Honda CBR 1000 RR Fireblade SP

Som vanligt på SH så diskuterar hälften äpplen och hälften päron. Visst är 190hk ett monster i sig och att utnyttja dom på gata är omöjligt. En valfri literklubba från 2005 och uppåt har mer effekt än vad man behöver på gatan. Dock på banan så är det en enorm skillnad på 2005 och 2016 men att vi har någon i Sverige som skulle vara snabbare pga dom 10 extra hk som vissa hojar ger är löjeväckande. Däremot kan det göra skillnad på rakan på Mantorp eller Anderstorp men den skillnaden kan lätt ätas upp av ett bra chassie i kurvorna. Kan någon verkligen tänka sig att Honda skulle göra ett chassie som är underlägset någon?

Meeen, med 10hk mindre kommer du aldrig förbi den som är långsammare in i böj pga. lite sämre chassi och lyckas du äntligen med det så kör han förbi dig på nästa raka. ;)
 
Fast, lyssnar man på elitförarna i MotoGP så vill i princip alla av dem hellre ha en hoj som svänger bättre/stannar bättre än en hoj med 5 extra hästar.
Om allt annat är lika så är mer hästar bättre, förutsatt att användbarheten/tillgängligheten av hästarna också är likvärdig.

Tex så är en hoj med 200 hästar som har ett effektband som är så trasigt att du har 10 hästar upp till 14000 rpm, sedan en idiotökning till 200 vid 14500 fantastiskt mycket sämre än samma hoj med 100 hästar och ett linjärt register.

Jo fast nu gällde det inte det. Nu fanns det inte "färre hästar och bättre fjädring/chassie". utan samma fina hoj men enbart effekten som skiljde. Lika lättkörd med 2hk som med 400hk.

Mitt exempel är draget till sin spets, så någon annan får inte komma in och justera eller lägga till då :fakta
Jag är dessutom övertygad om att elitförarna i MotoGP vill ha de extra fem hästarna om de har att välja på dem, eller ingenting.

Jag förstår hur du tänker men det är inte helt rätt ...
som exempel kan man ta en enduro. jag har en 450 den har mycket effekt, men jag kör fortare på en 250 när det är brötig enduro. Det är samma chassi men motorerna skiljer.
450, är snabbare rakt fram eller i tung sand. Är det knixig så är 250 snabbare. Det handlar bl.a. om tröghetsmomentet i motorn som vill att hojen inte vill ändra riktning. eller att om man inte kan nyttja effekten (förarförmåga eller yttre omständigheter) så kan det vara en belastning med mycket effekt :va

Det man tjänar på gungorna förlorar man på karusellen :fakta

Slutsats: Mer effekt, är inte alltid bättre

Enduro och cross skiljer sig alldeles för mycket för att kunna jämföras mot sporthojar på en slät asfaltsbana.:banana
 
Mina tankar när jag skrev detta var på deras effektmonster H2R med 326 hästar (även i viss mån H2:an med sina 210 hästar). Visst......det är långtifrån någon dussinmaskin och kommer aldrig att gå som banhoj såklart (tror knappast att någon H2:a kommer att gå som banhoj heller) Men de har ändå gjort ett 326 hästars monster, och du och jag kan köpa den (om banken beviljar lån) men det är en maskin som sina 326 hästar till trots ändå inte gör mig snabbare på banan.....

Sedan har de ju fina banmaskiner också som ZX10:an och zx6:an.....såklart !

Du skulle inte vara snabbare med en H2R på Anderstorp än en zx6r? :D På raksträckorna så tjänar du flera sekunder per varv. Jag är övertygad om att alla skulle vara snabbare med en standard H2R vs en standard zx6r.

Och för att förtydliga; det handlar inte om Y förare vs X förare utan samma bokstavsförare på samma hoj.
 
Sitter vi verkligen och spekulerar per automatik att nya hondan kommer hamna efter på rakorna? Grundat på att den på pappret har 10 hästar mindre? Hayabusa väger bly, har mindre hästar och slår alla literklubbor på fingrarna på rakorna. Med undantag för några videos där sopor kör busorna. Aerodynamik ffs, glöm inte helhet. Honda har ju inte släppt en hoj 2017 som ska få stryk av alla.. Det fattar ni väl,,, eller? :smasha:brynad
 
Sitter vi verkligen och spekulerar per automatik att nya hondan kommer hamna efter på rakorna? Grundat på att den på pappret har 10 hästar mindre? Hayabusa väger bly, har mindre hästar och slår alla literklubbor på fingrarna på rakorna. . Aerodynamik ffs, glöm inte helhet. . masha:brynad

Nej, så långa rakor finns inte på någon bana. . .
 
Du skulle inte vara snabbare med en H2R på Anderstorp än en zx6r? :D På raksträckorna så tjänar du flera sekunder per varv. Jag är övertygad om att alla skulle vara snabbare med en standard H2R vs en standard zx6r.

Och för att förtydliga; det handlar inte om Y förare vs X förare utan samma bokstavsförare på samma hoj.

Jag är långsammare än dig i alla fall............sådeså !

Nä men allvarligt så tror jag att jag är snabbare på zx6:an - Och det är av en rent ekonomisk anledning - Jag skiter i om jag klotar zx6:an (eller min R1:a) men hade inte velat krascha 500 000 kr.
 
Last edited:
Enduro och cross skiljer sig alldeles för mycket för att kunna jämföras mot sporthojar på en slät asfaltsbana.:banana

Det var bara ett exempel för att Ni skulle förstå.
Många (de flesta) med liter-klubbor har hojar som ligger högt över deras inkompetensnivå. De kan i alla fall inte utnyttja dem till fullo på landsvägen. Många skulle antagligen köra både snabbare och säkrare på en mindre och svagare maskin.
En dresserad chimpans kan köra fort rakt fram ....:crash
 
En hypotetisk fråga.

