Honda CBR 600 FS Sport (02) ?

flöjt

Ny medlem
Gick med
13 Jul 2003
Hoj
GSR 750 -12
Är det en lite udda hoj eller? Det kryllar ju inte direkt av de på blocket t ex..
Vad skiljer den mot den vanliga CBR 600an 02? Eller CBR 600an kanske hette så då :confused:

Hur står den sig mot en R6:a från 00? De verkar ligga i samma prisklass...

Den vanliga heter f. S i fs står för sport lite bättre klipp alltså.
r6 funkar bättre på bana medans honda är bättre för vardaglig körning. Sen är det mest en smak sak, själv skulle jag aldrig i helvete köpa Yamaha!

Nått som talar för skramlahan är reservdelar, det finns drösvis sen går den fort på bana med. Men (min) honda är snabb fan så det beror nog som vanlig på vem som har händerna på styret.
björn

Last edited:
FSen är lite annulunda, det tydligaste är att den inte har en "limpsadel".
Sen ska det tydligen vara lite annan utväxling mellan växlarna samt ett kugg större bakdrev orginal.
Minns inte om det var någon förändring i elektroniken men det vet säkert någon annan?

Det finns en till salu på www.helahojen.se för 55K. Typ nyskick. Säkert prutbar oxå.

Edit: Mot en R6 så är det ingen stor skillnad. Båda är moderna, sportiga 600.
Själv tycker jag R6 inte är snygg men en röd/svart Honda är riktigt fin.

Last edited:
Victor skrev:

Ehh... har du kört båda? Om inte borde du inte svarat, om du har det och inte märkte nån skillnad så...ja då vette fan...

R6an är är en del vassare, körställningen är mycket sportigare. Växellådan är är klonkig i R6an medans hondan är som att skära i smör med en varm kniv..mm. Om du har möjligthet så testa båda, smaken är som baken!

Cbren är mer touring helt enkelt, därmed inte sagt att den inte är sportig. (Men vafan den har ju gummi på fotpinnarna tom...TOURING! :hihi )

Last edited:
Victor skrev:

Asså tycker du det??? Vad kommer här näst?? Att en rad 4 är lika en v-twin?? :va Det är STOR skillnad mellan R6a och R6a så kom inte o säg att R6a och CBR 600FS har små skillnader... :7peta
/En som har kört CBR 600FS och äger en R6a.. :yoparty

Fs.en saknade även centralstöd och vägde därav lite mindre. Har även för mej att den hadde hårdare ventilfjädrar så att den skulle tåla lite mera varv.

/Sleven #16

skoteridioten skrev:
Är det en lite udda hoj eller? Det kryllar ju inte direkt av de på blocket t ex..
Vad skiljer den mot den vanliga CBR 600an 02? Eller CBR 600an kanske hette så då :confused:

Hur står den sig mot en R6:a från 00? De verkar ligga i samma prisklass...
Ska du bara köra på gata ta då cbr,en fin hoj och ovanlig,R6,a typ 00-02
världens dussinhoj men fin den också på sitt vanliga vis...

skoteridioten skrev:
Jo det var just den jag såg.. :gnissla
Nån som vill köpa en skoter? :brinnerup

Inte om det är den som du har på bilden _______
<-.______________________________________|

:tungan :D :tummenupp

Last edited:
Suomalainen skrev:
Ehh... har du kört båda? Om inte borde du inte svarat, om du har det och inte märkte nån skillnad så...ja då vette fan...

Såklart är det viss skillnad. Men för en kille som inte har kort och ska köpa sin första hoj, tror du att det spelar nån roll? Båda är bra hojar.
Sitter han och väger mellan en CBR och en R6 så tycker jag att det är utseendet som avgör. För en sån stor praktisk skillnad är det inte.

Vad tyckte du själv var sån fantastisk skillnad då?

