Honda CBR1100XX SUPERBLACKBIRD-tråden

apinator

Ny medlem
Gick med
29 May 2012
Ort
Ystad
Hoj
Honda CBR 1100XX Super Blackbird -99(inlöst), Honda VTR 1000 Firestorm -98
Ska hämta min Blackbird imorgon, en helt standard -99 som rullat 3400 mil och är i ett enastående skick. Eftersom den är helt standard så är jag lite sugen på att montera MIVV slipons, är det någon som åker med sådana här? Jag undrar främst över byggkvalitet (måste vara hög då det är en av anledningarna till att jag valde BB:n från början) samt hur de låter, om det mullrar eller är ett mer högfrekvent ljud?
Sedan undra jag om någon åker med mjuka väskor på sin BB? Vilka i så fall och hur tycker du/ni att det funkar?

MVH Dan
 

PåsenRacing

Ready to Race
Gick med
27 Jun 2010
Ort
Grimstorp
Hoj
KTM 690 SMC-R 2013
Jag körde med Biltemas mjuka packväskor på min innan jag sålde den.
Hade dem fullpackade (dock ej i största läget så att säga) ett par gånger och tillsammans med IKEAS halkskydd mellan sadel/plast och väska så tyckte jag dem funkade alldeles utmärkt, förutom att spännremmarna till dem är lite svåra att få loss när dem är blöta/skitiga.
Packade allt i en sopsäck invändigt för att det inte skulle bli blött när det regnar ska väl tilläggas.

Men jag skulle nog säga betyg 8/10 på dem överlag faktiskt. Framförallt till det priset.
 

vongustaf

gillar vänstersvängar....
Gick med
20 Jul 2011
Ort
Eskilstuna
Hoj
Blackbird -97
Hej Dan.

Jag föreslår Du satsar på hårda väskor som är bättre men lite dyrare... och sedan ett danmoto slipon...Som är lite billigare... :) win win situation... schysst ljud och schysst för packning istället för att hålla på med spännremmar och plastsäckar... Man tröttnar i längden på det.

Och hjärtligt välkommen som BB ägare. :tummenupp
 

apinator

Ny medlem
Gick med
29 May 2012
Ort
Ystad
Hoj
Honda CBR 1100XX Super Blackbird -99(inlöst), Honda VTR 1000 Firestorm -98
Tack för tipsen!
Det enda jag egentligen har emot hårda väskor är att det blir så ful ställning kvar när man hängt av dom. Fåfängt? Ja! Har ju just köpt hojen jag drömde om som 15-åring så lite fåfäng får jag väl vara. Men det är först framåt sommaren jag ska handla väskor så lite tid har jag att vänja mig vid tanken. Då är en annan fråga om någon har tips på vad för tankväska som passar väl? Sen är det några "måste tweaks" som kan vara bra att veta? Nån som har tips på sidor med gott om tillbehör till Kråkan?

MVH Dan
 

vongustaf

gillar vänstersvängar....
Gick med
20 Jul 2011
Ort
Eskilstuna
Hoj
Blackbird -97
Racket som blir kvar tar ca 10minuter att skruva av/på... Och Jag åker inte heller så ofta med väskorna... Men när jag gör är det perfekt. Har även toppväska då.
 

wesse74

wesse
Gick med
3 Sep 2009
Ort
Bredbyn
Hoj
Honda CBR 1000F -96
Tack för tipsen!
Det enda jag egentligen har emot hårda väskor är att det blir så ful ställning kvar när man hängt av dom. Fåfängt? Ja! Har ju just köpt hojen jag drömde om som 15-åring så lite fåfäng får jag väl vara. Men det är först framåt sommaren jag ska handla väskor så lite tid har jag att vänja mig vid tanken. Då är en annan fråga om någon har tips på vad för tankväska som passar väl? Sen är det några "måste tweaks" som kan vara bra att veta? Nån som har tips på sidor med gott om tillbehör till Kråkan?

MVH Dan

Hörrö hoj :yoparty

Jag kan inte råda dig till annat än rejäla hårda väskor om du tänker åka i varierande väder och ofta med packning, detta då du lätt packar och allt ligger torrt och där det ska väl skyddat på alla sätt :) Sen finns det ju snabbfästen som heter quicklock till de flesta moderna cyklar och som kan användas till de flesta väsksystem.
Kolla in denna http://shop.sw-motech.com/en/by+pro...ide+Carrier/QUICK-LOCK+Side+Carrier/index.htm

Hittade inte BB:n i all hast men lätt värt å söka på :tummenupp

Jag har en Bagster tankväska med tillhörande tankskydd i rätt färger, håller den högst av de jag testat då den sitter FAST och inte bara med magneter som de flesta andra universalväskor.

