Honda CBR 1000RR 08-

Någon som har koll på olika åtdragningsmoment? Vad jag än ska ändra/montera så fastnar jag vid hänvisningar till åtdragningsmoment. Fireblade -10. Denna gång gäller det handtagen...:va:confused:
 
Hej har köpt ett oljefilter till min 08a, Det är Honda orginal, med betäkning 15410-MCJ-505 och är osäker om det passar på min hoj då detta är mycket mindre. Tack för svar på förhand.

Jesper
 
Fick du någon klarhet i din fråga eller? Köpte också ett dylikt i somras men blev osäker nu när jag bytte och såg att varken storlek eller perforering var densamme!

Mvh Mårten
 
Tjenare! Har äntligen köpt min drömhojj :) 1000RR8
Undrar också över krashpuckar som man inte behöver borra i kåporna? Nån som har några som verkar ok och kan tipsa om dessa?

Jag jagar främst en hugger till bakhjulet nu. Idag sitter ett 180/50 i bak, men jag kommer nog byta till 190/55. Nån som kan tipsa om nå skysst kina hugger som kan passa för sån profil.. eller gör alla det? =)

Bild på älsklingen.. tragiskt att man hann med 10 mil och sedan fick lägga undan den för vintern!
bassblade2.jpg
 
Vad kör ni med för belägg? (Kör enbart bana...)

bättre sent än aldrig, har kört på SBS 809DC 2 säsonger, billigt som attan från UK, senast blev 590kr / set inkl frakt ;-)
Det enda de inte är riktigt bra på är regn, de kräver en viss underhållsvärme.
Själv har jag tävlat och kört bandagar/träningar med dom i regn, kör bara nog fort så är det inga problem dock :hihi (om beläggen hinner kallna i regnet så kör man för sakta pungt)
 
Tja Håkan, såg länkarna men de va bara motorskydd i dom :)
Har du föresten tips på bromsbelägg fram för gata samt länk till UK butik med skyssta priser? :)
 
Tja Håkan, såg länkarna men de va bara motorskydd i dom :)
Har du föresten tips på bromsbelägg fram för gata samt länk till UK butik med skyssta priser? :)

Jag har tävlat i 2 år med min cbr och har ännu inga "krashpuckar", det är bara motorskydd på, puckarna förstör mer vid en krash än skyddar är min åsikt.
ofta "fastnar" puckarna i nånting (curbs, asfaltskanter etc) och skickar iväg hojen åt h-vete eller knäcker motorfästen där de ofta är fästa.

bromsbelägg för gata? det är bara o ta några sintrade, SBS 809HS skulle jag testat för gatåkning, 20£ / set på e-bay

Typ eller nåt... det är så länge sen jag åkte landsväg så jag vetifan... orkar inte åka långsamt ;-) på bana slipper man snyten, löv, bilar, träd, grus o annat skit på vägarna

Vill man testa nåt som har bett utav helvete utan att kompromissa på nånting (bäst bett i både torrt och vått) så testa SBS 809DS (2600kr/set hos greven http://www.grevensmcdelar.com/default.asp?c=shop&cat=229&subcat=361&id= )
håller länge också så skräms inte av priset, för landsvägsåka lär de hålla rätt länge även under aktiv körning.
Du kommer INTE ångra dig!
 
TackTack! Kör nog på SBS809HS
Blir det lite seriösare åka så ska jag kolla upp DS!
 
Last edited:
Sorry för ännu en dum fråga som ni säkert suckar åt =)

Har suttit och läst mig blodig om däck.. inte blir jag nå smartare för det...
Behöver nytt bakdäck och funderar på profilen 190/55 isället för 190/50. Nån som kan tipsa om riktigt skyssta däck, mest inspirerad gatkörning men även en dag i veckan på rörken.
 
Kan med varm hand rekommendera Pirelli SuperCorsa SP, grymt fäste som räcker till riktigt snabba tider på bana. Med 55-profil får du dessutom mer gummi mot asfalten.
 
Kan med varm hand rekommendera Pirelli SuperCorsa SP, grymt fäste som räcker till riktigt snabba tider på bana. Med 55-profil får du dessutom mer gummi mot asfalten.
Fast inte om det är blött eller kallt, då är de däcken helt värdelösa.
För åretruntkörning med inspirerad banåkning då och då skulle jag istället gå på Dunlop Sportmax - SportSmart.

SportSmart_tcm386-70625.jpg
http://www.dunlop.eu/dunlop_euen/mc/tyres/on_road/Sportmax_SportSmart.jsp

190/55 blir helt rätt, det blev en helt annan hoj när jag valde 55 istället för 50 profil, den styr nästan själv och man blir bara så glad!
 
