Honda CBR 600RR 2006 skramlande ljud?!

aeriksson

Ny medlem
Gick med
20 Apr 2012
Ort
Gävle
Hoj
2004 Yamaha R1
Hallå!

Fick problem med min CBR600RR i juli då jag hörde ett rasslande ljud, typ som att en skruv sitter lös.

Stannade och lyssnade på tomgången men då var den tyst, varvade lite och konstaterade att det rasslade vid 4000rpm.

Googlade lite och kom fram till att kamkedjespännaren brukade fela på dessa modeller. Beställde en ny original men samma fel kvarstod, beställde en manuell spännare och monterade och spännde enligt instruktioner. Men felet kvarstår.

Någon som har någon idé vad det kan vara ? Lr är det bara att bita i det sura äpplet och öppna upp motorn och se efter?
 
Kanske är en dum fråga men har du kollat så inte någon av avgasrörfästena är lösa?


Skickat från min iPhone med Tapatalk
 
Kollat och allt sitter fast, efter allt lyssnande så är jag rätt säker det kmr innifrån motorn .....

- - - Updated - - -

Exupventilen ? Vad har den för funktion ?:confused:
 
Kopplingen kan börja skramla rätt fort. Jag var på väg hem från jobbet och hade kört ca 2 mil när ett svagt knackande ljud började höras.

Efter 6 mil var jag helt övertygad att ett vevstaks lager hade gett upp o puttrade hem i 30km sista milen.

Det visade sig att lammellerna hade knackat sig glappa i kopplingskorgen så efter att ha monterat ny kopplingskorg o lamell paket så var det knäpptyst.

Värt att kolla i mitt fall skulle spelet mellan korgen och lammeler vara 0,2mm o när jag rev var spelet 1,1 mm och det skrammlade satan.
 
Vi måste veta hur många mil den gått för att utesluta kamkedja och släpor helt. Ex om Kamkedja och släpor gått långt kan släpor börja klappra mot en vägg i kedjehuset de hjälper då inte att man spänner kedjan max. Jag hittade just de felet på en XT 350 men då är den känd för att äta upp en av släporna så de börjar klappra. Jag vet inte om din modell lider av detta problem (troligen inte) men googla gärna på det för säkerhets skull.
Kan även vara en ventil so fastnat i lite öppet läge så ventilspelet blir för stort.
Jag skulle även kollat muttern för primärdrevet på vevaxeln att den inte skallrat loss en aning så drevet kan klappra. De är vanligt fel på många modeller men jag vet inte om de händer på din modell?

Gjorde en snabb googling och hittade direkt fel på kamkedjesläpor på din modell. De ger rasslande ljud vid vissa varvtal. Kolla filmen!

https://www.youtube.com/watch?v=T1tKW5t1-hw
 
Last edited:
Vi måste veta hur många mil den gått för att utesluta kamkedja och släpor helt. Ex om Kamkedja och släpor gått långt kan släpor börja klappra mot en vägg i kedjehuset de hjälper då inte att man spänner kedjan max. Jag hittade just de felet på en XT 350 men då är den känd för att äta upp en av släporna så de börjar klappra. Jag vet inte om din modell lider av detta problem (troligen inte) men googla gärna på det för säkerhets skull.
Kan även vara en ventil so fastnat i lite öppet läge så ventilspelet blir för stort.
Jag skulle även kollat muttern för primärdrevet på vevaxeln att den inte skallrat loss en aning så drevet kan klappra. De är vanligt fel på många modeller men jag vet inte om de händer på din modell?

Gjorde en snabb googling och hittade direkt fel på kamkedjesläpor på din modell. De ger rasslande ljud vid vissa varvtal. Kolla filmen!

https://www.youtube.com/watch?v=T1tKW5t1-hw


Den har gått 2000 mil. Lät ju inge roligt det han surra om i klippet, förutom oljepumpen bakom där så sitter det nånting nere i sumpen också ? Vad jag kunde tyda det till, lät ju som han skulle ha en helt ny motor x)

Får bända upp kåpan och kika hur släporna ser ut då!
 
Den har gått 2000 mil. Lät ju inge roligt det han surra om i klippet, förutom oljepumpen bakom där så sitter det nånting nere i sumpen också ? Vad jag kunde tyda det till, lät ju som han skulle ha en helt ny motor x)

Får bända upp kåpan och kika hur släporna ser ut då!

