Honda CBR 600 FS Sport (02) ?

Hade själv en CBR600FS och tyckte den var en hur sjysst hoj som helst. Stabil som fan och skön att köra. Personligen skulle jag aldrig velat bytt den mot en R6 av olika orsaker, även fast suomalainens R6 var vassare än min dåvarande FSport ;)

Till suoma's uttalanden vill jag bara säga: Jag är tjockare än han, satsar inte lika hårt när vi kör på bana, dels för att jag tycker att mitt tempo räcker till och skulle jag öka känns de som misstagen kan börja närma sig.. så han tyckte väl att hans R6 var ett riktigt spjut så det är väl där han jämför heh :tungan :hihi :pannkyss
De ggr jag kört på bana så har mina pinnar tagit i men är helt övertygad om att det är jag som suttit/sitter fel helt enkelt. Pinnarna tog i rätt ofta men knäna tog inte i alls till en början, men visst sitter fotpinnarna lägre än på R6an. Fast det är ju bara att skaffa ett par jackupplates, lr vafan de heter, om man nu vill få upp dem.


Alla tycker så olika... när man själv körde hans R6a kändes de som man satt på nån förkrümpt förh..., äckligt när man skulle vända på vägen och märkte att händerna tog i tanken, ovant antar jag. Ville direkt tillbaks till hondan. Hondan kändes bara som en skönare hoj överlag. Man kände sig hemma direkt.

Får du möjlighet så prova båda som många redan nämnt. R6 är en bra, raceinspirerad hoj som är säkert vassare men hondan är också en skön och snygg (mer raceinspirerad för gata kanske? lite allround) hoj med fint & jämt register... så tyckte jag iaf. En bra 'förstahoj' som många säkert uppfattar som förlåtande. Fast pressar man för hårt och har digital handled så behöver den inte alltid vara så förlåtande. Effekt finns så det räcker och blir över... åtminstone till en nybörjare.

Sen är det så mycket annat man kan väga in. Serviceintervaller, tillgång till prylar osv. Där har ju yamahan fördelar.

Ähh fan vad jag svamlar, bara mina högst personliga åsikter... Bäst är att du själv skaffar dig en uppfattning genom att provköra de båda när tillfälle ges, så märker du nog säkert rätt snabbt vilken du vill ha.

MM.. garanti är ju skönt också. :) Fick jag nytta av iaf när kamkedjesträckaren ville strula sig lite, som det gör ibland på dessa cbr600or

Jag, Hondaälskare? Neeeeeeee! :D

Ett kort på min gamla pärla :)
 
Tias skrev:

Tack för ett grymt bra svar! :Bugar
Hmm, Hondan känns ju nu som ett vettigare val.. Försäkringen lär ju vara en hel del billigare än R6an.

Men "...när kamkedjesträckaren ville strula sig lite, som det gör ibland på dessa cbr600or".
Är det vanligt? Tog det lång tid att fixa?
Läste även en annons på blocket om en snubbe som hade ett reklamationsarbete på växellådan att fixa.
Eftersom jag förmodligen endast kommer använda hojen vår-sommar, så vill man ju gärna inte ha den i garaget en del av tiden. Men det är kanske hugget som stugget mellan hojarna, just R6an lär väl ha nån sjukdom den med antar jag.

Hur stor skillnad är det på FS 01 vs. 02?


Schysst bild, den är ju fan inte så himla ful alltså :tungan
 
skoteridioten skrev:
Hur stor skillnad är det på FS 01 vs. 02?

Ingen skillnad, däremot är kamkjedjesträckaren nått som man ska byta med jämna mellanrum eller när det börjar låta illa. Tar typ en halvtimma och en ny kostar.. Jag vet faktiskt inte.
 
Victor skrev:
Ingen skillnad, däremot är kamkjedjesträckaren nått som man ska byta med jämna mellanrum eller när det börjar låta illa. Tar typ en halvtimma och en ny kostar.. Jag vet faktiskt inte.

