Honda CBR600RR motorvibrationer

Gissar också på kopplingskorgen.
Riktigt modigt att dra den till varvstoppet på 6an med vibrationer i motorn, det hade inte jag vågat.

Hoppas det inte är något allvarligt.
 
Plockade isär sakerna igår efter en kort körning :rolleyes:

Lagret till kopplingskorgen va en delning på men trodde det va en spricka, men nu när jag kolla bilderna så ser jag att delningen på lagret ska vara där, men håller & skakar man i kopplingskorgen så rasslade fjädrarna satan, nån som vet hur stumma dom ska vara ? hitta inga andra fel, allt såg kanon ut :rolleyes:

P7220194.jpgP7220196.jpgP7220197.jpgP7220198.jpg
 
Last edited:
Märkte en sak till idag när jag starta upp den & vänta tills den blev varm innan jag begav mig iväg att det är ett rasslande ljud från kopplingens sida vid kopplingskåpan & fort jag drar in kopplingshandtaget så blir det knäpptyst.

Kanske är dom lösa fjädrarna på baksidan av kopplingskorgen som orsakar ljudet.
 
Du kollade att lamellerna inte va spruckna?

Brukar konstigt nog alltid vara dom 1-3 innersta som pajjar.

Annars har jag inget förslag tyvärr.
 
Du kollade att lamellerna inte va spruckna?

Brukar konstigt nog alltid vara dom 1-3 innersta som pajjar.

Annars har jag inget förslag tyvärr.

Kopplingskorgen hel förutom dom fjädrarna som rasslar på baksidan.
Inre tryckplatta hel. ( håller mellanplattorna på plats )
Yttre tryckplatta hel.
Tryckfjädrar till yttre tryckplatta är nya, körda 100mil & såg bra ut.
Alla lameller hela, såg lika dana ut som sist jag hade ut dom + dom 2 ringarna längst in.
Alla mellanplattor, såg lika dana ut som sist jag hade ut dom.
Lagret till kopplingskorgen är helt.
Glid lagret inte onormalt slitage.
 
Okej...

Då har jag inget bra förslag. Möjligtvis att någon balansvikt lossnat. Kanske finns nån skruvad balansvikt på veven?

Borde ju iofs höras / märkas om en sån del skulle lossna!
 
Okej...

Då har jag inget bra förslag. Möjligtvis att någon balansvikt lossnat. Kanske finns nån skruvad balansvikt på veven?

Borde ju iofs höras / märkas om en sån del skulle lossna!

Kolla sprängskissen & på den ska det vara borrade hål i veven & inga limmade vikter.

Men har någon en vev liggandes så vore det snällt om någon kan bekräfta om det är limmade vikter i dom borrade hålen eller om det bara är borrat i godset.
 
Har du ett stetoskop? Låter ju som något blir lösare o lösare i motorn. Med lite tur kanske du kan få en bättre ide om vart det kommer? Har inte sprängskissen på motorn men kolla så inte svänghjulet wobblar tex. Jag har inte så mycket erfarenhet om dessa motorer men det är något som skulle kunna orsaka vibberationerna som blir allt värre. Kan vara svårt att uppräcka för det krävs inte mycket för att orsaka kraftiga vibbar vid 3000rpm-->
 
Hade det varit ramlager eller ett vevlager som glappat ordentligt borde du ju se kopparspån i oljan.

Ja har du känt på muttern/bulten till svänghjulet?

Har du känt på primärdrevet på veven så det sitter fast?
 
Har du ett stetoskop? Låter ju som något blir lösare o lösare i motorn. Med lite tur kanske du kan få en bättre ide om vart det kommer? Har inte sprängskissen på motorn men kolla så inte svänghjulet wobblar tex. Jag har inte så mycket erfarenhet om dessa motorer men det är något som skulle kunna orsaka vibberationerna som blir allt värre. Kan vara svårt att uppräcka för det krävs inte mycket för att orsaka kraftiga vibbar vid 3000rpm-->

Saknar stetoskop men skruvmejsel kan ju fungera :)

Jo vibbarna har blivit värre men känns som dom avtog & har inte blivit värre sen den 3gången jag körde sen dom började & sen har skakningarna vart dom samma sen dess.

Vet att minsta lilla obalans kan få saker att skaka rätt bra över ett vist varvtal.

Hade det varit ramlager eller ett vevlager som glappat ordentligt borde du ju se kopparspån i oljan.

Ja har du känt på muttern/bulten till svänghjulet?

Har du känt på primärdrevet på veven så det sitter fast?

Jo det var det första jag kolla efter genom att töma ut oljan men den såg ut som den skulle :)

Har ej kollat upp muttern innanför generatorn men får ta & göra detta.

Hum primärdrevet sitter fast pressat, lite dumt att komma åt men det kändes stumt när jag spärra kopplingskorgen när jag skulle ha av det.
 
Jo du kan säkert mer om dessa grejer än jag. Har tack o lov slupit skruva så mycket på minna hojar :)

Har en ovana att förklara allt när jag väl börja komma med ett förslag haha. Har säkert drivit mer än en person galen.
va ju väldigt mycket fokus på kopplingskorgen så tänkte jag kasta in några fler teorier.


