Honda CBR 954 & 929 samma topp?

Popelollole

Ny medlem
Gick med
30 Apr 2007
Ort
Lund
Hoj
Honda cbr 954 RR
Hejsvej,

Någon som kan bekräfta att det går att montera en 929:as topp på en 954?

Mvh
Petter
 
Nu får du vänta på ett mer definitivt svar, för jag är inge vidare kunnig på området, men måste ändå lägga in min gissning, att det INTE borde gå då det är olika volym på motorerna...
 
Jo så långt är jag också me.
Dock står det på många utländska sidor (ebay.co.uk bla.) att det är samma topplockspackning iaf.
Har för mig att jag läst det här på sporthoj.com med men kanske drömde.
 
Nu får du vänta på ett mer definitivt svar, för jag är inge vidare kunnig på området, men måste ändå lägga in min gissning, att det INTE borde gå då det är olika volym på motorerna...

Varför skulle inte det gå? Man kan borra gamla luftkylda radfyror till över 1600 kubik fast original är knappt 1100.

929 till 954 så skiljer typ 1mm i borr, medan på ovanstående skiljer det 15mm.

Det svarar ju inte på frågan, men är toppackningen densamma mellan modellerna så vågar jag nog gissa att toppen också passar.
 
Kamikaze kid som har racerepairs?

Har en 929 topp som är ok.
Ska passa på din snurra.
Sen kan du köpa mina CBR1000R -04 kolvar som också passar rakt i.
Det är samma borr samma höjd från kolvbult till topp på kolv.
har monterat CBR1000RR -09 kolvar i en 954a men då borrat 1 mm och fick då en 980 istället

PMa om du är intresserad.


Så skrev han i en annan tråd.
PM:at honom, inväntar svar.
 
Fick du ingen ordning på tändstiftsgängan, eller har du hittat fler fel på toppen?

Pucko som man är så satte jag i fel gänga.
tog för givet att det var en m10 men fel var det.
Har varit runt med den till en massa olika motormekaniker men ingen kan ta sig an det.
Ebos kan fixa det men det går loss på några tusenlappar att svara en distans som passar mellan tändstift och toppen men utanpåliggande gängor.

Blev en dyr läxa detta:huvet
 
Pucko som man är så satte jag i fel gänga.
tog för givet att det var en m10 men fel var det.
Har varit runt med den till en massa olika motormekaniker men ingen kan ta sig an det.
Ebos kan fixa det men det går loss på några tusenlappar att svara en distans som passar mellan tändstift och toppen men utanpåliggande gängor.

Blev en dyr läxa detta:huvet

:brinnerup
(Om du hade skickat upp toppen till mej så har cykeln varit startad nu!
(Kostnad: Under 1000:- inkl frakt!)
 
Kunde lämnat en till kawasakicenter för 850 men jag ville själv:brinnerup

(Jag sa ju UNDER 1000:- INKL frakt!)
(Kawacenter tar väl betalt för 30min och 250 - 350:- för gängan, och det är fixat på 10min med toppen lös!!!)

Visst. Kan själv. Det är så man lär sig. :tummenupp
På'n igen!

Ps. Du kollar väl kamkedjesträckaren och ventilspel/justering innan uppstart? :rolleyes:
 
Last edited:
(Jag sa ju UNDER 1000:- INKL frakt!)
(Kawacenter tar väl betalt för 30min och 250 - 350:- för gängan, och det är fixat på 10min med toppen lös!!!)

Visst. Kan själv. Det är så man lär sig. :tummenupp
På'n igen!

Ps. Du kollar väl kamkedjesträckaren och ventilspel/justering innan uppstart? :rolleyes:

Tänkte nog lämna in hela motorn för montering så fort jag fått tag i en ny topp
 
Fortfarande ingen som kan bekräfta om det är samma topp?

Varför skaffar du inte en 954-topp som du vet passar, och är "bolt on 'n race"? :va
Då slipper du "Ojdå, hoppsan,, är det nån som har en Honda 954-motor över??" :confused:
Alt. låta verkstan sköta HELA jobbet!
 
Jag råkar ha en 954-motor liggandes som har en spricka i blocket.
PM:a om du är intresserad :)
 
Varför skaffar du inte en 954-topp som du vet passar, och är "bolt on 'n race"? :va
Då slipper du "Ojdå, hoppsan,, är det nån som har en Honda 954-motor över??" :confused:
Alt. låta verkstan sköta HELA jobbet!

Fanns en på blocket till en 929 därför jag undrar..
Verkstan ska få montera ihop hela motorn med.
 
Last edited:
Varför skulle inte det gå? Man kan borra gamla luftkylda radfyror till över 1600 kubik fast original är knappt 1100.

929 till 954 så skiljer typ 1mm i borr, medan på ovanstående skiljer det 15mm.
som sagt, ja reservera mig för fel då jag inte är kunnig, va bara en gissning. Min amatörlogik tänkte att en "mindre" topp skulle kunna resultera i att typ kolven drar i där uppe... typ som om man skulle sätta på en alldeles för tunn toppackning. (återigen, ja pratar som en femåring för att ja inte kan... är duktigare på att framföra en motor på 2 hjul, än att veta hur motorn fungerar)
 
Nyheter
European Bike Week: 2-7 september 2025

Under veckan den 2 – ...

Michael Schumachers Honda Fireblade såld på auktion

Michael Schumachers Honda F...

Dags för Mälaren runt 2025 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti 202...

Retrohoj från Honda presenterad på Suzuka

Under 46:e Coca Cola 8-timm...

Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...

Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...

Dragracing-EM på Tierp Arena 7-10 augusti

Den 7–10 augusti 2025 förva...

Back
Top