Honda CBR900RR Fireblade-tråden.

en sporthoj är ju byggd för att gå mellan typ 8-12tusen så jag skulle nog inte anse de som nått ovanligt att den rycker och bubblar utan peta ner 3 växlar så ska du se på fan ;)
Din Blade varvar inte ens i närheten av 12tusen utan att visa röda siffror så lugna ner dig lite. Problemet han har är att den är bestyckad utifrån låg ljudnivå och avgaskrav från fabrik, inte prestanda. Samma som alla förgasarblade 92-99...

Om man ska köra på det viset så får man faktiskt bekymra sig att söka på forumet eller i tråden så kommer man ganska snart att hitta en bot på problemet, jag skrev om det ganska nyligen och Dr. Bike har tagit upp bestyckning av CBR i flera inlägg (vi saknar dig mannen) men jag orkar faktiskt inte upprepa mig hur många gånger som helst till latmaskar ;)
 
Hallå!!

Har en liten fråga ang min cykel, när jag kör i 80 km/h på 6 och öppnar spjällen :rock:rock för fullt så vill den inte riktigt vara med:confused: , den bluddrar bara, men om jag släpper lite på gasen så sticker den iväg som en raket:tummenupp:D ! Vad kan det vara för fel :confused: :confused:.

Hälsningar
Jimmy

Din Blade varvar inte ens i närheten av 12tusen utan att visa röda siffror så lugna ner dig lite. Problemet han har är att den är bestyckad utifrån låg ljudnivå och avgaskrav från fabrik, inte prestanda. Samma som alla förgasarblade 92-99...

Om man ska köra på det viset så får man faktiskt bekymra sig att söka på forumet eller i tråden så kommer man ganska snart att hitta en bot på problemet, jag skrev om det ganska nyligen och Dr. Bike har tagit upp bestyckning av CBR i flera inlägg (vi saknar dig mannen) men jag orkar faktiskt inte upprepa mig hur många gånger som helst till latmaskar ;)

HAHA okej men inte för att va dryg men jag, skulle kör inte min hoj från 80km/h på 6an utan jag petar ner 3 och ger på dock har jag inte problem endå på min hoj och ge fullt då ja har bolton, dynojet samt k&N i min hoj så den rycker inte alls. men allt har ju och göra med vad man har för system osv, ja kan kolla mina förgasare och se vad jag har för inställning på nålar och vilka munstycken jag har och även lägga upp en bänkrepa så får ni se om de nu är till nån nytta, har endå tänkt och se va den lämnar så kan väll fixa de i veckan så får vi se!! :D

åter kommer med resultat. dock står jag fast vid att växla ner om du ligger i 80 hehe ;)

DR.Bike vi saknar dig!!!! min fireblade guru!!
 
Okej!!!
:rodnar
Tack för svaret Jåke!!

Skall söka i forumet och se vad jag hittar, skull ju gjort detta tidigare:rodnar, men av ren lathet så gjorde jag det enklaste!!! :rodnar:rodnar:rodnar

Jimmy
 
Okej!!!
:rodnar
Tack för svaret Jåke!!

Skall söka i forumet och se vad jag hittar, skull ju gjort detta tidigare:rodnar, men av ren lathet så gjorde jag det enklaste!!! :rodnar:rodnar:rodnar

Jimmy

Det är många som gör så, jag fattar bara inte varför?:va

Om jag vill veta nåt så vill jag ju veta nu, inte om 1-2dagar.

Lika smart som att mejla någon man vill fråga nåt, istället för att ringa. vilket många oxå gör!:va
 
hej på er,
Jag är ny på forumet iom att jag tänkte byta upp mig från en trött gammal ZFR till en fireblade (900RR).
Mina plan är att hålla mig till en relativt begränsad budget (ca40-45000).
Kan ni ge några bra tips på om det skiljer sig mellan årsmodellerna 1998-2002. Vilken årsmodell ska jag välja och varför?

