Honda CBR900RR Fireblade-tråden.

Tack, det hjälpte..

Låt mig gissa att du inte ens tittat på hur dom sitter fast än?

Det är en mutter på baksidan och den lossar du. Sen drar du isär kabelskorna och tar bort blinkersen. Sen sätter du dit den nya genom samma förfarande fast tvärtom..

Det är två hål efter orginalblinken men du kommer bara använda det större. Det kommer inte synas sen ändå om man inte ställer sig på huk och kollar in bredvid blinkersen. Det var detta jag trodde du skrev om först..
 
Last edited:
Låt mig gissa att du inte ens tittat på hur dom sitter fast än?

Det är en mutter på baksidan och den lossar du. Sen drar du isär kabelskorna och tar bort blinkersen. Sen sätter du dit den nya genom samma förfarande fast tvärtom..

Det är två hål efter orginalblinken men du kommer bara använda det större. Det kommer inte synas sen ändå om man inte ställer sig på huk och kollar in bredvid blinkersen. Det var detta jag trodde du skrev om först..

Okey, om jag ska vara ärlig så har jag inte plockat bort originalet för att titta, än. Tänkte höra mig för först, men det kanske är fel väg att gå om man vill läsa sig på egen hand :)

Tänkte skruva i helgen, så jag tar med mig dina tips, tack.
Sen har jag förstått att man ska införskaffa sig täckbrickor att sätta fast kring blinkersen. Det var det utrymmet jag tänkte på.

Jag antog att du skrev att ingen skulle bry sig om mitt inlägg, men jag missförstod dig :huvet
 
Jahapp...imorgon e det iaf jag som åker för å kika på att handla mig en tidig Blade. Skall bli mkt intressant att se var det slutar.
 
Jahapp...imorgon e det iaf jag som åker för å kika på att handla mig en tidig Blade. Skall bli mkt intressant att se var det slutar.

Det kommer sluta med en tunnare plånbok och att du kommer leva lycklig för all framtid :)

Kollade på blocket och dom är riktigt bra pris på nu faktiskt. Nästan så jag blev sugen på en till :D
 
Visst blev de det....en gammal -93 i prydligt skick. Behöver lite småjobb men eftersom jag jobbar med tävlingsfordon varje dag...ja...ni hajar.
Framför allt har den ett skriande behov av en genomgång å synk av förgasarna. Tomgång som låter halt på 1500rpm e inte riktigt rätt kan vi säga...men det e snart gjort(imorgon). Har vad jag själv anser e jordens förgasarsynk,nämligen Weber/Alfas gamla kvicksilver setup. Får allt luft å vätskedrivet att framstå som leksaker.

Annars...prydlig. Nya däck,nytt drivpaket,inga direkta skador..går gött.. Men det blir som sagt en mer seriös genomgång imorgon ute i verkstan.

Körde den ung 20 mil hem å kan inte vara mer nöjd för de stålarna det blev.

normal_Mixed_519.jpg


Fotnot.
Om ngn av er tex behöver få svetsat aluminium,strängpressat eller gjutgods-same shit different day,så löser jag det enkelt på ett juste maner vid behov. Ni vet...man står som nån annan torsk å nått har gett sig lördag förmiddag... PMa isf.
Samma med svarva eller fräsa fö.
 
Last edited:
Vad tror ni om att köpa en cbr 900rr -98 som närmar sig 6000 mil? den ska vara i "mycket bra skick", väl servad, nya skivor/belägg och en del prylar som följer med. Är det nått som man vågar köpa. Har aldrig haft en Honda så jag är lite kluven... ca 25000 är priset.
 
Ärligt sagt e jag fel man att svara men som nu nybliven CBR RR ägare... Jag använde google kan man säga å vad det verkar e det så att ur ett slitage perspektiv kan du nästan jämföra Fireblade motorerna med Hondas bil dito. De går kort sagt en stund å ALLA jag talat med anser att 6000 mil på en beggad FB som e underhållen e ingenting.

Sen e det väl som med alla beggade hojar. Skick e allt. Hellre en hoj som gått ngr mil extra å ser bra ut,där man ser att ägaren brytt sig,än en som inte gått så mkt men där finns inte en kvitto...drev,sving,framhjul mm ser sunkigt ut osv osv.

Läste om en snubbe på andra sidan atlanten som menar att han kört strax över 160 000 miles på sin FB med originalsmällan...and counting...
Det e iaf i min bok redigt stöddiga siffror för en hoj.
 
Får slå ett "getöga" på detaljerna senare i dag, men som du säger så verkar det inte vara hela världen med 6000 mil på en båge som denna. Vet inte heller hur många ägare det är, känns lite som om det är få ägare som kört längre sträckort så känns det förmildrande, tex första ägaren 1000 mil, andra ägaren 2000 mil och tredje ägaren 3000 så borde det vara bättre än 12 ägare med 500 mil var.
 
