjorde du precis som Dr mike? 140 i munstycke och samma modd av burken? Har du tänkt bänka också? Hade varit kul:)
 
Ball! Gjorde du precis som Dr mike? 140 i munstycke och samma modd av burken? Har du tänkt bänka också? Hade varit kul:)

Likadant med luftburken, 135 i munstycke, upp med nålarna (2 st M3brickor).
Ska inte bänka om ja inte får det gratis. Tycker den går bra och är nöjd med det.
 
Nån i Gbg området som är bra på att justera in hojen efter soppa,slipon,mm?

/Martin
 
Likadant med luftburken, 135 i munstycke, upp med nålarna (2 st M3brickor).
Ska inte bänka om ja inte får det gratis. Tycker den går bra och är nöjd med det.

varför tog du 135 munstycke och inte 140?

funderar på att göra samma mod på min nämligen.

hur vet man att allt funkar som de ska sen med luft/bränsle blandning?
 
varför tog du 135 munstycke och inte 140?

funderar på att göra samma mod på min nämligen.

hur vet man att allt funkar som de ska sen med luft/bränsle blandning?

Kan nog inte svara på varför riktigt..
Kändes bra bara..:) Chansade lite.
Den verkar gå bra över hela registret tycker jag så jag är nöjd. De går säkert att få mer fart i den ändå, med bromsbänkar och annat, men de räcker för tillfället åt mej.

Ingen som har koll på oljemängd (per ben) och viskositet på oljan till framgaffeln?
 
Nyheter
En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman

Vi har fotograferat en 100 ...

MV Agusta återgår till 100% eget ägande

MV Agusta Motor S.p.A. till...

MV Agusta åter självständigt

MV Agusta Motor S.p.A. till...

Kurviger – Appen som hittar vägarna du inte visste att du ville köra

Att köra motorcykel handlar...

Richa blickar framåt mot 70 år i branschen

Bike var på plats på Richa ...

Back
Top