Tror ni att det finns någon i Sverige som kan köra någon av de nyaste sporthojarna fullt ut, dvs utnyttja alla 190+ hästar och sätta en tid så snabb på en bana att den limiterande faktorn är hojen och inte föraren?

Vem skulle detta vara så fall?

Kanske
https://www.sporthoj.com/forum/show...BR929-00-vill-BRASSA-på-bakhjul-mm&highlight=

Dags för senaste CBR1000RR 12 år senare ! Eller vänta till 2020 och köpa den som 40-årspresent ?:va

OBS ovan kan innehålla spår av ironi....:)
 
Sitter vi verkligen och spekulerar per automatik att nya hondan kommer hamna efter på rakorna? Grundat på att den på pappret har 10 hästar mindre? Hayabusa väger bly, har mindre hästar och slår alla literklubbor på fingrarna på rakorna. Med undantag för några videos där sopor kör busorna. Aerodynamik ffs, glöm inte helhet. Honda har ju inte släppt en hoj 2017 som ska få stryk av alla.. Det fattar ni väl,,, eller? :smasha:brynad
Och oavsett några hästar hit eller dit så kommer Watz och kör cirklar runt en på en 125-räcer iaf :hihi
 
Själv skulle jag aldrig titta på specifikationerna när jag köper sporthoj. Man kör ju inte hoj på papperet! Jag har tidigare ägt och kört (gata och bana) med i tur och ordning gsxr 1000, R1a och Fireblade. Samtliga av årsmodell 2002. På papperet är firebladen sämst. För mig var den överlägsen favorit.
 
Ena stunden är det supertrist att alla sporthojar liknar varandra, men andra stunden är det oacceptabelt att Honda har 10 hk mindre än de andra. Jag anar dubbelmoral från kollektivet :tungan
 
Det är väl inte bara antalet hästar som är intressant , utan även storlek på dem ...?
 
Är det fullblods arabhästar eller islandshäst vi pratar om?
skillnad på hästar och hästar.
 
Förgasarhästar...!

Alla vet att de är starkare än insprutningshästar. Det har stått på sporthoj.
 
Men hur är det med färgalternativen då, gogglat och bara sett den i röd-blå-vit.
Inget fel på HRC färgerna men något alternativ borde finnas kan jag tycka.
 
En sak som har gått de flesta journalister och forumexperter förbi är att Firebladen faktiskt kommer med elektroniskt kontrollerad fjädring, det vill säga Öhlins så kallade "Smart EC" system. Alltså samma typ av fjädring som R1M och Panigale S haft sedan 2015. Kompressions- och returdämpning fram och bak justeras kontinuerligt utifrån vad hojen gör just nu (accar, bromsar, svänger, whiiilar, topspeedar, med mera). Naturligtvis med stora möjligheter till personliga anpassningar såväl som manuell justering.

Denna hoj är uppenbarligen redan sågad av forumpanelen då den uppges ha tio hästar mindre än värsta konkurrenten. Jag tror däremot att detta kommer att bli en kanonhoj. Honda lägger alltid stor vikt vid väghållning och körbarhet och denna hoj är garanterat inget undantag.
 
En sak som har gått de flesta journalister och forumexperter förbi är att Firebladen faktiskt kommer med elektroniskt kontrollerad fjädring, det vill säga Öhlins så kallade "Smart EC" system. Alltså samma typ av fjädring som R1M och Panigale S haft sedan 2015. Kompressions- och returdämpning fram och bak justeras kontinuerligt utifrån vad hojen gör just nu (accar, bromsar, svänger, whiiilar, topspeedar, med mera). Naturligtvis med stora möjligheter till personliga anpassningar såväl som manuell justering.

Denna hoj är uppenbarligen redan sågad av forumpanelen då den uppges ha tio hästar mindre än värsta konkurrenten. Jag tror däremot att detta kommer att bli en kanonhoj. Honda lägger alltid stor vikt vid väghållning och körbarhet och denna hoj är garanterat inget undantag.

Jo, jag hörde det nånstans, lite spexigt.
SP2an låter ju ganska intressant med, synd att man inte har en ganska rejäl bunt pengar till en sån. :D
 
En sak som har gått de flesta journalister och forumexperter förbi är att Firebladen faktiskt kommer med elektroniskt kontrollerad fjädring, det vill säga Öhlins så kallade "Smart EC" system. Alltså samma typ av fjädring som R1M och Panigale S haft sedan 2015. Kompressions- och returdämpning fram och bak justeras kontinuerligt utifrån vad hojen gör just nu (accar, bromsar, svänger, whiiilar, topspeedar, med mera). Naturligtvis med stora möjligheter till personliga anpassningar såväl som manuell justering.

Denna hoj är uppenbarligen redan sågad av forumpanelen då den uppges ha tio hästar mindre än värsta konkurrenten. Jag tror däremot att detta kommer att bli en kanonhoj. Honda lägger alltid stor vikt vid väghållning och körbarhet och denna hoj är garanterat inget undantag.

Du får inte ha för höga kvar på oss forummedlemmar. Det som spelar roll är ju:

Minst 200hk på veven, lättbytta glödlampor, helst ljuddämpare som ser ut som motogp hojarnas (skit i ljud och avgaskrav!) och färgsättning! Hur hojarna beter sig chassimässigt är sekundärt vettu.
:)
 
Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman

Vi har fotograferat en 100 ...

MV Agusta återgår till 100% eget ägande

MV Agusta Motor S.p.A. till...

MV Agusta åter självständigt

MV Agusta Motor S.p.A. till...

Back
Top