Honda CBR1100XX SUPERBLACKBIRD-tråden

Hmmm

Modifieringarna följer samma principer som du kan läsa i tidigare portningstrådar.

Då blir det fokus på att få stora hål, vägt mot mina teorier om att ha hål gjorda för ett flöde..!? :va De bilder jag har sett, ger ett "ganska" felaktigt flöde då luften tumlar ner i cylindern istället för att strömma. Tänk dig att man tar en hög med papper, o istället för att stapla dem i en låda, så bara häller man i dem.... Då ryms inte lika många. Samma är det med luften, turbulent luft har lägre densitet, o inte nog med det. Man får försämrad blanding av bränslet.

Klart att du har rätt i att öppningstider och diameter på ventilen spelar in. Alla bäckar små blir en å... Men om vi bara fokucerar på själva portandet...

Nån som har en sprängskiss på motorn :confused:

Är det helt ute att bara polera insugen? De var ju lite fattigmanstrim nar man var yngre... :D
 
Last edited:
Då blir det fokus på att få stora hål, vägt mot mina teorier om att ha hål gjorda för ett flöde..!? :va De bilder jag har sett, ger ett "ganska" felaktigt flöde då luften tumlar ner i cylindern istället för att strömma. Tänk dig att man tar en hög med papper, o istället för att stapla dem i en låda, så bara häller man i dem.... Då ryms inte lika många. Samma är det med luften, turbulent luft har lägre densitet, o inte nog med det. Man får försämrad blanding av bränslet.

Klart att du har rätt i att öppningstider och diameter på ventilen spelar in. Alla bäckar små blir en å... Men om vi bara fokucerar på själva portandet...

Nån som har en sprängskiss på motorn :confused:

Är det helt ute att bara polera insugen? De var ju lite fattigmanstrim nar man var yngre... :D

Du menar att Doktorns sätt att porta inte gör någon nytta utan istället kan orsaka försämrad fyllnadsgrad och blandning, är det rätt uppfattat?
 
Du menar att Doktorns sätt att porta inte gör någon nytta utan istället kan orsaka försämrad fyllnadsgrad och blandning, är det rätt uppfattat?

Jo de gör nytta, men (i mitt tycke med mina kunskaper (teori)) borde göras lite annorlunda. Större kanaler = större flöde, men de kunde varit bättre.

Måste nästan "Rita o berätta" men du förstår säkert mina tankegångar.

Hittade denna länk: http://www.ronayers.com/fiche/frames.cfm?man=ho&groupid=5580&parent=5570
 
Hello birdies!

Sneglar lite åt BB nu när våren kommer allt närmare.
Fanns det några barnsjukdomar på dom?
När och hur har den uppdaterats genom åren?

Framför allt så är ju försäkringen bra mycket billigare än sportdito :tummenupp
 
Hello birdies!

Sneglar lite åt BB nu när våren kommer allt närmare.
Fanns det några barnsjukdomar på dom?
När och hur har den uppdaterats genom åren?

Framför allt så är ju försäkringen bra mycket billigare än sportdito :tummenupp


Klart du ska ha en BB:yoparty

Den enda egentliga barnsjukdomen är väl kamkedjespännaren som brukar ge sej efter ca 3-4000 mil och ger vibrationer och/eller kedjerassel.Kostar 600kr och byts på en halvtimme...

-97 kom modellen.
-99 kom insprutningen.
-00 kom grå ram och hjul(tidigare svart).
-01 kom lambdareglerat sprut+kat och ett nytt digitalinstrument.
Ett något högre kåpglas kom också därikring,men är osäker på om det var -01 eller senare.
Sen har det nog inte blivit några större förändringar(om jag inte missat något),förutom lackeringen som kan skilja lite mellan årsmodellerna.
 
Klart du ska ha en BB:yoparty
Sen har det nog inte blivit några större förändringar(om jag inte missat något),förutom lackeringen som kan skilja lite mellan årsmodellerna.

Rent estetiskt... i mina ögon, byttes baklampan -00 till nått som snarare liknar en rostad macka i tvärsnitt... Var tog de dubbla linjerna vägen?
Därav skall jag snart byta till -98'ans :D

Ett fel(?) på min, är att bränslemätaren visar full tank de 13-15 förasta milen... Men, räknar man ut förbrukningen så stämmer det. Nästan så, att man har halv tank+, när den (digitala) tappar en ruta.

Framför allt så är ju försäkringen bra mycket billigare än sportdito :tummenupp

Den ända som jag provat som klår en BB är ZZR1400'an. Den har jag inte råd med än. Då har jag provat ZZR1200. Grym motor, men inte alls så smidig. En "Busa" kan vara ett alternativ, men som tourer?... Den blev iaf nerpetad från farttronen av en BB -98 :tummenupp
 
Last edited:
Kolla in denna pilot.
Han ligger och cruisar kring 300km/h och använder blinkers när han byter fil.