Mystiken tätnar så jag ser fram emot en lägesrapport senare :va
 
Skruvade i en Z1000 häromdagen med liknande symptom förutom att den också tappade effekt. Första tanken var spjäll eller powercommander.
När jag plockade lös sadeln så såg det konstigt och efter lite tittande så visade det sig att motorn hade sugit i sig påsen med regbeviset...:-)
Efter urdragning av densamma så slutade den vibrera...:-)
 
Skruvade i en Z1000 häromdagen med liknande symptom förutom att den också tappade effekt. Första tanken var spjäll eller powercommander.
När jag plockade lös sadeln så såg det konstigt och efter lite tittande så visade det sig att motorn hade sugit i sig påsen med regbeviset...:-)
Efter urdragning av densamma så slutade den vibrera...:-)

Jo den hojen tappa effekt, medan min har fungerat likadant hela tiden sen jag starta upp den första gången för över 1 år sen. men får kolla mina spjäll för det har jag inte gjort en, kanske ligger en fågel där med tanke på att den suger i sig luften framifrån :D
 
Jo den hojen tappa effekt, medan min har fungerat likadant hela tiden sen jag starta upp den första gången för över 1 år sen. men får kolla mina spjäll för det har jag inte gjort en, kanske ligger en fågel där med tanke på att den suger i sig luften framifrån :D

Jag gissar på en ekorre...:)
 
Jag gissar på en ekorre...:)

Fanns ingenting i luftrören till luftburken, luftburken är ren, lite damm i luftfiltret bara.

Spjällen såg nya ut som sist jag hade borta det & kolla & att insugs trattarna är inte spruckna.

Svänghjulet satt fast & satt på sin plats med krysskilen, drog fast bulten med låsvätska.

Nu är man tom på vad som kan vara fel.

Saker sitter fast & oljan ser ut som den ska.

Kan det vara smutts i ett av dom 8 insprutnings munstyckena, kanske ett stift som tänder knas eller en tändspole som ger för dåligt med kräm, men tycker att det borde kännas i gasresponsen om det vart något av detta.
 
Last edited:
På en gamal Kawa GPZ1100 jag hade för ca 25 år sedan blev avgasröret rostigt, så jag kostade på ett nytt 4-1 system. Helt plötligt försvann alla vibrationer som jag vant mig vid. Det satt helt enkelt lösa delar i avgasröret.

Mats
 
På en gamal Kawa GPZ1100 jag hade för ca 25 år sedan blev avgasröret rostigt, så jag kostade på ett nytt 4-1 system. Helt plötligt försvann alla vibrationer som jag vant mig vid. Det satt helt enkelt lösa delar i avgasröret.

Mats

Min har haft samma ljud hela tiden, men det som kan lossa i mitt rör är 2 kattar i fall något har lossat.

Har funderat flera gånger om man ska kapa bort kattarna & ersätta med ett rör där bara, men bekymret blir ju att motorn kommer gå väldigt magert, vet att man kan lura någon mättare så den matar på mer soppa med ett motstånd, men undra vilket motståndsvärde man ska ha.
 
Fortfarande igen som haft samma symtom på sin moped ?

Kört i över 2 månader nu med samma symtom.

Märkte att hjullagret bak vänstersidan i fälgen börjar glappa ytterst lite, ( kände på lagret när jag bytte däck så fälgen va ej på plats i svingen när jag kände på lagret ) men lagret höger + i drevhubbens lager är som nytt fortfarande, ska bytta alla lager fort jag fått tag i dom.

Oljan håller fortfarande samma färg & effekten är den samma.

Kopplingen fungerar kanon.

Men som det ser ut nu så blir det bytte kopplingskorg/glidlager/rullager

Glömde skriva i denna tråden innan vintras att jag bytte kopplingskorg & glidlager, glidlagret sitter mellan Ingående drevaxel & kopplingskorg.

Mins inte vad kalaset kostade, men köpte en beg kopplingskorg, vibrationerna försvann, blev nästan som att köra en helt annan hoj, hehe
 
Last edited:
Nyheter
Ny Suzuki-importör

Suzuki SV-7 GX var en av Su...

Suzuki byter importör!

Suzuki SV-7 GX var en av Su...

MotoGP-säsongen avslutas i stor stil

Den traditionella finalbild...

Återkallelse av KTM 125, 250, 390 och 990 DUKE-modeller från årsmodell 2024

Är din KTM bland dem som sk...

Nordic Sport & Event sammanfattar 2025 års GGN

Pressrelease; Visby, 2025-1...

2026 års YAMAHA XSR900 GP

Yamahas Sport Heritage-seri...

Yamaha firar 70 år med klassiska Supersport-färger

Yamaha Motor firar sitt 70-...

Smarta garageprylar från IVON!

IVON motorcykellyft, 450 ki...

Med ny V-twin och monocoque-ram

Ducati presenterar nya Hype...

Slutstrid i MotoGP

MotoGP-säsongen börjar lida...

Back
Top