Kan med varm hand rekommendera Pirelli SuperCorsa SP, grymt fäste som räcker till riktigt snabba tider på bana. Med 55-profil får du dessutom mer gummi mot asfalten.

Oom du läser frågan igen, skulle du fortfarande rekommendera de? :va

"mest inspirerad gatkörning men även en dag i veckan på rörken."

Jag håller med Maverick_ou812, Dunlop Sportsmart är riktigt nice.
Annars funkar Michelin Power Pure också riktigt bra och jag upplever att de har marginellt bättre fäste när det är blött än Dunlopdäcken.
 
Jag vill även rekommendera Metzeler m5 interact. Jag har åkt på både M5 och sportsmart och vill påstå att M5 inger bättre förtroende än vad sportsmart. Med sportsmart fick jag lite släpp både fram och bak på bladen, tror dock att det mest beror på att det är mycket effekt i bladen. Med M5 blir släppen inte lika dramatiska, de har dock klart kortare livslängd.
 
Tja!
Det blev Metzeler M5, fick sånt kanonpris på dom så det va bara att slå till. Skönt att de verkar vara ok däck då ;)


Sorry, ännu en fundering och önskan om tips..
Ska slå till på drivpaket. Är inte ute efter värre drag eller att kunna wheela på alla växlar :)
Vad ska man köra för storlek på kuggarna. Orginal är 15/42 tror jag?..
Försöker hitta svarta drev och röd kedja.. Kan bli hett på helsvart hojj :)
 
Sorry, ännu en fundering och önskan om tips..
Ska slå till på drivpaket. Är inte ute efter värre drag eller att kunna wheela på alla växlar :)
Vad ska man köra för storlek på kuggarna. Orginal är 15/42 tror jag?..
Försöker hitta svarta drev och röd kedja.. Kan bli hett på helsvart hojj :)

16-42 är väl orginal, så 15-42 blir hyffsat bra ;)
Jag kör med 16-45 för att lite mindre kedjeslitage... Www.gearingcommander.com
 
Har jag fattat det rätt, med 16-43 så blir växlingen kortare, får växla tidigare och mer acceleration?
Har inte hinnit köra speciellt mycket, men det va svårt att köra. På annat än 1 el 2an i stan nu :)
 
Fast inte om det är blött eller kallt, då är de däcken helt värdelösa.
För åretruntkörning med inspirerad banåkning då och då skulle jag istället gå på Dunlop Sportmax - SportSmart.

View attachment 372607
http://www.dunlop.eu/dunlop_euen/mc/tyres/on_road/Sportmax_SportSmart.jsp

190/55 blir helt rätt, det blev en helt annan hoj när jag valde 55 istället för 50 profil, den styr nästan själv och man blir bara så glad!
Har tyvärr inte testat Dunlops SportSmart ännu, finns risk för att de åker på under kommande säsong på gatfälgarna.
Håller dock inte med om att SuperCorsa är "värdelösa" på vått underlag, de är inte bäst, men det finns betydligt sämre.



Oom du läser frågan igen, skulle du fortfarande rekommendera de? :va

"mest inspirerad gatkörning men även en dag i veckan på rörken."

Jag håller med Maverick_ou812, Dunlop Sportsmart är riktigt nice.
Annars funkar Michelin Power Pure också riktigt bra och jag upplever att de har marginellt bättre fäste när det är blött än Dunlopdäcken.

Jag var av samma åsikt som dig 2009 ang Michelin Pure, numera anser jag dem som rent ut sagt farliga!
SuperCorsa tar vatten bättre samt talar om på bana när man närmar sig gränsen jämfört med Pure.
Pure toksläpper både på blött och högre tempo på bana:fakta
 
Har tyvärr inte testat Dunlops SportSmart ännu, finns risk för att de åker på under kommande säsong på gatfälgarna.
Håller dock inte med om att SuperCorsa är "värdelösa" på vått underlag, de är inte bäst, men det finns betydligt sämre.





Jag var av samma åsikt som dig 2009 ang Michelin Pure, numera anser jag dem som rent ut sagt farliga!
SuperCorsa tar vatten bättre samt talar om på bana när man närmar sig gränsen jämfört med Pure.
Pure toksläpper både på blött och högre tempo på bana:fakta

Såklart du ska ha sportsmart på gatfälgarna ;) men nästa säsong blir det väl mera vattenskoter än hojåka fina sommardagar.
 
Nyheter
En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman

Vi har fotograferat en 100 ...

MV Agusta återgår till 100% eget ägande

MV Agusta Motor S.p.A. till...

MV Agusta åter självständigt

MV Agusta Motor S.p.A. till...

Kurviger – Appen som hittar vägarna du inte visste att du ville köra

Att köra motorcykel handlar...

Nya europeiska riktlinjer ska höja kvaliteten på avancerad MC-utbildning

I samband med MotoGP-racing...

Back
Top