Tack på förhand
Jonas
 
Årsmodellerna 98-99 är i princip identiska. Den "gamla" designen med 16-tums framhjul och 919 kubik.
00 kom en ganska stor uppdatering med bla 17 tum, större motor på 929-kubik och annan ram. Uppdaterades -02 igen tror jag? Då med 954-motorn.

Beroende på din kassa skulle jag gå på så ny som möjligt, men kanske undvika just -00
 
Super. Tack för tipsen.
Vet ni om man märkt av några speciella problem med -00 eller menar du för att det ofta är så med första årsmodellen efter en stor uppdatering?
mvh Jonas
 
Är det någon som satt puckar på en sc28? Förstår inte riktigt vad jag skulle montera dom då det inte finns något fäste? Är det fram med svetsen och stora kåp-borret eller?

Super. Tack för tipsen.
Vet ni om man märkt av några speciella problem med -00 eller menar du för att det ofta är så med första årsmodellen efter en stor uppdatering?
mvh Jonas

Tror inte du behöver vara nervös. De fel som ev uppstod är med största sannolikhet fixade någon gång de senaste åren. (om det nu var några barnsjukdomar)
 
Last edited:
Original Slipon till CBR900RR -97 sökes. Inga fantasipriser...
 
har ett problem men kopplingen på min gammla 93a blade, kopplingsjusteringen nere vid kåpan är max spänd och uppe vidhandtaget me, och det är nya stålskivor nya lameller och ny vire och allt är monterat rätt..

sitter ett kopplingshandtag från en cb900 02a kan de ha med det och göra eller nått?

nån som har vart med om de problemet?

bild kommer ikväll hoppas nån har tipps :)
 
Känns som du ska testa att sätta dit ett orginalhandtag. Hur långt hade den gått innan du behövde byta kopplingen?
 
Känns som du ska testa att sätta dit ett orginalhandtag. Hur långt hade den gått innan du behövde byta kopplingen?

4500mil hade denna gått innan de va dags och byta min andra cbr900 98 har snart gått 6tusen och den funkar prima..

men jag blir inte klok på detta kopplingspel.. :S
 
Såhär ser de ut nere vid kopplingsarmen och även om va tpänner fullt uppe vid handtaget har jag endå 1cm spel.
dsc00435liten.jpg


Hur ser det ut på era hojar?
 
Hallå!!

Har en liten fråga ang min cykel, när jag kör i 80 km/h på 6 och öppnar spjällen :rock:rock för fullt så vill den inte riktigt vara med:confused: , den bluddrar bara, men om jag släpper lite på gasen så sticker den iväg som en raket:tummenupp:D ! Vad kan det vara för fel :confused: :confused:.

Hälsningar
Jimmy

Hade med samma problem med min. Justerade nålarna bara och tankar inget annat än 98 oktanig bensin.Nu går den kanonbra .
 
har ett problem men kopplingen på min gammla 93a blade, kopplingsjusteringen nere vid kåpan är max spänd och uppe vidhandtaget me, och det är nya stålskivor nya lameller och ny vire och allt är monterat rätt..

sitter ett kopplingshandtag från en cb900 02a kan de ha med det och göra eller nått?

nån som har vart med om de problemet?

bild kommer ikväll hoppas nån har tipps :)

Jag har samma problem.
Men tyvärr ingen lösning än. Ska kolla så judderspring sätter rätt o mäta alla delar igen. Har två olika årsmodeller att jämföra. Kanske hinner med det under semestern.
Hur har det gått för dig?
 
Jag har samma problem.
Men tyvärr ingen lösning än. Ska kolla så judderspring sätter rätt o mäta alla delar igen. Har två olika årsmodeller att jämföra. Kanske hinner med det under semestern.
Hur har det gått för dig?

jag har ju min 98a och gjämföra emot dock är den helt annurlunda men jag får inte till de, monterade ju ner allt och kolla så judderspring satt rätt och allt är rätt och nytt...
 
Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman

Vi har fotograferat en 100 ...

MV Agusta återgår till 100% eget ägande

MV Agusta Motor S.p.A. till...

MV Agusta åter självständigt

MV Agusta Motor S.p.A. till...

Back
Top