Honda CBR 900 -98 problem hastighetsgivare. fel motor..

lexuz78

Ny medlem
Gick med
5 Apr 2016
Ort
Gislaved
Hoj
86 Kawasaki gpz 600r, 96 Honda Cbr900
Hej! ny här på sporthoj. Tänkte köpa en Cbr 900 årsmodell 98. Dock har ägaren bytt motor på den och det verkar som han har fått 97 års modell. Så placering av hastighetsgivaren stämmer ej. Går det att fixa så man kan koppla hastighetsgivaren från 97 till mätarna på 98?
Tacksam för snabba svar. Ska gå och titta på motorcykeln under veckan.
 

lexuz78

Ny medlem
Gick med
5 Apr 2016
Ort
Gislaved
Hoj
86 Kawasaki gpz 600r, 96 Honda Cbr900
Alternativt blir väl att montera eftermarknads mätare. Har läst i flera tråd ang besiktning med cykeldator monterad. Kan jag få igenom den med det, så att man kan åka lite med den under tiden? Vet ej om det finns nya regler. Dock så läste jag att den måste vara belyst iaf. De klackar ej ned på att originalmätaren är ur funktion?
Tack för era svar/tips.
 

swlabr

Sporthojsnörd
Gick med
17 Nov 2011
Ort
Stockholm
Hoj
1984, Suzuki GSX400FWS; 1996 Honda CBR900RR Fireblade
Jag vet inte hur du ska göra, men här är två sidor ur manualen för 96-97 om det är till någon hjälp.
IMG_0522.JPGIMG_0523.JPG
 

Unknowing

Ny medlem
Gick med
13 Oct 2015
Ort
Umeå
Hoj
Obefintlig
Vet du varför/på vilket vis givaren inte passar?

Motorcyklar från -75 eller tidigare har inget krav på hastighetsmätare (om jag inte har missförstått allt nå väldigt). Sitter det dock en mätare på så måste den fungera. Hur Polis/bes.man då ställer sig till att du skulle ha en fungerande och en "trasig" vet jag inte. Monterar du en eftermarknads och tar bort orginal så är du grön tills problemet är löst åtminstone.

Krav på eftermarknadsmätare är som du säger att den ska vara upplyst, och inte visa för låg hastighet. Jag vet att många har använt sig utav cykeldatorer förut. Om detta fortfarande är möjligt, eller om man har infört någon minimistorlek eller liknande, har jag ingen aning om.
 

swlabr

Sporthojsnörd
Gick med
17 Nov 2011
Ort
Stockholm
Hoj
1984, Suzuki GSX400FWS; 1996 Honda CBR900RR Fireblade
Letade lite på nätet, och här ser man sensorn för 98:an. Sitter inte på samma ställe, ser ut som mitt på växellådsblocket mellan tanken och sadeln.
Skärmklipp 98 1.jpgSkärmklipp 98 2.jpg
 
Last edited:

ThomasS

Gudomlig sporthojare
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Timrå
Hoj
zx10r
Jag har för mig att det sitter hastighetsmätarwire till framhjulet på den 1996 som vi har i garaget.
 

lexuz78

Ny medlem
Gick med
5 Apr 2016
Ort
Gislaved
Hoj
86 Kawasaki gpz 600r, 96 Honda Cbr900
Tack! Jo, hittade information om det på nätet. Motorcykeln är årsmodell 98, dock verkar den motorn han monterade vara från 97. Sensorn sitter hö fram,på en axel där vad jag förstod.
Vet ej hur signalerna till instrumenten ser ut. Så verkar som att man får byta instrumentpanel till eftermarknads. Fanns nån på two-strocke på nätet. Någon som har svar angående besikta med cykeldator? Tänkte snabb rep så man kan åka lite med den innan man byter ut delarna.
 

Unknowing

Ny medlem
Gick med
13 Oct 2015
Ort
Umeå
Hoj
Obefintlig
Letade lite på nätet, och här ser man sensorn för 98:an. Sitter inte på samma ställe, ser ut som mitt på växellådsblocket mellan tanken och sadeln.
View attachment 429076View attachment 429077

Det är alltså samma kontakt, men den sitter på en plats längre bort? Då bör det ju räcka med längre kablage, eller är jag ute och cyklar nu?

