Honda CBR 1000 RR Fireblade SP

He rik

----:)----
Gick med
8 Aug 2006
Ort
Karlstad
Hoj
rd 500-84 R6-08 DR350-95
Som vanligt på SH så diskuterar hälften äpplen och hälften päron. Visst är 190hk ett monster i sig och att utnyttja dom på gata är omöjligt. En valfri literklubba från 2005 och uppåt har mer effekt än vad man behöver på gatan. Dock på banan så är det en enorm skillnad på 2005 och 2016 men att vi har någon i Sverige som skulle vara snabbare pga dom 10 extra hk som vissa hojar ger är löjeväckande. Däremot kan det göra skillnad på rakan på Mantorp eller Anderstorp men den skillnaden kan lätt ätas upp av ett bra chassie i kurvorna. Kan någon verkligen tänka sig att Honda skulle göra ett chassie som är underlägset någon?

Meeen, med 10hk mindre kommer du aldrig förbi den som är långsammare in i böj pga. lite sämre chassi och lyckas du äntligen med det så kör han förbi dig på nästa raka. ;)
 

Fordon

Gudomlig sporthojare
Gick med
14 Oct 2010
Ort
Täby
Hoj
Saknas
Fast, lyssnar man på elitförarna i MotoGP så vill i princip alla av dem hellre ha en hoj som svänger bättre/stannar bättre än en hoj med 5 extra hästar.
Om allt annat är lika så är mer hästar bättre, förutsatt att användbarheten/tillgängligheten av hästarna också är likvärdig.

Tex så är en hoj med 200 hästar som har ett effektband som är så trasigt att du har 10 hästar upp till 14000 rpm, sedan en idiotökning till 200 vid 14500 fantastiskt mycket sämre än samma hoj med 100 hästar och ett linjärt register.

Jo fast nu gällde det inte det. Nu fanns det inte "färre hästar och bättre fjädring/chassie". utan samma fina hoj men enbart effekten som skiljde. Lika lättkörd med 2hk som med 400hk.

Mitt exempel är draget till sin spets, så någon annan får inte komma in och justera eller lägga till då :fakta
Jag är dessutom övertygad om att elitförarna i MotoGP vill ha de extra fem hästarna om de har att välja på dem, eller ingenting.

Jag förstår hur du tänker men det är inte helt rätt ...
som exempel kan man ta en enduro. jag har en 450 den har mycket effekt, men jag kör fortare på en 250 när det är brötig enduro. Det är samma chassi men motorerna skiljer.
450, är snabbare rakt fram eller i tung sand. Är det knixig så är 250 snabbare. Det handlar bl.a. om tröghetsmomentet i motorn som vill att hojen inte vill ändra riktning. eller att om man inte kan nyttja effekten (förarförmåga eller yttre omständigheter) så kan det vara en belastning med mycket effekt :va

Det man tjänar på gungorna förlorar man på karusellen :fakta

Slutsats: Mer effekt, är inte alltid bättre

Enduro och cross skiljer sig alldeles för mycket för att kunna jämföras mot sporthojar på en slät asfaltsbana.:banana
 

Fordon

Gudomlig sporthojare
Gick med
14 Oct 2010
Ort
Täby
Hoj
Saknas
Mina tankar när jag skrev detta var på deras effektmonster H2R med 326 hästar (även i viss mån H2:an med sina 210 hästar). Visst......det är långtifrån någon dussinmaskin och kommer aldrig att gå som banhoj såklart (tror knappast att någon H2:a kommer att gå som banhoj heller) Men de har ändå gjort ett 326 hästars monster, och du och jag kan köpa den (om banken beviljar lån) men det är en maskin som sina 326 hästar till trots ändå inte gör mig snabbare på banan.....

Sedan har de ju fina banmaskiner också som ZX10:an och zx6:an.....såklart !

Du skulle inte vara snabbare med en H2R på Anderstorp än en zx6r? :D På raksträckorna så tjänar du flera sekunder per varv. Jag är övertygad om att alla skulle vara snabbare med en standard H2R vs en standard zx6r.

Och för att förtydliga; det handlar inte om Y förare vs X förare utan samma bokstavsförare på samma hoj.
 

R-1000

Live for nothing or die for something
Gick med
25 Sep 2004
Ort
Stockholm och Dalarna
Hoj
Ducati Monster 1200 -15
Sitter vi verkligen och spekulerar per automatik att nya hondan kommer hamna efter på rakorna? Grundat på att den på pappret har 10 hästar mindre? Hayabusa väger bly, har mindre hästar och slår alla literklubbor på fingrarna på rakorna. Med undantag för några videos där sopor kör busorna. Aerodynamik ffs, glöm inte helhet. Honda har ju inte släppt en hoj 2017 som ska få stryk av alla.. Det fattar ni väl,,, eller? :smasha:brynad
 

He rik

----:)----
Gick med
8 Aug 2006
Ort
Karlstad
Hoj
rd 500-84 R6-08 DR350-95
Sitter vi verkligen och spekulerar per automatik att nya hondan kommer hamna efter på rakorna? Grundat på att den på pappret har 10 hästar mindre? Hayabusa väger bly, har mindre hästar och slår alla literklubbor på fingrarna på rakorna. . Aerodynamik ffs, glöm inte helhet. . masha:brynad

Nej, så långa rakor finns inte på någon bana. . .
 