Aha, så det var inte så allvarligt som det lät som..va bra :)
 
En skillnad mellan 01- och -02 är väl dekalplacering på sidokåporna iaf... känns ju viktigt :rolleyes: :tungan

Kamkedjesträckaren sitter ju lite malplacerad på hondan (jämfört med tex R6an) så lite arbete blir det även om det ska vara enkelt att byta :)
Pilligt att komma åt...

En ny kamkedjesträckare kostar runt tusingen om jag inte missminner mig.

Byte av dessa ska man säkert göra med vissa mellanrum och när de börjar låta illa. Problemet är att de är kanske lite väl ofta på dessa (inte alla naturligtvis).

Här finns en liten tutorial om du vill se (visserligen på en cbr600f -00 men det ser likadant ut i princip)
http://www.bossturbo.com/cbr/howto_cct.shtml
 
skoteridioten skrev:
Aha, så det var inte så allvarligt som det lät som..va bra :)


Sist ville dom byta mer än bara sträckaren... garantijobb iof för tias men annars hade det nog blitt dyyyrt. Är inte insatt vad, när, hur, kostnad, osv...

Berätta heeela storyn nu matte, så han hajar att honda är iiinge bra... hehe
 
Suomalainen skrev:
haha... inse Tias, hondan är slöööö!! typ som 125:a ;)

Nu tror jag nog att skoteridioten är en smart kille men det är sånna uttalanden som leder till nån form av märkesrasism. Det finns så många bra hojar och som nybörjare så anser jag (fortfarande) att det i princip kvittar. Saker som pris/ vart säjlaren bor och sånt är nog viktigare.
Hur snabb man är har väldigt lite att göra med hojen.
Tex så skulle många här på forumet lätt köra ifrån mig på typ en motard, eller Mattias som lätt körifrån mig på en CBR från -91.
Men å andra sidan så kör jag med lätthet ifrån dig oavsett vilken hoj du har :tungan
Det är iofs ett bra tecken att folk stanna på "sina" märken för de är så nöjda.
Men jag tycker nog att omväxling förnöjer och kan lätt tänka mig att köpa en Yamaha som jag inte haft sen FS-1an jag hade i tonåren.
 
Victor skrev:
Nu tror jag nog att skoteridioten är en smart kille men det är sånna uttalanden som leder till nån form av märkesrasism. Det finns så många bra hojar och som nybörjare så anser jag (fortfarande) att det i princip kvittar. Saker som pris/ vart säjlaren bor och sånt är nog viktigare.
Hur snabb man är har väldigt lite att göra med hojen.
Tex så skulle många här på forumet lätt köra ifrån mig på typ en motard, eller Mattias som lätt körifrån mig på en CBR från -91.
Men å andra sidan så kör jag med lätthet ifrån dig oavsett vilken hoj du har :tungan
Det är iofs ett bra tecken att folk stanna på "sina" märken för de är så nöjda.
Men jag tycker nog att omväxling förnöjer och kan lätt tänka mig att köpa en Yamaha som jag inte haft sen FS-1an jag hade i tonåren.

Tror ingen tar det inlägget på allvar... bara jävlas med tias.

han blir nog skitnöjd som du säger vilken han än tar, men han ville veta skillnader. Det fick han, sen om de skillnaderna spelar roll för honom i början är en annan femma.

Att hojen har minimal betydelse kontra förare är väl ingen diskussion som ens behövs tas upp??

Aja, jag har nog inget mer o tillföra och ska sluta spamma sönder tråden.
Gonatt grappar o sejjer!
 