Jag tror faktiskt inte det gör så stor skillnad :hihi

Cruising
 
Rent estetiskt... i mina ögon, byttes baklampan -00 till nått som snarare liknar en rostad macka i tvärsnitt... Var tog de dubbla linjerna vägen?
Därav skall jag snart byta till -98'ans :D

Ett fel(?) på min, är att bränslemätaren visar full tank de 13-15 förasta milen... Men, räknar man ut förbrukningen så stämmer det. Nästan så, att man har halv tank+, när den (digitala) tappar en ruta.



Den ända som jag provat som klår en BB är ZZR1400'an. Den har jag inte råd med än. Då har jag provat ZZR1200. Grym motor, men inte alls så smidig. En "Busa" kan vara ett alternativ, men som tourer?... Den blev iaf nerpetad från farttronen av en BB -98 :tummenupp

Är du säker? Min ZX12a toppade ca 320 med bara en pc. Jag tror inte att min BB toppar 320, har dock inte provat än, den har ju bara rullat 60 mil .
Busan däremot kör ifrån en ZX12a när man närmar sig 290-300.Tror knappt att BBn tar sig över 300.

Allt ovan mätarfart-
 
Är du säker? Min ZX12a toppade ca 320 med bara en pc. Jag tror inte att min BB toppar 320, har dock inte provat än, den har ju bara rullat 60 mil .
Busan däremot kör ifrån en ZX12a när man närmar sig 290-300.Tror knappt att BBn tar sig över 300.

Allt ovan mätarfart-


BBn gör ungefär 285 ärliga i originalutförande enligt mängder av publicerade tester. Då visar mätaren en bit över 300. Det behöver till lite trim för att få upp den i 300, uppskattningsvis ca 15% effektökning (15 till 20 bakhjulshästar). Det krävs mer än bara ett helsystem för det, som t.ex. förbättrat flöde i toppen.
 
Ok, kontrollerat. Jag hade läst fel. -96, petade Honda ner Kawa, från tronen med 290 km/h. Busan slog detta -99 med 300+.

Refererar till sid 49, i Allt om MC nr9 2005.
 
Ok, kontrollerat. Jag hade läst fel. -96, petade Honda ner Kawa, från tronen med 290 km/h. Busan slog detta -99 med 300+.

Refererar till sid 49, i Allt om MC nr9 2005.

En BB kör INTE ifrån en ZX12a.
Tolvan har drygt 30 vevaxel-hästar mer än BBn. Det räcker precis till att passera 300-strecket.
12an började tillverkas först -00.

Läs om, läs rätt :fakta
 
Last edited:
Rent estetiskt... i mina ögon, byttes baklampan -00 till nått som snarare liknar en rostad macka i tvärsnitt... Var tog de dubbla linjerna vägen?
Därav skall jag snart byta till -98'ans :D

Visst ja,lampan glömde jag...
Men den kom -99 och inte -00.Jag har haft en 99a och har en 00a och båda är lika förutom färgen på fälgar och ram.
 
Kanon, kan bara fylla i att en Blackbird är den kompletta hojen, har alla resurser och användningsområde som behövs, och ger en aldrig problem,och är billig att äga, kör själv en upplaga från -97 fortfarande, helt orginal förutom dynojet o den bara går o går o går med en massa glädje
 
Hittade en ny kul grej.... Kolla vad som står under den fetstilade överskriften:

Fakta...

Precis en sånn silvrig som jag har! :D
 
Körde några timmar igår med nytt Akrapovic helsystem som ersatte tidigare Devil slipon på original grenrör. Bytet till helsystem gjordes inte för effektökning i nuvarande utförande, utan som en förberedelse för att den portade toppen ska komma till sin rätt. Jag vart direkt förvånad att det nya systemet gav en så markant effektökning både i mellanregistret och på höga varv. Om man t.ex tittar in i ingången på originalgrenrören finns tjocka invändiga svetsar. Det och andra restriktioner i originalsystemet kostar mer effekt ända ner i mellanregistret än jag hade trott.

Så, det finns just klart snabbare Blackbirds än silvriga -02 :D
 
Körde några timmar igår med nytt Akrapovic helsystem som ersatte tidigare Devil slipon på original grenrör. Bytet till helsystem gjordes inte för effektökning i nuvarande utförande, utan som en förberedelse för att den portade toppen ska komma till sin rätt. Jag vart direkt förvånad att det nya systemet gav en så markant effektökning både i mellanregistret och på höga varv. Om man t.ex tittar in i ingången på originalgrenrören finns tjocka invändiga svetsar. Det och andra restriktioner i originalsystemet kostar mer effekt ända ner i mellanregistret än jag hade trott.

Så, det finns just klart snabbare Blackbirds än silvriga -02 :D

Det måste ju betyda att det finns några pållar att hämta om man rensar upp lite i orginalgrenröret, eller.
 
Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman

Vi har fotograferat en 100 ...

MV Agusta återgår till 100% eget ägande

MV Agusta Motor S.p.A. till...

MV Agusta åter självständigt

MV Agusta Motor S.p.A. till...

Back
Top