Honda CBR600 startar inte!!!

Mr Moto

Nu i tvåtaktsträsket
Gick med
26 Jan 2005
Ort
Javisst
Hoj
RVF 400, NSR250 SP
Slå om dödarknappen….:näsblod Gissa om jag glömt det någon gång:hihi

Nä skämt åsido.
Funkar donator hojen? Då hade jag nog bytt delar till den en efter en. Då bör man ju se när det inte blir bra. Om man skall vara tidseffektiv. Och som många säger kabelhärvan kan ju spöka rätt ordentligt. På min hoj är höljena som plåt nu när mjukgörarare anno 1997 är i himlen.
Och likriktaren har ni bytt hoppas jag.Har också hållit på och mätt och fått bra värden. Sen var det likriktaren likt förbaskat.
 

magnus_moss

Racing is life!
Gick med
11 Aug 2003
Ort
västkusten
Hoj
Kawasaki Supersport, KTM Supermono, ISR Forgotten Era, Honda CB750
Uppdatering!!!! Skickade mina två ECU:er till en hyvens man i Jämtland som har en CBR600F1. Och vad hände, jo; INGENTING! Båda är trasiga! Och då är det ju inte så konstigt att hojen inte har någon gnista. SÅÅÅÅÅÅÅÅÅ konstigt! Min donatorhoj gick när jag köpte den, men nu är ECU:n död.
Så, när jag nu provar ECU nummer tre som mr. Grandell på Spinnin Wheel så elegant skickat till mig så går fortfarande inte hojen. Så nu är även den ECU:n på väg till Jämtland för en funktionskoll. Återkommer i ärendet!:tummenupp
 

andersbrink

hasenfrasen
Gick med
6 Mar 2003
Ort
hedesunda
Hoj
5
Så nu är även den ECU:n på väg till Jämtland för en funktionskoll. Återkommer i ärendet!:tummenupp
Jag fixade en Suzuki LS 650 SAVAGE åt en mc-polare förr-förra året. Där var det tåtarna från generatorn som hade kortslutits med tåtarna till signalgivaren. Han lyckades bränna en annans polares LS650 ECU så jag köpte en beggad från Holland som kopplades in EFTER att kortisarna (det var flera) hade fixats.
 

magnus_moss

Racing is life!
Gick med
11 Aug 2003
Ort
västkusten
Hoj
Kawasaki Supersport, KTM Supermono, ISR Forgotten Era, Honda CB750
Jag fixade en Suzuki LS 650 SAVAGE åt en mc-polare förr-förra året. Där var det tåtarna från generatorn som hade kortslutits med tåtarna till signalgivaren. Han lyckades bränna en annans polares LS650 ECU så jag köpte en beggad från Holland som kopplades in EFTER att kortisarna (det var flera) hade fixats.
Japp, tänker att det måste vara något sådant, för hög spänning, kortis, något som dödar ECU:er. Väntar på svar om statusen på ECU nummer 3, sedan ska jag på't igen!
TACK ALLA för ert engagemang!:tummenupp:tummenupp:tummenupp
 

magnus_moss

Racing is life!
Gick med
11 Aug 2003
Ort
västkusten
Hoj
Kawasaki Supersport, KTM Supermono, ISR Forgotten Era, Honda CB750
Hej igen! Dan, min hjälte i Härjedalen har skottat sig in i garaget och konstaterat att ECU nummer tre är död även den! Så, något på min hoj dödar ECU:er. Min plan nu är att skaffa en ny ECU och sedan koppla ur laddning och laddregulator inna jag gör ett nytt startförsök. Någon som har andra åsikter? Kan det vara något annat än hojens laddning som dödar ECU:n?
 

Björn F

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Oct 2006
Ort
Stockholm
Hoj
-
Hur är det med donatorhojen, är det inte bättre att koppla in ECUn på den och sedan flytta över generator, laddningsregulator och ECU mm till racehojen när allt funkar?
 

magnus_moss

Racing is life!
Gick med
11 Aug 2003
Ort
västkusten
Hoj
Kawasaki Supersport, KTM Supermono, ISR Forgotten Era, Honda CB750
Hur är det med donatorhojen, är det inte bättre att koppla in ECUn på den och sedan flytta över generator, laddningsregulator och ECU mm till racehojen när allt funkar?
Motorn i donatorhojen åkte in i racebajken, så donatrohojen står utan motor.
 

gundj

Snygggubbe
Gick med
3 Sep 2019
Ort
-
Hoj
Ducati 900SSie, Multi 1000S DS, 1098S, Suzuki GSX1100EF -84 & Yamaha SR500 - 91
OM, det är ditt laddningssystem som dödar ECUer så förstår jag inte hur det kan ske när motorn inte ens startar.
Ditt problem är ju avsaknad av gnista.
Jag kan inte tänka mig att du får överspänning redan på startmotorvarvtal.
Och 3 döda ECUer på raken får mig att tvivla på testmetoden som används för att kolla dem.
Men för att du ska ska vara på säkra sidan så mät hela laddkretsen noga, borde finnas värden i verkstadsmanualen, ev kan du ju dra runt motorn på starten utan stift i och med ECU bortkopplad och mäta laddkretsen och jämföra med stillastående.
 

Hoztic

Alltid på väg mot nya mål
Gick med
31 Jan 2005
Ort
S-holm, men med hjärtat i Hedesunda
Hoj
K1300S
Kan det vara så att det är kortis i kabelstammen någonstans, så att det kommer in 12V någonstans där det inte ska göra det, tex en givar-ingång, och det i sin tur dödar ECUn? Eller något som jordar och det blir för stora strömmar ut ur någon port?
 
Nyheter
Provkörning pågår: läckra Yamaha XSR 900 GP

Sandy kör XSR 900 GP All...

Bike på Ténéré Spirit Experience i Marocko!

Yamahas fabriksteam i Rally...

Besök oss på BikeDagarna i Trollhättan!

Årets BikeDagar har precis ...

Besök oss på BikeDagarna i Trollhättan!

Årets BikeDagar har precis ...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Biljettförsäl...

Anmälan öppen till HUSQVARNA TREK 2024

Nu är ägare av Husqvarna No...

Peter kör nya Svartpilen 801

Bara några kilometer från a...

En helt ny Husqvarna!

Bara några kilometer från a...

Anmälan öppen till Ducatis DRE Adventure 2024

För sjunde gången i ordning...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Nu har biljet...

Top