Honda CBR 1000 RR Fireblade SP

Blir alltid lika skoj när man ska försöka diskutera något som är subjektivt objektivt :tungan

Men faktum kvarstår att dom verkar återanvända många "gamla" delar på den och i min åsikt tycker jag det är "billigt". Jag förväntade mig något nytt och fräscht men blev besviken.

Jag ville ha en anledning att gilla Hondan (på pappret och utseendemässigt), men nu blev det bara "mellanmjölk" som någon skrev ovanför :tummenupp

Hojen i övrigt är nog asgrym som föregångaren är och effekten räcker nog för det flesta, men det känns lite off-topic tbh.

Ska bli kul att se hur den håller sig i ett "Superbike shootout" sen :)
 
Du tror alltså att de med en helt standard Fireblade SP 2017 utan problem klarar av att köra minst lika snabbt eller snabbare runt ringen som Lorenzo, Marquez, Stoner eller Rossi ?

Ja geggamojja, det var väl precis det du menade, vavava?
/#72
 
Av alla dessa nya maskiner som jag sett så är nog ändå Suzuki gsxr 1000r den mest spännande maskinen trots att den har så ful utstående framlampa i nosen. Den verkar iaf vara helt ny. Sen hoppas jag att nya r6an kommer bli en riktig screamer. Besvikelsen var nog nya Ducati Supersport S, trodde det va en liten superspor maskin men det visade sig att det är endast en kåplädd Monster. fy va kasst....

Hondan verkar ha samma ram å sving tom som den gamla, garanterat att motorn förutom då vissa småsaker är samma oxå förutom då plasten å elektroniken. Nä kändes lite snålt, hoppas en ny 600 eller en v4 dyker upp från honda snart .
 
Last edited:
En hypotetisk fråga.

Tror ni att det finns någon i Sverige som kan köra någon av de nyaste sporthojarna fullt ut, dvs utnyttja alla 190+ hästar och sätta en tid så snabb på en bana att den limiterande faktorn är hojen och inte föraren?

Vem skulle detta vara så fall?

Kan du dra rullen i botten och hålla i dig till rödmarkeringen? Grattis, du kan utnyttja alla hästar!
 
Du tror alltså att de med en helt standard Fireblade SP 2017 utan problem klarar av att köra minst lika snabbt eller snabbare runt ringen som Lorenzo, Marquez, Stoner eller Rossi ?

BG då om det nu är Nürburgring, han har ju ändå viss vana av knöliga, långa banor.
Hästarna/toppeffekten använder man ju ut på rakorna, i kurvorna är det andra saker på hojen som är begränsande. :fakta Inte ens Rossi och grabbarna ger full mutter från apex.
 
Alltså, kan denna hoj för mellanmjölk :rofl ska bli intressant när den ställs mot dom övriga i ett ban-test. Stumma rakt på test osv. Nu ska jag äta upp några kanelbullar som blev kvar från igår, med laktosfri lättmjölk :rock
 
Att världens största mc-tillverkare inte kan matcha vad konkurrenten kunde för 8 år sedan (BMW) får då inte mig att utbrista -Wow!
 
En hypotetisk fråga.

Tror ni att det finns någon i Sverige som kan köra någon av de nyaste sporthojarna fullt ut, dvs utnyttja alla 190+ hästar och sätta en tid så snabb på en bana att den limiterande faktorn är hojen och inte föraren?

Vem skulle detta vara så fall?

Lukas Bäckström, Daniel Falemo???
 
Som vanligt på SH så diskuterar hälften äpplen och hälften päron. Visst är 190hk ett monster i sig och att utnyttja dom på gata är omöjligt. En valfri literklubba från 2005 och uppåt har mer effekt än vad man behöver på gatan. Dock på banan så är det en enorm skillnad på 2005 och 2016 men att vi har någon i Sverige som skulle vara snabbare pga dom 10 extra hk som vissa hojar ger är löjeväckande. Däremot kan det göra skillnad på rakan på Mantorp eller Anderstorp men den skillnaden kan lätt ätas upp av ett bra chassie i kurvorna. Kan någon verkligen tänka sig att Honda skulle göra ett chassie som är underlägset någon?
 
Snabbare och snabbare. Hanterbart eller ej. Mer är mer och mer är alltid bättre :)

Skickat från min D6503 via Tapatalk
 
Last edited:
En hypotetisk fråga.

