Honda CBR 1000RR 08-

Har tyvärr inte testat Dunlops SportSmart ännu, finns risk för att de åker på under kommande säsong på gatfälgarna.
Håller dock inte med om att SuperCorsa är "värdelösa" på vått underlag, de är inte bäst, men det finns betydligt sämre.

Jag var av samma åsikt som dig 2009 ang Michelin Pure, numera anser jag dem som rent ut sagt farliga!
SuperCorsa tar vatten bättre samt talar om på bana när man närmar sig gränsen jämfört med Pure.
Pure toksläpper både på blött och högre tempo på bana:fakta

Har själv inte testat Supercorsa men att Pure skulle vara kass på blött känner jag absolut inte igen och då har jag kört ca 1500mil med Pure varav ungefär hälften på bana senaste 2 säsongerna, deras våtgrepp är riktigt nice och jag kände mig väldigt bekväm även när det regnade... speciellt även när det var kallt (vår/höst)... funkar också att hålla ett hyffsat tempo på bana i regn med dem.
Hade några Pirelli nånting nånting (banåkardäck) på första bladen och de blev såphala så fort det blev lite blött, efter ett tvåhjulssläpp i kurva så åkte jag hem och bytte dem (och kalsongerna).

Sportsmarten släpper dock "snällare" än Power Pure dock tidigare, jag upplevde Power pure som ganska på/av när det kommer till att släppa.

Vi ska äga på vattnet nästa år Tobbe, helt klart:)
Men inte lika mycket som på hoj:rock

Nä precis! Jag ska ju komma ner under 1:15 på gåsen nästa år. Måste göra det för att köra ifrån en trevlig farbror på en geggmoppe :) Får ta och lura på den där dragkroken till din R1:a nästa säsong så vi kan ta vattenskotern på släp på bombarrundorna :yoparty

Nä precis! Jag ska ju komma ner under 1:15 på gåsen nästa år. Måste göra det för att köra ifrån en trevlig farbror på en geggmoppe :) Får ta och lura på den där dragkroken till din R1:a nästa säsong så vi kan ta vattenskotern på släp på bombarrundorna :yoparty

1.11.58 är tiden att slå på Åsen:tummenupp

Nej nu har vi lånat tråden länge nog, låt oss återgå till den underbara blade-tråden det skall vara:yoparty

Har jag fattat det rätt, med 16-43 så blir växlingen kortare, får växla tidigare och mer acceleration?
Har inte hinnit köra speciellt mycket, men det va svårt att köra. På annat än 1 el 2an i stan nu :)

16-42 eller 16-43 gör inte speciellt stor skillnad

Surfa in på http://www.gearingcommander.com/ och kolla själv

Ska du göra en förändring rekommmenderar jag iallafall 15-42 (alt 16-45), topphastigheten känns lite ointressant egentligen, det blir lite roligare att köra med 15-42 :)

Tja!
Tack.. jo jag kollade på på länken men fattade det inte riktigt =)
Det blev så att jag kör på orginal 16/42. Brutalt tung väntan på våren nu.

Tja!
Tack.. jo jag kollade på på länken men fattade det inte riktigt =)
Det blev så att jag kör på orginal 16/42. Brutalt tung väntan på våren nu.

Välj märke, modell, årtal så dyker orginaldrevning upp, sen kan man ändra lite och se vilken hastighetsskillnad på de olika växlarna och varvtal... easypeasy

Blev till slut orginalbromsarna och orginal storlek på drev. Får nog möjlighet att testa på lite andra drev sen.

Dags nu för oljebyte/filter.
Försökt läsa på mig om olja/filter men det verkar ju finnas hur många åsikter som helst här haha.
Vad kör ni med för nåt på era hojjar?

Blev till slut orginalbromsarna och orginal storlek på drev. Får nog möjlighet att testa på lite andra drev sen.

Dags nu för oljebyte/filter.
Försökt läsa på mig om olja/filter men det verkar ju finnas hur många åsikter som helst här haha.
Vad kör ni med för nåt på era hojjar?

Jag brukar köra med servicekitet (Olja, Oljefilter samt oljepluggsbricka) från Honda själva... vet att oljan är delsyntet men det är ändå det som rekommenderas av Honda så why not. Sen gör jag två-tre byten per år.

Ok kanon!
Har hunnit med ganska mycket på hojjen nu.. och imorgon ska jag troligen ge mig på drivpaketsbytet.

Funderar kring en sak som jag såg på youtube...
Hojjen har orginalt en gummipackning på framdrevets baksida.. mitt DRIVEN drev har det inte.
Blir det inte någon skillnad på hur framdrevet sitter då? Kan det finnas risk att man måste använda en spacer eller nåt sånt?

Byte tändstift 2008

Tjenare.
Ska ge mig på att byta tändstift på CBR 1k8.
Nån som kan ge lite tips? Räcker det med att lyfta bort tankdummy, vinkla upp tanken och ta bort luftfilter för att komma åt och byta?
Behövs specialverktyg eller nåt annat?
Extremt tacksam för råd.. kanske ska försöka ge mig på detta imorgon.

Köpte samma filter av den lokale Honda handlaren som menade att det används på i stort sätt alla Hondor med plåtfilter med gänga. För säkerhets skull efter att ha läst detta inlägg och kollat runt lite på webben så ringde jag Honda i Göteborg som bekräftade att det är rätt filter till min 2010 Blade. :banana

Dags för nya sulor ! Kör ni med 190/50 eller 55 profil ?
Jag fick rådet av en Metzelerrepresentant att prova 190/55 och hej vad hojen blev rolig på banan! Kommer definitivt att fortsätta med 55. Har även provat 200 men kan inte påstå att det gjorde mig lyckligare.

Back