Honda CBR 1000/600 RR-Tråden

  • Thread starter Thread starter MC Doktorn
  • Start date Start date
Där gömmer sig en massa siffror.....


Billig programvara och en billig kabel från Lonelec så är du med i matchen. Sen editerar man i TunerPro som är freeware. För att kunna förstå sig på siffrorna så köper du dig en XDF fil med de funktioner du vill ha från tex dessa https://www.facebook.com/FileDeveloperTeam
Tack Boris! Det ska jag definitivt kolla upp.
 
Jag smyger omkring o tjuvkikar på CBR1000-annonser, men har inte koll på vad som talar för eller emot att välja ex. en 06:a istället för en 07:a..eller om det är prisvärt nog att köpa en 08:a?
Någon som vill bidra med lite + och - för de olika årsmodellerna, och tips på vad jag bör kolla extra på innan köp?
 
Har en tråd i teknikdelen av forumet och tänkte höra här med er CBR-folk med. Gäller att hojen inte verkar ladda batteriet. Tråden om man vill läsa:

Skulle kunna vara så att laddningsregulatorn inte längre gör sitt jobb, nu är hojen i vinterförvaring där jag inte kan nå den för felsökning men tänkte börja luska lite ändå. Var köper man bäst en ny laddningsregulator om det visar sig att den är trasig, vågar man köpa en begagnad?
 
Har en tråd i teknikdelen av forumet och tänkte höra här med er CBR-folk med. Gäller att hojen inte verkar ladda batteriet. Tråden om man vill läsa:

Skulle kunna vara så att laddningsregulatorn inte längre gör sitt jobb, nu är hojen i vinterförvaring där jag inte kan nå den för felsökning men tänkte börja luska lite ändå. Var köper man bäst en ny laddningsregulator om det visar sig att den är trasig, vågar man köpa en begagnad?
Felsök innan du börjar köpa prylar. Det är väldigt enkelt med en multimeter.
 
Skulle du behöva ersätta stator, likriktare osv så kolla här, tror de har en hel del delar i lager.

 
Läst i din andra tråd och mitt råd är att i första hand byta till ett helt nytt batteri.

Kör man lite och inte underhållsladdar batteriet är en livslängd på 3 år inte tecken på att något är fel.
 
En svag punkt på 2004-5 fireblade är ju statorn, vilket jag fick erfara idag. Lite tur i oturen att det hände vid ett tankstopp idag där jag kunde låna ett boosterbatteri för att få igång hojen, och inte på något av fikastoppen i söndags ute på landsbyggden i sörmland. :)
Nu är frågan om det är nån idé att köpa en kinastator för 500kr eller om det är lika bra att slanta upp för Hondas uppdateringskit med stator och förbättrat svänghjul från 2006:an som jag hittade för 3500 efter lite googling?
Nån som testat kinastator?
Bild på eländet. Hojen har bara gått 2500mil.
37A4C607-28A7-4B5B-9171-29DF2B7B529F.jpeg
 
Kolla pris på omlindning också , Pontus har gjort förr å säkert än men finns många andra

annars går det själv också men lite fel säsong nu om det bara är kortis i lindningen
Är det dålig lack på koppartråden som är bekymret ? Sett även några 08:or 1000rr med bytt stator i år på blocket
 
Last edited:
Det blev beställning av hondas uppdaterade statorkit med nytt svänghjul. Skall iväg på resa med rsv4:an i morgon och vill ha prylar att montera när jag kommer hem. Har tänkt lägga många mil med hondan kommande 2 åren och vill kunna lita på grejorna när jag är ute och far. Kan vara värt några tusenlappar att slippa bli strandad i obyggden. ? Svänghjulet verkar vara en del av problemet med brända statorlindningar på 04 och 05.

I usa förlängde honda garantin till 8 år på statorn och alla som hade problem fick även nytt svänghjul.
 
Enligt MCN´s provkörning av CBR1000RR-06:

"100mph wheelies have never been so easy"

Någon som känt av det på den?
(har själv aldrig vågat prova)
 
Något speciellt man ska kolla på vid köp av en honda cbr1000rr fireblade hrc 2010 som gått 1400 mil?

Har ingen erfarenhet av den hojen alls.
 
Problemet med hög oljeförbrukning och kopplingsproblem fixades under 2009, så den borde vara en av de pålitligaste hojarna. Enda problemet mej veterligen är att treans drev kan spricka om man har en quickshifter som är feljusterad.
 
Någon som har koll på om det någonsin kommer nya lätta agila sporthojar tex CBR600RR, eller är det bara retro, custom och street som kommer gälla även i framtiden?

Gillar min CB1000R som tusan men saknar kåpa jättemycket och modern elektronik vore bra. Den nya CB1000R är inte mycket lättare, modernare, roligare. Klart begränsad uppdatering.
Eller får man nöja sig med en CB650R, modern men motorsvag och saknar kåpa?
Mellanmjölksmotorcyklar numera från Honda.

Tokgillar Honda, håller bra, snygga men ska man ge sig på en RS660 istället och oroa sig för kvaliteten?
CBR600R är skitsnygg, synd den är föråldrad. Så jäkla snygg! Och en högvarvig fyrcylindrig motor låter helt magiskt.
 
Har en cbr600rr från 2008 som skulle behöva nya fräscha bromsok, men har väldigt stora problem att hitta någonstans att köpa ifrån. Någon som kan rekommendera en sida det går att få tag på ifrån?
 
Sugen på en fireblade igen.
Hur långt rullar en 2007? Är den slut vid 6000mil? Beror såklart på underhåll och hur den körts. Några kända svagheter på den årsmodellen?
 
(cbr600rr2008)
Har nu köpt eftermarknads fotpinne 2 gånger båda har för stora hål 8-9mm(glömde mäta med skjutmått)
De fotpinnar jag har nu har ett hål på 5,85mm. som jag förstår har alla cbr600rr 2007-2023 samma fotpinne, med det fattar jag inte varför jag får fotpinnar som har för stora hål. Är det 1000rr som har 8-9mm och/eller 600 innan 2007? eller har en tidigare ägare bytt mitt fäste för fotpinnarna till nå kina skit med fel storlek på hålen?
 

Bifogat

  • 1.jpg
    1.jpg
    117.8 KB · Visningar: 9
  • 2.jpg
    2.jpg
    231.1 KB · Visningar: 9
Är det nåpot liv kvar i denna tråden`?

Någon som vet om fälgar från cbr1000rr 2008 passar en cbr600rr 2009? Vad jag förstår skall det va 320mm skivor fram men det går lägga distanser. Hur ser det ut med det övriga?
 
Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman

Vi har fotograferat en 100 ...

MV Agusta återgår till 100% eget ägande

MV Agusta Motor S.p.A. till...

MV Agusta åter självständigt

MV Agusta Motor S.p.A. till...

Back
Top