Yzf R1

R_is_for_Respect
Gick med
29 Dec 2012
Ort
Halland
Hoj
YZF-R1
Du skulle inte vara snabbare med en H2R på Anderstorp än en zx6r? :D På raksträckorna så tjänar du flera sekunder per varv. Jag är övertygad om att alla skulle vara snabbare med en standard H2R vs en standard zx6r.

Och för att förtydliga; det handlar inte om Y förare vs X förare utan samma bokstavsförare på samma hoj.

Jag är långsammare än dig i alla fall............sådeså !

Nä men allvarligt så tror jag att jag är snabbare på zx6:an - Och det är av en rent ekonomisk anledning - Jag skiter i om jag klotar zx6:an (eller min R1:a) men hade inte velat krascha 500 000 kr.
 
Last edited:
Gick med
16 Oct 2007
Ort
Gustavsberg
Hoj
Honda XL 250s, -81, Pinarello -00, Ridley -06, Specalied -10, Cervelo -12, Canyon -14,, Suzuki TL 1000R -99, KTM 1290 SA -16. Vivace- 19.Husqvarna 300TE -20, KTM 890 Duke R -22
Enduro och cross skiljer sig alldeles för mycket för att kunna jämföras mot sporthojar på en slät asfaltsbana.:banana

Det var bara ett exempel för att Ni skulle förstå.
Många (de flesta) med liter-klubbor har hojar som ligger högt över deras inkompetensnivå. De kan i alla fall inte utnyttja dem till fullo på landsvägen. Många skulle antagligen köra både snabbare och säkrare på en mindre och svagare maskin.
En dresserad chimpans kan köra fort rakt fram ....:crash
 

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Ort
Göteborg
Hoj
Suzuki SV650S -00 såld TriumphSprintRS-01 såld Suzuki GSX1300R -08
En hypotetisk fråga.

Tror ni att det finns någon i Sverige som kan köra någon av de nyaste sporthojarna fullt ut, dvs utnyttja alla 190+ hästar och sätta en tid så snabb på en bana att den limiterande faktorn är hojen och inte föraren?

Vem skulle detta vara så fall?

Kanske
https://www.sporthoj.com/forum/show...BR929-00-vill-BRASSA-på-bakhjul-mm&highlight=

Dags för senaste CBR1000RR 12 år senare ! Eller vänta till 2020 och köpa den som 40-årspresent ?:va

OBS ovan kan innehålla spår av ironi....:)
 

Hoztic

Alltid på väg mot nya mål
Gick med
31 Jan 2005
Ort
S-holm, men med hjärtat i Hedesunda
Hoj
K1300S
Sitter vi verkligen och spekulerar per automatik att nya hondan kommer hamna efter på rakorna? Grundat på att den på pappret har 10 hästar mindre? Hayabusa väger bly, har mindre hästar och slår alla literklubbor på fingrarna på rakorna. Med undantag för några videos där sopor kör busorna. Aerodynamik ffs, glöm inte helhet. Honda har ju inte släppt en hoj 2017 som ska få stryk av alla.. Det fattar ni väl,,, eller? :smasha:brynad
Och oavsett några hästar hit eller dit så kommer Watz och kör cirklar runt en på en 125-räcer iaf :hihi
 

Mr_Firestorm

Gudomlig sporthojare
Personal
Gick med
9 Jun 2003
Ort
Avesta
Hoj
Suzuki Gsx650f och Sfv650
Själv skulle jag aldrig titta på specifikationerna när jag köper sporthoj. Man kör ju inte hoj på papperet! Jag har tidigare ägt och kört (gata och bana) med i tur och ordning gsxr 1000, R1a och Fireblade. Samtliga av årsmodell 2002. På papperet är firebladen sämst. För mig var den överlägsen favorit.
 

Svenne100

Snart i ett staket nära dig
Gick med
28 Jun 2008
Ort
Lund
Hoj
Triumph Street Triple R -10
Ena stunden är det supertrist att alla sporthojar liknar varandra, men andra stunden är det oacceptabelt att Honda har 10 hk mindre än de andra. Jag anar dubbelmoral från kollektivet :tungan
 
Gick med
16 Oct 2007
Ort
Gustavsberg
Hoj
Honda XL 250s, -81, Pinarello -00, Ridley -06, Specalied -10, Cervelo -12, Canyon -14,, Suzuki TL 1000R -99, KTM 1290 SA -16. Vivace- 19.Husqvarna 300TE -20, KTM 890 Duke R -22
Det är väl inte bara antalet hästar som är intressant , utan även storlek på dem ...?
 