2000 mil bör släporna klara tycker man men de verkar som många har problem med missljud från ca 4000---6000varv på både 600an och den större motorn och de förekommer under många årgångar. De flesta får dem tyst med manuell sträckare men många har inte fått dem tyst förrän de bytt bägge släporna oavsett hur de sett ut. Någon snubbe såga till en kil av plast skärbräda och kilade ut en av släporna för att få tyst på sin hoj. En sak/test du kan göra är att starta motorn och varva upp den tills missljudet hörs. Prova sträcka kamkedjan lite överdrivet mycket och lyssna om den ändrar sig i ljudet. Efter test slacka sträckaren till normal sträckning. Om ljudet ändras till lägre eller högre så tyder det på slitna släpor.
 
2000 mil bör släporna klara tycker man men de verkar som många har problem med missljud från ca 4000---6000varv på både 600an och den större motorn och de förekommer under många årgångar. De flesta får dem tyst med manuell sträckare men många har inte fått dem tyst förrän de bytt bägge släporna oavsett hur de sett ut. Någon snubbe såga till en kil av plast skärbräda och kilade ut en av släporna för att få tyst på sin hoj. En sak/test du kan göra är att starta motorn och varva upp den tills missljudet hörs. Prova sträcka kamkedjan lite överdrivet mycket och lyssna om den ändrar sig i ljudet. Efter test slacka sträckaren till normal sträckning. Om ljudet ändras till lägre eller högre så tyder det på slitna släpor.

Okey ska prova det och återkomma! Tack för alla snabba svar !

Köpte hojjen i våras och körde 300 mil innan det blev missljud i den. Sedan har tiden runnit iväg då jag först fick vänta på originalspännaren från lelles samt sedan beställde jag en manuell APE sträckare ifrån usa och nu är det ju gameover med körningen för iår...någon som vet nån sida som har honda reservdelar såsom packningar och grejer till motorn ?

Körde ktm 690 smc förra säsongen så har handlat mycket på lelles men verkar inte ha jätte mycket till honda..
 
Bikebandit i Usa är bra att handla av och billiga men kolla vad de blir med frakt och skatt för dollarn är bet högre nu än då jag köpte därifrån. ohttps://www.bikebandit.com/oem-parts
 
Tjabba!

Inge fel på skenorna till kedjan. Reagera på att kedjan till oljepumpen är slak.

Någon som kan bekräfta att det inte ska va slack på den ?? Kändes helt fel bara första intryck
 
Vafan finns de ingen sträckare på den de va snopet ! Den ser dock ut att vara tillräckligt spänd de är nog ok. Och tänker man på milen den gått ska kedjan hålla 2000 mil utan problem tycker man. Men för säkerhets skull Googla på denna kedja om de verkar vara ett problem redan vid 2000 mil.


Näe ska va utan spännare men hittar inget hur pass spänd den ska vara...
 
Nu har jag bytt både kamkedja med alla släpor samt oljepumpskedjan, fortfarande samma rassel vid 4-6k varv. HJÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄLP!!!!!!! :mad:
 
De va otur..... Testa trycka in o släppa kopplingen just vid de varvtalet där de låter mest. Ljudet kan ändras en aning även på en ok hoj men om de blir stor skillnad kan felet va i kopplingen. Ventilkoll hade varit bra också.
 
Nyheter
MotoGP-säsongen avslutas i stor stil

Den traditionella finalbild...

Återkallelse av KTM 125, 250, 390 och 990 DUKE-modeller från årsmodell 2024

Är din KTM bland dem som sk...

Nordic Sport & Event sammanfattar 2025 års GGN

Pressrelease; Visby, 2025-1...

2026 års YAMAHA XSR900 GP

Yamahas Sport Heritage-seri...

Yamaha firar 70 år med klassiska Supersport-färger

Yamaha Motor firar sitt 70-...

Smarta garageprylar från IVON!

IVON motorcykellyft, 450 ki...

Med ny V-twin och monocoque-ram

Ducati presenterar nya Hype...

Slutstrid i MotoGP

MotoGP-säsongen börjar lida...

CFMOTO V4 SR-RR

CFMOTO presenterade sitt pr...

Honda V3R 900 E-Compressor

Honda V3R 900 E-Compressor ...

Back
Top