Då har jag gjort en första vända med den i verkstan å skulle behöva lite hjälp/råd med ngr grejer.
För det första undrar jag var jag plockar upp en sats lameller samt en kamkedja billigt?
Både lameller samt kedjan behöver bytas,å det e snarast(dvs nu under säsongen)
Annars...prima liv får man nog fan säga. Rev kopplingen,alla justeringar var ju draget i botten-med påföljd att wiren uppe vid handtaget ville hoppa ur under drift vilket e sådär.
Rev det hela. Kika på urtrampningslagret samt den dysa som kontrollerar det. Svarvade sen en distans på 5mm som ja la emellan å som effekt var det bara att justera tillbaka alla justeringar vilket hade det med sig att själva armen på motorn hamna mer rätt vilket i SIN tur hade effekten att kopplingen blev bra mkt mjukare att arbeta med. Iom att det bara e en svarvad distans,som en temporär fix,så e den enkel att bara plocka av när man väl fått i lite friska bitar i kopplingen. Mätte ngr av lamellerna å de visade strax under 3mm i tjocklek. Ngn som har koll på referensmåtten?
Sen rev jag kåpan över drev,vev samt spännare. Rev isär spännarn å gjorde en liknande lösning som till kopplingen. En liten distans bara,å vid provkörning hade helt klart en stor del av det kamkedjerassel jag upplevt tidigare försvunnit. Det fråntar inte att den behöver bytas...så...
I sin tur då rev jag förgasarna å där hade nog GROG the mechanic varit framme innan för fy fan vilka lösningar..
Fick riktat om fästet för gas samt returwire. Där hade nån riktig grottmeck varit framme med stora tången. Vart iaf bra när allt var sagt å gjort. Fick rivit förgasarna. Gjort rent både runt trottlar såväl som flottörhus. Ur med tomgångsnålar osv å lite bättre koll på fjäder,bricka å o-ring. Fram med stora doser tryckluft i samtliga munstycken åsså ihop igen.
Förgasarna satt faktiskt inte ens fast. Inte bara det att de inte var dragna,vissa av slangklämmorna hade inte ens skruv i sig längre.
Med det gjort kom nipplarna till synken fram å så även själva synkinstrumentet. Drog igång maskin å mkt riktigt så var synkroniseringen inte direkt det bästa jag sett. Efter lite småskruvande var tomgången nere på ung 950rpm på varm maskin-snyggt å prydligt. Nu gick det ju vad vidare e att smyga upp gasen å det var inte längre ngr som helst problem att gasa mkt försiktigt å se tex 1200rpm mkt jämn gång på varvräknarn. Mao började det hela funka som det e tänkt.
Visade sig sen att avgaset var ett Devil helsystem å vad det verkar e förgasarna uppbestyckade därefter. Nu kom ju regnet så nåra tuffare belastningstester blev det inte men jag fick iaf smugit runt lite i ngr större cirklar kring verkstan å den går gutt...den fan gör det.
Framför allt var väl det som framkom att iom synkningen så vart den så in i helvete mycket snällare på lågfart/lättlast. Nu kunde man ju direkt bokstavligt lugga den. Inga som helst konstigheter att tuffa omkring på numeriskt mkt hög växel runt 1200rpm..
Kort sagt? Jag s skitnöjd,men jag MÅSTE ha fram framför allt en kamkedja i rödaste rappet känner jag. Den e verkligen inte bra.
Jo fö. För den tekniskt drivne GDS gubben som läser detta. Som ref å baslinje satte jag tomgångsnålarna 2.5 varv ut från mkt lätt anslag.
Med det så går den enl mitt förmenande lite lite för rikt på varm maskin. Man märker det bla med att man närmast kall maskin får en luffande tomgång ung 200-250rpm under vad den har som varm.
Ev lurar jag på att kika på detta igen,å isf på "normalt" maner genom att koppla ett strob/varvräknare å helt enkelt justera mot "lean idle". En gissning e att det kanske kunde vara vettigt med ett halvt varv in per skruv eller så.