Honda CBR900RR Fireblade-tråden.

En fundering..
Råkar nån av alla er fireblades ha passagerarfotpinnar till salu?
Jag har blivit av med mina. Kanske även om nån har ett bromshantag till övers också?
 
En underlig fråga kanske. Men vart sitter insugsgummit? och hur stort är det. Vet inte riktigt vilken effekt det är på hojjen. Står 72kW på VV och måste kolla om insugsgummit stämmer. Vilket insugsgummi skall man ha för max effekt?

Har precit börjat meka med hoj, är duktig på bilar. Detta är lite nytt dock. Har hittils bara bytt olja+filter, stift, tagit av tank och spolat ur, lite annat smått och gott. Men inget djupare än så länge.

Finns det med på bilden? (kanske nr8?)

Njaeij...de du pekar på (no 8) är förvisso insugningsgummin... men det är inte DEM man menar när man i vardaglig slarvigt tal säger insugsgummin. (och oftast MENAR förgasargummin)

Det finns 4 st liknande till som dem du pekat på, och det är de som förbinder förgasarna med toppen.
Dem är det du frågar efter.
De finns med olika innerdiametrar som stryper mer eller mindre.
Har du rätta grejerna (höghastighetsfil) så kan du slipa upp de befintliga gummina så att de får samma dia. som förgasarhalsen.
 
Tack för det Dr.Bike!

Dock så har jag en fråga till...

Hojjen går just nu som en POTTA SKIT...fräser och spottar på lägre varv. Jag tror, tillsammans med en firma att den får för lite soppa (lean mixture). Har försökt att hitta åt vart dessa skruvar sitter nu innan jag börjar skruva i det. Alltså skruvarna där man ställer flödet. Har manualerna men hittar inte riktigt åt dem, vart under kapitel 5 kan man hitta dem.

Vad behöver jag ta bort mer än tank, säte och sidokåporna för att komma åt (lätt) att skruva på dessa-
 
en lite fråga här,, hur mycket ska en fireblade -98:a dra i bensin?

sitter endast slipon på,, ostrypt
 
Verkstadshandbok

Hej på er.

Jag brukar hålla till på TL-tråden och inte här men nu behöver jag hjälp av er som kan CBR900RR...

Jag har en god väninna som tog MC-kort i sommras och som förstahoj har köpt en CBR900RR -97.

Nu tänkte jag glädja henne med en verkstadshandbok i PDF-format men jag lyckas inte hitta någon på nätet... har letat mig tokig :huvet

Är det någon här inne som har en dylik och skulle vilja dela med sig så skicka gärna ett PM till mig.

Tack på förhand...

PS J-ligt trevlig hoj den där Fajärbläjden DS
 
har blivit dags för 3.6 service på 929an och var in och frågade vad det skulle landa på (ca.)...tydligen så gå de efter mil antal och priset låg visst däromkring?!:va Funderade på det lite smått och sedan kollade handboken på exact vad som skulle ske...olje byte,oljefilter byte,bromsvätska byte, luft filter samt byte av kylarvätska. Altså
3l olja 400kr(och jag räknar uppåt)
olje filter 150kr(på honda, finns billigare)
byte av broms vätska 100kr (ca)
tvätt till kn filter 105kr(egentligen 210 men det räcker minst 2 gånger)
(luft filter om ej kn) ca 500kr(också räknat uppåt)
batterie H20+glykol 150kr

alltså ... 950kr (eller 1300kr om du måste byta filter)

tid.. 3timmar (ganska oerfaren mekaniker:yoparty )

när jag frågade på verkstaden om byte av kylarvätska så sa dem att de brukar bara "toppa upp" och inte byta vilket tog mest tid när jag själv gjorde det. glykolen har en "anti-corrosiv" egenskap som försvinner efter ett tag varför man måste byta ut allt vätska. Byte också bensin slang (16.50kr) vilket missades sista servicen:huvet

...så min enda rekomendation om du har garage eller en kompis med garage är skaffa en service bok och spar på tusen lapparna....för om du inte har tummen på fel ställe så gör du det bättre (och billigare) själv!!:tummenupp
 
Nu har jag blivit lycklig ägare till en Fireblade 97 med 1940mil på mätaren!!!

Jag fick ingen manual, servicebok eller dylikt. Nu till min fråga, finns det verkstadshandbok i pdf format till den?

Jag har kört R1 och CBR600 förut som tunga hojar men jag har aldrig sett like till att hojen ska ha sån tendens att "falla in" i kurvorna!!! Det kan ju bero på dämparna eller luften i däcken, de ska jag kolla upp så fort jag har fått tag på en rep.bok, men hur kan man åtgärda det annars? är det vanligt? borde jag kolla upp styrlagern?

Nu har jag blivit lycklig ägare till en Fireblade 97 med 1940mil på mätaren!!!

Jag fick ingen manual, servicebok eller dylikt. Nu till min fråga, finns det verkstadshandbok i pdf format till den?

Jag har kört R1 och CBR600 förut som tunga hojar men jag har aldrig sett like till att hojen ska ha sån tendens att "falla in" i kurvorna!!! Det kan ju bero på dämparna eller luften i däcken, de ska jag kolla upp så fort jag har fått tag på en rep.bok, men hur kan man åtgärda det annars? är det vanligt? borde jag kolla upp styrlagern?

fick tag i manualen :D
 
Last edited:
nu vet jag varför den "föll in" i kurvorna sådär läskigt, det var för att jag hade mindre en 1kg i framdäcken när det skulle vara 2,5 och mindre än 1 i bak när det skulle vara 2,9. Nu tar den kurvorna som den ska :D
 
Måste vara koppling = slut??

Kör 95:a 900rr blade, vid varv runt 7-8 tusen så tvär sticker varv nålen, från 3:ans växel å uppåt, hojjen har gått 4000 mil å vet ej om koppling är bytt, nyss inhandlat den å förra ägaren visste inget heller. Kan vara värt att byta eller?

//Bergman :confused:
 
låter ju faktiskt som den slirar på kopplingen ,, om du nu inte åker ivägav en jävla fart med ;P antar att du inte gör det eftersom du frågar.

jag skulle testat att byta lameller i kopplingen.

mvh
jimmie
 
Nyheter
Bilprovningen: Motorcyklar överlag i gott skick

Foto: Bilprovningen Nu ä...

Färre döda i vägtrafiken

Foto: Jacob Sjöman, Transpo...

Idag inleds nationella potthålsveckan

I år äger Nationella Potthå...

Nationella Potthålsveckan 1-7 maj

Det är återigen dags för Na...

Motorcykelns Dag 3 maj

Den 3 maj är det Motorcykel...

Bilprovningen: Brister hos var fjärde motorcykel

Foto: Bilprovningen Våre...

Europeisk kampanj för säkrare motorcykelkörning

Den europeiska branschorgan...

Bara två månader kvar till Gotland Ring Bike Week !!

En liten påminnelse om året...

2 månader kvar till Gotland Ring Bike Week !!

Nu är det bara två månader ...

Nya Indian Pursuit Elite

Screenshot Indian Motorc...

Back
Top