Tzr_Racing skrev:
Inte om det är den som du har på bilden _______
<-._________________________

:tungan :D :tummenupp

Mjomenvisst, den är det :tummenupp

Jag får tacka all som har kommit med vettiga svar, men jag vill veta mer :)
Varför jag har börjat fundera på FS:en nu är ju för att den helt klart ser sportigare ut än en vanlig f...
Så jag undrar, är den mycket sportigare än den vanliga F:en eller är det bara en "touringhoj" med fräckare kläder? Jag kommer med största sannolikhet att besöka nån bana under sommaren.
Och när en 01-02 FS kostar lika mycket som en -00 (i vissa fall t o m -99) R6, så börjar man ju undra hur mycket bättre R6an egentligen är.

Edit:Sen, kan man ju även lägga till ett par k och köpa en GSX-R 750 -00..som iaf på pappret borde vara överlägsen dessa två 600:or :)

Last edited:
skoteridioten skrev:
Mjomenvisst, den är det :tummenupp

Jag får tacka all som har kommit med vettiga svar, men jag vill veta mer :)
Varför jag har börjat fundera på FS:en nu är ju för att den helt klart ser sportigare ut än en vanlig f...
Så jag undrar, är den mycket sportigare än den vanliga F:en eller är det bara en "touringhoj" med fräckare kläder? Jag kommer med största sannolikhet att besöka nån bana under sommaren.
Och när en 01-02 FS kostar lika mycket som en -00 (i vissa fall t o m -99) R6, så börjar man ju undra hur mycket bättre R6an egentligen är.

Edit:Sen, kan man ju även lägga till ett par k och köpa en GSX-R 750 -00..som iaf på pappret borde vara överlägsen dessa två 600:or :)

De flesta som rejsar med lite äldre CBR:er har en FS.
Men det jag menar med att alla hyffsat moderna hojar är bra är att du inte kommer vara snabbare/bättre på din första bankörning oavsett om du har en R6 eller en CBR.

Victor skrev:
De flesta som rejsar med lite äldre CBR:er har en FS.
Men det jag menar med att alla hyffsat moderna hojar är bra är att du inte kommer vara snabbare/bättre på din första bankörning oavsett om du har en R6 eller en CBR.

Säg inte det... fotpinnarna sitter tex mycket högre på R6, vilket gör att de inte skrapar i backen direkt. Vilket de säkert gör på första körningen... Det kan tex vara lite srkämmande, och om inte annat irriterande. Och så är r6an anbbare på rakan, där kan vilken nybörjare som helst va snabb! :yoparty

För att svara på ditt förra inlägg så ber jag dig se mitt förra, drog de stora skillnaderna där. Och om du inte själv inte märkt dessa så har jag inte mer att tillföra...och defenetivt inte du. (menat på ett vänligt sätt)

Jag vet inte om jag tror att en R6 från -00 är snabbare än en CBR från -02.
De bänkningar jag sett har det diffat ett par hästar hit och dit, med råge inom felmarginalerna. Och om det gör en snabbare på rakan är tveksamt, jag tror nog att utgångsfarten spelar större roll. Eller en fet förare...

Angående körställning så vet jag faktiskt inte så bra nej, jag tycker båda är ganska så bekväma orginal och ganska obekväma med låga clipon och höga fotpinnar.
Fotpinnarna verkar sitta lågt på nästan alla hojar orginal tycker jag, eller så är det för att man inte är van att hänga av så mycket på de första bankörningarna.

Det är kanske sant att jag inte har så mycket att tillföra, men oavsett vad han väljer så kommer han bli nöjd. Det är min fasta övertygelse.

Edit:Sen, kan man ju även lägga till ett par k och köpa en GSX-R 750 -00..som iaf på pappret borde vara överlägsen dessa två 600:or :)[/QUOTE]

årets hojj 2 år i rad! kan inte va fel! visst.....600cc är grymma,men det är inte kul i längden att ligga och varva som ett stålsvin! visserligen om man ska ligga och hetsa 1000cc så får man behandla 750`n som en 600cc, faan! gixxer 750 är som en TVI taktare!!! :Bugar grym hoj som jag är JÄVLIGT nöjd med!!!

sen va det ju det här med vad som sitter bakom styret åxå...... :rolleyes:

Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...