Tror ni att det finns någon i Sverige som kan köra någon av de nyaste sporthojarna fullt ut, dvs utnyttja alla 190+ hästar och sätta en tid så snabb på en bana att den limiterande faktorn är hojen och inte föraren?

Vem skulle detta vara så fall?

Vid vilken hästkraft skulle man sluta tjäna på mer effekt?
Tänk dig valfri förare. Din granne eller Rossi. Sätt dem på en Fireblade med 2hk och en med 200hk. På vilken hoj är de snabbast runt en och samma bana med båda hojarna?

Om du sen tar 120hk vs 200hk?
Eller 200hk vs 400hk.

Krasst sätt är mer effekt ALLTID bättre. Du har alltid X antal meter där effekt är det enda som avgör.
Att kunna utnyttja en hoj handlar inte riktigt om att bara hantera effekten.
 
Vid vilken hästkraft skulle man sluta tjäna på mer effekt?
Tänk dig valfri förare. Din granne eller Rossi. Sätt dem på en Fireblade med 2hk och en med 200hk. På vilken hoj är de snabbast runt en och samma bana med båda hojarna?

Om du sen tar 120hk vs 200hk?
Eller 200hk vs 400hk.

Krasst sätt är mer effekt ALLTID bättre. Du har alltid X antal meter där effekt är det enda som avgör.
Att kunna utnyttja en hoj handlar inte riktigt om att bara hantera effekten.

Fast, lyssnar man på elitförarna i MotoGP så vill i princip alla av dem hellre ha en hoj som svänger bättre/stannar bättre än en hoj med 5 extra hästar.
Om allt annat är lika så är mer hästar bättre, förutsatt att användbarheten/tillgängligheten av hästarna också är likvärdig.

Tex så är en hoj med 200 hästar som har ett effektband som är så trasigt att du har 10 hästar upp till 14000 rpm, sedan en idiotökning till 200 vid 14500 fantastiskt mycket sämre än samma hoj med 100 hästar och ett linjärt register.
 
Vid vilken hästkraft skulle man sluta tjäna på mer effekt?
Tänk dig valfri förare. Din granne eller Rossi. Sätt dem på en Fireblade med 2hk och en med 200hk. På vilken hoj är de snabbast runt en och samma bana med båda hojarna?

Om du sen tar 120hk vs 200hk?
Eller 200hk vs 400hk.

Krasst sätt är mer effekt ALLTID bättre. Du har alltid X antal meter där effekt är det enda som avgör.
Att kunna utnyttja en hoj handlar inte riktigt om att bara hantera effekten.

Jag förstår hur du tänker men det är inte helt rätt ...
som exempel kan man ta en enduro. jag har en 450 den har mycket effekt, men jag kör fortare på en 250 när det är brötig enduro. Det är samma chassi men motorerna skiljer.
450, är snabbare rakt fram eller i tung sand. Är det knixig så är 250 snabbare. Det handlar bl.a. om tröghetsmomentet i motorn som vill att hojen inte vill ändra riktning. eller att om man inte kan nyttja effekten (förarförmåga eller yttre omständigheter) så kan det vara en belastning med mycket effekt :va

Det man tjänar på gungorna förlorar man på karusellen :fakta

Slutsats: Mer effekt, är inte alltid bättre
 
Vet inte om jag förstod vad du mena, men Du menar Kawasaki har snöat in på effekt och glömt bort körbarheten??

Mina tankar när jag skrev detta var på deras effektmonster H2R med 326 hästar (även i viss mån H2:an med sina 210 hästar). Visst......det är långtifrån någon dussinmaskin och kommer aldrig att gå som banhoj såklart (tror knappast att någon H2:a kommer att gå som banhoj heller) Men de har ändå gjort ett 326 hästars monster, och du och jag kan köpa den (om banken beviljar lån) men det är en maskin som sina 326 hästar till trots ändå inte gör mig snabbare på banan.....

Sedan har de ju fina banmaskiner också som ZX10:an och zx6:an.....såklart !
 
Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman

Vi har fotograferat en 100 ...

MV Agusta återgår till 100% eget ägande

MV Agusta Motor S.p.A. till...

MV Agusta åter självständigt

MV Agusta Motor S.p.A. till...

Back
Top