Victor skrev:
Nu tror jag nog att skoteridioten är en smart kille men det är sånna uttalanden som leder till nån form av märkesrasism. Det finns så många bra hojar och som nybörjare så anser jag (fortfarande) att det i princip kvittar. Saker som pris/ vart säjlaren bor och sånt är nog viktigare.
Hur snabb man är har väldigt lite att göra med hojen.
Tex så skulle många här på forumet lätt köra ifrån mig på typ en motard, eller Mattias som lätt körifrån mig på en CBR från -91.
Men å andra sidan så kör jag med lätthet ifrån dig oavsett vilken hoj du har :tungan
Det är iofs ett bra tecken att folk stanna på "sina" märken för de är så nöjda.
Men jag tycker nog att omväxling förnöjer och kan lätt tänka mig att köpa en Yamaha som jag inte haft sen FS-1an jag hade i tonåren.

Sant sant, jag är öppen för alla märken, oavsett om det gäller skotrar, bilar eller hojar.. T ex så finns det 5 olika märken av snöskotrar på marknaden idag, jag har hittils gått igenom 4 av de.. ;)

Dock så skulle det ju vara lite intressant att höra mer om detta: "Sist ville dom byta mer än bara sträckaren... garantijobb iof för tias men annars hade det nog blitt dyyyrt. Är inte insatt vad, när, hur, kostnad, osv..."

Tias, hur ofta lär man byta kamkedgesträckaren då?

Edit:Jag kan ju lägga till att om att klaffar så ska hojen användas så ofta som möjligt.. Har 5 mil till jobbet t & r, sen nöjesåkning på det osv.. :)
 
Last edited:
Chrizze skrev:
Den vanliga heter f. S i fs står för sport lite bättre klipp alltså.
r6 funkar bättre på bana medans honda är bättre för vardaglig körning. Sen är det mest en smak sak, själv skulle jag aldrig i helvete köpa Yamaha!
:D :D
 
Hmm..
Enligt specarna på hojtorget.nu, så är CBR 600 F och CBR 600 FS i stort sett identiska.
Det enda som skiljer de åt (förutom utseende), är att "Sport" har 4mm kortare axelavstånd samt väger 1kg mindre. Det var ett tungt centralstöd..
Iofs, utväxling och drevning är skiljer sig med.

Det som inte står är om det skiljer något mellan stötdämpare? Jag har hört rykten om att den vanliga CBR:en ska vara "tourig" och svampig i fjädringen, stämmer det, eller är det bara nåt påhittat rykte?
 
Last edited:
Hade någon PDF-fil förr som tog upp skillnaderna mellan f och fs mer i detalj men den är spårlöst borta.

Du har PM förresten
 
skoteridioten skrev:
Hmm..
Enligt specarna på hojtorget.nu, så är CBR 600 F och CBR 600 FS i stort sett identiska.
Det enda som skiljer de åt (förutom utseende), är att "Sport" har 4mm kortare axelavstånd samt väger 1kg mindre. Det var ett tungt centralstöd..
Iofs, utväxling och drevning är skiljer sig med.

Det som inte står är om det skiljer något mellan stötdämpare? Jag har hört rykten om att den vanliga CBR:en ska vara "tourig" och svämpig i fjädringen, stämmer det, eller är det bara nåt påhittat rykte?

De där 4mm kan kanske vara det större bakdrevet? För det är samma sving och 4mm är inte mycket direkt.
Om den är svampig i fjädringen har jag ingen aning om, jag har Öhlinare bak.
Men har en hoj gått långt så kan det vara ide att byta olja i gaffeln.

Nån var inne på ventilfjädrar, det kan vara så att de är hårdare. Jag har fått för mig att det var nått med tänningen men är inte alls säker. Den största skillnaden är somsagt drevning och att växlarna ligger tätare på FS.
 
Nyheter
Michael Schumachers Honda Fireblade såld på auktion

Michael Schumachers Honda F...

Dags för Mälaren runt 2025 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti 202...

Retrohoj från Honda presenterad på Suzuka

Under 46:e Coca Cola 8-timm...

Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...

Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...

Dragracing-EM på Tierp Arena 7-10 augusti

Den 7–10 augusti 2025 förva...

Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

Back
Top