Zafiro

Sporthojsnörd
Gick med
21 Sep 2014
Ort
Kävlinge
Hoj
Yamaha Tracer9 GT - 2021
Är det fullblods arabhästar eller islandshäst vi pratar om?
skillnad på hästar och hästar.
 

Alatalo

The Build Quality Police
Gick med
11 Jul 2010
Ort
Kalix
Hoj
YZF-R7
Förgasarhästar...!

Alla vet att de är starkare än insprutningshästar. Det har stått på sporthoj.
 

CBR1

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Feb 2015
Ort
Här eller där
Hoj
aprilia
Men hur är det med färgalternativen då, gogglat och bara sett den i röd-blå-vit.
Inget fel på HRC färgerna men något alternativ borde finnas kan jag tycka.
 

Alatalo

The Build Quality Police
Gick med
11 Jul 2010
Ort
Kalix
Hoj
YZF-R7
En sak som har gått de flesta journalister och forumexperter förbi är att Firebladen faktiskt kommer med elektroniskt kontrollerad fjädring, det vill säga Öhlins så kallade "Smart EC" system. Alltså samma typ av fjädring som R1M och Panigale S haft sedan 2015. Kompressions- och returdämpning fram och bak justeras kontinuerligt utifrån vad hojen gör just nu (accar, bromsar, svänger, whiiilar, topspeedar, med mera). Naturligtvis med stora möjligheter till personliga anpassningar såväl som manuell justering.

Denna hoj är uppenbarligen redan sågad av forumpanelen då den uppges ha tio hästar mindre än värsta konkurrenten. Jag tror däremot att detta kommer att bli en kanonhoj. Honda lägger alltid stor vikt vid väghållning och körbarhet och denna hoj är garanterat inget undantag.
 

Ulvhamne

Kraschmongo
Gick med
16 Oct 2010
Ort
Byhålan
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
En sak som har gått de flesta journalister och forumexperter förbi är att Firebladen faktiskt kommer med elektroniskt kontrollerad fjädring, det vill säga Öhlins så kallade "Smart EC" system. Alltså samma typ av fjädring som R1M och Panigale S haft sedan 2015. Kompressions- och returdämpning fram och bak justeras kontinuerligt utifrån vad hojen gör just nu (accar, bromsar, svänger, whiiilar, topspeedar, med mera). Naturligtvis med stora möjligheter till personliga anpassningar såväl som manuell justering.

Denna hoj är uppenbarligen redan sågad av forumpanelen då den uppges ha tio hästar mindre än värsta konkurrenten. Jag tror däremot att detta kommer att bli en kanonhoj. Honda lägger alltid stor vikt vid väghållning och körbarhet och denna hoj är garanterat inget undantag.

Jo, jag hörde det nånstans, lite spexigt.
SP2an låter ju ganska intressant med, synd att man inte har en ganska rejäl bunt pengar till en sån. :D
 

Hultqvist

Ny medlem
Gick med
29 Mar 2009
Ort
Örebro
Hoj
Ingen just nu
En sak som har gått de flesta journalister och forumexperter förbi är att Firebladen faktiskt kommer med elektroniskt kontrollerad fjädring, det vill säga Öhlins så kallade "Smart EC" system. Alltså samma typ av fjädring som R1M och Panigale S haft sedan 2015. Kompressions- och returdämpning fram och bak justeras kontinuerligt utifrån vad hojen gör just nu (accar, bromsar, svänger, whiiilar, topspeedar, med mera). Naturligtvis med stora möjligheter till personliga anpassningar såväl som manuell justering.

Denna hoj är uppenbarligen redan sågad av forumpanelen då den uppges ha tio hästar mindre än värsta konkurrenten. Jag tror däremot att detta kommer att bli en kanonhoj. Honda lägger alltid stor vikt vid väghållning och körbarhet och denna hoj är garanterat inget undantag.

Du får inte ha för höga kvar på oss forummedlemmar. Det som spelar roll är ju:

Minst 200hk på veven, lättbytta glödlampor, helst ljuddämpare som ser ut som motogp hojarnas (skit i ljud och avgaskrav!) och färgsättning! Hur hojarna beter sig chassimässigt är sekundärt vettu.
:)
 
Nyheter
Härlig uppslutning på kortegen i Sydnärke!

Den traditionsenliga mc-kor...

Eldrivna Oruga Unitrack

Oruga Unitrack, en motorcyk...

Circuit de Barcelona-Catalunya storsatsar

Gran Premi de Catalunya Mot...

Lunchhälsning från Merzouga!

Bästa ökenguiden, Jordi Arc...

Rapport från Marocko: Dag 1

Vi bekantar oss med lokalin...

Godmorgon från Erfoud!

Provkörning pågår: läckra Yamaha XSR 900 GP

Sandy kör XSR 900 GP All...

Bike på Ténéré Spirit Experience i Marocko!

Yamahas fabriksteam i Rally...

Besök oss på BikeDagarna i Trollhättan!

Årets BikeDagar har precis ...

Besök oss på BikeDagarna i Trollhättan!

Årets BikeDagar har precis ...

Top