Då har jag gjort en första vända med den i verkstan å skulle behöva lite hjälp/råd med ngr grejer.

För det första undrar jag var jag plockar upp en sats lameller samt en kamkedja billigt?
Både lameller samt kedjan behöver bytas,å det e snarast(dvs nu under säsongen)

Annars...prima liv får man nog fan säga. Rev kopplingen,alla justeringar var ju draget i botten-med påföljd att wiren uppe vid handtaget ville hoppa ur under drift vilket e sådär.
Rev det hela. Kika på urtrampningslagret samt den dysa som kontrollerar det. Svarvade sen en distans på 5mm som ja la emellan å som effekt var det bara att justera tillbaka alla justeringar vilket hade det med sig att själva armen på motorn hamna mer rätt vilket i SIN tur hade effekten att kopplingen blev bra mkt mjukare att arbeta med. Iom att det bara e en svarvad distans,som en temporär fix,så e den enkel att bara plocka av när man väl fått i lite friska bitar i kopplingen. Mätte ngr av lamellerna å de visade strax under 3mm i tjocklek. Ngn som har koll på referensmåtten?

Sen rev jag kåpan över drev,vev samt spännare. Rev isär spännarn å gjorde en liknande lösning som till kopplingen. En liten distans bara,å vid provkörning hade helt klart en stor del av det kamkedjerassel jag upplevt tidigare försvunnit. Det fråntar inte att den behöver bytas...så...

I sin tur då rev jag förgasarna å där hade nog GROG the mechanic varit framme innan för fy fan vilka lösningar..
Fick riktat om fästet för gas samt returwire. Där hade nån riktig grottmeck varit framme med stora tången. Vart iaf bra när allt var sagt å gjort. Fick rivit förgasarna. Gjort rent både runt trottlar såväl som flottörhus. Ur med tomgångsnålar osv å lite bättre koll på fjäder,bricka å o-ring. Fram med stora doser tryckluft i samtliga munstycken åsså ihop igen.
Förgasarna satt faktiskt inte ens fast. Inte bara det att de inte var dragna,vissa av slangklämmorna hade inte ens skruv i sig längre.
Med det gjort kom nipplarna till synken fram å så även själva synkinstrumentet. Drog igång maskin å mkt riktigt så var synkroniseringen inte direkt det bästa jag sett. Efter lite småskruvande var tomgången nere på ung 950rpm på varm maskin-snyggt å prydligt. Nu gick det ju vad vidare e att smyga upp gasen å det var inte längre ngr som helst problem att gasa mkt försiktigt å se tex 1200rpm mkt jämn gång på varvräknarn. Mao började det hela funka som det e tänkt.

Visade sig sen att avgaset var ett Devil helsystem å vad det verkar e förgasarna uppbestyckade därefter. Nu kom ju regnet så nåra tuffare belastningstester blev det inte men jag fick iaf smugit runt lite i ngr större cirklar kring verkstan å den går gutt...den fan gör det.
Framför allt var väl det som framkom att iom synkningen så vart den så in i helvete mycket snällare på lågfart/lättlast. Nu kunde man ju direkt bokstavligt lugga den. Inga som helst konstigheter att tuffa omkring på numeriskt mkt hög växel runt 1200rpm..

Kort sagt? Jag s skitnöjd,men jag MÅSTE ha fram framför allt en kamkedja i rödaste rappet känner jag. Den e verkligen inte bra.

Jo fö. För den tekniskt drivne GDS gubben som läser detta. Som ref å baslinje satte jag tomgångsnålarna 2.5 varv ut från mkt lätt anslag.
Med det så går den enl mitt förmenande lite lite för rikt på varm maskin. Man märker det bla med att man närmast kall maskin får en luffande tomgång ung 200-250rpm under vad den har som varm.
Ev lurar jag på att kika på detta igen,å isf på "normalt" maner genom att koppla ett strob/varvräknare å helt enkelt justera mot "lean idle". En gissning e att det kanske kunde vara vettigt med ett halvt varv in per skruv eller så.
 
Last edited:
Då det helt enkelt gör mig på gott humör bjuder jag på ngr bilder till som stilstudie idag ute ifrån verkstan.(Jaa...vi lirar lite rocknroll därute åxå :-) . Därav förstärkarna samt trumsetet.)

normal_8%7E12.jpg


normal_9%7E10.jpg
 
Precis laddat ner en manual i PDF form till en -96a men jag antar att med små skillnader e det mer eller mindre samma skit som min -93a? Sån´t som EVAP,vaccum styrd kran osv skiljer ju helt klart,men e där annat mer "allvarligt" som diffar?

