Honda CBR 600- Laddningproblem?

Mr-Andersson

Ny medlem
Gick med
13 May 2004
Ort
Skara
Hoj
KTM 990 superduke
Har problem med min Honda cbr 600 årsmod 93.
Märkte för några dagar sen att batteriet knappt orka dra runt startmotorn,för att senare inte dra runt alls. Jag laddade då upp bateriet fullt och provade igen, men samma visa. bra till en början för att senare bara bli sämra och sämre. :va
Har sökt om detta problem men inte hittat nån tråd. Nån som har nån idé var det e för fel/del som krånglar
Tackasam för svar.

MVH: Johan
 
Sirsuperjohan skrev:
Har problem med min Honda cbr 600 årsmod 93.
Märkte för några dagar sen att batteriet knappt orka dra runt startmotorn,för att senare inte dra runt alls. Jag laddade då upp bateriet fullt och provade igen, men samma visa. bra till en början för att senare bara bli sämra och sämre. :va
Har sökt om detta problem men inte hittat nån tråd. Nån som har nån idé var det e för fel/del som krånglar
Tackasam för svar.

MVH: Johan

Hade samma problem på min -92. Laddar det om du har lamporna av när du kör?
 
Är väl ett standard fel på dem. Bara att byta laddningen. Generatorn, laddningsregulatorn.
Edit för långsam
 
Nån som har nått tips hur jag lättast byter laddregulator???
pris???

tack för all svar :)
 
Sirsuperjohan skrev:
Nån som har nått tips hur jag lättast byter laddregulator???
pris???

tack för all svar :)

Hade samma problem på min cbr900. Hittade en sida som väldigt bra visade hur man enkelt felsöker om det är generatorn eller laddregulatorn. Kan dessvärre inte hitta den nu :( Men sök på google om "rectifier" då regulator och likriktare är samma box (om det nu är liknande på cbr600 som cbr900). Jag instämmer i kören att det är något av ett "standardfel" på dessa, antagligen för att de blir för varma och s.a.s. brinner upp.
Till CBR900 fanns det "original" samt tredjeparts "heavy duty" med riktiga kylflänsar. Jag tog den senare och kletade dit lite datorkylpasta á la arctic silver. Vore väl själve den om den skulle brinna nu.
Jag betalade ca 1200 för en "heavy duty", sprillans ny. Kolla med MC-skrotar, de kan ha begagnade för gissningsvis 3-500 bagis.
 
En ny laddningsregulator kostar 1500:-. Den sitter på höger sida utanpå bakramen under sadeln. En fyrkantig manick med ett kontaktstycke innehållande fem kablar.
 
Mät upp spänningen mellan polerna på batteriet med motorn igång. Är ju lite onödigt att byta laddregulatorn om det inte är den som spökar.
Skulle kunna vara kortis i batteriet också, då brukar det fungera bra när det är nyladdat men sen dra ur på en par dagar.
 
Sirsuperjohan skrev:
Har problem med min Honda cbr 600 årsmod 93.
Märkte för några dagar sen att batteriet knappt orka dra runt startmotorn,för att senare inte dra runt alls. Jag laddade då upp bateriet fullt och provade igen, men samma visa. bra till en början för att senare bara bli sämra och sämre. :va
Har sökt om detta problem men inte hittat nån tråd. Nån som har nån idé var det e för fel/del som krånglar
Tackasam för svar.

MVH: Johan


Jag har samma problem med min CBR 600F trodde att det var batteriet...
 
Jag har också laddnings problem på min fireblade 94-94:a
den laddar 18v nu om man varvar upp lite.
så skulle du hitta fler laddningsregulatorer så så skicka bara ett pm till mej.
för de är väll de som spökar då.
hade de där problemet att hastighetsmätaren ramlar i botten när lysrt är på å så förra sommaren. Nytt batteri i våras så ha den gått bra tills nu då den kocka batteriet.
Så nu vill jag inte förstöra de tredje batteriet
 
Nyheter
Motorsportsalongen i Örebro!

Jag tog en snabb avstickare...

Honda CB 1000 GT bjuder på sportig komfort

Det är ingen lätt uppgift H...

KTM: ”Det är helt klart vägen framåt.”

Rajiv Bajaj, 58, VD för den...

Framtidens hjälmar är här!

Bland finesserna finns ljus...

Öhlins, som under många år ...

Bridgestone lanserar nytt sportdäck

Bridgestone har presenterat...

Ny Suzuki-importör

Suzuki SV-7 GX var en av Su...

Suzuki byter importör!

Suzuki SV-7 GX var en av Su...

MotoGP-säsongen avslutas i stor stil

Den traditionella finalbild...

Återkallelse av KTM 125, 250, 390 och 990 DUKE-modeller från årsmodell 2024

Är din KTM bland dem som sk...

Back
Top