Honda CBR900RR Fireblade-tråden.

Men jag vill ha ett tonat eller svart originalglas, men de verkar tufft att hitta...

Jag har ett.
Ska ersätta med Airflowglas så det kanske kan vara något för dig?

För övrigt kan jag för mitt liv inte krypa ner bakom den minimala kåpan hur tusan jag än beter mig, fick förslaget att börja på Yoga.
 
Jag har ett.
Ska ersätta med Airflowglas så det kanske kan vara något för dig?

För övrigt kan jag för mitt liv inte krypa ner bakom den minimala kåpan hur tusan jag än beter mig, fick förslaget att börja på Yoga.

Ska du byta till ett dubble-bubble då? Vad är de för skick och pris och färg på ditt?
 
Ska du byta till ett dubble-bubble då? Vad är de för skick och pris och färg på ditt?

Väldigt mörkt rökfärgat, bra skick...landsvägsrepigt men inga skador utöver det.

Låt mig först bara få det förbannade DBglaset från s-racing (beställde för två månader sedan) så jag får testa hur det fungerar.
Pris har jag inte funderat på ännu.

Finns det inte orginalglaskopior att köpa från s-racing.se?
 
Väldigt mörkt rökfärgat, bra skick...landsvägsrepigt men inga skador utöver det.

Låt mig först bara få det förbannade DBglaset från s-racing (beställde för två månader sedan) så jag får testa hur det fungerar.
Pris har jag inte funderat på ännu.

Finns det inte orginalglaskopior att köpa från s-racing.se?

S-racing har tonade kåpor för 800:- eller nåt. Tyckte dock att jag antingen hittade en billigare variant eller någon som man kan se, så man vet hur mörkt det är och hur mörkt man vill ha :)
 
Har du ingen bild på din hoj med monterat tonat glas?
 
Nu kanske jag är helt dum i huvudet och förtjänar en sågning jämns med fotknölarna men den här luftburksmodden...

Om vi nu borrar hål för att få in kalluft samt öppnar upp allt vi kan i luftboxen för att få större luftgenomflöde...
Varför tar man helt enkelt inte bort luftburken helt och sätter universalfilter på respektive insug?
Finns säkert bra anledningar att inte göra så, skulle vara intressant att höra vad ni tror.

Edit: Jag menar, vaccumförgasarna måste väl ändå bli påverkade av att man öppnar upp så pass mycket i luftburken eller?
Vevhusventilationen är ju enkel att dra om och bara dumpa någon annan stans.
 
Last edited:
Nu kanske jag är helt dum i huvudet och förtjänar en sågning jämns med fotknölarna men den här luftburksmodden...

Om vi nu borrar hål för att få in kalluft samt öppnar upp allt vi kan i luftboxen för att få större luftgenomflöde...
Varför tar man helt enkelt inte bort luftburken helt och sätter universalfilter på respektive insug?
Finns säkert bra anledningar att inte göra så, skulle vara intressant att höra vad ni tror.

Edit: Jag menar, vaccumförgasarna måste väl ändå bli påverkade av att man öppnar upp så pass mycket i luftburken eller?
Vevhusventilationen är ju enkel att dra om och bara dumpa någon annan stans.

Ja och nej.

Dels vill du ha en avstämd volym som fuggarna suger ur (luftburken är en viktig tingest)
Dels vill du ha det lilla, men ändock väl avstämda motstånd som ett luftfilter ger. (detta av flera olika anledningar, men kalla det för vakuumbalans mellan in och utsida)

Lösa filter på respektive fugge skulle ju vara en lösning tycker man, men där går man miste dels om den avstämda volymen, dels är strömningskaoset inne i en såpass liten volym helt förkastligt, och det skapar mer turbulens in mot trotteln än vad man önskar sin värste fiende...)
Ok vissa välkända filter är bättre än andra, och har iaf en liten tanke bakom den inre utformningen, men en del skitfilter är rena skämtet.
 
Tack för svaret!
Tyckte väl att det måste finnas en vettig anledning (förutom priset).

Där sparade man ju ett par hundringar direkt!
Åker till systemet nu. :fyllisar
 
Nu har mina vita blinkers med tillhörande adapterplattor kommit hem. Riktiga blinkers med glödlampor, inga dioder. Gillar inte det.
Nu funderar jag på både mörktonad vindruta och kanske en svart/kolfiber hugger. Nån som har det på sin så man kan få se en bild på det?
 
Hejan alla som åker firebladar!
Jag har inte varit inne på SH på länge. Jag har en fireblade -98 och jag har fått ett kostigt ljud från mitt framdrev (ett knagglande ljud). Kan det vara framdrevlagret eller är det vanligt ljud som man bara skall skita i eller??
Det låter bara när man kör sakta och med kopplingen indragen, alltså utan drag i maskinen.
-Pirre
 
Last edited:
Hejan alla som åker firebladar!
Jag har inte varit inne på SH på länge. Jag har en fireblade -98 och jag har fått ett kostigt ljud från mitt framdrev (ett knagglande ljud). Kan det vara framdrevlagret eller är det vanligt ljud som man bara skall skita i eller??
Det låter bara när man kör sakta och med kopplingen indragen, alltså utan drag i maskinen.
-Pirre

Hej Pirre

Hur är det med din kedja och drev? Det kanske är dax för ett nytt drivpaket.
Att lagret i motorn skulle vara trasigt (slitet) är ju uteslutet eftersom det är en Honda ;)

MVH Håkan
 
Hej Pirre

Hur är det med din kedja och drev? Det kanske är dax för ett nytt drivpaket.
Att lagret i motorn skulle vara trasigt (slitet) är ju uteslutet eftersom det är en Honda ;)

MVH Håkan

Håller med, låter som någon eller några länkar "skär". För jag tar för givet att du inte spänt kedjan endast på en sida av svingen så illa. Tror inte ens de är möjligt.