Har även använt Kappa, Givi och Krauser hårda väskor och de rankingen är 1: Krauser 2: Kappa 3: Givi baserat på utseende, kvalitet och funktion. Kommer köpa Krauser K-Wing fästsystem till sidoväskorna och K5-väskor till min nuvarande cykel, topboxen blir nog iaf till en början den Kappa K961 som jag redan har liggande men siktar på en Krauserväska dit oxå :crash

Vad gäller att hitta butiker som har prylar till din fågel så säger jag bara att Google är din bästa vän, det finns absolut hur mycket som helst överallt om man bara ids surfa lite :D

Lycka till // Anders
 

oden68

Ny medlem
Gick med
5 Aug 2010
Ort
åmål
Hoj
1997, Honda CBR 1100 Blackbird
Kolla Jaws och David silverspares i England, där finns en hel del till bb:n.
Ang. väskor till den så håller jag med tidigare skribenter, köp hårda väskor!

Körde med mjuka innan och dom blir blöta, kan vara besvärliga att låsa/ta loss när man stannar.
Ställningen monteras bort på 10 minuter om man inte vill ha den på, satsa på en bagster + tankväska så får du med det viktigaste till dagsturerna ändå.
 

eha

en svart till ska vägkittas, och betalas
Gick med
7 Jun 2010
Ort
Karlskoga
Hoj
fler än jag ids - färre än jag önskar
grattis till köpet och välkommen!

Kåpor i allehanda varianter i ABS:
http://www.dhgate.com/free-ship-abs...xx-96/p-ff808081379d005b0137b03ea61515fe.html

Avtagbar diskret multi-väsksystemhållare
http://www.jaws-motorcycles.co.uk/motrax.htm

http://www.twistedthrottle.com/sw-m...or-givi-micatech-trax-krauser-hepco-sidecases

Ger lite mer kött på benen om vad man behöver. Honda rekommenderade enbart sidoväskor och att inte ha toppväska. Hojen blir lite jazzig i höga farter pga fartvindens hävstångseffekt med väskfästet bakom bakaxeln som då lättar då framhjulet en aning (ish utan lastad tankväska) så sidoväskor är trevliga i 120+. I stan gör det såklart körfilsdelandet mycket trixigare.

Jaws är f ö en himla trevlig snubbe att ha att göra med. Han har det mesta till BB oxå inkl en bättre kedjesträckare (CCT) än originalet.

http://www.jaws-motorcycles.co.uk/birdservice.htm

Har den inte höjts med brickor (mellan övre bakdämparfästet och bakramen) så ger 4-6 mm mycket mer körglädje/hanterbarhet men bara lite sämre riktningsstabilitet i autobahnhögfart.

Du har en ram-air insprutare med knackningssensor så någonannan kan säkert tipsa om det går att ta in mer på en ommappning. Mtp att avgassystemet är krokigt och tungt så är ett helsystem ett mycket vettigare köp än utbytespipor. Byter du ut original är en ny mappning ändå vettigt så gör allt som ger motorn bästa andning till vad du vill kosta på med en gång så är det gjort! Trots knacksensor i 99+ finns kanske marginaler i originalmappen. Eller vad säger ni som seriöstrimmat era insprutare?

4-1 kan strula med centralstöd men funkar t ex med mitt acrapovic titan/kolfiber och det går att modda för att ersätta stoppgummit på originaldämparna som stödet vilar på uppfällt. Eller så kör man utan centralstöd och har det enbart när man mekar. ;) Viktbesparingspotentialen är rätt stor på denna hoj..

(En billig modd på de äldre förgasarhojarna som ger mer skjuts är att stega fram tändningen ca 4 grader. Motorn har väl tilltagna marginaler till knackning för att kunna gå på riktig usel lågoktanig bensin som ingen vettig stoppar i hojen iaf. +4 grader funkar med 95 oktan och plockar fram en bättre gasrespons.)
 
Last edited:

apinator

Ny medlem
Gick med
29 May 2012
Ort
Ystad
Hoj
Honda CBR 1100XX Super Blackbird -99(inlöst), Honda VTR 1000 Firestorm -98
Tack för alla tipsen! Har just införskaffat en begagnad Bagster Minea med tankprotector. Kan nog bli bra! Sedan får nog både eventuellt trim och liknande vänta till sommaren eller kanske nästa säsong. Detta är min första hoj, tog kortet i september, så suget efter mer fart är inte så stort...;-)
Gillade Jaws-sidan, fanns ju hur mycket grejer som helst, blir nog de större styrändarna och kraschpuckar till att börja med.

Tänkte kolla om det finns någon BB-ägare runt Ystad eller åtminstone södra Skåne som är intresserad av att åka lite hoj i sommar?

MVH Dan
 

apinator

Ny medlem
Gick med
29 May 2012
Ort
Ystad
Hoj
Honda CBR 1100XX Super Blackbird -99(inlöst), Honda VTR 1000 Firestorm -98
Har lite frågor kring service och liknande. Min hoj har gått ca 3700 mil och är servad ca var 600:e mil vilket verkar vara ganska ofta. Är inte rekommenderade intervaller 1200 mil? Hade iaf tänkt att göra komplett vätskeservice, dvs byta olja, kylarvätska och broms/kopplingsvätska. Hur är det att lufta bromsarna på den, är det så jobbigt som man kan få intrycket av på en del sidor?
Tycker inte att det är värt pengarna det kostar att göra oljeservicar på verkstad på en 14 år gammal hoj. så tänkte göra det mesta själv i fortsättningen.

