Honda CBR600 startar inte!!!

Jag säger inte att det är så i Hondans fall, men på min sketna Yamaha som började missa och leva rövare efter jag vart torpederad på Bike Week 2019 så var det vippen som glappade. Men BARA över ca 10000 rpm och då jag snigla runt på banan. Det var omöjligt att återskapa felet i depån den gången.

Så jag körde med en kabel som jag rykte i och ur resten av år 2019.
Till 2020 så investerade jag i en svindyr vippbrytare som kostade mera än 1 timmes avlöning och no blev jag ltie förvånade då den j**la skiten lade av efter 2-3 dagar med. Men då lyckades jag återskapad den med hundratals ryckande i garaget.

2021 är det en kabel där igen...

Det jag vill säga till slut är, testa att ta bort vippströmbrytaren iaf.....ganska enkelt och billigt att prova utan.


Ska kolla!!!!:tummenupp
 
ok... Hmmm... det är Haynes-manualens schema...

Alltså ta min kommentar som en lekman som inte fattar kopplingsschema. Det kan bero på 1000 saker, bl.a. att jag inte ser saker som finns och att det är 20 år sedan jag läste kopplingsscheman, och då var det på kretskortsnivå :D
Det var mer, "fan det här borde jag kunna, varför fattar jag inte ens hur baklamporna lyser" ;)
 
Alltså ta min kommentar som en lekman som inte fattar kopplingsschema. Det kan bero på 1000 saker, bl.a. att jag inte ser saker som finns och att det är 20 år sedan jag läste kopplingsscheman, och då var det på kretskortsnivå :D
Det var mer, "fan det här borde jag kunna, varför fattar jag inte ens hur baklamporna lyser" ;)

Alltså... jag förstår PRECIS!!!! Jag står också ganska rådvill inför ett elschema!!!:tummenupp
 
Alltså ta min kommentar som en lekman som inte fattar kopplingsschema. Det kan bero på 1000 saker, bl.a. att jag inte ser saker som finns och att det är 20 år sedan jag läste kopplingsscheman, och då var det på kretskortsnivå :D
Det var mer, "fan det här borde jag kunna, varför fattar jag inte ens hur baklamporna lyser" ;)

Frågan kvarstår dock, lyser baklamporna ? :va
 
Frågan kvarstår dock, lyser baklamporna ? :va

Rätt irrelevant egentligen, det där är ju kopplingsschemat och jag misstänker att när hojen kom från fabriken så funkade bakljuset. Jag gissar att jag inte ser en kopplingspunkt någonstans i jordlinan (grön väl?) mellan lamporna bak.
 
Kabelbrott någonstans under tanken eller runt styrhuvudet? Det låter ju som glapp. Om det var kortis hade någon säkring gått. Oflyt om ni mätte kablarna just när det inte var glapp. Intermitenta fel är jobbiga.
Att felsöka genom att byta delar till tändningen är en metod så god som någon. I alla fall om man har en reservdelshoj. :tummenupp

Har du startmotorn kvar, hur kollar du om du har gnista?
 
Kabelbrott någonstans under tanken eller runt styrhuvudet? Det låter ju som glapp. Om det var kortis hade någon säkring gått. Oflyt om ni mätte kablarna just när det inte var glapp. Intermitenta fel är jobbiga.
Att felsöka genom att byta delar till tändningen är en metod så god som någon. I alla fall om man har en reservdelshoj. :tummenupp

Har du startmotorn kvar, hur kollar du om du har gnista?

Japp, startmotor finns. Och gnistan kollas med att rycka en tändkabel och stift mot jord. OCH med en tändkollare från Biltema. Och genom att bränslepumpen inte går (den pumpar när det finns tändning).
Och jag ska ta loss kabelhärvan från donatorhojen och byta den. Men jag/vi har mätt alla kablar, och vi anser att de är ok (de är inte av och de jordar inte).
 
Last edited:
Jag skulle börja baklänges.
Säkert fungerande stift.
Tändkablar och hattar som är uppmätta inom spec.
Tändspolarna uppmätta primär och sekundär.
Spänning till tändspolar, kontakter, kablar osv.
Tändbox vad den nu heter på en sån hoj, spänningsmatning, kablar, kontakter
Givare, kablar, kontakter osv.
Alla brytare med påverkan på tändning. Sidostöd, tändningslås/brytare, osv.
Om det fortfarande inte är gnista när du kör runt motorn så är det nog gremlingar i systemet, du skulle ju inte mata dem efter midnatt!
 
Jag skulle börja baklänges.
Säkert fungerande stift.
Tändkablar och hattar som är uppmätta inom spec.
Tändspolarna uppmätta primär och sekundär.
Spänning till tändspolar, kontakter, kablar osv.
Tändbox vad den nu heter på en sån hoj, spänningsmatning, kablar, kontakter
Givare, kablar, kontakter osv.
Alla brytare med påverkan på tändning. Sidostöd, tändningslås/brytare, osv.
Om det fortfarande inte är gnista när du kör runt motorn så är det nog gremlingar i systemet, du skulle ju inte mata dem efter midnatt!

Jo, och det är väl i princip det vi gjort. I den ordningen...:(
 
Finns det något impulsrelä?
Som styr pumpen när det finns tändning.
Och sitter det i så fall ihop med en vevaxelgivare, som på en bilmotor?
Isåfall är ju den givaren viktig.
Bara en helt vild fråga/fundering.
 
Finns det något impulsrelä?
Som styr pumpen när det finns tändning.
Och sitter det i så fall ihop med en vevaxelgivare, som på en bilmotor?
Isåfall är ju den givaren viktig.
Bara en helt vild fråga/fundering.

Japp, det finns ett relä till filtret. Och det har vi bytt...
 
Och det har vi bytt...

Har du tankat diesel eller vatten, dvs vet du att har en bensinblandning som du försöker tända och inget annat?

När det begav sig och jag körde Stockholm Open (Strängnäs/Malmby) tog jag Sunoco-bensin från ett 200 liters fat där det fanns kondensvatten i botten. Gick JÄKLA taskigt, dvs inte alls.
 
Har du tankat diesel eller vatten, dvs vet du att har en bensinblandning som du försöker tända och inget annat?

När det begav sig och jag körde Stockholm Open (Strängnäs/Malmby) tog jag Sunoco-bensin från ett 200 liters fat där det fanns kondensvatten i botten. Gick JÄKLA taskigt, dvs inte alls.

Just nu försöker jag inte tända något alls, bara få en gnista....
 
Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman

Vi har fotograferat en 100 ...

MV Agusta återgår till 100% eget ägande

MV Agusta Motor S.p.A. till...

MV Agusta åter självständigt

MV Agusta Motor S.p.A. till...

Back
Top