Honda CBR 919 turbo

Om inte annat låter det coolt med billet, annars är det väl dyrare och svårare att fixa när det krånglar. Skulle kunna tänka mig att std-turbon har bredare register och lite mer lättkörd.
 
God fortsättning på 2016!!
Hittade ett knaster som satt fel när jag tog bort ventillocket på ventilen utan spel.
image.jpg
Fjädrarna har samma längd som de andra och troligen är det fråga om tidigare felmontage. Styrning ok och ventilen rak.
Nu sitter nya ventiltätningar på alla avgasventiler, ska strax ut och sätta i tätningar på insug:tummenupp
 
Ventil in 1: g0,10 s2,06 2: g0,10 s2,05 3: g0,20 s2,05 4: g0,15 s2,05 5: g0,15 s2,12 6: g0,15 s2.12 7: g0,10 s2,098 8 g0,10 s2,10 ex 1: g0,20 s2,05 2: g0,20 s2,05 3: g0,20 s2,03 4: g0,20 s2,023 5: g0,20 s2,05 6: g? S 2,025 7: g0,20 s2,005 8: g0,20 s1,975 vänster till höger
 
Kan ev vara övervarvning med, sitter rätt mjuka fjädrar orginal.
 
Ventil in 1: g0,10 s2,06 2: g0,10 s2,05 3: g0,20 s2,05 4: g0,15 s2,05 5: g0,15 s2,12 6: g0,15 s2.12 7: g0,10 s2,098 8 g0,10 s2,10 ex 1: g0,20 s2,05 2: g0,20 s2,05 3: g0,20 s2,03 4: g0,20 s2,023 5: g0,20 s2,05 6: g? S 2,025 7: g0,20 s2,005 8: g0,20 s1,975 vänster till höger

Vad är det där för rappakalja:va:)
 
Är själva knastret skadat? när det har hoppat ur en gång så kanske det har lättare att göra det fler gånger? (en tanke) Har inte själv erfarenhet av detta..
 
Hittade inga fel på knaster eller ventilskaft. Tänkte starta upp lugnt och låta bitarna sätta sig.
Har du fått excel-bladet?
 
Jag minns ett Blade-Turbobygge här i Luleå runt -96/97 och att det var problem med ventilfjädrarna, att de var för mjuka. Han som hade den fick ett problem på Kemorabanan där förklaringen var att turbotrycket höll en eller flera ventiler öppna och då hoppade knastrerna lös. Enligt Marklund på MCXpress så behövdes det hårdare ventilfjädrar. Kan vara värt att tänka på?
 
Det är alltid värt att tänka på om Marklund säger något, eller om någon vidarebefordrar något som Marklund sagt. Nu ska jag fundera en stund och söka på eBay APE arp mm, mm
Tack Niklasinorr!

Håller just på att byta till långa svingen.:hihi

Jag minns ett Blade-Turbobygge här i Luleå runt -96/97 och att det var problem med ventilfjädrarna, att de var för mjuka. Han som hade den fick ett problem på Kemorabanan där förklaringen var att turbotrycket höll en eller flera ventiler öppna och då hoppade knastrerna lös. Enligt Marklund på MCXpress så behövdes det hårdare ventilfjädrar. Kan vara värt att tänka på?
 
Last edited:
http://www.webcamshafts.com/mobile/motorcycle/honda/honda_cbr_900_rr_(93-03)_dohc_16v.html

Jag minns ett Blade-Turbobygge här i Luleå runt -96/97 och att det var problem med ventilfjädrarna, att de var för mjuka. Han som hade den fick ett problem på Kemorabanan där förklaringen var att turbotrycket höll en eller flera ventiler öppna och då hoppade knastrerna lös. Enligt Marklund på MCXpress så behövdes det hårdare ventilfjädrar. Kan vara värt att tänka på?
 
Inför sommarens besiktning inköptes nu en R1 -07 framgaffel:
R1gaffel.jpg
Alltså för att ha nånstans att fästa uppgraderade bromsoken ;)

Pinnbultar till toppen har beställts. 12.9 kvalitet med 7,6 mm midja mellan gängorna (m9x1,25 till blocket och m10x1,25 upptill). Dessa kommer att dragas med 50 Nm.
 
Last edited:
Tveksamt om du kommer kunna ladda nåt nämnvärt med så tunna dragstänger.
De är ju i stort sett lika som orginal skruvarna.
Prova
 
Gsxr1000 hade 7 mm midja, 50Nm åtdragning och höll för 1,2 bar med större cylinderdiameter än cbr. Jag tror det håller men bromsningen blir spännande..:gnissla
 
Sådär, nu är en omgång kibblewhite 30-6068 hårda ventilfjädrar på väg till Leksand:tuttar.
Kibblewhite.png
 
Ny kompressordel 20t med ställbar wastegate på väg..:tuttar:tuttar
Håller på att kolla upp om kamaxlar från nyare CBR med mer lyft och duration passar i min topp.:fakta
Försöker mäta upp och tillverka en skärfil för 2 mm topplockspackningdistansen i ett gratisprogram. Lyckades inte ens definiera längden på ett rakt streck igår, nya tag idag:huvet
 
Ny kompressordel 20t med ställbar wastegate på väg..:tuttar:tuttar
Håller på att kolla upp om kamaxlar från nyare CBR med mer lyft och duration passar i min topp.:fakta
Försöker mäta upp och tillverka en skärfil för 2 mm topplockspackningdistansen i ett gratisprogram. Lyckades inte ens definiera längden på ett rakt streck igår, nya tag idag:huvet

Solidworks finns t.ex på piratbukten och det är ganska enkelt att lära sig :tummenupp
Gratisprogram brukar va bökiga :brinnerup
 
Angående topp packning så tog jag med en skiva av packningen till skäraren och det blev bara 40 euro st. En annan firma ville ha 3 dubbelt! Så det lönar sig att kolla runt :)

Vad siktar du på för effekt?
 
Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman

Vi har fotograferat en 100 ...

MV Agusta återgår till 100% eget ägande

MV Agusta Motor S.p.A. till...

MV Agusta åter självständigt

MV Agusta Motor S.p.A. till...

Back
Top