Varit ute å åkt en bit idag å kan bara konstatera att jag e så jävla nöjd i ljuset av hur gammal hojen ändå e så de e helt löjligt. Framför allt synkningen gjorde att den nu e så snäll så det liknar ju ingen sort. 6;an å 1200rpm med skjuts...inte ett hickande en gång. Den bara går liksom.

Lurat en del på det med luftburksmodden det skrivits om en del tidigare å tråden...å 10 miljoner flugor kan inte ha fel antar jag så det får väl blir en omgång 135;or i vart fall samt höjning av nålarna med 1 bricka. Grejen e att det i nuläget redan sitter 130;or i den iom Devil helsystemet så det jag grunnar på e om man skulle våga sig på ett lite hack större munstycken ändå?
Typ 137 alt 140?
Missförstå mig inte för jag tycker den går skittrevligt i alla ändar...men gratis e gott va...

Kamkedja va det...helt klart. Den mer eller mindre tystnar helt efter att maskin kommit upp fullständigt i temp efter ngr mil,men vis av erfarenhet vet jag med mig att det bara e korkat att vänta med det jobbet. Kollade Lelles å de vill ha 900 för en kedja. Inte världens ände,men finns det billigare nånstans e det naturligtvis bra..
Bytas skall den oavsett för den e så kronslut att det knappt e humor en gång.

Men återigen. E så JÄVLA nöjd med denna moppen att det e helt sjukt. :-)
 
byta packboxar på en 95 900rr

hej
jag undrar om nån kan hjälpa mig, jag ska byta packboxar på min 900 rr så jag behöver lite innfo.

Hur mycket olja ska det vara i varje gaffelben?
hur mycket luft ska jag fylla i när jag är klar?

hoppas att nån kan hjälpa mig med detta.

Tacksam för svar:)
 
Kamkedja va det...helt klart. Den mer eller mindre tystnar helt efter att maskin kommit upp fullständigt i temp efter ngr mil,men vis av erfarenhet vet jag med mig att det bara e korkat att vänta med det jobbet. Kollade Lelles å de vill ha 900 för en kedja. Inte världens ände,men finns det billigare nånstans e det naturligtvis bra..
Bytas skall den oavsett för den e så kronslut att det knappt e humor en gång.

Kolla www.davidsilverspares.co.uk, jag beställde kamkedjesträckare för runt fem hundringen därifrån. Fick hem den på 3 dagar.

Hur vet man att kamkedjan är slut förresten?
Min blade låter lite som en tatueringsmaskin (ett "rrrrrr"-ljud) ibland när jag motorbromsar, kan det vara kamkedjan?
 
Kolla www.davidsilverspares.co.uk, jag beställde kamkedjesträckare för runt fem hundringen därifrån. Fick hem den på 3 dagar.

Hur vet man att kamkedjan är slut förresten?
Min blade låter lite som en tatueringsmaskin (ett "rrrrrr"-ljud) ibland när jag motorbromsar, kan det vara kamkedjan?

Har oxå beställt från davidsilverspares. Inte billigast men riktigt bra service via mail och man får hem grejjerna fort!

Lite farligt att gå in där dock.. Man plockar gärna på sig saker :D

Har ett kullager till "ryckutjämnarhubben" om någon behöver. Billigt!
 
Rent spontant skulle jag säga sluta bekymra er för kedjan. Det som normalt slits eller ger upp är sträckaren och fjädern i den samt glidskenorna som kedjan går över. Kolla dem i första hand, och kom ihåg att motorer med kedjan i ytterkant viner mer än motorer med kedjan i mitten...

Sent from my Neo
 
Rent spontant skulle jag säga sluta bekymra er för kedjan. Det som normalt slits eller ger upp är sträckaren och fjädern i den samt glidskenorna som kedjan går över. Kolla dem i första hand, och kom ihåg att motorer med kedjan i ytterkant viner mer än motorer med kedjan i mitten...

Sent from my Neo

Ok, får kolla om glidskenorna är slitna då, för sträckaren är bytt..
 
Håller nog inte riktigt med om det med kedjan. I all respekt säger jag det igen,i mitt fall e kedjan sopslut.
Att sen guider å spännare kan kasta in handduken,visst där e vi överens,men inget varar för evigt.
Spännarn i sin tur e ju en fjäderbelastad historia som arbetar över en trapetsskruv. Inga större konstigheter. Så,slut? Öhh? Jag kan förstå om fjädern kan ledsna men bortsett från det har du tappat mig faktiskt.
Förklara gärna.
 
Tjena.

Nybliven ägare av en gammal blade, som skulle behöva en synkning av fuggarna. Någon som känner till ett bra ställe i stockholmstrakten som kan utföra detta till ett bra pris?
 
Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman

Vi har fotograferat en 100 ...

MV Agusta återgår till 100% eget ägande

MV Agusta Motor S.p.A. till...

MV Agusta åter självständigt

MV Agusta Motor S.p.A. till...

Back
Top