Nytt drivpaket är nog svaret, när man väl bytt undrar man varför man väntade så länge.

På min thunderace körde jag tillomed med lös mutter (läs: låg lös innaförkåpan) utan att de skramlade nämnvärt :D
 
Tack för era inlägg!
Det är tryggt att veta att man kan lita på sina bladevänner när amn får symtom som man aldrig har haft innan!
Jag håller med det är ju en honda!!
-Pirre
 
CBR 900 -93 går inte bra utan kkåbe!! Hjælp!

Hejsan
En Dansk som behøver hjælp!:krama:krama
Jag har en CBR 900 -93 och har haft den siden -99, de første åren kørte jeag den med kåbe men sen parkerede frun den i dæck væggen på Knutstorp, og då var det dax at gøre lit om på den!
Tog bort kåben, och der var noget kunstigt som borjade!!
Utan kåbe så er den jette kenslig over for hvor jag har mine ben placert, om ja sitter med benen på fotpinnerne (der hvor de skal være) så börjar den gå ujæmt, men ligger jag mine ben op på mine crash pads, så börjar den gå bra igen??? jah har forsøgt at tejpe på rundt om da jag hatte for mig at det måste være noget med, luft turbulens, men ingen ting hjalp!
Hojen har tidigare kørt i Tyskland så jag vet int om den ar begrænsat til 100hk, (aldrig haft den i bænk)!
jag har haft race kåber på den længe, men vil nu ha den på gatan igen og vil gøre den til street fighter!!!

Hjælp

Mvh MP68dk
 
Hejsan
En Dansk som behøver hjælp!:krama:krama
Jag har en CBR 900 -93 och har haft den siden -99, de første åren kørte jeag den med kåbe men sen parkerede frun den i dæck væggen på Knutstorp, og då var det dax at gøre lit om på den!
Tog bort kåben, och der var noget kunstigt som borjade!!
Utan kåbe så er den jette kenslig over for hvor jag har mine ben placert, om ja sitter med benen på fotpinnerne (der hvor de skal være) så börjar den gå ujæmt, men ligger jag mine ben op på mine crash pads, så börjar den gå bra igen??? jah har forsøgt at tejpe på rundt om da jag hatte for mig at det måste være noget med, luft turbulens, men ingen ting hjalp!
Hojen har tidigare kørt i Tyskland så jag vet int om den ar begrænsat til 100hk, (aldrig haft den i bænk)!
jag har haft race kåber på den længe, men vil nu ha den på gatan igen og vil gøre den til street fighter!!!

Hjælp

Mvh MP68dk

Ett känt fenomen ända bak fra CB 750´s tid!
Det är helt enkelt ett vakuumfenomen kring luftfilterboxen.

Ok, nu har jag inte hört om liknande problem på just tidliere Fireblades, men på CB 750 kunde maskinen nära nog dö om man pressade knäna mot tanken och gjorde toppfartskörningar.

Gissar att ett slikt fenomen drabbar dig.

Jo - jag vet att luftboxens intag sitter frem.
Men... outgrundlige äro herrens (Soichiro Hondas) vägar!
Förmodligen ändras luftströmmarna efter/från kylaren till det sämre.
Om det sen är övertryck, eller vakuum är svårt att säga.
Övertryck kan vara troligt, och motorn matas likt modernare hojar med tryck.
Men då denna luftburk och förgasare inte är konstruerade för tryck, skulle jag tro att det även blir tryck nere i flottörhusen, som i sin tur hindrar bensin att rinna till.
Det var iaf vad som hände förr.

Likaså de som hade ventilationsslangar som var för långa och gick ned bakom motorn, men framför svingen...
I ogynnsamma fall pekade de lite framåt i fartvinden... och fungerade då som små scoop/luftintag/pitårör.
Varvid det bildades övertryck i flottörhusen.
 
CBR 900 -93 går inte bra utan kkåbe!! Hjælp!

Takker Dr. Bike
Det kunstiga ar at det hjalp ingenting at jag tapade alla opningar rundt tanken, jag forsøgte også at tejpe rundt, ved rammen ved motoren men det hjalp ingenting! jag skal forsøka med de slanger som hænger under dem har jag slet inte focukeret på men jeg kan se din pointe!

Er der noget der vet hvilke ting man skal kolla på, och få ændret når den kanske har kørt som 100hk modell i tyskland!
målet er jo så klart at all de gamle heste skla vækkes til live igen!

Mvh MLP68
 
Honda CBR900RR problemer!

Er der virkeligen ingen der vet detta?

Er der noget der vet hvilke ting der er ændret på en CBR 900 RR -93, for at den har varit strypt til 100HK og kørt i tyskland tidigare!

Mvh MLP68
 
Hej!

Jag har en kompis som ska åka och titta på två 900rr idag och undrar vad man ska titta efter? Några kända fel eller svagheter?
Ena hojen är en 97a och den andra är en 98a års modell!

Tacksam för snabba svar då vi ska strax åka! :)
 
Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman

Vi har fotograferat en 100 ...

MV Agusta återgår till 100% eget ägande

MV Agusta Motor S.p.A. till...

MV Agusta åter självständigt

MV Agusta Motor S.p.A. till...

Back
Top