MVH Dan
 

hrc

Desillusionerad
Gick med
3 May 2004
Ort
Sollentuna
Hoj
Yamaha Tracer 900 GT
Hur är det att lufta bromsarna på den, är det så jobbigt som man kan få intrycket av på en del sidor?

Jobbigt nja....Det är ju kombibromsar med två nipplar per bromsok så Honda vill att man luftar systemet i en viss ordning, som jag tyvärr glömt bort för tillfället. Men det är inget märkvärdigt. Bara att ladda ner servicemanualen och följa stegen i tur och ordning. De där kombibromsarna är ett otyg. Vore skönt att riva bort hela klabbet. Fanns visst nåt kit att köpa för det. Spar vikt också.
 

oden68

Ny medlem
Gick med
5 Aug 2010
Ort
åmål
Hoj
1997, Honda CBR 1100 Blackbird
Har för mig att det är höger fram, vänster fram, fotbroms som gäller.
Samma sak bak.
Gjorde det för ett par veckor sedan och var inte så knepigt.
 

Systray

Ny medlem
Gick med
24 Sep 2012
Ort
Norrköping
Hoj
Suzuki RF900 -94
Någon som vet om de olika tankarna passar de olika modellerna? Skulle vilja ha en ny/en till tank till min -98 men hittar bara tankar som är -99 och framåt i rimlig prisklass :)
 

PåsenRacing

Ready to Race
Gick med
27 Jun 2010
Ort
Grimstorp
Hoj
KTM 690 SMC-R 2013
Möjligtvis bränslepumpen, om den sitter i tanken, som skiljer kan jag tänka mig (förgasare/insprut).
Utseendemässigt så tycker jag dem ser exakt likadana ut annars.
 

apinator

Ny medlem
Gick med
29 May 2012
Ort
Ystad
Hoj
Honda CBR 1100XX Super Blackbird -99(inlöst), Honda VTR 1000 Firestorm -98
Utseendemässigt tror jag också att de är lika, men undertill tror jag det skiljer eftersom tankstorleken förändrades vid modellår -99 från 22 liter till 24 har jag för mig. Har nog sett en liten skiss på hur de skiljer sig åt.
Kolla här: http://www.hoc.org.uk/gallery/press/1999/1999_CBR1100XX_Super_Blackbird.PDF

Ska finnas i denna pdf:en hur de skiljer sig åt formmässigt. Sen om det passar ändå har jag inte den blekaste om...

MVH Dan
 

oden68

Ny medlem
Gick med
5 Aug 2010
Ort
åmål
Hoj
1997, Honda CBR 1100 Blackbird
Fick min bagster idag och i pappren står det att den passar 97-02.
Så storleksmässigt borde det funka.
 

apinator

Ny medlem
Gick med
29 May 2012
Ort
Ystad
Hoj
Honda CBR 1100XX Super Blackbird -99(inlöst), Honda VTR 1000 Firestorm -98
Vet inte om det är tillåtet att göra så här men eftersom jag klotade med min Blackbird efter tre hela veckor i min ägo så har jag lite grejer över till den. Bl.a ett bagster tankskydd, svart, med Minea väska, samt luftfilter, stift och oljefilter till en EFI-maskin. Någon som är intresserad av detta kan få köpa det för samma pengar som jag betalt för det hos Jaws-motorcycles förutom Bagster grejerna som kan fås förmånligt.

MVH Dan
 

77mats

Ny medlem
Gick med
24 Oct 2008
Ort
Uppsala
Hoj
-06 CBR1100XX (igen)
hrm, ja är ju inget krav på v-däck för mc... Men detta var ändå lite ögonbrynshöjande med mc-vurpa i januari :va
Vad sa försäkringsbolaget?
 
Nyheter
Varning för potthål

Foto: STR/Hanna Maxstad ...

Snart dags för Distinguished Gentlemans Ride

Söndag 19 maj är det dags f...

Ola Stenegärd på MC Collection

Sverige har begåvats med et...

Motorcyklisternas och MC-industrins manifest

Under tisdagen presenterade...

Motorcyklisternas och MC-industrins manifest

Under tisdagen presenterade...

Provkörningsduell, Ducati Hypermotard 698 Mono mot Husqvarna 701 SM!

Just nu är Allt om MC på et...

Course 3-i-1 Paketpris – Förarens val

I den spännande världen av ...

Eldrivna Oruga Unitrack

Oruga Unitrack, en motorcyk...

Distinguished Gentlemans Ride 2024 körs 19 maj

Söndag 19 maj är det dags f...

Boka provkörning under Start2Ride nu

Under helgen arrangerar mot...

Top