TS. Online tycks många ha besiktat framgångsrikt med cykeldator, vissa bes.män har blivit griniga men godkänt.
 

swlabr

Sporthojsnörd
Gick med
17 Nov 2011
Ort
Stockholm
Hoj
1984, Suzuki GSX400FWS; 1996 Honda CBR900RR Fireblade
Tack! Jo, hittade information om det på nätet. Motorcykeln är årsmodell 98, dock verkar den motorn han monterade vara från 97. Sensorn sitter hö fram,på en axel där vad jag förstod.
Vet ej hur signalerna till instrumenten ser ut. Så verkar som att man får byta instrumentpanel till eftermarknads. Fanns nån på two-strocke på nätet. Någon som har svar angående besikta med cykeldator? Tänkte snabb rep så man kan åka lite med den innan man byter ut delarna.
Vad jag ser på bilderna jag postat så sitter sensorn på 96-97 strax ovanför växelpedalen på vänster sida, på 98:an sitter den istället mitt på växellådan. 96-97 verkar dessutom vara kopplad via en 3-pols kontakt nånstans under tanken, medan 98:an verkar gå direkt till en 20-pols kontakt vid instrumentpanelen. Vad jag minns också från en gång jag kikade på en 98:a så har den en delvis lcd-panel - minns inte exakt vad lcd:n visade -, medan 96-97 är helt analog med visare.

Edit: fel där. Sensorerna sitter på olika ställen. Men bägge kopplas först in i en trepolskontakt. Därifrån går det vidare till instrumentpanelen.
 
Last edited:

lexuz78

Ny medlem
Gick med
5 Apr 2016
Ort
Gislaved
Hoj
86 Kawasaki gpz 600r, 96 Honda Cbr900
Jepp, helt annorlunda sensorer och placering. Så det går nog ej att få den att funka med original hastighetsmätare. Det övriga funkar som det ska. Vet ej om det skulle funka med speed healer som jag läst om. Många som bygger om sina cbr och monterar 600 4fi mätare på dem.
 

swlabr

Sporthojsnörd
Gick med
17 Nov 2011
Ort
Stockholm
Hoj
1984, Suzuki GSX400FWS; 1996 Honda CBR900RR Fireblade
Kände att nåt fattades bland mina bilder...
Så här kommer en till:
Skärmklipp 98 3.jpg
Summan om man tittar på allt detta är att sensorerna ser inte helt lika ut.
De är placerade på olika ställen.
Man testar dem på exakt samma sätt - snurra på bakhjulet och mät 0-5V vid instrumentpanelen, tändningen på.
Vid instrumentpanelen på 97 ska kontakten vara en black/red(+) och green/black(-).
Vid instrumentpanelen på en 98 ska kontakten vara en pink/green(+) och green/black(-).
Såväl 97 som 98 kopplas in i en trepolskontakt.
Denna kollas genom att koppla ur, slå på tändning, mät samma volt som batteriet.
Trepolskontakten black/brown(+), green/black(-).
Det verkar ju väldigt likt elektriskt förutom färgen på pluskabeln vid instrumentpanelen.
 
Last edited:

lexuz78

Ny medlem
Gick med
5 Apr 2016
Ort
Gislaved
Hoj
86 Kawasaki gpz 600r, 96 Honda Cbr900
Tack för tipset!!! Ska kolla om det går att väcka liv i den...
 
Nyheter
Honda laddar fullt på eldrivna fordon

I samband med 2024 års Busi...

Marc Márquez flyttar till Ducatis fabriksteam

Marc Márquez ersätter Enea ...

Ducati Diavel V4 vinner designpriset ”Red Dot: Best of the Best”

Ducati Diavel V4 har utsett...

Resultatlista – Custom Bike Show

Custom Bike Show är tveklös...

Ducati Diavel V4 vinner ”Red Dot: Best of the Best”

Ducati Diavel V4 har utsett...

Nu gäller prövotid för AM-körkortet

En ändring i körkortslagen ...

Custom Bike Show imorgon!

Portarna till campingen är ...

BMW visar upp konceptmodellen R20

BMW har visat upp på en hel...

Prövotid på AM-körkortet införs

En ändring i körkortslagen ...

2025 års motocrossmodeller från Husqvarna

Husqvarna Motorcycles har p...

Top